10 Nisan 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

10 Nisan 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

Bu Sayfa Haftada Birkaç Defa Ve Arasıra Neşrolunur. bez Köşesinde İşitilen Garip Vak'alar Ağlıyacak Yerde Gülen, | Gülecek Yerde Ağlıyan Bir Çocuk İtalyada doktorlar ve psiko- loglar garip bir çocukla karşılaş- | mışlar. Bu çocuk gülecek yerde ağlıyor, ağlanacak yerde gülüyor, | Çocuğa çikolata verdikleri, onu | eğlendirdikleri| ve sevindirdikleri zaman birdenbire ağladığı görü- üyor. Halbuki ağlaması lâzımge- len acıklı zamanlarında kahkaha ile gülüyor. Doktorlar bu garip vak'a kar- şısında şaşırmışlardır. Çünki hiç- bir doktor bu garip hâdiseyi izaha muvaffak olamamıştır. Bunun üzerine çocuğu hafta- larca nezaret altına almışlar ve birçok — muayene — ve tecrübe- ler — yapmışlardır. Fakat — bütün muayene ve tecrübelerden sonra hiçbir metice elde edeme- mişlerdir. Çocuk doğduğu gündenberi bu haldedir. Aptal değildir. Fa- kat sinirlerinin — yapısında bir garabet vardır. * Umumi Harp Niçin Uzadı? “Dünyayı aptallar idare edi- yor., Bunu bir Amerikan Alimi söy- lüyor. Birçok meşhur adamlar bazı işlerde çok zeki, fakat diğer bazı işlerde aptaldırlar. Bu iddi- asını tevsik için de meşhur adam- lardan birçoklarının hayatlarında yaptıkları gafları sayıyor. Hatta umumi - harbin uzama- sını İntaç eden sebeplerden biri- ni de, harbı idare edenlerin bur nak aptallıklarında buluyor. Bu zat, ihtiyarlıktaki aptallı- ğin tehlikeli olduğunu söylüyor, Meselâ 14 yaşında - bir çocuğu kinise bir hükümetin veya bir ordunun başına geçirmez. Fakat altmışını geçmiş bir adam birçok cihetlerden, bir çocuğa benzer. 80 yaşında bir ihtiyar 6 yaşında bir çocuk gibidir. Umumi harpte iki tarafa da başta bulmanlar ihtiyar bunak- lardı. Klemanso 73, Hindenburg 66, Jeneral Molteke 65, İngiliz Baş- kumandanı Giçner 64, Fransız | Başkumandanı Foch 63, Jotfre 62, Iskit 62, Amerika Reiscüm- huru Vilson 58 yaşında idi. Yal- Bız Lodondorf 50 yaşında bulu- nuyordu. Klemanso, pantalonlu bir kap- ::ı_ıdı. Kaplan gibi sert ve iptidaf a. Giçner ve Joffre eski bir bunaktı. Harpten sonra dünyayı iktısadi buhrana düşüren de yine bu bunaklardır. İhtiyarlar iş bar gından çekilmek gerektir. ww | | | | Avrupa Matbuatında GÖRDÜKLERİMİZ Dünyanın Dön |5,000 SENE EVVEL İktısadi Buhranı Nasıl - Halletmişler ? Â Firaunlar, El;ı:an;ları, rİşsizlerç İş Bulmak, Buhranı Geçirmek İçin Yaptırmışlar Ve Muvaffak Olmuşlar 5000 sene evvel Miısir firavun Tarının işsizlere iş bulmak için yaptırdıkları muazzam ehramlardan biri Bugün- bütün —dünyayı işgal eden mali buhran, budan beşbin sene evvel Mısırın da haşına gel- | miş, onuda uzun müddet dü- şündürmüştü. Mısırdaki — kitlik -— senelerinin hikâyeleri, mukaddes kitapla bi- le geçmiş, zamanımıza kadar gel- miştir. Çünki Mısırda beş bin sene evvel zuhur. eden — buül- ran ve - kaıtlık şimdi — olduğu gibi üç dört sene değil, tam bir buçuk asır devam etmiştir. Şimdiye kadar Mısır hakkında tetkikat yapanlar, bu buhran ve kıtlıkta — ebramların — yapılmasını amil olerak götermişlerdi. Kıra- ların — birçok — insanları burada işleterek — sâilerini — öldürmeleri buhrana sebep olmuştür. zanne- diyorlardı. Filhakika bu bir mesele idi, Mısır Firavunları bu ehramların yapılması için neden kıtlık sene- lerini seçmişlerdi?. O.devirlerde hüküm süren Firavun Chophren, Cheops ve Mycerinus, — şüp- hesiz ki tebaalarına istedikleri işi yaptırabilirlerdi. Fakat o vakıt kıralların halkı iğfal ve işgal için kullandıkları silâh harp ilân et- mekti, Harp hem halka sıkıntısı- AFRİKA SİHİR ni ünütlurur, hem de muvaffak olunursa — yapılacak 'yağma ve garatla bubranın kısmen - izalesi mümkün olurdu. Muvaffak — olun- mazsa, artık iş Allaba kalırdı. Mısır Firavunları bu yola mü- racaat etmemişlerdi. Çünki Mısır dünyanın en büyük medeniyetle- rinden biri idi, Zengindi. İlk de- fa olarak böyle fakir düşmüştü. Nilin her sene suladığı topraklar onlara bol yiyecek yetiştirirdi. O vakit Firavun Chophrev saltanat sürüyordu. Her yerden kıtlık haberleri — geliyordu. 