3 Nisan 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

3 Nisan 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Vak'alar Arasında Muallimin Çocuğu Dövmek | Hakkı Yok. Anne Ve Babanın Var Mı? Dayak atmak yasaktır. İki ferdin biribirini, erkeğin karısını, muallimin talebesini dövmesi ka- Bunla menedilmişlir. Hatta Hi- mayei Hayvanat Cemiyeti hay- vanların dövülmesine karşı bile bir kanun çıkartmıya teşebbüs etmiş, ve belki de çıkartmıştır. Fakat (o gazetelerin o havadis sütunlarına bir nazar ederseniz şu vak'alarla karşılaşırsınız: . Filân hanım, kocası falan beyin kendisini dövdüğü için, talâk davası açmış, mahkeme şabitleri dinledikten sonra talâka | Bu vak'alar bir | karar vermiştir. değil, beş değildir. , * Dayak yüzünden mahkemeye düşen, zemmü kadih ve tabkir davaları mahkeme istatistiklerinde oldukça büyük bir yer işgal eder. Hatta katillerin ekseriyetini te- bevvüren katil teşkil ediyor. * Muallimlerin talebelerini döv- mesi, Kanunu Esasiden gayri Maarif kanunlarile de menedil- miştir. Buna rağmen sık sık bu vak'alara şahit oluruz. Geçen gün bir sabah gazetesi Bakırkö- yünde Muazzez isminde bir kızın kulağını muallimin kopardığını ve bu yüzden mahkemeye düştük- lerini yazdı. Ayni gazete Sarıyerde ilkmek- tep ikinci sınıf talebesinden Zeki ismindeki çocuğun müdür tarafın- dan dövüldüğünü, ve çocuğun kan kustuğunu yazdı. Dayak cennetten o çıkmıştır, (o dövülmüş altın parlak olur, derler amma, böyle kulak koparır, kan kustu- rurcasına kr İnsanların istimar edilen bir esir sınıfından çıkıp insan sınıfı na geçmesi, izzeti nefsine ve in sanlığina yapılan hürmetle aşikâr olur. Dayak, hayvanlar için bile bir terbiye vasıtası değildir. Doğ- | rudan doğruya bir tahkir, kin ve intikam vasıtası olan daya- ğın, bilhassa mektep muallimleri ve müdürleri tarafından tatbik edilmesi, doğru olmıyan bir barekettir. * Yalnız şüörada bir noktaya dikkat lâzım; evlerinde annele- rinden, babalarından dayak yi- yen çocukların bu hakkı kabul edilmiş midir? Anne ve babanın çocuğunu dövmesi, muallime döv- mek için hak vermez. Amenna... Fakat dayakla te.bye edilmiye alışmış çocuğu, nezaketle terbi- yenin de pek kolay olamıyaca- ğı anne ve babalar da düşün- melidir. Siperisaika Bir Mahküm Mahkeme Huzurunda Ten türdiyot İçmek İstedi Bartın Tütün İnhisarı Muha- sebecisi Ragıp Bey Bartında mu- hakeme edilmiş ve bir sene hap- se mahküm olmuştur. o Maznun, karar okunduktan sonra cebinden bir tentürdiyot (o şişesi oçıkarmış ve içmiye teşebbüs etmiş, fakat yetişilerek şişe elinden alınmıştır. Kelebek Hastalığı Bartin kazası dahilindeki ke- yunlarda kelebek hastalığı zuhur etmiş, bu yüzden telefat veku bulmiya başlamıştır. “İs şimdiki yağışlığın Aydın (Hu- susi) — Son haf- ta zarfında ci- var köylerde hayvan hırsızlığı hâdiselerine sık sık tesadüf edi- liyor. Bu hırsız- lık hâdisesinden maznun olarak yakalananların miktarı on kişi kadardır. Bilhas- sa bu hırsızlık | bâdiseleri şu şe- | kilde yapılmıştır: | Menderes ke- İ narında Koçarlı i yolu o üzerinde Kâzım Beyin tarlasında çalışan Hüseyin çavuş gündüzleri çift sürerek geceleri öküzleri tarlada bırakıyormuş. Hüseyin çavuş ge- çen sabah tarlaya geldiği zaman i öküzlerin yerinde yeller estiğini | hayretle görmüştür. Bu vaziyet İ karşısında telâşa düşen Hüseyin | Çavuş meseleyi bekçilere haber vermiştir. Bu şikâyet üzerine derhal ta- kibata girişilmiş, fakat çalınan Portakal Limon Ve Muz İhracatımız Alâiye ( Hususi ) — 931 Teşrinievvel — bidayetinden 932 şubat gayesine kadar yalnız bi- zim kasabadan sevk ve ihraç i olunar portakal adedi (6,794,840) limc (o ( 1,870,380), mandalina (946,878 ) dir. Üç gün devam eden bir poyraz, bu sene muz- ları kavurmuştur. İbraç edilen muzların miktarı geçen senelere nispetle bu sene pek azdır. 