4 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SÖON POSTA Kulağımıza Çalınanlar Holivut Hayatından Küçük Bir Sahne Holivatta büyük bir artist olmanın can sıkıcı tarafları da yok değilk Adım başında karşı« mıza biri çıkar, iki saat sonra mutlaka iade edilmek şartile siz- den birkaç dolar ödünç ister; verirseniz. parayı geri almanıza ihlimal yoktur, vermezseniz vakit kaybedersiniz; çünki zarif dilenci peşinizi bırakmaz, yanınızdan yü- rür, ihliyacından ve itibarından bahseder, bir sürü teminat ver- miye kalkar, canmızı sıkar ve işinizi bozar. Sinema artisti Buster, Keton geçenlerde, yine böyle bir talep karşısında kalmış: — Azizim Buster, kuzum, ba- na on dolar ödünç verir misiniz? Parlak bir rol oynamak için Santa Barbaraya kadar gitmiye mecbu- rum. Film çevrildikten sonra bor- ecumu Ööderim. Buster cebinden beş dolar çıkararak: — Buyurun! Demiş. — Ben on dolar demiştim. — Evet, işittim. Fakat böyle- si daha âdilâne. Siz de, ben de beşer dolar kaybetmiş oluruz. Otobüste Kalan Şemsiye Bir Hanım Aksarayda oto- büsten iner, elli adım yürüyünce hatırıma gelir ki şemsiyeyi oto- büste unutmuş! Hemen geri döner. Fakat otobüs kalkmış, gidiyor. Arka- sından yetişmek ne mümkün! Mümkün, fakat bir şartla: Hemen bir otomobile atlıyarak otobüsü takip etmek. Hanım da böyle yapar ve bir taksiye atlar, Nibayet otobüse yetişirler, hanım şemsiyesini alır ve taksiye parayı verirken şoföre der ki: — Bu şemsiyeyi on yedi se- nedir. kullanıyorum. Altı defa kaybettim ve buldum. Yaz kış bunu yanımda taşırım, kolsuz yaparım, bunsuz yapamam. Al sana yarım lira da bahşiş: Noel Ve Berat Çallı İbrahim Beyle Mehmet Nurettin Bey (Toplu iğne), geçen Noel gecesi berabermişler. Hatır- lardadır ki Hazreti İsanın doğ- duüğu günle bizim Berat kandili- miz ayni geceye tesadüf etmişti. Çallı İbrahim Bey, bu nadir — tesadüfün hikmetini Mehmet Nu- -— rettin Beye şöyle izah etmiştir: İsmet Paşa Venizelosla nasıl elele verdise, bu gece de Hazreti Muhammet, Hazreti İsa ile barışıyor! Trahum Mücadelesi Adana ( Hususi ) — Trahum mücadele — heyeti — kadrosunun genişletilmesine lüzum — görül- müştür. Bu suretle mücadele daha faydalı bir şekil alacaktır. Muhlis Bey Gitti Adliye Vekâleti Neşriyat ve İstatistik Müdürlüğüne tayin edi- len İstanbul Müddeiumumi Mu- avinlerinden — Muhlis Bey dün Ankaraya gitmiştir. Bir Şatoda Yangın Milâno, 3 (A. A.) — La- zarina — vadisindeki — Castellano şatosu, bir yangın neticesinde tamamen harap — olmuştur. Bu — şato İdüncü asra ait tarih! bir MEMLEKET HABERLERİ Malatya İnkişaf Ediyor HerTarafta Canlılık Var, Fakat Ticari Faaliyet Biraz Durgundur llılıtgh(Hıı- kuş konmaz, ker-« van geçmez bir vaziyette — olan şark ve cenup mıntıkasında bu- gün bir demir ağ faaliyeti var« dır. Bunun en mühim eseri olarak — Malatya havalisinin inki- şafa doğru hezi adımlarla gilttığı görülmektedir. Evvelce Maraş- tan — Malatyaya gitmek çok mü- him bir mesele idi. Bugün bu iki vilâyet merkezini biribirine bağlıyan — demiryolu, bu geniş mıntakaya medeniyetin — izlerini serpmiye başlamıştır. Maraştan otuz beş kilometre ilerde bulunan “Eloğlu,, istasyo- nundan bindim, Tren bizi sür'atle götürürken bhattın iki tarafında semereli bir çalışma ve uğraşma hareketi görüyorum.!On yedi tü- nelden ve birçok beton köprü- den geçtikten sonra Malatyaya geldim. Bu güzel vatan köşesini ilk defa görüyordum, Malatya Şark vilâyetleri arasında inkişaf ve terakki itibarile çok canlı bir devre — girmiştir. Eskiden gaz Tâmbasına hasret çeken bu koca kasabanın şimdi ber tarafı elek- trikle tenvir edilmiş bir vaziyet- tedir. Şehrin