10 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Hudutların Etrafında Üç Duvar Cihan buhranından keııdjııixi korumak için, bütün memleket- ler gibi, biz de hududumuzuna etra- fına üç duvar çevirdik: Gümrük memnuiyetleri, kontenjan usulü, döviz memnuiyeti. Bu Üüç tedbir yalnız bizim değil, bütün memleketlerin cihan | buhranı karşısında bulabildikleri mu- vakkat, belkide tehlikeli, fakat zarü- | zri çaredir.Filhakika cihan ticareti, daha birkaç ay evvel, tasavvur bile | edilemiyecek derecede teşevvüşe | uğramıştır. Herkes - budutlarını | harice karşı kapatmakla, cihan buhranı kasırgasından — kendini uzak tutabileceğini zannetmekte- dir. Bu fevkalâde vaziyet karşı- sında, bütün iktısadi tecrübeler- den sarfı nazar edilebileceği ka- nasti mevcuttur. Fakat bu suret- le, cihan iktısadi buhranının daba ziyade şiddet kesbetmesine yar- dım edildiği unutuluyor. Gözlerin açılacağı şüphesizdir, lâkin o za- mana kadar, cihan iktısadiyatımın son bakıyesinin de bir harabeye dönmiyeceği ne malüm ? Takip olunan yollar muhtelif- tir, Ayrı ayrı memleketlerde üç duvarın yüksekliği de muhteliftir. Alınınyı. parasının kıymetini korumak için sıkı döviz takyidatı kabul 'i ticari mukaveleler aktetmemiş olan memleketlere karşı azami gümıü tarifeleri vazolunmuştur. yrıca, bazı eşya için, daha yük- sek gümrük resimleri ve lereyağ için l;ot:lenjan usulü — tatbik Avusturya, mubtelif eşya cins- | leri için yüksek gümrük resimleri, | kontenjan usulü, lııııye ııdımu müstenit son derece ı takyidatı. Belçika, heni'u oldul.gn müsaadekârdır. Maamafih, muhtelif | Cins eşya için gümrük resimleri yükseltilmiş ve ithali tahdit edil- miştir. Döviz takyidatı mevcut değ!ldır Büyük Britanya, bundan | evvel birçok eşya * 50 nispetinde | bir resme tabi iken, | mar tari- | hinde 4 10 nispetinde umumi bir gümrük tarifesi kabul etmiş- | tir. Bundan madda * 100 niz- m&de azami tarife de mevcuttur. | z takyidatı tekrar kalkmıştır. Bulgaristan, bazı zirai mahsulât | için ve batta sanayide kullanılan | mevaddı iptidaiye için, gümrük resimlerini tezyit etmiştir. Döviz takyidatı sıkıdır. ve himayekâr bir siyaset istihdaf eder. Çekoslovakya, ithalât ruhsa- tiyeleri ihya edilmiş, gümrük ta- rifeleri yükseltilmiş, himayekâr döviz takyidatı kabul ed'lmışhr Fransa, — ithalât: * koöntenjanı usulünü gittikçe tevsi etmdekledir. Bunun yanında, dampinge mâni gümrük resimleri:ve ekseri hal- lerde daha yüksek gümrük re- | simleri vazolunmuştur. Döviz tak- | yidatı mevcut değildir. İtalya * 15 nisbetindeki müs- gümrük resimlerini tezyit etmiştir. Döviz takyidatı ithalâ- tın tahdidi mahiyetinde değildir. Macaristan, muhtelif eşya için ruhsatiye usulü kabul edilmiştir. Himaye maksadile çok sıkı döviz takyidatı mevcuttur, Romanya, gümrük resimleri ancak tektük bazı kalemler için tezyit edilmiş'ir, Rusya, devlet l | son zamanlarda dU FUDTLTA .Eskişehirde Fiatler Düş Tekrar Yükselmesi Umıt Edılıvor Eskişehir (Hu- susi) — Şehri- mizde buğdayın birkaç kuruş fazlaya satılması köylüyü ve lüc- carları seviadir- miş, herkese de- rin bir nefes aldırmıştı. Fakat ne çareki bu tereffü — devam etmedi. Piyasa- da yeniden bir sukut — başladı. Bu hafta bir kile buğday aza- mi 122 kuruşa bilmiştir. Demek ki bir baftada 18 ku- ruşluk bir tenezzül vardır. Ana- doludan İstanbula hergün 50-60 vagon buğday indiği bildiril- mektedir. Bu vaziyet — hava- ların düzelmesi üzerine köylünün elinde kalan son malını da paza- ra getirmesinden ileri gelmiştir. Nihayet 20 - 30 gün sonra