24 Nisan 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

24 Nisan 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İstanbul Taşınıyor!... Boş İimamın dolu ” müdürü Hamdi Bey yine coştu. Bir saat içinde — söylediklerinin — bulâsası şudur; “Karaköy köprüsü, İstanbulun iktısadi faaliyetine karşı duran demirden bir kaledir. Bunu kak dirmah, — Unkapam — köprüsü- nür yambaşma - bitiştirmelidir. Sonra efendim, nedir o Sirkeci istasyonu 7.. Onu da — temelir- den söküp Yenikapıya götürmeli. Hele şu Marmara... Onun müthiş dalgalarından bıktik — artık. vermek dalgalara bir nihayet lâzamdır. Yazın Adaya giderken | bir- İlodos — esmiye — görsün. Deniz —üstünde — mahvoluyoruz. Biraz da rahatımım düşünelim. Büyük bir dalga kıran bu bela- yı da temizler. Yenikapıdan Hay- darpaşaya büyük bir dalga kıran ezatınca fırtına felâketinden de kurtuluruz. , Fakat daha bitmedi. Hamdi Beyin en mükemmel tememnisi *İstanbula modern bir liman yapmalıyzı. Ve illâ felâ... İşte bizim ihtiyar limanın genç kı- mandanı bu fikirdedir. Yani İs- tanbulu taşımak. Fakat vakit dar olduğu için Hamdi Bey listeyi famam edememiş, Acaha daba neler söyliyecekti? Alt tarafını biz anlatalım: Memlekete para İâzım. Hariç- ten celbedilecek seyyahilar bura- da milyonlar bırakabilir. Bu su- retle ticari müvazenemiz — kışa günde kendine gelebilir. Fakat bunun için o kadar fazla düşün- miye hacet yoktur. Askeri müzeyi | olduğu gibi kaldırıp Maeiciğlk göbeğine oturtmah. Karşıdan ge- len seyyah vapurları limana ka- dar gireceğine — deniz — ortasın- daki — müzenin — yanına — yana- ger ve seyyalıların. tabmil ve tabliyesi kolaylıkda mümkün olur, Ayasofya camünin bugün bulun- dugu yerde durmasına artık zum yoktur. ve mihrabile — birlikte önlerine çekip götürmeli gıdaân gelen seyyah v gözü önüne bundan daha canlı bir rveklâm konulabilir mi? Stadyum, stadyumi diye ba- pap duruyoruz, Koskoca Cinci meydanından istifade — etmiyoruz. Onu da oradan kaldırmalı ve Boğaziçinin en — merkezi — bir noktasına getirip — yerleştirme- Kyiz. Her sene yüzler ce ecne- bi takınmı geliyor. Bunları va- purdan — kolayca çıkarmak - ve yüklemek için bundan daha pra- tik usul can — sağlığı, hem efen- dim, bu koca ada, boğazın aksi cereyanlarına mani olur. Bu suretle boğazımızda da seyrisefer kolaylaşmış, hatta ço- galmış olur. Hamdi B. daha çok anlata- caktı. Fakat günlerdenberi işık- Ha ve dumansız. kalan Marmara ufuklarmda bir çatana gözüktü. Hamdi Bey: — Haydi vazilfe başına! diye bağırarak yerinden fırladı. xaf Tarının İzmirde Stadyom İzmir ( Hüsusi ) — Alsancakı spor sabaşının “genişletilmesi ka- rarlaşmıştır. Yakında — faaliyete başlanacaktır. Biz | dedelerimiz gibi yaşayamayız. Bu | k- | Bunu da mimber | Yeşilköy | iz. Kar- | :Dıyarbekırde Sıhhat Işler Diyarbekir, ( Hususi) — Bu- gün Diyarbeki- rin Sıhbi — vazi- yeti için umumi- yet itibarile iyi kelimesini kulla- nabüiriz. at yaz mevsiminde burada — &tma hastalığı başgös- terir. Bunun içindir ki sıhhat dairesi şimdiden lâzımgelen - ted- birleri — ittihaz etmekle — meşguldur. Bu - sene sıtma ile esaslı şekilde mücadele icrası takarrür etmiştir. Bütün esnaf belediye tarafın- dan muayene edilerek ellerine sıhbat — vesikası - verilmektedir. mühlik geçici hastalıklarla malül olanların esnaflık yapmak sureti- le