3 Nisan 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

3 Nisan 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Bi 2 Sayfa Halkın Sesi Yunan Meclisinde . .. Bir Münakaşa Ve * * R .. Bizdeki Telâkkisi Yunan Meclisinde Başvekil Veni- selosla Mubalefet — Fırkası Reisi Çaldaris arasında geçen şiddetli Bir münakaşğa, Son Posta sütunla- mnda da neşredildi. Çaldaris, kıra- liyetçi mazırları kurşuna dizdiren- leri tekrim etmekle muarızım - it- ham etti. Venizelos, onlan, mua- maları kurşuna dizdirdikleri için değil, önkılâp yaptıkları - için tek- vüm ettiklerini söyledi. Her Ixi fi- kir de şayant dikkattir.Bu sözlerin bizim kariler üzerinde bıraktığı akasi İse dün, şöyle tespit edebil- diki Müithat — Nuri Bey — Yeşilköy — İstanbul caddesinde 72 — M. Venizelos bu beyana- tile siyasette zafer pala ile değil, | deha İle temin ödilmek Tâzımgel- diği kanaatini ilân etmektedir. Bu fikir, pek doğrudur. Lâkin siyasi zaferlerin bazan pala ile de istihsal edildiğini bize tarih bir- çok misallerle gösterir. Yalnız bu gibi zaferler fikir ve deha kuvvetile istihsal edilen zaferler kader vesanete malik olamaz. » Sabri Bey - Beşiktaş Iklamur ezddesi 41 — Mösyö Venizelosun muha- liflerden M. Çaldarise verdiği cevapta büyük bir siyaset dersi vardır. Herhangi — muhalif bir fikrin bazu ve silâh zorile değil makul bir fikirle imha edi- gini söylüyor. Yunan Başve- kilinin siyasi rüştünü idrak etmiş bir devlet adamına yakışan ince nükteleri çok hoşuma gitti. “Bu- gün yüksek makamları işgal eden 922 ihtilâlci rücsasını M. Gonaris we arkadaşlarını öldürdükleri için değil fakat memleketi kurtardık- ları için tekrim ediyoruz,, diyor. Hakikaten fikir için adam öldür- mek orta devirlerin terkedilmiş vahşi bir uıılü:lr. Fikret Bey * Taksim Sırazerviler 101 - — Dünyada her şey fanidir, şahıslar da ölür, Fakat - fikirler daima yürür ve yaşar. Bir fikri ok etmek için kafa uçurmayı, ıu kanserli bir hastanın yarala- mına dokunmiya benzetirim. El sürülen bu hastalık şiddetini art- toırır. Zararlı görülen bir fikri ta- şıyan kafayı kesimektense o fikri mantıkf münakaşa ve müzakere- lerle düzeltmek, o fikri tamamen öldürmek ve yok etmek demek- tir. Fikirler ayni zamanda sari bir mikrop gibidir. Taşıyan adam ölmekle onun sirayeti takim edil- miş olmaz. O mikrop hakikat süngerile — dezenfekte — edilerek sirayetinin önüne geçmek İâzım- dır. KAÇAK ET Bir Haftada 180 Okka Et Yakalandı Füdeliye; szaifik ' » baahalün son bir hafta içinde 180 okka kaçak €et yakalamışlardır. Bun- lardan hemen hepsi yenemiyecek kadar bozulmuş ve kokmuş ol- duüğu için müsadere ve imha edilmiştir. Yakalanan etlerden on okkası koyuzu (20) okkası dana (120) okkası sığır mütebakisi de kuzudur. Bir kısmında Pendik, bir kıs- mında da Mecidiye damgası var- dır. Mecidiye köyünün şehir bu- dudü içine alınma kararı henüz Dahiliye Vekâletince tasdik edil- mediği için buradan getirilen etler kaçak — addedilmektedir. Belediye kaçak et ihbar edenlere şimdiye kadar ( 150 ) lira kadar bir ikramiye vermiştir. Mütehassıslar İktısat Venâ_leti Yeni Bir Karar Verdi Türkiyede bulunan müessese ve şirketlerde çalışan ecnebi mütehassısların yanımdaki Türk muavinler henüz kâfi derecede yetişmedikleri için İktisat Vekâ- leti ecnebi mütehassısların - bir müddet daha Türkiyede çalışa- bileceklerini kabul etmiştir. An- cak on mütehassıs kullananlar 5 altı kullananlar 3, dört kullananlar 2 mütehessıs kullanabileceklerdir. İflâs Üç Tacir Hakkında İflâs Kararı Kapalıçarşıda trikotajcı Vitali Behar, Galatada Perşembe para- rında — Marikyan, — Beyoğlunda Ekonomidis Ef. ler iflâs etmiş- lerdir. Zarar Ediyorlarmış Hükümet nisan ayı için İstan- bula (60) vagon şeker vermiştir. 