25 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

25 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

İngiliz Kabinesindeki İhtilâf » Londra, 24 — Kabine içt- mamın çarşambaya tebiri türlü türlü tefsir edilmektedir. Artık kabinede çıkan moklai — nazar farkımdan dolayı bir itilâf yapı- lamıyacağını tahmin edenler ol- duğu gibi böyle bir kanaalin M. Mak Dohaldın uysal mizacını tanımamaktan mütevellit olduğu- nu söyliyenler de vardır. * Londra, 24 — Reynold gaze- tesi yazıyor: Parlâmento açılır açılmaz M. Mak Donald himaye | programını bharfiyen ve tamamen kabul edip etme sorulacaklır. Eğer kabulden imtina edecek olursa M. Baldvin ile rüfekası, Mak Donaldı istifa ettirmek için istifa edeceklerdir. Parlâmento feshedilmiyeceklir. Muhafazakâr- lar kıralm yeni kabineyi teşkile M. Bakdivini. memur edeceğini tahmin etmektedirler. Almanlar Aralarında Anlaşamıyorlar Berlin, 24 — M. Brüning, Riyaseticümhur intihabı meselesi münasebetile Hitlerin muhtırası- na cevap vererek, Hindenburgu tekrer w ettirmek - teklifini reddetirmek için, Hitlerin | ileri sürdüğü delilleri birer birer red- detmektedir. M. Brüning, teklifinin Vaymar kanununun — metnine — muvafık olduğunu söylemiştir. Başvekil, Hitleri Almanyanın müzayakasının başlıca amili olmakla — itham etmekte, — Almanyanın — şimdiki iktısadi sefaleti hakkında fırka- sının — ideolojisinin dar nokta- sından büküm vermekle tenkit etmektedir. — Hitlerin arzusuna göre teşekkül edecek bir hükü- metin ayni iktısadi şeniyetler karşısında — kalacağın ve bu şeniyetlerin Brüning hükümetine kabul ettirdiği yolları Hitlerin de takip mecburiyetinde kalacağını ilâve etmektedir.. Bu cevap, Reisicümhurun intihabi mesele- sinde Hitler ile hükümet arasında cereyan etmekte olan esrarengiz müzakereleri — günün — meselesi haline sokmuştur, EDEBI TEFRİKAMIZ : 14 SEN TOŞUA |Almanlar Aralarında Anlaşamıyorlar 5 Almanyada Vergi Tahsili Düşüyor Berlin, 24 — Vergi tahsilâtı * birkaç baftadanberi mütemadi surette azalmaktadır. Hükümet | vergilerini vermiyen mükellefler hakkında 1 şubattan itibaren ted- birler alacaktır. 'Almanya Ve Fransanın eya İhtilâfı Berlin, 24 — Siyasi mehafil, M. Lavalın söylediği tamirat meselesinin halline dair yeni ve sarih tekliflere intizar etmekte idi. Fransız Başvekilinin, Fransız tezini müdafaa edeceği | malüm idi, maamafih M. | <3valın Alman hükümetini Yung plâanını bir cihbet olarak yırtmak iste- mekle itham —etmemiş olması memnuniyetle karşılanmıştır. Yal- nız mumaileyhin, muahadelerin akti mahiyetlerinin ve Yung plâ- nmın dokunulmaz bir vesika ol- duğu şeklindeki beyanatını efkt- rı umumiye kabul etmemektedir. Matbuat, Yung plânının lâyete- gayyer olmadığını, bu plânın vü- cuda getirildiği zamandaki ahval ve şeraitin bugün başka bir şekil aldığım, Tamirat konferan- sının içtimamnın zaruri olduğunu söylemektedir. Alman diplomasisinin, — bali hazırda hattı hareketinin doğru olduğuna Fransayı iknaa çalış- maktan ziyade İngiltereye İstinat etmiye uğraştığından şüphe edil- mektedir. Cemiyeti Akvam a ageı . Umumi Kâtibi .7 Çekiliyor Mu? Cenevre 24 — Birçok gazete- ler, Cemiyeti Akvam Kâtibi Umumisi Sir Eric Erummandın istifasının muhakkak — olduğunu yazmaktadırlar. Cemiyeti Akvam bütün nüfuzunu sarfederek - isti- fanın geri alınmasına