halkın sıhhatımı tehlikeye dü- şürmelerine meydan verilmiyor. Bazı kahveleri istisna ederesek diğer dükkânler oldukça temiz- dir. Bu arada yeni belediye rei- simizin ehemmniyetle uğraşacağı Domuzla Mücadele İçin VSürek Avı Armüutfu ( Hususf ) — Bağlara | büyük zararlar veren yaban do- muzlarile mücadele için bir sürek avı tertip edilmiştir. Kasabanın mahir avcıları bu avda 10 do- muz, birçok moçuk ve bir 'geyik | öldürmüşlerdir. Bugün de yapıla- cak olan ikinci bir sürek avına İzmirin birçok meşhur avcıları da iştirak edecektir. T Köy Bankası Adananın Bir Köyünde Banka Tesis Edilecek Adanâ(Hususi) — Buraya iki saat messafede Gerdanli isminde bir köy vardır. Ufak bir kasaba manzarasını andıran bu iri köy 150 evli ve 1000 nüfusludur. Bu bin kişiden 100 kadarı 60 ile yüz yaşları arasında dır. Bunu söylemekten maksadım bu köy halkının nekadar sıhhat- li olduğunu göstermektir. Köy halkı çiftçilikle uğraşır. Fakat erinde demirci, marangoz gibi san'at sahipleri de vardır. vİa Evvelce yalnız buğday ve par muk ekerlerdi. Şimdi bağ ve bahçe yetiştirmek hususunda da faaliyete geçmişlerdir. Sön za- manlarda (800) dönüm kadi Iıığ ve bahçe vücuda geti Geçenlerde bu köy halkı Vı!lye— te müracaat ederek köylerinde bir Kooperıtıf Bankası tesis edik mesini istemişlerdir. Vilâyet bu müracaati tetkik etmektedir. Müallimlerin Sayahati İzmir, ( Hususi ) — Şehrimiz muallimleri 12 mayıstâ' Ötemiş, Tire ve Bayındıra bit seyahat yapacaklardır. SON POSTA Sıtma, Fuhuş Ve Zührevi Hastalık Mücadelelerine Ehemmıyet Veriliyor bazı işler de yok değildir. Meselâ dükkânlarda satılan yoğurtlar yanıktır, sıhhate mas zarrat veren tuhaf kokuları var- dır. Umuümi halâ çok az olduğu için bazı kuytu yerler - geçilemi- yecek. bir vaziyettedir. Bilhassa Yoğurtpazarımın üstündeki harap mahal çok bir arzediyor. Burada müesseseler çirkin manzara iftihar — edilebilecek arasında — Nümme hastahanesi en başta gelir. İddia Diyarbekir Nümune hastanesinin ön cepheden görünüşu ı ! edcbılırım ki bi- zim — hastahane diğer vilâyetler- de bulunan Nü- mune — hastaha- nelerinden daha mükemmeldir. . Hastahanede ye- | di mütehassıs var- dır. Hastalar tama- men muayene - edilir. Hastahanenin züh- meccanen | Ev Doktoru (Şişmanlık e ı]Yedı'r, Nasıl I Önüne Geçilir? Muhtelif vücut azası arasında fazla miktarda yağ toplanması, yağın nesç arasına girmesi ve karışması şişmanlığı tevlit eder. Şişmanlık iki nevi olur. Mu- vakkat, daimi. Albümini fazla gıda almak, hareketsizlik şişmanlığa yol açar. 2 — Cümlei hazmiyenin ve- zifesini kifayetle yapmaması da ayni neticeyi verebilir. Ayni zamanda vücudun fazla mevaddını. ifraza yardım eden güddelerin — vazifelerini — görme- meleri de vücudu yağlandırır. Bilhassa bu hal, hadımağalarında çok bariz görülür. Gençliğinde şişmanlığa fazla istidadı olan gençler ise bir nevi : kadınlaşma alâmetleri gösterirler: reviye kısmında : tedavi — işlerine muntazaman de- vam ediliyor. Esasen şehrimizde fuhuş ve zührevi hastalık — mücadelesine çok ehemmiyet veriliyor. Her zaman hastalık aşılamaları muh- temel bulunan kötü kadınların balk — arasında maksadile ciddi tedbirler alım- mıştır. Diğer taraftan buradaki kuduz. müessesesi de — faydalı şekilde çalışmakta, yüzlerce va- tandaşı ölümden kurtarmaktadır. Sabri Heyecan İçinde Tes'it ' Edilen Bir Yıldonumu ait z Vanın kurtuluş yıldönümü merasiminden bir intiba Van, (Husust) — Güzel şeh- rimizin zulüm, işkence ve felâ- ketten kurtulduğu mes'ut güne tesadüf eden 2 nisanda burada büyük tesit merasimi ve tezahü- ratı yapıldığını - telgafla - bildir- miştim. Vanlılar 2 nisan 334 terihin- de yurtlarının — istilâ ve xzulüm- den kurtulmasını hiç unutamaz- lar. - Vatanperver — Vanlılar bu mukaddes günü bugüne kadar tes'it edememişlerdi. Fakat Vali Mitat Bey Türk tarihine yazılan bu kurtulüş gününün büyük te- zahürat ile tes'idini temin etmiş- tir. Bu sebeple 2 nisan günü burada emsalsiz tezahurat yapıl- di Halk, kendi - milli ve —ma- balli — oyunlarile bu- tezahürata sevinçler arasında iştirak ettiler. Vilâyet ve Belediye dairele: rinde, bu aziz yıldönümü müna- sebetile kabul resimleri icre edil- di. Geceleyin de fener alayı ve genlikler yapıldı. Ayrıca Halk Evi salonunda “Vanın kurtuluşu, isininde bir piyes temsil edildi. Mektep Müdürü Müştak Beyin yazdığı eser coşkun - alkışlarla karşılanmıştır. Torbalıda Bir Cinayet İzmir, (Hususi) — Torbalının Arapçı köyünden Fatma isminde bir genç kız yedi yerinden yara- Tanarak öldürülmüştü. Yedi ay- danberi ortadan kaybolmuş olan katil Ali yakalanmıştır. Bataklıklar Kurutuluyor İzmir ( Hususi ) — Şehitler caddesindeki bataklıkların kuru- tulmasına başlanmıştır. Bunların 18 gün içinde kurutulacağı tan- v B l nedilmektedir. dolaşmamaları | | yemekten iki sanat | da tahdit Sakalları ardır. Kadımlarda ise vaziyet bunun aksinedir. Asabi- 'y:;.vlwdun arsenik, alkol, fos- zehirlenmesi de ani doğurabilir. FELEda Âram — Şişmanlarda en x- yade kalp, böbrekler ve ciğerler müteessir olur. Bu gibi insanlar çok defa kum hastalığına ve da- mar sertleşmesine uğrarlar. Şiş- manlığın ciğerlere tesiri de te meffüs vazifesinin hakkile yapı- lamaması şeklinde tezahür gösterir. Tedavisi Bilhassa hare- kettir. Bu hareketler 15 - 30 dakika sürmek icap eder. Kar- nin yağlarını gidermek için vücut, sağdan sola ve soldan sağa inun- tazam surette çevrilmelidir. Sa- 'Bahları” T kilömetrelik sdü yik rüyüş veya koşma, — tenis, bisiklet ve —yüzmede — şişmam- lığa karşı güzel bir çaredir. Bunun haricinde günda 100 gramdan fazla ekmek yememeli evvel — veya sonra çay ve ıhlamuru şekersiz | içmeli, yemekte suda dahil olmak üzere hiç birşey içmemeli, Yenecek yemekler — Yumurta rafadan, - balıklar haşlama, miktarda ya haşlama veya ?kuı halinde yenmeli, bol sebze 1 etler bol meyva tercih olunmalıdır. er nevi tatlı, yemeklerle alkollü şeyler — kat'i suürette melidir. Ayni zamanda uyku — zamanı edilmeli, büyükler 7, çocuklar sekiz saatten fazla uyu- tulmamalıdır. Ayrıca bir doktor - vasıtasile bünyeye muvafık gelecek maden suyu kullanılmalı ve daima mü- lâyim bulunmıya çalışılmalıdır. İzmirde Enosis Takımı Orada Da Maç Yapacak İzmir (Hususi)— Mayısın ba- şında Fenerbahçe ile bir maç yapmak üzere İstanbula gelecek olan Yunanlıların Enosis takımı şehrimize de uğrıyacak, burada iki maç yapacaktır. Burada Altı- nordu ve İzmirspor takımlarile karşılaşacaktır. Mardinde Bayram Mardin, 23 (Hususi) — Hâki- miyeti Milliye ve Çocuk Bayramı bugün diğer senclere nisbetle daha parlak bir şekilde tes'it edildi. Mektepliler süslü otamo- billerle şebir dahiliade gezintiler yaptılar. menedil-