10 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

10 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Fransız Kabinesi Nasıl Teşekkül Edecek Fransa intihabı dün bitam buldu ve tahmin edildiği gibi sol cenah fırkaları o dukça ehem- miyeti miktarda rey kazanmışlardır. Bu vaziyette Mecliste ekseri- yeti kaybeden Tardiyö kabinesi istifa edecektir. Sol cenah fırka- ları erkânı intihabatın — ikinci devresinde cümhuriyet disiplini usulünü tatbik ettiler. Bu dissir 'in sayesinde radikal-sosyalis ve sos- yalist fırkaları meclisteki ekseri- yeti ellerine geçirdiler. Yeni kabinenin teşkiline, rei- sicümhur hiç şüphesiz ki rıdfkıl' sosyalist fırkası lideri M. Heriyo- yu memur edecektir. M. Heriye meb'usanda oekse- riyet bulabilmek için sosyalistlere yahut sol cenah cümburiyetçi fırka- larına istinat etmek mecburivetin- dedir. Bun'arın hangisini tercih ede- cektir? Sosyalist fırkası Reisi M. Blum mütecaddit nutuklarında kendi partisinin mecliste tam bir ek- seriyet bulmadığı taktirde kükü- met mes'uliyetini deruhde etmi- yeceğini beyan etmişti. Heriyo Liyenda söylediği mutukta sosyalistlerle teşriki me- aai hususunun ancak sosyalisi- lerin kabineye — iştirakile kabil olacağını lemişti. - Bu itibarla Sosyalistlerle, Ra- dikal Sos: den mürekkep bir kabinenin teşkili ihtimali pek azdır. Görünüşe göre M. Heriyo, sosyalistlerden gayri öbür - sol cenah — Cümhuriyet istinat ederek bir temerküz ka- binesi teşkil edecektir. Esasen Fransa efkârı umumi- yesi de bu merkezdedir. M. Brünı'ng"iı; Mühim Bir Nutku Berlin 9 — M. Brüning bir nutuk söyliyerek Reisicümhur in- tihabatının ehemmiyetinden bah- vetmiş, — ve, harici meselelerde son söz Reisicümhurundur. — Bu itibarla Reisicümhurun şahsiyeti ve beynelmilel nüfuzu büyük bir ehemmiyeti haizdir, demiştir. M. grllnînı harp borçların dan da bahsederek demiştir ki: — Bütün düşünceler Almanya- nin tamirat namile muazzam hüâıî yapmak kabiliyetinde ol- madığına çoktanberi kail olmuş- tur. Nihal bir hat çekelim ve harbin hakikaten bitmiş olduğ nu ilân etmek istiyorsak bu fa- turanın tesviye edilmiş olduğunu kabul edemem. Hatip son söz olarak, Lozan konferansının eheminiyetinde 1 bahsetmiş ve Almanyanın istikbal hakkında uikbin olduğunu, 'lkl_l bunun için de Almanyanın demir den bir irade göstermesi İâzım olduğunu ilâve etmiştir. | İFransada Radikal Sosyalistlerin Zaferi Fransa İntihaba- ?tında Sol Cenahın Galibiyeti Paris, 9 — İlk intihap gü- nünde olduğu gibi, dünkü inti- hapta da yağmur yağdı. Bu yüz- den intihap dairelerinde münte- hipler dışarıya çıkamadılar ve medeni baklarını kullanmak isti- yen Parisliler de yağmurun din- mesini beklediler, Saat 18 de her tarafta rey toplanmasına nihayet verildi. Reylerin tasnifi esnasında masaların etrafında birçok müm ıclılâler de hazır bulunuyordu. 'alk belediyeler önünde bü- yük bir yığın halinde toplanmış, tasnifin neticesine intizar edi- yordu. Sol cenah fırkalarının tav- siye ettikleri cümhuriyet inziba- tına her tarafta riayet ediliyordu. Birinci intihapta hükümet 118 muhalife karşı 132 meb'us elde | etmişti. İkinci devrede saat 23 | deki nelicelere göre hükümetin 220 meb'usuna — mukabil 255 muhalif meb'us çıkmıştı. Her ta- rafta alınan neticeler sol cenahın kazandığını göstermektedir. Eski meb'uslardan — birçoğu — müca- delede — mağlâp olduğundan meb'usan meclisindeki gruplarda derin tadilât yapılacaktır. Radikal sosyalistlerle, sosya- listlerin zaferinden başka şayanı dikkat bir nokta vardır. Oda komünist fırkasından ayrılıp sağa temayül eden ve ilk