28 Nisan 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

28 Nisan 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Yazan: De Monzi Harp — Raxputlain Slümü — Sör Jorj Buhaninin haberleri — İtlâf devletlerinin Petersburgda aktettikleri konferamna — Şu- bat İhtilâlf — İkinci Nikolanın saltanttan feragati — Müvakkat hükümet — Emima- me — Şüpheli Ihtilâl — Lenin çıkagelir. — 91T senesi 20, 21 mizan tecrüba günleri — Bir bahrandan — öbürüne — 9İ7 senesi tem- | muru'un Üçüncü ve Beşinci günleri vuku- | bulan hücumlur — Moskova konferansları — Kornilos teyamı — Bolşevikliğin böyümesi — 25 birinci teşrin ihtilâi — Blüyük buyurul- tular — Kereaskinin sonu — Moskevada — Büyük erkâmı harbiycain ve kumandanlığır | mukavemeti — Fransanın şaşkıcalığı — Bel- gevik saferinin erkânı harbiyesi. Harp Rus kavmi harpte nagehzuhur bir angarye görür. Hayatın her- günkü angaryelerine benzer bir | angarye, Bunun sonuna kadar | katlanmak ve icabını ifa etmek | Küzumuna kanidir. - Aleski Tolstoy- Rus kavmi silâk altına çağı- | | sürdüğü iktidar ve nüfuz isyan nöbetleri veriyor- meden icabet ettiği zaman bu | rıldığı zaman niçin olduğunu bil- halde idi. 1915 de itilâf devlet- leri henüz harbi Rusya sayesinde kazanmak istiyorlardı. - Ludendurf- Rus ordusu, Fransızlarnm mu- hayyelesinde —ezici bir silindir hüküm ve kuvvetini muhafaza ediyordu ve bu silindirle Cermen azametinin kat'i surette ezileceği umuluyordu. *1916 İlk baharına kadar uğ- radıkları musıbetlere, hezimetle- re ve nihayet kamanda işlerin- deki tezepzüplere rağmen Rus askerleri cidden mutaassıbane | bir Fedailikle hücümlerden yüz çevirmemişlerdir, -Rıhter-. O ta- rihte Alman kuvvetlerinin yüzde 37 si Rus cephesi tarafından tu- tuluyordu. Mühimmatsızlık ve kadrolar- daki bozukluk neticesi olarak Rusların insanca verdikleri — tele- fat nisbet ve tahmine gelmiyor- du. Rusya 1919 da muharebe' harici kaldığı zaman askeri fe- lâket plançosu, ölülerin adedini 2,500,000 olarak kaydeder. “Çar- lar İmparatorluğunu - mahveden bir takımının hıyanet ve irtikâbı, bir takımımın benlik havası ve kayıtsızlığı, umumi surette cehil ve hiffettir. - Brian « Başlıca hiyanet Harbiye neza- retinde nazır. Sukomlinof ile dü- şer, kalkar; irtikâp ve irtişa, Rasputin —ile sarayda ikamet ederdi;. bu pis papazın bütün muhitinden iltimas, nüfuz rezalet- leri saçılırdı. Rusyayı Üüç yüz sene evvel çamur içinden çıkaran ayni ha- nedandan diğer bir Romanof Rusyayı bu geldiği yere atıyor demekti. Gran Düşes Marya Pavlovna Fransa sefiri Palesloga “ İmpera- toriça deli, imperator bakar körl,, diyordu. Umumiyet itibarile hür- riyetçi ve milliyetçi olan Duma iktidar mevkiine balkın itimadına mazhar adamlar getirerek idare usulünü değiştirebilmek; — entri- kacıları, na ehilleri saraydan uzaklaştırmak hususlarına defeat ile bükümetin dikkat nazarını celbetmiye uğraştı. “Askeri hezimetlerin ve harp dolayısile dahilde tahaddüs eden vaziyelin tesirleri altında yakın zamanda bir ihtilâl kopacağı ya- vaş yavaş katiyet kespeden bir kaza ve kader haline gelmişti. 1905 vak'asının teşkil ettiği ders bu bapta eftddi bir işaret gük- mündeydi. Fakat bu dersi anlı- yan olmadı. | Rusyayı | herife ateş ettiler, isabet ; hine kurulan diğer bir swikastta bizzat Dahiliye SON POSTA Nakleden: Haydar Rifat Rasputinin Ölümü Canavar Papas Rasputinin on iki senedenberi du. Bu saray nedimi çok defalar suikastlere he- def oldu. 1912 de irzına tasallut ettiği bir kad- nn nişanlışı, 1914 te diğer bir kadın mukaddes böyle bir pislikten kurtarmak üzere etmedi. 