10 Nisan 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Nisan 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Plân Meselesi Biletten Daha İyi Plân Can Sağlığı İstanbulun bir plânı ve bir haritası yapılacak. Belediyenin 932 bütçesine plân tahsisatı ola- rak (100) bin lira konuldu. Zan- nederim yakında faaliyete geçi- lecek ve bu mühim iş bir şehir mütehassısına havale edilecek, Fakat belediyenin bu zahme- ti, bana kalırsa, lözumsuzdur. tanbulun” bugün, elden ele dola- şan mükemmel bir plâm ve sarih çizgili bir haritası vardır: Tram- vay bileti. Evet, tramvaya bindiğiniz za- man biletçinin size üç, beş kuruşa sattığı renkli kâğıt par- çası İstarbulun güzel bir harita- Bını ihtiva ediyor. Siz, biraz dikkat edecek olur- sanız o küçücük renkli kâğıdın üzerinde koskoca İstanbulu, bü- tün teferruatile okuyabilirsiniz. Bu dikkatiniz sizi ilk hamlede sevindirecektir. Eğer yanınızda samimi bir arkadaşınız varsa teklifsizce haykıracaksınız: “— Ne diyorsun birader? is- tanbul mükemmel bir şehir. Tabil arkadaşınız hayret ede- cek. Fakat siz devam edeceksiniz: * —Baksana birader. Bütün semtler demir ağlarla birbirine bağ te Beşiktaş ve işte Bdi "aaabalea ' la a uzak semtini bugün tramvayla bir solukta alabiliyoruz...., Artık arkadaşınızın - bayreti kaybolmuştur. O da sizin gibi gsevinmiye — başlamıştır. — Fakat baritanın altıma doğru inince, bakikatin sırıtan dişleri gözünüze ok gibi saplanacak, orada İ_ılıı— bulun kenar kısımlarını, şehirden ayıran bir yolsuzluk göreceksiniz. Fener, Eyüp, Ayvansaray zin- cirini teşkil eden bu geniş kısım bugün raysız ve tramvay- sızdır. Oralarda tramvay kampa- nasının ahenkli sesi yerine henüz katır. nallarının takırdıları — işi- tiliyor. Sevincinizi yarıda bıraktığım için beni - affediniz. Fakat ne- yapayım ki dün kervan bile iyen çöllerde bugün ma- !ine gürültüsü uğulduyor. De- mek ki İstanbulun bu kısmı çöl kadar bile bahtiyar değildir. Piânı, — baritayı yine tıralım. Fakat hiç olmazsa evvel tramvay biletinin arkasın- daki haritanın çizgilerini tamam- hyalım. * * a Garbi Trakyada Bir Türkü Öldürdüler İskeçe — Burada Yassı köyü civarında Türklerle sakin bulunan Yalımlıda bazı muhacir Rumlar bir baskın yapmışlar ve bir Tür- kü öldürmüşlerdir. Silâhlı Rumlar gecö yarısı, köyün mektebine girmişler ve hocayı uyandırmışlar, ölümle teh- dit ederek köyün en zengin adar mı olan ÂAbmet Ağamn evini göstermesini söylemişlerdir. Hoca naçar, haydutların emrine itaat et- miş ve Ahmet Ağanın evini göster- miştir. Haydutlar cebren hocaya Ahmet Ağayı çağırtmışlar. Ahmet Ağa hocanın sesini tanıdığı için kapıyı açmıştır. Bu esnada hay- dutlar Ahmet Ağanın kardeşi Hasamı vurarak öldürmüşlerdir. — Baskın varl.. Feryadı üzerine silâhını kapan yetişmiş ve haydutlar da kaç-« mıştır, Bu hâdise Garbi Trakyada- ki asıyişin mahiyetini göstermesi “Larile şayanı dikkattir. Denizli, Ramazan Pidesi Gibi Yassı Ve Uzundur Suyu Ve Denizli (Hu- susi) — Kasa- bamız oldukça büyük ve züm- rüt gribi yeşillik- tir. Suyu ve ağa- e çok boldur. Okadar ki şeh- rin her tara- fiından su fiş- kırıyor, — diyel i- lirim. Her ta- raf — ağaçlarla kaplanmıştır. Sanki bastonu- nuzu saplasanız © bile dal bu- dak sahverecek Bütün bunlar iyi amma toru ve çamuru olmasa, bizim mem- leket cennete benziyecek. Rüz- pârh ve güneşli havalarda toz- dan, yağmurlu günlerde çamur- dan bunalıyoruz. Yağmurlu mevsimlerde güneşe kavuşmak iştiyakı, güneşli gün- lerde yağmurda ıslanıp tozdan kurtulmak —arzusu — kovalamaca