29 Nisan 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

29 Nisan 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

Dünya Buhranı Daha Devam Edecek Mi? Dünya — hâdisatı hakkındaki beynelmilel neşriyatile maruf İtalyan müverrih ve muharriri Gugliemo | Ferrero'nun bir makalesidir: | Dünya iktısadi buhranı itiba- rile nerede bulunuyoruz? Buhra- Hın sonuna geldik mi? Artık ye- niden dirilebilmek — ihtimallerini düşünebilir. miyiz? Servet ve refah, birkaç senedenberi al tında kaldığı mezar taşını kaldı- tıp,tekrar bize gözünebilecek mi? Birinci suale cevap verelim: Bubhranın sonuna geldik mi? Zannederim bu suale müsbet cevap verebiliriz. Her yerde eşya | Hiatleri o derece düşmüştür ki, bundan daha aşağı düşmesi eşya- nin iktısadi kıymetlerini hiçe in- direcek bir barabiyi mucip olabilir. Bu Ööyle bir ihtimaldir ki, herşey bedava olacak, hiç kimse çalış- mıyacak demektir. Fakat mubayyel altın devri- nin bu efsanesi bugüne kadar tahakkuk etmediği gibi, yarın da etmiyecektir. ©Ö balde yeni bir refaha vara- cağım zı ümit edebilir miyiz? şüp- be yok ki, buhran sonuna gel- mişse, tekrar refahe avdet baş- hıyacaktır. Bu, tabiatin — ezeli kanunlarından - biridir. Bu nok- tadan uyanmağa başlıyan itimat erindedir, yalnız sabretmesini ilmek Jâzımdır. Refah avdet | edecektir,her vakitten daha bü- yük bir betaatle! Yükeselmeden evvel dipte uzun bir bekleme devresi geçirmek ihtimali çoktur. İşlerin tekrar normal hale gelme- sini ve refahın avdetini — gecik- tiren eebepler pek çoktur. Ben | yalnız. en mühimlerini zikrile ik- tifa ede 18 1914 de kadar dün- | yayı sarsan buhranlar, yalnız ba- zı istihsal sahalarını müteessir i. Bugünkü buhran ise ayni bütün devletlerin ma- liyeleri altüst etmiştir. Her devirde, ilâs eden devletler ve verçi yükü altında ezilen millet- ler görıilmhşlür. Fakat 1930 - 31 de, tarihte ilk defa bütün devleller muazzam bütçe açıkla- rile — karşılaşmışlardır. Bütün dünya, şimdiye kadar — mis- l — görülmemiş — vergi yükü altında — ezilmiştir. — İlk — defa olarak — bütün dünyanın bir- den iflâs tehlikesi mevzubahistir. Devletlerin illâsı, masraf ve ver- ilerin fazlalığı, cihanşümul in- gidımm başlıca sebepleridir. | Dünyayı içinde bulunduğu in- bidamdan kurtarmak, devletlerin delice İsraflarının önüne geçin- ciye kadar felâketi durdurmak için | şimdilik biç olmazsa muvakkat tedbirlere ihtiyaç vardır. Refah ve servet devrinin tek- rar avdeli için, yalmız sanayii, ziraati ve ticareti canlandırmak değil, devletlerin de masraflarını indirmeleri lâzımdır. Halbuki dün- yanın en az yapmaya razı olduğu şey budur. Üç senedenberi bütün | Jevletlerin varidatı azalmıştir. Fakat hiçbiri işlerini tanzime teşebbüs etimemiştir. Her devlet, bütçesinde yalnız teferrünta ait rakamlara dokunuyor, fakat asıl israf sa- yılan masraflarına el sürmüyor. Cenevrede — Cemiyeti —Akvam- da silâhların tahdidi için cere- yan eden müzakerat bu zihni- yetin bir ifadesidir. Devletler bu en mühim meselede bir türlü anlaşınıya razı olamıyorlar. Çün- ki bubranın muvakkat olduğuna |-7 er geç bu felâketten kurtulup tekrar eski varidatı temin edecek* lerine kanidirler. Bu öyle tehlikeli bir bulyadır ki,| dünya felâketini daha vahim bir şekle sokabilir. İsraf, tarihte birçok büyük medeniyetleri yıkmıştı. Roma İmparatorluğu dördüncü ve be- şinci asrın vergi sistemi yüzün- den mahvolmuştu. $ Bugün bütün milletler, müsrif, on Postanın Resimli Makalesi aa aA 1 — Yaya kaldırımları, halkın yü- rüdüğü cadde kenarlarına yapılır. Ortada yapıp balkı oradan yürümiye mecbur edemerzsiniz. SÖON TL SON POSTA | ticebilirsiniz. Fakat suyun dik yukarı akmasını temin edemezsiniz. , 