'Toz şekerler 34,5, — kesmeler 39,5-40 liraya satılmaktadır. Tüccarların söylediğine göre bu ay şeker fazla verildiği için her tacir çıkardığı malı (150-200) lira zararına satmaktadır. Baıândmaanrman Afyon TUZLA 'Dünkü lçtımada Şehir Hududu Neler Görüşüldü? !Dahiline Dün İzmir ve İstanbul afyon tacirleri Ticaret landılar ve son vaziyet &ıfx müzakere yaptılar. İçtimada Leon Taranto Ef. ile diğer iki tacir fiat duımeıının önüne — geç- mek için afyoncularımızın birlik yaparak — müşterek — çalışmaları fikrini müdafaa etmişler ve hü- kümetin de bunu düşündüğünü söylemişlerdir. Fakat İzmir tacirlerile diğer İstanbul tacirleri, Türkiyenin da- ha ziyade uzak şark ve Amerika memleketlerine afyon — sattığını, fiat düşkünlüğünün kredisizik- ten' <ilezi : gekliğini Saöylemişler ve Afyon tcaretinin serbest kal- ması mütaleasmda bulunmuşlar- dır. Bunlar birlik ve inhisar şek- linin afyon istokunu mahvedeceği fikrindedirler. Bunlar fikirlerini şu süretle izah etmişlerdir : “Sırbistan senede 14 morfinli (1500) — sandık, — Türkiye — ise (10) — morfinli (7000) - sandık | afyon istihsal etmektedir. Dünya tıbbi ihtiyacı ise(3500 : sandıktır. Buna nazaran son itilâf mucibince — Sırbistan morfinden yüze 30 kazanarak satışın yüz- de otuz beşini verecek, biz de geriye kalan yüzde altmış beşini satacağız. Şu halde mukavele mucibince Sırbistan — senede ( 1100 ), biz D ise ( 2000 ) sandık afyon ihraç | edeceğiz. | nlmıyn karır vermi: SAT . Birinci Bahtiyar İş Banka- sının - tasarruf kumbarası sa- hiplerine — ait nisan kur'ası- nın çekildiğini yazmış ve bah- tiyarların isim- lerini de kay- detmiştik. Bu rada gördügü— nüz resim, kur'a netice- | sinde — birinci çıkan ve ( 750 ) lira karanan Ma- cide Mümtaz Hanımdır. Macide Hanım on bir yaşındadır. ve iki senedenberi 145 lira biriktirmiş- tir. Bu küçük hanımın kendinden küçük Mesut isminde bir kardeşi vardır. Küçük Mesut şimdiye ka- dar biriktirdiği paraları ablasının kumbarasma atarmış. Fakat — ab- lasının başına kumbara sayesinde devlet kuşu konduğunu görünce küçük Mesut ta bir kumbara ——— Alınmıyacak Mezbaha vırîdılııı arlttırmak maksadile Mecidiye köyü gibi Tuzlaya kadar olan sahamın da şehir hudutları dahiline al nacağı hakkında bir şayiadan behsedi- | liyordu, Bu huüsusta dün tahkikat yaptık ve bu haberin sadece bir şayiadan ib wet olduğuııı öğren- dik. Belediye reis muavini bunu tekzip ettiği gibi daimi encümen azasından — Şerafettin. Bey de şunlırı söylemiştir: “— Bugün İstanbul belediye hududunun genişliğinden ve dağı- mikhğınden — şikâyetciyiz. Tuzla geçenlerde şehir meclisinin bir kararile Kartala ilhak - edilmişti. Son şayia bundan galet olsa gerektir. Yoksa Tuzlanın — şehir hududu dahiline alınması tasavvur bile edilmemiştir.., Işçiler Keyfi Olarak İşlenı'ıdeıı Çıkarılamaz Son günlerde bazı şirketler mahdut mahiyette tasfiye icrasına başlamışlardır. Bu cümleden ola- rak bir değirmen şirketi de son birkaç gün