her tarafında temizli- ğe ve yeniliğe doğru giden bir faaliyet görülüyor. İstasıyondan İzmirde Kırk Kumarbaz Yakalandı İzmir, ( Hususi ) — Şebrimiz polisinin kumar ve kumarbazlar- la yaptığı mücadele bakkında geçenlerde — tafsilât — vermiştim. Fakat zabıta bu hususta Yılbaşı gecesi şayanı — dikkat faaliyet göstermiş, yeniden bazı kumar- bazları meydana çıkarmıştır. Yıl- başı gecesi bazı yerleri tarassut altına alan zabıta, tam zamanın- da yaptığı araştırmalar neticesinde tamam (40) kişiyi kumar oy- narken cürmü meşhut halinde akalamıya muvaffak — olmuştur. ğunlımı hepsi adliyeye — veril- Konyada Bir Kısım Yolların İnşaatı Devam Ediyor Konya (Hııııııl) -— Vlllyet dahilinde bir kısım yolların inşa- at faaliyeti —devam — ediyor. Yenişehir - Konya yolunun mü- him bir geçidinin taş ferşi ame- liyesi hitam bulmuştur. Şimdi bu kısımlarda ıilînğîrlu işle- Malatyada memleket hastanesi şehrin göbeğine kadar otuz mere genişliğinde asri bir bulvar açık makta, — güzel bir park ve yeni mektepler yapılmaktadır. Tabii iktısadi bubran derece derece her tarafa tesir ettiği gibi bura- da da kendini göstermektedir. Diğer taraftan — Malatyanın en mühim ihracat maddesi olan ve senede — bir milyon lira getiren kayısı bu sene olmamış ve af- yon da çok ucuz satılmıştır. Bu sene burada bir buçuk milyon kilo kadar tütün yetişmiş, fakat henüz mühim bir kısmı satılama- mıştır. Tütüncüler, inbisar idare- sinin yardımını bekliyorlar. Maarif: Burada altı tane ilk- mektep, bir de Orta Mektep var- dır. Tedrisat muntazam ve mek- tepler temizdir. Şimdi trahumlu çocuklar da ayrı bir binaya nak- ledilecektir. Samsun Çiftçi Ve Tüccarının Borçları Sıııııııı. (Hııııli) — Bura Umumi Meclisinde, ticari borç- lara kolaylık gösterilmesine dair bir teklif yapılması görüşülmüş, Umumi Heyetin böyle bir teklife taraftar görünmesine — rağmen şimdilik tehiri münasip telâkki edilmiştir. Piyasada ise bu ha- berin akisleri pek mühteliftir. Memnun olanlar ve bekliyenler bulunduğu gibi İstemiyenler de mevcutlur. — Böyle bir — kararı istamiyenler, bilhassa aciz haline düşüp te borçlarını ödemiş, ala- caklarını — tahsile — çalışanlardır. Bu münasebetle şimdilik Baş- vekâlete, Millet Meclisi Riyasetine iki telgraf çekilmiştir. Bu tel- graflarda — “Çiftiçi ve — tüccar borçlarının ödenmesinin tecilile yeniden kredi temini, bu arada emvali metruke borçlarının bir müddet için istenmemesi, rica olunmuştur. M. KÂZIM mektedir. Karaman - Sarıoğlan yolu taş ihzaratı kış dolayısile ikmal edi- lemediğinden temdit " edilmiş ve bu müddet zarfında ikmal etme- si müteahhidine muştur. tebliğ — olun- - Belediye: Bıırr riyor. Bütçesi yet- miş bin (liradır. Sokaklara binden fazla — elektrik lâmbası — konul- müştür. Elektrik şirketinin (80)bin Hiralık — hissesi halkın elindedir. Fenni ve (güzel bir mezbeha da vardır. Hayvan- lar)dikkatle mu- ayene ediliyor. Belediye ayrıca önleri parmak- olmak üzere otuz tane hıklı asri kasap dükkânı yaptırmak- tadır. Diğer bütün dükkânlar da camekânlıdır. Asayiş: Şehirde çalgılı kahve- , İncesaz, meyhane ve diğer eğlence yerleri olduğu halde asayiş çok iyidir. Zabıta çok mü- teyakkız ve tedbirlidir. Ayrıca muntazam bir bekçi teşkilâtı da vardır. Zabıta en ziyade kaçakçı- hk mücadelesinde faaliyet gös- termektedir. Sihhat: Şehirde (50) yataklı bir memleket hastanesi ve (20) yataklı bir Doğum evi vardır. Hastalara meccanen bakılmakta- dır. İki müessese de temizlik ve intizam itibarile çok beğenilecek şekildedir. Hastalar, kendilerine bir baba şafkatile bakıldığını, tedaviden çok memnun oldukla- rını söylüyorlar. | Adanad