23 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

23 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

H y 04 Bayfa a BKT Cemiyette Diyarbekir Güzelleşiyor — Kedının Biçimine Getirirse Benzetecek! Vakit gece yarısını bulmuştu. İki ahbap çavuş, daha doğ- rusu, iki omuzdaş, sendeliyerek meyhaneden çıktılar. Belki içki kafalarına vurmaş, maraza için vesile arıyorlardı. O sırada, — önlerinden birisi geçti. Omuzdaşlardan biri bu adama gözünü kırpmadan dimdik bakmıya başladı. Öteki bu esrarlı bakış karşı- sında şaşalıyarak sordu: — Niye öyle bakıyorsunuz? Yoksa birine mi benzettiniz? Herife, hır çıkarmak için bu kadan kâfi geldi. Hemen bir Omuzunu çarpıtarak yaklaştı: — Ne olmuş, ne olmuş? Adamcağırz, bir adım çekildi. — Birşey olduğu yok. Yalnız beni birine mi benzettiniz? dedim. Ben tehlikeyi sezerek araya girdim, Kendi halinde yoluna giden adama : — Arkadaş, dedim, sen, cad- deyi tut.. Birine benzetmedi amma, böyle giderse seni bir biçimine getirip benzetecek ! Havalandıktan Sonra Avrupa memleketlerine yaş meyva ihraç etmek teşebbüsü etrafında konuşuluyordu. - Birisi izahat verdi: — Viyanaya tayyare ile çilek göndereceğiz! Bazı tüccarlar, tay- yare şirketlerinden birile anlaş- Ben atıldım: — Eyvahlar olsun... Çilek yüzüne hasret kalaca- Yızl.. — Niçin? Dedim ki: — Tarlasında iken doya do- ya yiyemiyoruz. Tayyareye binip havalandıktan sonra yüzünü bir Babıâğli piyasasının - tanmmış emektarlarmdan bir zat, geçende gazetesi kapanan diğer bir arka- daşa sitem etmiş: — Aşkolsun sana.. Beni ce- mareye çağırmak yok mu idi? Öteki boynunu bükmüş: — Müteessir olursun, diye çağırmadım.. Çıkardığı mecmuaları — birer birer kapanmak talisizliğe uğr- yan eski patron: — Ada..m sen de.. demiş, me var mütecessir olacak.. Biz cenaze gömmemiş adam değilizya! İzmir Ankara Ve İstanbul Üç Muhtelit Takım 20 Haziranda Çarpışacak Futbol Federasyonundan teb- liğ edilmiştir: Tİ.C. İttifakının 20 Haziran 1932 de toplanacak olan umumi kongresi münasebetile Ankara, İzmir, İstanbul - futbol —muhtelit takımları arasında Ankarada bir f,.=ıun yapılacaktır. Bütün masa- ramı bilâhare ilân edileceğinden alâkadar mıntakaların takımlarını kuvvetli bir şekilde ihzara şimdi- den hazırlanmaları tebliğ olunur. de, ezcümle Satıcılara Diyarbekir, © İ diye bütün esna- (Hususi) —Şehri- DÜ0 fi ikişer beyaz mizde gidiş, ge- gömlek yaptırmı- lişin belkemiğini ya ve iş başında teşkil eden bü- yük bir cadde ve bir de çarşı vardır. Bu geniş cadde günün her saatinde — gelip geçenlerle dolu- dur. -Caddenin iki tarafı karşı- hıklhı dükkânlarla sıralanmıştır. Fakat düne kadar eamekân ve temizlik eseri olmıyan bu dükkânların, sıhhi ve güzel bir şekle bürünmesi için belediye son zamanlarda faaliyete geç- miştir. Şimdi dükkân sahipleri güzel vitrinler yaptırıyorlar. Caddenin şimdiki manzarası eskisine nazaran hayli şirin ve göz alıcıdır. Diyebilirim ki Diyarbekir f- rın bollağu noktasından - bütün L YA BDiyarnekirde Dağnaprsı ciheti memlekette rekor kırmıştır. Burada gökteki yıldızlardan fazla fırın vardır. Belediye, ekmek ihtiyacı- nın daha muntazam - ve sıhhi bir şekilde tatmini noktasından fırın- ları tahdide karar vermiş ve bazı firm — sahiplerinin ortak — olarak iş görmeleri esasımı kabul etmiş- tir. Bu suretle fırm adedi mem- leket nüfusunun icap ettirdiği de- receyi bulacaktır. İki ay sonra ekmekçilerin miktarı on beşe inecektir. Bele- bu gömleklerle bulunmıya