2 — Bir nehrin mecrasını değiş- W Akıntıya Kürek &8 olur yölunu bulmak, dikine gitme- mek, akınlıya kürek çekmemek lâ- zımdır. ' 3 — Muvaffak olmak için her işin GRAF HABERLERİ oskovadaki İstikbal Te- zahüratı Çok Parlak Oldu Başvekil Paşanın Mühim Beyanatı Moskova, 28 (A.A) — Türki- ye Başvekili İsmet Paşa Hz. ile Hariciye Vekili Tevfik — Rüştü Beyin ve refakatlerindeki zevatın karşılanma — merasimi Moskova istasyonunda büyük bir dostluk ve müstesna bir samimiyet hava- 81 içinde cereyan etmiştir. *Daha sabahtan itibaren bü- tün Moskova sokakları Türk ve Türkçe — hoşamedi — cümlelerini muhtevi bayraklarla donatılmış, büyük Türk misafirlerin şerefine hususi bir tak yapılmıştı. Türk misafirlerini hâmil olan husust tren saat 10,45 te Türk milli marşının terennümleri ara- sında istasyona girmiştir. Başve- kil Pş. ve Hariciye Vekili mev- kifte M. Molotof ile M. Lit- vinof — ve — refikası, hükümet erkânı M. Karahan, Krestinski, ihtilâl harp meclisi azasından M. Budenni ve — Moskova Sovyet reisi M. Bulganin ile Türkiye, İran, Efganistan, Almanya, İtalya, Japonya sefaretleri ve Yunanis- tan elçiliği erkâmı, Sovyet ve | ecnebi matbuat mümessilleri ta- 'Bugânv M üsab;ka Yapılmıyor Selânik Muhtelit Takımının bu sabah şehrimize gelerek öğ- leden sonra Fenerbahçe takımile ilk maçını yapması mukarrerdi. Fakat son dakikada Selânikten bildirildiğine gere, takım azala- rımn ve takımla beraber gelecek 200 kadar seyircinin pasaport muameleleri bitirilememiş, bu se- beple vapura yetişmek mümkün olamamıştır. Takımın pazar günü gelerek ilk maçını ogün yapması muhtemeldir, pabalı, servetlerden bihaber hükü- metlerin elindedir. Bu hükümetler, masraflarını kısmazlarsa, kendi milletlerinin kanını emer gibi pa- rafından karşılanmışlardır. Baş Vekilpaşa ile Tevfik Rüştü Beyin refikalarına kırmızı güller- den yapılmış buüketler - takdim edilmiştir. kıl'ası istima kumandanının — raporunu ve kırmızı kıt'alarının — selâmlarıcı — kabul etmiş, Piyade ve — süvariden müteşekkil — merasim — kıt'asım teftiş evlemiştir. Bunu müteakıp Türk misafirlerimiz sokakları do- duran halkın selân ve alkışları arasında istirahat ve ikametlerine tahsis olunan apartımanlara azi- met etmişlerdir. Moskova, 28 — Başvekilin İs- met Paşa Tas ajans muhabirine beyanatta bulunmuştur. Başvekil Paşa beyanatına — şöyle başla- mıştır : “ Türkiye ile Sovyetler ara- sındaki — mühadenetin — temeli müşterek — menfaatlerimizde te- merküz ve ayni zamada iki mik letin arzularından tevellüt etmiş bulunmaktadır. Bundan dolayıdır kibu kadar sağlam bir teyide mazhar ol İsmet paşa muhafız | ordu | muştur. Milletlerin yekdiğerlerile olan mukarenetleri büyük bir mefküre teşkil eyliyen yardım —eder. Türk - Sovyet muhadenetinin beynelmilel noktai nazardan mana ve şümülü budur. Yapılan — tecrübelere, milletler arasındaki temasların her zaman faideli olduğunu göstermiştir. Başvekil Paşa — müteakıben şunları söylemiştir: “Türkiye, kendi — inkılâbının çizmiş olduğu prensiplerin çerçi- vesi dahilinde inkişafına devam devam etmektedir. Memleketim bir köylü ekseriyetinden müteşek- kildir. Türkiye, yarının ihyay iktısa- disini bunların ihtiyaç ve arzula- rından mülhem — olarak — bina edecektir. Bunun için de fen- nin ve tecrübelerin — emretmiş olduğu kavaide tatbiki hareket ediyoruz. Türk — milletinin arzu- larından ilham alan bu gayretin bizi inkişaf ve saadete götüre- ceği ümidindeyim. Türkiye bu suretle beşeriyet ailesinin terakki ve sulh uamsuru olacaktır. Zabitlerimiz rar Muvaffakıyet Kazandılar Nis 23 — Beynelmilel at mü- sabakalarına iştirak eden Türk zabitleri tekrar mühim muvaffa- kıyetler. kazandılar. Zabitlerimi