10 Milyon nüfusu “açlıktan kur- tarmak lâzım geliyordu. İşte bunun Üzerine dünyanın işsizliğini izale için devlet tara- fından yapılmasına - başlanan ilk muazzam işe teşebbüs - edildi. Misirin yola ihtiyacı yoktu. İşsiz- ler yollarda çalıştırı!amazlardı. Fa- kat a vakte kadar dünyada misli görülmemiş muazzam — ehramlar yapılması kararlaştı. Çönkü katlı- ğın muvakkat olmadığı, uzun sü- receği görülüyordu. Fakat evvelâ işsizlere yardım maksadile başlanan bu iş sonra, devletin başına bir belâ oldu. BAZLARI NELER Şarki Afrika aşiretleri arasında sihirbazlar insanları öldürüp diriltebileceklerini, onları hayvana çevirebileceklerini söyliyerek korkuturlar. Bu sayede üzerlerinde mutlak bir saltanat sürerler. Mali buhrasa / ve işsizliğe karşı İlk Iktusad? tetbirleri alan firaunlardan biri Çünk übaşlanan ehramları bitirmek için yüz binlerce insan çalışıyordu. Burada şafaktan guruba kadar çalışanlar günden güne devletin | sırtında bir yük - oluyarlardı. | İşte o vakit bügün birçok Avrupa devletlerini rahatsız eden mali sıkıntı başladı. Filvaki işsiz- lere ekmek yemekten başka bir şey verilmiyordu. Faka her gün yüz binlerce insanı beslemek te az bir iş değildi. Masrafın altından kalkmak için hükümet bütçesini tevzine ve masraflarını kısmıya çalıştı. Mabetlere, hocalara verilen tahsisatı kesti. Hatta bir çok mabetleri kapadı. Kâhenler kıt- lığın 150 sene süreceğini haber vermişlerdi. Binaenaleyh israftan korunmak — lâzımdı. Bu. saik ile, halkın hoşuna gitmiyecek tasar- ruflara bile baş vuruldu.!) Bugün bütün dünyayı |Mısırın 5000 sene evvel halline çalıştığı meselelerle karşı karşıya görü- yoruz: Ayni tetbirlerin alındığını, ayni çarelere müracaat edildiğini müşahede ediyoruz. Meğer tarih hir tekerrürden ibaretti diyenler aldanmıyorlarmış. YAPARLAR ? Şarki Afrika aşiretleri ara- surda — sihirbazlar — doktorluk yapar, ve hastalıkları tedavi edebileceklerini iddia ederler. Hastayı korkutmak için de bu kıyafette — gezerler. Bu Sayfada Dünya Matbuatında Çıkan Meraklı Hikâye, Yazı Ve Makaleleri Bulacaksınız. Dünyanın Dört Köşesinde Görülen Garip Hâdiseler Amerika Devletlerinden Biri Bir Liralık Borcunu Bile Ödiyemiyor Bir Lirayı Bile Ödiyemiyen Bir Hükümet Amerikayı teşkil eden 48 hü- kümetin en büyüklerinden biri olan Teksas Hükümeti iflâs et- miştir. O derecede ki kendisi ta- rafından verilen bir dolarlık bir çeki — tediyeden izhan — aczet- miştir. Teksas hükümetinin 5 milyon Büfusu vardır. Milli serveti 11 milyar dolardır. Bir — dolarlık çek bir gazeteciye — verilmişti. Gazeteci bu ceki bankaya yatır- mış, — fakat iki gün sonra banka tarafından hükümetçe ce- kin tediye edilemediği kendisine bildirilmiştir. * Ön Sene Günde Altı Şişe Viski İçmiş Amerikanın meşhur gazeteci- lerinden Skrip isminde bir xat vardır. Bu zatın Amerika dahi- linde 28-30 gazetesi intişar eder. Bugünde Amerikanın en büyük gazetelerinden mühim bir kısmı bu zatın teşkil ettiği sindikanın elindedir. Geçende vefat eden Skrip hakkında kâtiplerinden biri bir kitap yazarak hayatını tasvir et- miştir. Bu kitapta Skripin on sene müddetle hergün altı şişe viski içüğini yazmaktadır. Bir adam günde altı'şişe viski içebilir mi? Bir gazete bunu tah- kik etmiş, ve mümkün olduğu neticesine varmıştır. * Hem Hâkim Hem Avukat Amerikada işsizin biri mar- nun olarak mahkemeye düşmüş. Hâkim sormuş : — Avukatınız nerede ? Maznun cevap vermiş: — Avukat tutmak İçin param yok. — Peki amma, kanun muci- bince avukatınız. bulunmadıkça muhakemenize bakamayırz. — İsabet olur. Hâkim, — maznunun avukat tutamıyacağını anlayınca, bizzat onun avukatlığını yapmıya karar vermiş. Yerinden kalkıp maznu- nun yanına gitmiş. Riyaset kür- süsüne hitaben maznunu müdafaa etmiş, sonra dönüp tekrar riyaset mevkiüne oturmuş. Maznuna hita- ben: — Davanız tetkik edildi. Ve- kilinizin müdafaatı varit görüldü ve beraetinize karar verildi, demiş.