931 eylül bidayetinden şubat gayesine kadar (1192) okka muz ihraç edilmiştir. Fıstık, badem, ceviz içi, arpacık soğan, tereyağı göze çarpacak derecede ihraç edil miştir. M. ASIM Müreftede Havaların n Fenalığından Bağ İşleri Geri Kalıyor Mürefte ( Hususi |) — Son bir ay zarfında mütemadiyen yağan ve yağmur bağlarda çalış- mayı imkânsız bir hale getirmiş- tir. Bağları budamak ve kaz- mak zaman; geldiği halde bu işler çok geri kalmıştır. Yalnız ileride o üzümlerin (büyümesine faydası doku- nacağı şüphesizdir. Amele fazla ve yevmiyeler ucuzdur. Yeni ola- rak beşyüz bin bağ çubuğu dikilecektir. Kavun ve karpuz ziraatine de ehemmiyet verile- cektir. Edirnede Sinan İhtifali Edirne ( Hususi ) — Koca Mimar Sinanın ölümünün yıldö- nümü (münasebetle şehrimizde büyük merasim yapıldı. San'at- kârın hatırası taziz edildi. İhtifal merasimi Koca Sinanın en büyük eseri olan Selimiye camiinde icra edilmiştir. m ma rasının n kararsızlığı sebebile Ho- Aydında yakalanan hayvan hırsızları bir arada öküzlerin ancak derileri buluna- bilmiştir, Takibe girişen zabıta | bir bayli (araştırdıktan Osonra öküzlerin kesildiğini öğrenmiş ve deriler Aydın pazarında bir da- bağda bulunmuştur. Bu ip ucu ele geçtikten sonra tahkikat de- rinleştirilmiş ve neticede öküzleri çalarak kesenlesin kimler olduğa meydana çıkarılmış ve yakalan- mışlardır. Bunlar Acarlar köyönden pepe Hayat Niçin İzmir Ticaret Komiseri - ğ Hususi Mekteplerde Yuka: Bir Rapor İzmir, ( Hususi ) — İthalâtm tahdidinden sonra şehrimizde ha- yatın yüzde 13 nisbetinde paha- hlaudığı resmen tespit edilmiştir. Mıntaka Ticaret Müdürlüğü ko- miserliği tarafından üç aylık tet- kikat neticesinde çok şayanı dik- kat bir rapor hazırlanmış, İktisat Vekâletine gönderilmiştir. Rapor- da, hayatın pahalılanmasına esas olan sebepler şu izah ediliyor: Tahdit tedbirinden sonra tüc- carlarımız tarafından sipariş edi- daha mahallinden tahmil edildiği esnada satıcılarm bankalarda kredi açılmasını ta“ lep etmesi, malın tutarı üzerinden teminat makamında beher İngi- liz lirası için 50 kuruş zammet- tirilmek suretile nakden banka ya depozito yatırılması, ayrıca faiz talebi. (Avrupa tüccarları İngiliz lirası üzerinden bağlam dıkları taahhütlerini, İngiliz Ji- suretle len mallar, 2 “Si dümede Bu Sene Taze Meyva Çok Olacakmış | | Edirne (Hususi ) — Havalar bir türlü düzelip ısınamadı. Bu yözden ağaçlarda henüz uyanıklık alâmeti yoktur. Bununla beraber havalar devamlı soğuk geçtiği için bu sene taze yemişlerin çok mebzul olacağı tahmin ediliyor. Şimdi. ilkbaharın ılık güneşini bekliyoruz. | Aydında Hayvan Hırsızlığı Hırsızlar Oküzlerin Etlerini Menderese Atmışlar Ve Derilerini De Satmışlar Hüsnü , Meb- met oğlu Hüs- nü, kalbak oğlu Mehmet, Alhır- köylü Fuat, Ha- san oğlu Hüsnü ismindeki Okim- seler ölup der- hal tevkif edik mişler ve Ad- liyeye teslim o- lunmuşlardır.Ke- silen öküzlerden bir kısmının de- rileri de bunların üzerlerinde bulun- muştur. Maznun- İar öküzleri kes- tikten sonra etle- rini Menderes nehrine attıklarını da söylemişlerdir. Bu maznunlar hay- van hırsızlığına ait kanuna tevfi- kan omuhskeme edileceklerdir. Öküzleri çalınan Hüseyin çavuş bana müracaat ederek şunları söyledi: “Kuzum beyim, sizin gazeteye yazınız. Öküzlerim çalındı. Benim çiftim şimdi boyunduruksuz kaldı. Ne yapacağı şaşırıp kaldım., E. , Pahalıdır ? Hazırladı landa ve Fransız frangı üzerinden | tediye talebinde bulunmaları. A- merika hükümetinin ihracat