fiat- lerin yükselmesi ihtimali vardır. kadar - satıla- Adana İstanbuldan (Çok Ucuz Adana (Hususi) — Şehrimizde hayatın diğer mahallere nisbetle ne derece ucuz veya pahalı olduğu hakkında bir fikir vermek üzere bazı gıda ve mekülât fiat- lerini bildiriyorum. Ekmek — kilosu 7,5 kuruş, koyun eti okkaşı 40 ( Memleket sıcak olduğu için akşama yakın 20 kuruşa kadar elden satılır. | keçi 30, sığır 20 - 25, Karataş | balıkları, kefal 15 - 20, karagöz | 25, levrek, lüfer 30 * 35 kuruş, bakla 100 para, turfahda kabak | okkası 12,5, bezelye 10, taze pata- tes 15, yirmi deste maydanoz ö, 25 deste name 5 kuruş, kırmızı turp 5 destesi 5 kuruş; taze yaprak okkası 10, marul yemek için iyisi azami beş kuruş, dolmalık maru- kun yirmi tanesi beş kuruş, taze soğan rkkası beğ kuruş, sarımsak 10 kuruş, halis yayık tereyağı 95 kuruş, makine tereyağı 75- 80 kuruş, birinci nevi Kilis zeytinyağı okkası 45, taze peynirin dört ok- kası ( en iyi cins ) 80 kuruş, yumurta beşi beş kuruş, piliç 20, tavuk 30- 35, Meraş ve Kadirli pirinçleri 20—235, fasulye kuru 10, nuhut 10, mercimek 15, İTimon tanesi 2 - 2,5 kuruş, turunç 15- 20 adedi 5 kuruş, taze erik çağı lası okkası $ kuruş. harici tcaret ihi a . Yugoslâvya, ehemmiyetsiz dö- viz. takyidatı kabul edilmiştir, gümrük resimleri de hafif mik- tarda arttrılmıştır. Döviz takyi- datı sırf paranın müdafaasını istihdaf eder. Buğday ve arpa için devlet harici ticaret inhisarı mevcuttur. Yunanistan, azami tarifeyi 10 defa tezyit etmiştir. Bunun ya- mnında himaye maksadile sıkı dö- viz takyidatı mevcuttur. Bir infilâk Faciası Geçenlerde Konya civarında Hasanşeyh köyünde bir facia ol- muştur, köy balkından İbrahim oğlu Hüseyin ve Osman isminde iki kişi taş çıkarmak için taşoca- ında — dinamit — patlatmışlardır. mfilâk çok şiddetli olmuş, iki köylü de ağır surette yaralan- Eskişehirde istasyon civarı 34 Şehrimizde bir menenjit musabı görülmüş ve yapılan — te- davilerden sonra vefat etmiştir. . Halk Evi kütüpbane ve neşri- yat şubesi bu hastalığın ehem- miyet ve salgın derecesini anla- tabilmek için bir konferans ver- miştir. Sıhbiye Müdürü ve Halk Evi İçtimat Yardım Heyeti Reisi Nazmi B. tarafından verilen bu konferans şehrimizde alâka uyandırmıştır. Çankırı, (Hu- susi) — Şehrimiz- de beş mayıs talebe bayramı muhtelif eğlen- coler — arasında neşe ve şetaret içinde — geçti. Bütün ilkmektep | talebeleri sabah- leyin — erkenden ellerinde yemek sepetleri — oldu- ğu balde tabur halinde — Kışla mevkilndeki — çayırlığa — gittiler. Hava çok güzel olduğu için ço- çuklarımızın yüzleri gülüyordu. Geniş çayırda talebelere neşe içinde kır yemeyi yediler. Gezim- tiye birçok kıdmlıı da ışurık ederek minimini — yatruların lencelerini seyretliler. Bir ırılî Vali ve Manrif Müdürü Beyler de egieuce yerine gderek hlebeyı ü, Fakat Salon — yüz- lerce halk tarafın- dan işgal edik mişti, Hastalığın sirayet şekilleri leri etrafmda w- zun izahat veril- 4 7 haziran- da Fukaraya Yar- dım — Kadımlar Cemiyeti tarafın- dan bir sünnet düğünü — yapıla- caktır. — Sünnet edilecek çocukla- rın adedi 50 dir.; Bği mevcut iktısadi buhran dolayısile düğün gerek halka ve gerekse cemiyete bir külfet olmaması dü- şünülmüş ve bu şekilde bir pro- gram yapılmıştır. Düğünün park sineması bah- çesinde yapılması münasip görül- müştür. Şimdiki tasavvura naza- ran bahçede eğlenceler gece ve gündüz devam edeuklıt Çankırıda Talebe Bay- ramı Çok Guzelı Oldu Kırda yemek yiyen Çankırılı yavrular ziyaret ettiler. Yalnız, — müşterek g ârilen