defa olarak intihabata iştirak eden komünist- lerin muvalfakıyetidir. Buna mu- kabil resmi komünist fırkasının uğradığı hezimet te şayamı dik- hattir. Bu fırka yalnız azalık kaybetmekle kalmam ştır. Fırka- nın Kaşen, Marti,Veyyan Kuturiye gibi reisleri de mağlüp olmuştur. Gazeteler No Diyor? Maten gazetesi komünistlerin hezimetinden bahsetmektedir. Sol cenah gazeteleri de M. Löbrönün riyaseti cümhur namzetliği bak- kında bazı mukavemetler göster mekte, M. Penlövenin ismini ileri sürmektedirler. Bu gazeteler me- serretlerini açıkça ilân etmek- tedirler. İktidar mevküne gelmek ve yarınki ekseriyeti teşkil et- mek meselelerine temas etmekte- dirler.Esasen bu meseleler hakkında hiçbir. tahminde bulunulmamak- tadır. Çünki bu meseleler galip fırkalar arasında yapılacak mü- zak erelerde bir kararajraptedilecektir İntihabatın Reisiclmhur İnthabı - Üzerindeki Tesirleri N Olacaktır? Gazetelerin çoğu, Riyasetcüm- EDEBİ TEFR!KAMIZ: & VİKT Açlığa ına da yapmıya başlamış olan eski dostları ötüş- lerile onu selâmladılar, Orman- daki büyük karıncaların yuvala- tinı aradı. Karıncalar yerlerini değiştirmişlerdi. Bir tanesini eşe- ledi. Bomboş buldu. M— ken birçok agaçların kesik- olduğunu 'dü. Pederi lJ:lıııı diye ı::dıı. — Ormanı bıraktığın gibi mi buldun ? Karatavuklara rastladın n ? — Tanıdıkların bepsini bula- Muharriri: Knut Hamsun ORYA Nakleden: H Ş. madım. Orman da çok seyrek- ei M—? Orman şato sahibine aittir. açlarını saymak bize düşmez. BAu* zamanda herkesin paraya ih- oluyor. Onun masrafı tabil bizimkinden çok fazladır. Günler gelip geçli. Hoş ve neşeli günler. Çocukluk hatıra- tarile dotu fevkalâde tatlı yalnız- hk saatleri... Yer, sema, hava ve dağlar san'ti onu yanlarına çağırıyorlardı. Yohan, şatoya giden yolu ta- Reisicümhur İntihabına Tesir Edecek Fransıda son intihıbat netlcerinde reylerin tasnifi için belediye dairelerinde görülen faaliyetten bir manzara M. Penlöve Namzetliğini Koydu Paris 9 — Nazırlar Meclisi yehi vaziyeti tetkik etmiştir. Nazırlar Meclisi yarın akşam Başvekil tarafından yeni Reisi« cümbura kabinenin istifa müşarüni- nin tevdiinden sonra leyhten müstafa nazırları yeniden ifayı vazifeye memur etmesinin reca edilmesine karar verilmiştir. M. Penlöve meb'uslardan ve âyan azasından birçok zevatın teşebbüsleri neticesinde cümhurlüğa namzetliğini koyımnı kabul etmiştir. ayı hur intihabının simdiki ah.ııvr' şerait içinde munhasıran Âyan Reislerinin şahsı etrafında yapıl- masını - temenni etmekte ise de, gol cenah gazetelerinde meb'usan intihabının neticesini daha - iyi aksettirecek Suretta serbest bir intihap yapılması lehinde bir te- mayül vardır. Bazı sol gazeteler, Reisiclim- hurun Âyan Reisleri arasından seçilmesi an'anesinin — 2leyhinde İngiliz İ"_"de'iı sol cenahın muzafferiyetini ve M. Tardiyö nün ekseriyetinin hezimetini kay- detmekte, bu muvaffakıyeti iktı sadi buhrana ve racikallerle sos- yalistlerin ittihadıma hamletmek- tedir. Mak Donaldın. Sıhhati Londra 9 — M. Makdonaldın ameliyat yapılan sağ gözü iyileş- mektedir. kip ediyordu. O sabah bir ya- ban arısı dudağını 1sirmiş ve ka- bartırı t. Çocuk kendikendine: Bu ande birine rastgelirsem, dur- dan , dedi. Kimseye tlemadi Şatonun - halçeslada bir kadın gördü. Bu şato sahi- binin karısı idi. Geçerken ona hürmetkârane selâm verdi. Şato- nun manzarası, elk;ı gibi, onun üreğini hoplattı. Bu müteaddit ş i büyük ev, sahibinin asil we yakur siması, onda gayri ihti- yari bir hürmet uyandırıyordu. Rıhtıma — saptı. Karşıdan Ditlezle Viktoryanın — kendisine ti | Klotfararin Dumer Aile Mezarlığına Gömülecektir Landra 9 — M. Dumerin ce- nate merasiminde Kıral Jorj na mına Prens dö Gal bulunacaktır, Sarayda bir hafta matem tutula- caklır. Dini Âyin Loudra 9 — Vestminister ki- ünde 12 mayısta M. Dumerin stirahati ruhu için dini bir âyin yapılacaktır. Âyinde — kârdinal Bura hazır bulunacakur. ı Sıhhati | Paris 9 — Mi. Dumere yapı« lan suikastte yaralanan M. ğ.