çalışacaktır. AÇLIR Müellifi: Knut Hamsun myanıklık yavaş yavaş sükünet buluyordu; büyük bir uyumak arzasile, bitkin bir halde çöki- yordum. Yediğim büyük miktar- | daki ekmek beni artık rahatsız | etmiyordu. Keyfim çok yerinde idi. Sı- ranın arkasına yaslandım. Göz- lerimi kapadım ve yavaş yavaş rehavete daldım. Uyuklıyordum we adamakıllı uyumak üzerey- dim, bir bekçi omuzuma elini koyarak dedi ki: — Burada uyumak yasaktır. Hemen yerimden kalkarak: — Hayır, dedim. Ve birdenbire elim vaziyetim gözümün Öönüne geldi. Bir şeyle4 Mütercimi: P. S. yapmam, bir çare bulmam (â- l zımdı! İş aramaktan hiçbir şey j çıkmamıştı. — Elimdeki — tavsiye mektupları bitmişti, hem de bun- | Işr'ciddi bir tesir yapamıyacak kadar, adı sanı tanınmıyan kim- seler tarafından verilmişti. Fazla olarak, bütün yaz, biribirini ısrarla takip eden ret cevapları artık cesaretimi kırmıştı. Alâl.. Her halde kira günüm geçmişti, bir çare bulmak lâzım- | dı. Üst tarafı şimdilik durabilirdi. | Tamamile — gayrüradi olarak | kalemi ve kâğıdımı elime almış- | tım. Ve makine gibi kâğıdın | her köşesine senenin tarihini, | yazıyordum: 1848. Yaluız bir fikir nutukta | Tarikati Dağılıyor Madrit 24 — Cixvit sınıfının feshine ait kararname, bu tarikat | mensuplarının işbu kararnamenin ilân tarihinden itibaren 10 gün zarfında müşterek hayattan fera- gat etmelerini amir bulunmakta- dır. Tarikatin emlâki devletin malı olacak ve bu emlâk hayır işlerine ve maarif işlerine tahsis edilecektir. Bu karar bir komis- yon marifetile tatbik edilecektir. ço — — Mumaileyhin — tahdi teslihat konferansının — nihayetine kadar vazifesini muhafaza edeceği zan- nedilmektedir. ral Sansalvadorda Kıyam Var Vaşington, 24 — — Haiciye Nezareti, bir İngiliz kruvazörile iki Kanada torpitosunun Sansal- | vadora doğru yola çıktığını haber vermektedir. Bir Amerikan kru- | doğsa da beni kavrayabilse ve kelimeleri —ağzıma — doldursa!.. Bu bana birkaç kere olmuş- ta. Öyle zamanlarım vardı. ki ' Cemiyeti AkvamKâtibi Çekiliyor Mu? ? Japonların Koradan Çine mühim miktarda asker sevkettiklerini tesbit eden intiba Yunan Bankasının İslahı Atina 24 — Cemiyeti Ak- vam mali komitesi, Sir Otto -Ni- yemeyeri Yunanistan Bankasının mali vaziyetini tetkike memur etmiştir. Mumaileyh Yunanista- niın nakdi, iktısadi ve mali vazi- yetlerini — tetkik edecek ve bu esnada Yunan hükümetinin mü- zaheretinden — istifade edecektir. Fasta Fransız Hareketi Rabat 24 — Fransız taraftar- larından bir grup Tuvuf mevzil yakınında serseriyane — dolaşan bazı kimseleri dagıtmıştır. Bir zabit yaralanmış, Fransız taraf- tarlarından iki kişi ölmüştür. vazörü ile iki muhr;;; yolla Pınııııdın hareket — etmiştir. ıFemılı:r Amerika ve İngiliz İahatgüzarlarının talebi Gze- rine tahrik edilmişlerdir. Gemi- ler, Amerika tebaasının emval ve emlâkinin himayesini — temin | ede:eklerdir. hiç gayret Sarfetmeden uzun bir | yazı yıubî—ül'dll ve buna mü- kemmel suürette muvaffak - olur- dum... Orada, sıramımn Üstünde, | Üstüste bir Sürü 1848 karalıyor- dum. Bu rakamı ber şekilde sağa sola, yukarıdan aşağı ve çapraz | | olarak çiziştirip durdum ve İisti- fade edilebilecek bir fikir bekli- | yordum. Mühim bir fikir sürüsü, başımın içinde uçuşuyor. Biten günün İntibar beni içli ve hisli bir hale geliriyordu. Sonbahar