icbar etmiştir. — Dük- kânlarda bulunan eski püskü tera- zi ve dirhemler de kaldırılmış, — taş ve demir parça- larile satış yapıl- ması Mi il miştir. Gida — maddeleri — Belediye doktoru tarafından sık sık mua- yeneden geçirilmektedir. Yalnız Belediyeden rica ediyorum: Cad- deden yüklü ve yüksüz hayvan geçmesi yasak edilirse temizlik noktasından büyük bir isabet olur. Belediye kale — karicindeki metruk mezarlığı park - haline ifrağ etmektedir. Burada akşam- ları şimdiden gezintiler başla- puştır. SABRİ Edremitte Büyük Bir Av Tertip Edildi Edremit (Hususi) — Buradaki avcılar geçen gün bir av tertip ettiler. Kaymakam Mehmet Ali Bey de ava iştirak etmişti. Aw cılara hücum eden — domuzlar teker teker yaralanıyordu. Ak- şama kadar süren av mücadelesi neticesinde 11 domuz öldürüldü, beşi de yaralandı. Av çok eğlen- nildi, milli havalar çalındı ve oyunlar tertip edildi. Müreftede Bu Sene Me—yv—a Mahsulü Bereketli Olacak Mürefte, (Hususi) — Kasaba- mızda mebzul miktarda yetişen kayısı, zerdali, badem gibi mey- yaların bu sene geçen senekin- den ziyade olacağı anlaşılmakta- dır. İstanbula mühim miktarda zerdali ve kayısı sevkeden Mü- refte bu sene daha ziyade sev- kiyat yapacaktır. Bu ara üzüm mahsulünde de memnuniyete şa- yan fazlalık müşahade edilmek- tedir; — halk bağlara — elinden geldiği kadar ehemmiyet ver- mekte, çok — mahsul teminine çalışmaktadır. TALÂT BEHÇET Havalar Isınmadı Pulatlı ( Hususi ) — Burada havalar bir türlü ısınamadı. Sıcak Suriye Aşiretleri Adana, ( Hususi ) — Suriye- Halep — civarında dolaşan aşiretler kuraklık yüzün- den çok sıkıntı çekmektedir. Bu aşiretler halkı, bayvanlarına ot bulmak için Meydamekbez - civa- rına gelmişlerdir. li |Yumurta Peynir Ve Sebze Para Etmiyor Alâiye, ( Hususi) — Bu sene sıcakların birdenbire başlaması limona fazla ihtiyaç göstlerdi. Etraftan gelen tacirler burada hiç limon bırakmadılar. Bir ay evvel tanesi on paraya satılan limon burada şimdi tanesi üç, dört kuruşa Satılmaktadır. Buna mukabil yumurta bu sene hiç para etmiyor. Köylerde tane- si on paraya bile alıp satan yok. Geçen — sene bakla, — fasulye, hiyar ve saire — turfandacılığı iyi para ettiğinden sebzeciliğe ehemmiyet verilmiştir. Halbuki bu sene talip olmadığından bütün sebzevat çok az bir fiatle satıl- maktadır. Peynirin okkasını on beş kuruşa alıcı olmadığından köylüler yaylıya Çıktılar. Kış için tulum peyniri basıyorlar. Orman- cılığın — durgünlüğü — yüzünden Dirmyat ve İskenderiyeden gelen Arap gemileri boş gitmemek için odun tahmil ediyorlar, Sair sene- ler para etmiyen odun bu sene çok iyi para ediyor. M ASIM dtec Havzada Konferıîıisgar Havza ( Husust ) — Şehri> mizde bu hafta içinde * zebirli gazlar ,, —" hakkı tecziyenin menşe ve tekâmülü, ve “muaye- ret usülleri , hakkında üç mühim konferans verilmiştir. Konferans- lara balkın gösterdiği derin alâka müteşebbisleri bu sahada daha geniş bir faaliyete sevketmekte- dir. Yakmda köylere hatipler gör derilecek, faydalı konferanslar verilecektir. Kazamızda henüz Halk Evi açılamamıştır. Bu noksan telâfi Mnersitedir | Z şeime SÖ R D NĞ Bitliste Az — OA VO Sa Seviyesi Fırınlar Tahdit Edildi, Dükkânlara Ve |.. - 'İiemîz Bir Şekil Veriliyor Kadın, bir cemiyet seviyesinin manidar ifadesidir, derler. Ben, bu fikri tamamen be | nimserim. Bu sütunlarda, haklı, baksız Türk kadınınım birçok ku- surlarını mevzuubahs ettim, Fakat itiraf etmeliyim ki vardığım ne- ticeler, çok