den Cevat ve Saim Beyler iki müsabakada mükâfat almıya mu- vaffak oldular süvarilerimizin mü- sabakalardaki — mahirane - bilgili vaziyetleri çok beyenilmiştir. etmiş olacaklardır. İşte servet ve refahm avdeti- ni geçiktiren en büyük sebep budur.' L ı rasını yiyecek, ve felâketi tesri Hayyamın Nis Müsabak—ali;rında Tek- Ru'baileri Kalküte ( Hususi) — Ömer Hayyamın el yazması çek eski tarihi bir nüshası Oksfort Darül- fânununda bulunmakta idi. Bu hafta içinde Hindistanda Lekmao şehrinde bu nüshadan | daha eski bir el yazması Ömer Hayyam nüshası bulunmuştur, yeni bulunan 1423 tarihlidir. Şimdiye kadar intişar etmemiş elan 30 rübbaiyi ihtiva etmektedir. Kalkütedeki — “ Asya im » cemiyeti bu münasebetle büyük bir ihlifal tertip etmiştir. Konferansta Hayyamın hayat | ve eserleri hakkında konferanslar verilmiştir. Eserin bulunduğu gün Hindistanda“Hayyam günü,, ittihaz edilecek, her sene ayni gün tesit edilecektir. Bu mektubu Aydında bir ekmekçi göndermiştir: kmeğ'n kilosunu Belediye sel “Aydı sattırıyor. belediyeye mür: nu yedi kuruştan satmak istedim. ahhüt senedi de verdim. Belediye encümeni tekrar İSTER İNAN, İSTER İNA sekir. kuruştan narh verdi. Vilâvete müracaat ettim. Belediyeye tekrar istida verdim. Sekiz kuruşa narh varken benim yedi kuruşa satamıyacağımı, aksi tak- dirde takibata maruz kalacağımı söylediler.. kuruşa im, kilosu- Bu hususta bir ta- NMA! İSTER İNAN. İSTER İNANMA! sulhe | | | j | Sözün Kısas; Mündericatımızın çoklu- gundan Dercedilememiş- tir. Yeni _Vî—r—ğ.—— 15 Lira Ayhkmar Vergi- den İstisna Edilecek Ankara, ae Maliye Encik meni muvakkat muvazene vergisi kanun lâyihasını müzakere etmiş- | tir. Encümen lâyihada bazı tadi- lât yapmıştır. Bu tadilâta göre asgarl mal- şet haddi 15 lira olarak tesbit edi- diğinden 15 Hraya kadar aylık alanların bu vergiden istisna edile meleri ziraatte çalışan amele ve rençperlerin de — vergiden — muaf tutulması esası takarrür ettirik miştir. Bundan başka encümen bu kanunun bir sene müddetle muteber tutulmasıni bir. madde olarak lâyihaya ilâve etmiştir. Tuz İhracatımız Ankara, 28 — İtalya ve Sır- bistan bizden senede mühim miktarda tuz mubayaa * etmek- tedir. Hindistan ve Suriye ile de müzakere cereyan ediyor. Mahvolan Üzümler İzmir, 28 — Salihli mmtaka» sına düşen doludan bağlar yüzde elli zarar görmüştür. Bu yüzden 5 bin çuval üzüm mahvolmuştur. Roma Sefareti Ankara, 29 (Hususi) — Suat Beyden inhilâl eden Roma sefir- liğine Moskova sefiri Hüseyin Ragıp Beyin tayini yüksek tas- dika iktiran etmiştir. Limon Kaçakcılığı Dün yeniden dört bin sandik limon müsadere edilmiştir. Limon kaçakçılıgile maznun Diyamandi Efendinin muhakemesine devam edilmiştir. Karar pazar günü ve- rilecektir. Adliye Vekili Gitti Bayramda — şehrimize gelen Adliye Vekili Yusuf Kemal Bey dün Ankaraya gitmiştir. Gayrimübadiller Heyeti Ankarada teşebbüsatta bulunazş gayrimübadiller heyeti dün şeh- rimize dönmüştür. Heyelin bir kısım talepleri kabul edilmiştir. Vekâlet bonoların kıymetlendiril mesi için tedbir alacaktır. Bulgar Misafirlerimiz Bulgaristandan şebhrimize ge- len ilim kafilesine dün Beylerbe- yi sarayında bir ziyafet verilmiş- tir. Misafirler Darülfünunu gez- mişler, edebiyat fakültesi talebe. si de bir müsamere vermiştir. Bir Tren Faciası Suteband İndiyana 28 — Bir ekspres az yüksek bir köprüden geçerken yoldan çıkmış, vagon- ların birisi bir evin üstüne yü« varlanmıştır. — Evin içindekiler makinistlerden ikisi ölmüştür. Yolcular arasında yarâlılar vardır, Ankarada Spor Ankara, 29 (Hususi)— Bugün İstiklâl sahasında ğ - İmalât ikinci takımları ve mü- teakıben ayni kulüplerin birinci takımları çarpışacaklardır.