resmi yeniden ihdas eylediği namile bir vergiye karşılık olmak üzere | beher çuval kahveye 15 şiling zam yapması, İzmir Belediyesinin oktruva resmine mühim miktarda zam yapması, hariçten gelen em- teanm kontenjan omünasebetile sıra alabilmesi için asgari birkaç ay gümrükte kaldığından “ar- diye vermekle mükellef tutulması, gümrük O ambarlarınn O muvafık şekilde inşa edilmemiş olmasın- dan dolayı emteann selâmeti için sigorta (o ettirilmesi, İzmir gümrük hamalları tarifesine zam yapılması. Raporun bundan sonraki kıs- mında hayat pahalılığının İstan- bul, Adana, Konya ve Antak yaya nispetle daha ehven oldu- ğu rakamlarla izah ediliyor. ADNAN Ercişte Bir Okka Halis Koyun Eti On Beş Kuruştur Erciş (Hususi) — Kasabamı- zın hayat ucuzluğu diğer mem- leketlerin hepsinden daba fazla olduğunu iddia edersem yalan söylememiş olurum. Bu sözümü aşağı bildirdiğim fiatler tasdik edecektir: Dokuz on yumurta beş kuruş, bir okka koyun eti on beş ku- ruş, besli bir tavuk veya boroz Nisan Ayında Neler Yapılır? Nisan ayındayız. 31 günlük mart da tarihin ve (takvimin keyfine biraktık, gömdük. Artık soğuk ve hırçın bir kiş bitti, ılık- tan sıcağa doğru uzun bir yar mevsimi başladı, diyebiliriz. Acaba diyebilir miyiz? Şubatın aksiliğin den bıkmış, belki güneş yüzü görürüz diye martı, bir sevdazede © hasretile beklemiştik. i Fakat o, bize hiç yüz verme- | di. Suratını bir karış astı. Bizi titretti ve dondurdu. Bir çoğumuz * belki de hakiki manasile “kazma, * kürek ,, yaktık. Biz onu sevdik, " © bizi şamarladı. Hep öyle de ğil midir zaten? Okşamlan kedi lerin tırmaladıkları, sevilen kö- peklerin ısırdıkları âz mı görülür? © Ne yapalım, ümit dünyası. İşte nisanı da, içimizi belki bir- i az ılıklatır ümidile Obağrımıza basiyoruz. Nisanı, gönlümüzü se- | vindirir ümidile karşılıyoruz. Bel ki evet ve kelki hayır. Fakat ne | çıkar ? Ölen ümitlerimiz okadar * çoktur ki artık hayatın ters tara- fına adamakıllı alıstık, kanıksadık. Fakat bu işin biraz da felse- fe tarafı... Şimdi hakikate baka- | saydıkları yağmur bu ! yağar. Bağlar, hm : İhtiyar, gün görmüş, yıllar ğ devirmiş ak sakallı takvim diyor ki: “ Nisan, bağlara, bahçelere faaliyet, havaya ve denize sükü- ? net getirir. Dedelerimizin bereket ? ayda ağaçlar budanır. Sebze fideleri ekilir. Çiçek bah- çeleri düzeltilir ve daha neler... , Sınıfta Kalanlar çok rı Sınıflara Ahnamıyacak Geçen sene ni Ortamek- teplerden birinin resmi mektep- © lerde sınıfta kalan yirmi talebeyi © bir sınıf yukari olarak kabul ettiği * görülmüş ve talebeler mektepten çıkarılmıştı. Maarif Vekâleti bu ) gibi vaziyetlerin (o tekerür edil mesi ibtimali olduğunu düşünerek resmi mekteplerde sınıfta kalan talebelerin o hususi omekteplerde ere — a yukarı sınıflara alınmaması ve husus tahsil gördükleri için imtihana tâbi tutulan telebelerin de sıkı bir şekilde imtihan edilmesini © bildirmiştir. ğ Maarif İdaresi ve Vekâlet Müf-ttişleri o hususi iseler ile, ortamektepleri sıkı bir teftişe tâbi tutmaktadır. Lokantalar Belediye Doktorları Taras) fından Rapor Verilecek İçinde Siyazek ve kileceki satılan bütün dükküânlarla lokan ta, birahane, gazino gibi yerler yeniden açılırken şimdiye kadar | belediye doktorları tarafından binaların (o sıhhi vaziyeti tespit © edilmiyordu. o Bundan sonra bu ; gibi yerlerin küşat tezkeresi ve” rilmeden evvel belediye dektor ları tarafından da muayene edi lerek sıhhi olduklarına dair va” por yazılması k aştırılınıştır. X — a —— m İ on, on iki büçuk kuruş, en âlâ yağın okkası kırk elli kuru” Bunlar perakende satış fiat eridi: Toptan' tabii bu fiatlardan dabi” çok ucuza almak müskündüs