1915 te aley- Nazırı Hootosfin eli olduğu zannedilir. Melun her tehlikeyi atlatıyordu. Bir gün geldi ki, grandüklerden, yüksek zade- gân sınıfından mürekkep bir kafile gerek kendi şeref — ve haysiyetlerini, gerek — çarlığı kurtar- mak üzere bu lekeyi yok etmek lüzumunda ittifa ettiler. Plâmı icra mevkine koyan en meşhur aile- lerden birinin genç evlâdı Prens Yusupof ile Kont Sumarokof-Elston olmuştur. Bu ulvi vazifeyi gör- mek için para ile bir adam bulamamışlar ve işi bir saat evvel neticelendirmek — istediklerinden genç prens ortaya atılmıştır. (Arkası var) gamamatağlaaminladtğk'en ——— - —re— Yazan: Hans Siemsen leri, muhafazakârlar, büyük ve küçük burjuvalar, hulâsa herkes Rusyanın ne halde bulunduğunu ve orda olup biteni bilmek mec- buriyetindedirler. Ancak bunu öğrendikleri zamandır ki, lehte veya aleyhte bir vaziyel alabilirler. Bazı burjuvalar etraflarında olup biteni görmemek için, başı- ni kahadının altına saklıyan de- ve kuşu gibi, isterlerse gözlerini yumsunlar, bunlara hiç ehemmi- yet vermem, Fakat tehlikeli bir harekette bulundukları aşikârdır. Daha birkaç sene bu huzur için- | de yaşıyabilirler, fakat önümüz- Bence Sovyet Rusyasından alâkayı kesmek | ve orada olup bitene karşı lâkayt kalmak ma- kul düşünen bir kafa için mümkün değildir. Rusyada 160 milyon nüfus vardır. Bu hal kın üzerinde — oturduğu toprak bütün — dün- yanın altıda birini teşkil eder. Heyeti umumiyesi ile Asyayı Avrupadan ayıran duvar veya bir- leştiren köprü halindedir. Ayni zamanda da bir taraftan tarihin orta devirlerini, bir taraftan da yirminci asrı temsil eder. Bu azim ülkede kaynaşan bu azim halkın iki | dünya için de azim bir ehemmiyeti haiz oldu- ğguünü bilmek için ne diplomat, ne de politikacı olmıya lüzum yoktur. * Bolşeviklik tecrübesi ,, nin de ne olursa ol- sun, yalhnız Rusya ve Avrupa siyaseti değil, fak at bütün insaniyetin siyasi ve içtimai inkişafı için azim bir eher miyeti olduğunu bilmek te keza Komünist veya Sasyalist olmıya mütevakkıf de'ğildir. Sadece Bolyevikler ve Sosyalistler değil, - fakal bolşevikliğin kapitalizmin — müdafi- RUSYADAN | —BirİkiSahne S | b muarızları, Ruslar, bütün dünyayı hayretlere düşüren beş semelik plânda propa- :ııdı sayesinde muvaffak olmuşlar- l ır. Soldaki resim, beş senelik plâ- nn inkişafını göstermek için açılan üi sergilerden bir — manzarayı | göstermektedir. Aşağıki vesim, hara bahçesinde gçocukların ve gençlerin österiyor. Bu bahçe, canlı bir müze lindedir. ve gençliğin her türlü | faaliyet sahasıdır. leneelerini deki — seneler - içinde — derece- si gittikçe artan —âtl — bir rol uynayacaklar ve o zaman teessürle parmaklarını ısıracak- lardır. Hayatın şaraitini başkaların- dan aldığı talimata göre değil, fakat kendi arzusuna nazaran | tayin etmek isteyen herkes Rus- | yaya olup biteni öğrenmekten variste kalamaz. İki yüz milyon işçi veya ame- lenin gözü Rusyaya dikilmiştir. | Bunlar dertlerine ve taleplerine | Bolşevikliğin hakiki bir hal çare- si getirip getirmeyeceğini henüz bilememektedirler. * Amerikada bugün (7) milyon, Almanyada ise (5) milyon işsiz vardır. Fransada nekadar o duğunu bilmiyorum. Fakat Ruz- yada bir tek bile işsir adam yoktur. Yalnız bu hâdise bile nekadar az düşünceli olursa olsun herkesk — Fakat Sovyetler bu işin çaresini nasıl buldular? Sualini sormıya sevk için kâfidir. Bu öyle bir sualdir ki, bolşe- vikliğin lehtarları tarafından da, oleyhtarları tarafından da — mut- laka irat edilmelidir. Ben Almın*oldıığ— halde, bu kitabımda diğer milletlere hitap ettiğim için özür dilemek- liğim lâzım gelirse, diyeceğim ki: — Karşısında bulunduğumuz muadele, bir Fransız - Alman veya Rus muadelesi - değildir. Sönderece — karışık, beynelmilel bir muadeledir. Tek bir adamın bu muadeleyi halletmesi müm- kün değildir.. Rusya hakkında muhtelif ve yekdiğerinden ayrı fikirleri toplamak lâzımdır. Rina- analeyh müsaade ediniz, bu muh- telif ve yekdiğerinden ayrı fikir- ler arasında benim sesim de - işi- tilsin! * Rusyadan — henüz gelen - bir adamı dostları ihata ederler ve kendisine sorarlar: — Rusyayı nasıl buldunuz ? Rusyadan henüz gelen adam cevap vermeden mukabele eder: — Size ne gördüğümü an- latmadan evvel bana hissiyatınızı söyleyiniz: Lehinde mi söz söy- liyeyim, aleyhinde mi? Her iki çeşitten de mevcuttur. Bana gelince karilerime hangi nevi müşahede istedik! rabilecek vaziyette değil enaleyh gördüğümü, işittiğimi ve hissettiğimi yazacağım. Hakikat a kani olduğum şeyleri söyliyeceğim. HANS SİEMSEN (Devamı 14 üncü sayfada)