öynıyor. Burada akşamlar bam başka- dır. Sular kararırken biakaç akortsuz müezzin sesi, borosların kısık sesli ötüşleri biribirine ka- Salihlide Gece Yarısı Kanlı Bir Cinayet Oldu Salihli ( Husust ) — Geçen gece kasabamızda kahvede bir cinayet oldu. Filorinalı Hasan iz- minde birisi geceleyin sarhoş bir halde istasyon kahvesine gelmiş ve bazı sözler sarfetmiştir. Bir aralık kahveci Hamdi Efendi müdahale etmek istemiş, fakat Hasan derhal tabancasını çeke- rek üç el silâhatmıştır. Çıkan kurşunlardan Hamdi Efendi üç yara almıştır. Mecruh Manisaya hastaneye — gönderilmiş, Hasan da yakalanmıştır. Manisada Mahkümlar Arasında Kanlı Bir Hâdise Oldu Manisadan yazılıyor: Manisa hapishanesinde —on beş seneye mahküm Kör Meh- met ile 12 seneye mabküm Ali, kahvecilik ve efelik meselesin- den kavgaya tutuşmuşlardır. Bir aralık Ali, belinden çıkardığı bıçağı kör Mehmede saplamıştır. Derhal yetişen jandarmalar sü- küneti iade etmişlerdir.. Kör Mehmedin yarası ağır ve teb- Kikelidir. ! İki Tayin Bandırma (Hususi) — İzmir- Kasaba şimendifer idaresi ,Mifet- tişlerinden Rifat Bey Şark Demir- yolları Müfettişliğine tayin edil- miştir. Rifat Beyin yerine Kasaba hattının Uşak - kısmı Müfettişi Mitat Bey tayin olunmuştur. Kon;ı_dc.ı_ PS K US N S Denizlide belediye buhçesi rışır. Dağ yamaçlarından aheste beste inen iİnek ve bozağı kafile- leri şehrin umumi caddesinde bü- yük bir tevekkülle geçit resmi ya- parlar. Burada insanlar ve hayvan- lar arasında samimi bir kaynaşma görülür. Caddede bir manda ile omuz omuza piyasa etmek her- gün görülen manzaralardandır. Burada gurubun da başka bir letafeti vardır. Ufuklar yer yer yanar. Denizli ramazan pidesi gibi upuzundur. » Kasaba — istasyonla mektep arasında uzamp gider. Ekmek Satışı iPazarlığa Bindi Konya Belediyesinin geçen- lerde ekmek narhımı. kaldırdığını haber vermiştik. Narhın kaldır- larak ekmek - satışının — serbest bırakılması neticesinde fırıncılar arasında müthiş bir rekabet baş- lamıştır. Bu rekabet tesirile - fi- atler daha ziyade ucuzlamış ve fıtıncılar daha temiz ekmek ç- karmıya başlamışlardır. Asıl me- sele ekmeğin — azarlığa binme- sidir. Şimdi Konyala halk fırın- larda ekmeği pazarlıkla almak- tadır. Tabii hanği firın daha ucuz ekmek verirse ona rağbet gösterilmektedir. Hayvan İhracatı Muğla, 8 ( A-A. ) — Mart ayı içinde Milâsın Müllük ve Köyci- yezin Dalyan iskelelerinden 83 keçi ihraç edilmiştir. Milas civa- rındaki aşiret keçilerinde uyuz hastalığı çıkmıştır. Edirnede Bir Yangın Edirne ( Hususi ) — Hacı Ali Efendiye ait un değirmeninde geçen gece bir yangın çıkmış ve değir« menin bir kısmı yandıktan sonra söndürülmüştür. Artık Havalar Düzeldi Erciş ( Husust ) — Aylardan- beri bütün şiddetile devam eden kış mevsiminden — artık kurtul- muş bulunuyoruz. Tipi ve fırtı- na felâketleri nihayet bulmuştur. Parlak bir güneş karları eritme- ye başlamıştır. L aLiğ BK A boyııua Ağacı Çoktur, Fakat... Eninden ziyade gitmiş Ü Gir ae gibi. Evleri ek- et seriyetle iki kat Üzerine yapılmış- tır. Bunun sebe- bini sık sık vu: kua gelen zelze- lelerde aramak lâzımdır. Bu uzün şe- hir, tam ortasın- dan sıkılıp ikiye ayrılmış gibidir. Bir tarafta aşt- gı çarşı kısmı, diğer tarafta De- Kkli çınar mınta- kası, Birinci kısım eskiden şehrin bulunduğu mubittir. Haftamın iki gününde burada pazar kurulur. Pazar günlerinde kasaba, köyler- den gelen kadın ve erkeklerle karma karışık bir panayır ha- lindedir. Şehrin yukarı kısımı hükümet ve mekteplerin bulunduğu en