ıoı- farerin omuzunu delen kurşun dün çıkarılmıştır. Edip, bir kaç- gün hastanede kalacaktır. Dumerin Aile Mezarlığı Madam Dumerin ricası üzeri- ne mütevoffa Reisicümhurun nâşı Panteon'da yapılacak merasim- den sonra Dumer ailesinin kab- ristanına — defnedilecektir. Bu | mezarlıkta Dumer'in harpte ölen dört oğlunun mezarı vardır, Cenaze Merasimi Cenaze saat sekirde Elire sarayından hareket edecek Notr- dam ve sonra Panteona gidecek, yolda bütün büyük caddeleri takip edecektir. Bunlardan sonra askeri kıta- at ve muhtelif cemiyetler murah- hasları bir geçit resmi yapacak- Londra - Kap Seferi Londra 9 — Londra ile Kap arasında nakliyat yapacak tayya- re servisinin ilk seferi dün ya- pılmıştır. kinliğiniş.. Adımlarını ağırlaştıra- rak, yoluna devam edip etmiye- ceğinde mütereddit, onlara uzak- tan selâm verdi, ve en kaskel İki rüyorlardı; her mukabele ettiler. kendisine dikkatli gencin — hafifçe Yohan rıhtıma kadar gezinti- sine devam etti. Bir sükünetsizlik benliğini sarmış, asabileştirmişti. Yarabbi, Viktorya ne kadar büyümüş, ne kadar güzelleşmişti. O şimdi her vakitkinden daha büyük ve daha güzeldi. Kadife- E Gönül İşleri Kadın, Can Sıkıcı Mahlük Bir İngiliz muharriri kadın hakkında bir makale yazmış ve yukardaki serlevhayı kullanmış. Bu zat diyor ki: * Kadın dünyanm en can sıkıcı mablükudur. Kadınla konu- şulamaz, — kadınla — yaşanamaz, kadınla — eğlenilemez. Çünkü kadın basit ve iptidai bir mahlüktur. — Konuşma — mevzuu mahduttur. Buna rağımen sizden daima iltifat, hörmet ve muhab- bet bekler. Onu eğlendirmek mecburiyetinde olduğunuzu zam- neder, Bütün bunları yapmak hakikaten can sıkıcı bir şeydir. “Sosra kadın sinirli, hodkâm hotperest bir mahlâktur. -Dünya» nin mibveri kendisi olduğu kar naatindedir. Herşey onun içindir. Bütün kâinat onun için yaratık mıştır. Kendini bu kadar büyük gören bir mahlüka memnun etmel mümkün değildir. Onun için ka- dınla yaşanamaz, kadınla - eğle- nilemez.,, Bu İngiliz, ihtimal soğuk, ma- nasız İngiliz kadınlarıı göz önüm getirerek bu kanaate varmıştır. Bu-kanaatini değiştirmek için bu zatı şarka, meselâ İstanbula ge- tirmek kâfidir. Şarkta kadın öyle sıcak, öyle cana yakın bir mablükiur ki, in- san cna iltifat etmekten, hürmet ve muhabbet göstermekten xzovk alır, Kadından kadına fark vardır. Her kadını, can sıkıcı bir kadına benzetmek, büyük bir hataya düşmektir. Bence Türk kadımı samimi kaldığı, —züppeliğe — sapmadığı, içini verdiği zaman, — dünyar mo en sevimli, en sıcak mahlâ- kudur. Onunla konuşmak ta, ya- şamak ta, eğlenmek te en büyük zevktir. HANIMTEYZE <— TAKVİM — | ( SALIJ $.Güa -10- Mayıs - 939 Kaza 4 * Muhartem « 1330 | 27-Nlsaa- sere Vektt (Firant | V.st Akşan (12 — |il. Öğlr (4 CAIZ M00 Yatsı 'ı. D İti F silis. © | lmsan . 382 Tokyo 9 — Japonya Şang- haydaki 14 üncü fırkasını yakında Aralil Rumt Mançuri Ve Şanghayda Japonyaya davet edecektir. bir venk almışlardı. Dönüşte, ormanın - içerişinden ve şatonun uzağından geçen zik- zaklı yolu takip ettir. Şatonun filizlerden, henüz ruklarla çürümüş ağı rTinden sızan hoş bir koku yayılmıştı. Fakat tesadüf onu yine Vik- toryanın yolu Üzerine sevketmişti.