zarfında eski işçile- rinden birkaçını çıkarmıştır. Öğ- rendiğimize göre vaziytten haber- dar olan Ticaret Müdürlüğü, işçilerin keyfi olarak işlerinden çıkarılamıyacağını şirketlere teb- liğ edecektir. Şıkayetler Şark Demiryollarından Şikâyet Ediliyor İstanbul Ticaret Müdürlüğü mıntakasınz — dahil olan Ticaret ve Sanayi Odaları tememnilerini peyderpey Ticaret Müdüriyetine göndermektedirler. Bu temenni- lere nazaran bazı odalar Şark Demiryollarından şikâyet etmekte, bazıları da vilâyetlerinde — birer banka tesisini istemektedirler. Kendini Öldürmek İstemiş Göksuda oluran hıdeme Em- rullah efendi ile zevcesi İkbal H. arasında bir kavga olmuştur. Bun- dan mütcessir olan İkbal Hamını len(uıdıyul ve gıııîışı ıçuek in- | | | l A Günün Tarihi Şehir Meclisinde Nisan Devresinin İlk İçtiman Dün Yapıldı Şehir Meclisi dün nisan içtimaina başlamıştır. Evvelâ Karanğaç mer- bahasının 930 hesi.bı kat'? merzbatası okunmuştur. Bu rapora mazaran 990 bütçesine (1,740,000) lira muhammen Yaridat köndüğu ve buna mukabil de Ç NSTAISAY Bira tahail edildiği ve masraftan da ( 119,364 ) lira tasarruf edildiği anlaşılarak encümene havale edilmiştir. Bundan sonra nalbantlara | verilecek ebliyetnime ve sıhhat raporu harçları, ücretli Belediye memurlarının tahsisatı Darölâcszen'n 990 senesi kat'i hesap te'kik raporları oku- narak lt olduk'arı encümenlere havala edilmişti. Ikinci İçtima çar- şamba günü yapı'acaktır. Halk Evinde Halk Evi tiyatro şubesinde dün? toplamlmış, E-iüğrul — Muhsin, Raşit Rıza, Hüsnü, Ref.k Ahmet Beyler idare heyetine açi 'ıniştir. S por Sarayı Beşiktaştahi — Çırağan — sarayının ilerek Spor sarayı şekline bakkıoda bir tasavvur vardır. Bu fikri, Denizcilik şubesi re'si Ekrem Rüştü B. ortaya atmıştır. Ayrıca Denizci'ik şubesi için Al- manyadan bir mütehassıs — getiril- mektedir. Bir Şefkat Eseri Nıdg. isminde hayırperver — bir maniye Matbaasının bulun- duğu binadaki yörde kırk beş hisxe- sini Darüşşafakaya teberru etviştir. Bir Lira Rüşvet Çeşme meydanında — oturan Mehmet memnu silâh taşıdığından karakola götürülürken, Mehmedin arkadaşı ş(adır polislere bir lira rüşvet teklif etmiştir. İkisi de mahkemeye verilmişlerdir. Avukatlar da Tacir Mi? Ticaret Odası, avukatların tacir olmadıklarını, fakat (iş idarehanesi açan avukatların Ticaret — odasma yazılmaları Jâzım geldiği fikrindedir. Malş - Geldi Darülfönun mütehassısı Prolesör Malş dün İsviçreden gelmiştir. Rapo- runu mayıs nihayetinde verecektir. Muhiddin Bey Ankarada Vali Muhiddin Beyin bugün An- karaya gideceği kaydedilmektedir. İş Bankasında İş Bankası Şube Müdürleri ara- sında bazı nakil ve tahavvüller ya- pilmıştır. Umum Müdür Celâl Bey de bu sabah şehrimize gelmiştir. İnhisarlarda Tasfiye Tütün — İnbisarı Müdür — Vekili Hüsnü — Bey tasliye işi - bakkında temasta bulunmak için dün Ankara- ya gitmiştir. Ankaradan bildirildiğine nazaran inhisarların yeni kadroları tevhit şekline göze yaplmıştır. Ya- 1 — Komşu — Hasan Bey, haberin varmı? Küçük esnaf dükkânlarını azalta- caklarmış. a 2 — Komşu — Bak şu kasap dük- kanları lüzumundan fazla imiş. /i z 3 — Komşu — Bak şü berber dük- kânları da lüzumundan fazla imiş. 4 — Hasan Bey — Ayol, — bu dük- kânlar azalırsa rekabet kalkar ıeri kalan kasaplar derimizi yüzerler ve çeri kalan be Lerler da kır gibi tüyümüzü yolarlar, kotaşu !