işlek bir kısımdır. Bu iki kısmı biribi- rine yakınlaştıran yegâne vasıta ath arabalardır. Burada arabalar çok ucuzdur, Yukarıdan aşağıya bir insanı yüz paraya götürüyorlur. MERCAÂ “E1TİN CAZİBİ Kooperatif Faali- yeti İlerliyor Muğla, 8 ( A.A. ) — Muğla, Ahiköy, Turgut, Deniabat, Göka- bat, zirat kredi kooperatifleri umumi içtimat yapılmış ve yeni idare meclisi intihap ve hesabat tetkik ve tasdik edilmiştir. İçti- mada 932 senesi için mukarrerat ittihaz olanmuş ve idare heye- tine lâzımgelen galâbiyet veril- miştir. Nüfus Müdürü Mevkuf Afyon Nüfus Müdürü irtikâp cürmünden tevkif edilmiştir. Kaçakçılık Bir Köyde Dört Kaçakçı akalandı Salihli ( Husust ) — Kasaba- mızda kaçakçılık takibatına de- vam edilmektedir. Son günlerde Hacıbektaşlı köyünde gizli rakı yapıldığı haber alınmış ve der- hal tahkikata girişilmiştir. Neti- cede köyden — âşık Ahmet ve Yusuf, Mustafa ve Hasan ismim- deki dört kişinin rakı yaptıkları anlaşılmış, ve | kilo rakı, anason vesaire yakalanmıştır. Gemlikte Tiyatro Gemlik ( Hususi) — İstanbul Temsil Varyete Heyeti buraya geldi. Muallimler Birliği ve Hilâli Ahmer Cemiyeti namına temsiller verdi, Heyet buradan Orhanga- ziyeagiderek kadınlara ayrı er- keklere ayrı birer temsil dahağ verdi. C R "&. , Vak'alar Arasından V Döne Dolaşa Nereye Geldik Bekârlık vergisi çıkıyor. © bekârları telâş almıştı. lere birkaç günlük mevzu $ | mıştı. Nihayet Meclis, bu nin, nüfusu tezyit maksadile nulmak istendiğini söyledi ve tedbirin Ffayda veremiyeceğ ittifak etti. Nihayet döne do nüfusu tezyit meselesi üzel durmıya karar verdi. * Ha şöyle, şimdi konuşabili Bir memlekette nüfus Ni çoğalır, niçin azalır?.. 4 Bunu bulmak için inçe uzün taharriyata İlüzum yokl Medeni memleketler, ilmi ferni usullerle bunu ar, sebeplerini de, tedavi el de bıılmuılır:fır. n Bir memlekette nüfusun ma ması — iktısa Bünleki ) Bir memlekette nüfusun ma veya çoğalması içlimal meseledir. Fatisi lâftır. Cemiyet hayatının mü bir şekil aldığı büyük şehirlef içtimai ihtiyaçlar çoğalır. Y şeraitinin ağırlaşması, aile nüfü nun azalmasını icap ettirir. Set ©0 çocuklu aile, iki veya üç cuklu aileye iner, Zengin kadınlar, lüks hay modera hayata girebilmek çocuk doğurmazlar. Fıkara sınıf, işte çalışti için, mümkün — merlebe yapmaktan çekinir. Medeni ' hirlerde bunu temin etmek * laydır. Bu, iktısadi sebep, Köylü kıdı;ık çok doğu Fakat, çocuk büyütne şeraf bilmediği için, doğurduğu çot ların yüzde ellisi zayi olur. Gi köylerde, gerek şehirlerde, çotf ları rahmi madere düştüğü den, hayata ayak atacakları g” kadar, kontrol edecek - içti müesseseler, içtimal teşkilât madığı — için, nüfus yarı fire verir. Bu içtimai &;lıep. Nüfusu çoğaltmanın esas çocuğu, âilenin kontrolile beri cemiyetin kontrülüne de ' tutmakla mümküncür. Ki ırdabaneler, bakım evleri, haneler, hamile kilinik'eri, istasyonları, — ziyarelçi — hel teşkilâtı, verem ve saire sani yomları, prevantoryomlar dı! vefiyatınn rette önüne geçilemez. Bu muazzam işin önüne, kârlik vergisi ile çeçmek, * tatlılaştırmak lç%u benzer, umman — içinde, bir gölül ehemmiyeti olur. İzmirda İhtkâr İzmir, 8 — İsimleri henüz İ Ki tutulan üç tacir hakkında " kâr cürmünden dolayı takibata girişilmiştir. Zırnık! Balıkesirde Zırnık çıları Türedi Balıkesirde, son g nlerdt | zırnık kaçakçısı yakalanmı? sandık içinde kırk kilo * ele geçirilmiştir. Tahkikat€ re zırnıklar Balye — madef çalınmış ve Balıkesire - getif | tir. Bu işi yapan Münür -i mail ismindeki cüretkârlar — kemeye verilmişur.