bugünde yemek meselesin: îkhl edilmediği ve bir tarafta peynir ekmek yenirken diğer tarafta tatlılı sofralar kurulmuş olduğu görülü- yordu. Ertesi 6 mayıs Hidirellez gününüde askerlerimiz neşe içinde geçirdiler ve hep bir arada kı- ra giderek kuzu yediler. aZ Kooperatıf / Tarsusta |Balıkesir Mıntakası Birinci, Bir Mensucat Fabrikası Dereceyi Alıyor Tesis Ediliyor Balıkesir ( Hususi ) — Vilâye- Tarsus ( Hususi) — Şehrimi- y dıhılııde kooperatifçilik | zin müteşebbiş şahsiyetlerinden en YA Geçen sene teşkil edilen koo- eratiflerden maada bu sene de :ıı'çok köylerde yeni kooperatif- ler teşkil edilecektir. Balıkesir mıntakasındaki kooperatifler, or- taklarına şimdiye kadar 91653,50 lira ikrazatta bulunmuşlardır. Darülbedayi Urfada Urfa, 9( Hususi ) — Darülbe- dayi sanatkârları şehrimize geldi- ler ve dün gece ilk temsillerini verdiler. Halk çok tığhel göster- di ve alkışlandı. Sadık Paşâa ve Kara Memet zade- ler tarafından yeni ve mühim bir teşebbüste bulunulmuştur. Bu te- şebbüs, kasabamızda (Çukurova ) ismi altında son sistem vesaitle mücehhez bir mensucat fabrikası vücuda getirmektir. Tesbit edilen esasa nazaran fabrika 4000 kir- menle çalışacak Japon ve kaput bezleri, gömleklik renkli - sada- korlar ve buna mümasil mensu- cat dokuyacaktır. ve tahaffuz çgre- | Memlekette Buğday Pıyası Hayvan Fakat Tilki! Bazı kimseler vardır ki, zeki- dirler amma, şeytanlık bilmez- ler. Zekâları pek az farkedilir. Girgin ve atılgan değildirler. Bilâkis bir kısım ahmaklar da gayet hilekâr olurlar. Fikri ka- biliyet — itibarile sıfırdan aşağı oldukları halde bazan şeytana külâhi ters giydirirler. Geçen gün, bir yerde, böyle az geçinen bir ahmağın bah- si geçiyordu. Hakkında zekidir, diyenler oldu. Budalalığını orta- ya sürenler bulundu. Münakaşa bir aralık epeyce kızışmıştı. Biri- si atıldı: — Canım, dedi, bırakin şu “hayvan,, 1 Allahınızı severseniz.. Bu &öz azerine yeni bir mü- nakaşa başladı: — Hayvandır, hayır, hayvan değildir! Arkadaşlardan biri, işi kestir« me halletti: — Evet, dedi, hayvan olma- #ına bayvan amma.. Öküz değil, eşek te değil.. — Ya, nedir?.. Gülerek cevap verdi; — Tilkil. Musiki.. Evliler arasında, bir nevi mahremiyet — vardır, bekâr bir erkeğe ifşa edilmesi caiz olmıyan şeyleri, evliler biribirlerine çekin- meden söliyebilirler. Geçen gün iki evli arasında geçen bir mu- havereye kulak” misafiri —oldum. Birisi sordu: — Nasıl, seninki türkçeden başka dil bilmiyor, demek ?.. Öteki gülerek cevap verdi: — Kim demiş, onu... Gayet iyi kuş deli konuşur ve hemen merakla sordu: — Ya, seninki? Arkadaşı, azametli bir tayırla: — Benimki, lisan bilmez am- ma, didi, musikiye meraklıdır.. Gayet mükemmel gramofon çalar. Senden Başka:.. Kahvede tavla oynuyorlardı. Kavecinin yeni tuttuğu “Gül- mez Melâike, dedikleri cinsten, mendebur, aksi, somurlkan suratlı garson yazlarına sokuldur — Ne içeceksiniz? Tavlacılardan biri sordur — Soğukluk ne var? Garsonun — cevap — vermesine meydan bırakmadan öteki oyuncu atıldı — VUstanla senden başka?.. Ticaret Mektebinin İsmi Âli Ticaret Mektebi unvanıı ( Yüksek İktısat ve Ticaret Mektebi )ne — tebdil edilmiştir. Yeni teşkilâta göre, müessesede öç kısını vardır. Bunlardan - biri Mektebi ) diğeri (Ticaret Lisesi), de ( Küçük Ticaret Mektebi ) dir. Muallim Mekteplerinde Muallim mekteplerinin tatbi' katı dersiye mezuniyet imtihas” Jarı 21 mayısta — başlıyacaktır Bakalorya imtihanları 4 üncü $ niflarda tabii ilimler zümresif” den, beşinci sınıflarda edebi, zümresinden yapılacaktır.