Ağrı Muhakemesi Başlamak Üzere Adana ( Hııııııi ) — Ağrıdağı maznunlarına ait bir kısım evra- kın gelmemiş olmasından dolayı bu mühim muhakemeye henüz başlanamadığı malümdur. Bu ev- rakın nihayet şehrimize geldiğini bildirmiştim. Bir torba içinde bulunan evrakın sikleti on kilo- dan — fazladır. Diğer — taraftan İstintak Hâkimliği Ercişten geti- rilen ( 93 ) maznunun evrakı tah- kıkıyelermm bir an evvel ikmali için — çalışmaktadır. Tahkikatın yal ikmalile — önümüzdeki hafta içinde muhakemelerine baş- lanabileceği tahmin olunuyor. Dörtyolda Portakal İhracına Henüz ABRİ Adana Huı.uıl)— Dörtyol portıkıllınm ihracatına henüz başlanamamıştır. Bu — sebeple portakalcılar sıkıntılı bir intizar devresi — geçirmektedir. 'acat yapılamamasının sebebi, ithalât listesine dair sorulan bir suale İktısat Vekâletinden henüz bir cevap gelmemesidir. Çünki por- Sayılı Ölüler O muhterem - ve asil kadınla tanışalı yalrız on gün kadar bir fasıla geçti. Beni görmek için merak eden bu insanla ancak yarım saat gibi çok az süren bir zaman içinde konuşmuş, bu kısa müddet zarfında kalbimde ona karşı hâsıl olan büyük hürmet- ten sonra zamanın sevgiyi ölçe- cek bir mikyası olmadığını anla- mıştım, Tatlı bir yüz, saf ve sa- mimi bir bakışla her an gülmü- yormuş gibi duran, temiz ve asil bir sesle konuşan bu kadını yarım saat içinde annem kadar çok sevmiştim. Bu tanışmadan sonra kışın geri kalan günlerinde biribirimize gidip geleceğimiz için âdeta sevinyordum. Aradan on gün geçmişti. Bu muhterem annenin ani surette şiddetli bir hastalığa yakalandı- ğını duydum. Evlerine kadar giderek hatırlarını sormak istedi- ğim bir akşam vakti matbaaya uğramıştım. Peyami Safa Beyi masalarının — başında — görünce nihayetsiz. bir sevinçle koşarak ellerini sıkarken - müjde ister- cesine; - — Apneniz nasıl diye sor- dum. Gök yüzünde hızlı fırtına» ları yaratan — bulutlar — gibi zavallının — yüzündeki — hatlar biribirine karıştı, gözleri bulandı. Dudaklarının üstündeki acı bir gülümseme ile: — “ Gittil ,, deyince başım önüme düşerek bir iskemle üstü- ne yığılıverdim. Bilmiyerek deşti- ğim bu yaranın ıstırabını aynen kendi kalbimde duyuyordum. — “Bilmiyerek yaranızı taze- ledim. Siz sağ olun. Kader, ne yapalım ,, diyecektim. Bütün bu manasız kelimeler birer zehir topacı gibi boğazımda düğüm- lendi. Daha on gün evvel benim oturduğum — iskemlede — oturan, benimle konuşan muhterem ka- dının asil yüzü gözümün önüne geldi. Kirpiklerimde topaklaşan yaşlar eriyerek kalbime indi. Öyle insanlar vardır ki, yaşa- yışları ile ölümleri arasında hiç- bir fark görülmez, bazı insanlar ise yaşamaktan çok ölmeğe lâ- yıktır. Onlar tufeyli mikroplar gibi bulundukları, — dolaştıkları yerleri zehirlemekten başka bir işe yaramazlar, Bu kabil yığın yığın insanlar nefeslerile arzın kirletirken fikirleri yeni bir âlem keşfedecek, — sözleri, sohbetleri zevkler yaratacak, varlıklarile iftihar edilecek kıiymetli — insanların — yok — oluş- larına — yanmamak, — sızlanma- mak ne mümkün. Onların me- zarı topraklarda değil, ruhların derinlikl--inde çiçeklenmiştir. Peyami Safa Bey ! Senin asil yüzlü annen de daima yaşıyacak bu sayılı ölülerden biridir. Üzük- me !... Müsterih ol! Meliha Avni Ko'lera Kurbanları Basra, 1 (A. A.) — Kolera Bei. S GLeRaRE kalar. rılmı Kolera 1200 kişinin ölümile neticelenmiştir. takalların ambalâj sandıkları için lâzım olan Iıereıte hariçten ge- tirilmektedir. Bu keresteler çok- tanberi Mersin limanında e- ' ektedir. Fakat ithalât listesinde bu keresteler için yazılan miktar hakkında Vekâletin cevabına lü- | Za görülmüştür.