defa hanımlarımızın aleyhine çıkmakla beraber esbar bi muhaffifeleri de yok değildi Türk kadımı, geçirdiği inkılâp ile bir kutüpten öbürüne geçtie | Fakat bu geçişe hazırlanmış de- | ğgildi. Hayatın bir zarureti olarak yapılan bu inkılâba kadın, hazır- hksız atıldı. Bir tarafta, asırların biriktirdiği itiyatlardan hasıl ok ma tabil görünen birinkıyat meyli göze çarpıyordu. Öbür taraf ise, fitratına — hâkim hislere uygun gelen bu idare edilmeye alışkan* lığın devamında kendisi için men- faat umuyordu. Eski ailede kadının vazifesi mutlak itaati, erkeğin hakkı ist mutlak tahakküm olarak kabul edilmişti. Cemiyetin yeni esasları, bu telâkkileri kökünden sildi. Fakat bu siliş resmi mahiyette kaldı, kanuni hududu aşmadı. Daha doğrusu kalplere ve fikir: lere nüfuz edebilmek için kâfi zaman bulamadı. Şu halde, Türk kadınına at« fettiğimiz — kusurların — ekserisi, Kâğıt Pa';a Fiaü hakikatte ona ait olmamak lâ> Yükseliyor zımgelen şeylerdi. Öyle ya! Kü- tüphanesinde — bulunmak — icap- Bitlis(Hususi) —Şehrimizde kâğıt| ©den kitaplar kadar bavulunda | para günden güne yükseliyor. Şim- diki halde birkâğıt lira S4gümüş kuruşa alımıyor. Kâğıt paranın 60 gümüş kuruşa kadar yüksele- ceği tahmin ediliyor. * Şehrimizde kahve çok az- dır. Okkası 200 - 250 kuruş ara- sındadır. *& Bütün mektep talebelerine menenjit aşısı yapıldı. Halka da aşı tatbik edilmektedir. NİYAZİ YILMAZ Adanada İş Bankası İhracat Teşkilâtı Yapacak Adana Ticaret Odas, İş Ban- kasının İstanbulda olduğu gibi Adanada da bir ihracat teşkilâtı yapması hakkında evvelce kon- grede ittihaz edilen karara isti- naden mezkür banka umum mü- dürlüğüne — tememniyatta bulum muştu. Bu temeuniye banka cevap vererek meselenin tetkik edi- mekte olduğunu bildirdiğinden şimdilik bankanın bu husustaki faaliyetine intizar olunmaktadır. Darülbedayi Diyarbekirde Diyarbekir ( Hususi ) — Ur- fadan şehrimize gelen Darülbe- dayi heyeti çok rağbet görüyor. Pirinç Ziraati Ziraat Vekâleti Adana ve havalisinde — pirinç — zer'iyatına fazla ehemmiyet — vermektedir. Pirinç mütehassısları © havalide tetkikat icrasıma başlamışlardır. edilinciye kadar köycülük, kütüp- hane, temsil gibi üç mühim şube yakında faaliyete geçecektir. W KÂZIM artist kartı taşıyan erkeklerimiz | mevcut oldukça, kadının Fikri seviyesinden gözlerinin şu veya bu renkte olmasını aile kurulur şunda esas şart addettikçe, bel ve bacaklarını, evlenebilmek içir sebu endam görmekte inat ey- ledikçe, kadını hiçbir zaman kusurdan salim göremezdik ve bundan dolayıdır ki göremiyoruz. onu yetişlirecek olan er kekti. O ise ya hodbini meti- cesi olarak behemehal kendisindeni dun seviyeli bir kadın alarak “dört keçili bir Kürt beyi, ha- yatı yaşamak istiyor, yahut ta | çehre ve vücut güzelliği arıyor- du ve anyor. Bu şerait altında mesat bir yuva kurmak imkâmı var mmdır, ve kaç çift, ölüm amada — biribirinden — ayrılırkep yine biribirinden memnun yaşa” mış — olduklarını söyliyebilirler ? Ba suale lütfen siz cevap verin * Çankırıda Bir Köylü 16 Seneye Mahküm Edildi | ( Bususi ) — Ilgaza Yazı köyünden Saka oğlu Mus- tafayı karısım almak için tabanca | ile öldürmek ve kadım da ağır surette — yaralamaktan — maznumn | ayni köyden İbrahim Ağırcezâ Mahkemesince 16 sene 3 ay ağıf hapse mahküm edilmiştir, | KK Bir Şaki Öldürüldü Uşak, 21 (Hususi) — Sot | - zamanlarda şakavete başlamış olafi | kıpti Sülgrman jandarmalar tara* | fından öldürülerek yakalanmış!