geldi. Bu mevsim her şeyi derin bir uykuya atıyordu., Daha şim- diden sinekler ve öteki haşerat, mevsimin ilk darbelerini hisset- miye — başlamışlardı. Yukarıda, ağaçlarda, aşağıda topzağın üs- | yorlar. tünde, ısrar eden hayatın gürük tüsü duyuluyordu: Haşır meşir olan, gürültülü, endişeli, mahvok mamak için mücadele eden ha- yat. Böceklerin âleminde, bütün bu ufacık varlıklar, son defa olarak çırpınıyorlar. Sarı başlar çimenlerin Aarasından çıkıyorlar. Ayaklar kalkıyor.Böceklerin boy- nuzları etrafı yoklayıp durü- yor. Birdenbire haşere, çöküyor, yuvarlanıyor, karnı havada kalı- yor. İlk soğuğun hafif nefesi nebatların Üzerinden geçti ve onlardan her biri, ayrı ayrı birer iz muhafaza ettiler. Solmuş kü- çük otlar, güncşe doğru Ürperi- Etsiz. kalmış yapraklar, bir koza böceğine mahsus mera- simig bışırtısile yerde sürükleni- | yorlar. Sonbahar mevsimi bu. | Güllerin — kırmızılığı — alevlendi; gözleri alacak derecede kanlı llonlıı'l. bir veremlinin harikalı Evlenmek Hazıra Kaonmak eğildir Hıııı erkekle — koouşsanız, behemahal — kadından — şikâyet eder. Gençler, cvlenmekten - ka- çınırlar. İleri sürdükleri bin bir sebep arasmda ea büyük yeri bugünkü kadınım hudut bilmiyen, mantık ve zaruret tanımıyan, daha — ziyade — örnek — tesici altındaki masraf hırsı işgal eder. Şimdiye kadar aldığım binleri bulan mektup arasında hâkim fikir olarak bulup çıkardığım, | bu esefli kanaattir. I ! Gençler, aile kurmak bahsin- deki şahsi mes'uliyetten kaçmak için derhal kadının rayıf görünen taraflarını bir mazeret olarak ileri sürüyorlar ve: — Efendim; kızlarımızın huyu değişmeden bizim bu yük altına girmemize imkân var mıdır? Diye soruyorlar. Yeni evlen- miş bir dostunuzdan anlamak istiyorsunuz : — Hayatından memnun musun? Cevıp veriyor: Bıuıı bh'i evli, diğeri bekâr iki kişiden bir erk diğerine şu nasihati verdiğini — Sakın ha, azizim. Tecri- beme ve samimiyetime itimat et, ;| evlenme. Bu iki zıt kanaatten hangisinin olduğunu — anlıyabilmek güçtür. Fakat benim, bu müna- sebetle vardığım netice şudur: Erkek, hayatın inkâr kabul etmez — sürette ağırlaşan yü- kü altında yeni bir vazife etmek istemiyor. Alacağı kadım- la uğraşmak; ona, telkin yolunda yürüyerek yeni bir ruh aşılamak yorgunluğunu kabullenmek iste- miyor. Arzusu, her veçhile gün bir insanla karşılaşçmaktadır. Bence böyle düşünüşün: “Armut piş, ağııma düş.. ten farkı yoktur. HANIMTEYZE | -Z TAKVİM — | 1 PAZARTSEİ ; 1 Gün 25- Kâ.sani - 932 Kasım 7 Rumf 12*KA, - sanl - 148 Vakit |Ezaat | V. U . anı e Je mz. 26 | Yatm di | 9. Mlis. — İlmsak (12 Vakit |Exxal | V. ti parlaklığını aldı. Bu uyuklamaya hazırlanan kâinal ortasında, yokluğun tesirine ka- pılarak ben de kendimi cançe- kişen bir böcek gibi hissediyor- dum. Garip korkulara — tutularak kalktım ve yolda hızlı bir kaç adım attım. Yumraklarımı sıka- rak bağırdım: Hayır, bunların hep sonu gelmelidir! Tekrar ye- rime oturdum, kalemi elime al- dım, makaleye ait fikriml icra mevkiine koymaya karar verdim. Kirasını verememenin hayall göz önünde bulundukça, bu, kendini kıpıp koyuvermenin — uamanı Yıvq yavaş fikirlerim biribi- rine zincirlenmiye başladı. On- | ları dikkatle takip ediyordum ve rahat rahat, methal mahiye- tinde olarak birkaç sahife yaz- dim. — Bu, her bangi bir şeyin (Arkası ver )