4 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

4 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Dünya Garibeleri Bir Aylık Hayat İlmühaberi! Bir Fransız resmt dairesin- deki bâkim zihniyete dair Fransada mütekaidine mahsus maaş yoklama dairesinde ahiren cereyan eden hakiki vak'ayı Fransız devairi resmiyesindeki zihniyet hakkında bir fikir edin mek üzere aşağıya dercediyoruz: Eşhas; M. Rebondy — Miralay mü- tekaidi. M. ....... — Maaş memuru. Mütekait Efendim, ben mütekaidini askeriyeden M. Re- bondiyim. Üç aylık maaşımı al- mıya geldim. Memur — Geçen üç aylığı mı almıya geldiniz? Mütekait — Evet efendim, bilhassa Parise bunun için gek dim. Memur — Lâütfen hayat ilmü- haberinizi verir misiniz? Mütekait — Buyurun. Memur — İşte maaşınız. Mütekait — Teşekkür ederim. Fakat, bundan evvelki 3 aylığı dahi almadım. Memur — Nerede idiniz ? Mütekait — İtalya ve Mısırda seyahatte idim. Memur — Pekâlâ, hayat ilmü- haberinizi veriniz. Mütekait — Verdim a.. Memur — Verdiğiniz ilmüha- ber mart ayına mahsustur. Üç ay evvelkini, yani kânunuevvel tarihli ilmühaberi istiyorum. Mütekait — Aman efendim.. mart ilmühaberi herhalde kânu- nuevyel için dahi muteber say- | labilir.. Memur — Evet, bir bakıştan öyledir amma, bizim noktai na- | zarımıza uymaz. Mütekait — Çok tuhaf.. Mart sonunda hayatta — bulunduğuma nazaran, herhalde hânunuevvlde de hayatta olmam iktiza eder.. Memur — Ne malüm?, Mütekait — ( Büyük bir sinir buhramı içinde ) Nasıl ne malüm? Memur — Evet, bugün ha- yatta bulunduğunuza dair filvaki bir ilmühaber ibraz ediyorsunuz. Fakat, kânunuevvelde hayatta bulunduğunuza dair bize, usulen bir ilmühaber tevdi etmeniz lâ- zımgelir.. Mütekait — Zannedersem, siz işin alayındasınız.. Memur — Mösyö, sizinle alay etmiyorum. Nizamname ahkâmını tatbik ediyorum. Bu ahkâma te- baiyyet — eylemediğiniz taktirde maaleşef, maaşınızı tediye - ede- miyeceğim. Mütekait — Aman çıldıraca- ğım.. Mantık dairesinde hareket ediniz. Memur — Ben mantıksızlık yapmıyorum, Kanuna göre ha- reket — ediyorum. Kanun - si- zin — kânunuevvelde vefat edip Martta dirildiğinizi kabul ederse, bunda benim kabahatim ne?... Mütekait Teşrinisaniden- beri seyahatte idim, Şimdi han- gi daireden ilmühaber isteyim... Memur — Nereden isterseniz İsteyiniz. Fakat mademki seya- hatte idiniz, o tarihte hangi şehir- de bulunuyor idi iseniz, o şehir- deki Fransız sefarethanesinin ve- ya Konsoloshanesinin tasdiki 1lâ- zundır. Mütekait — Aman Allahım bu ne hal?.., Memur — Mösyö, dairenin kapanma vakti geldi... Au revoir. O.N. n —arı eee — Dünya “Lin(—l*bhğ;g,;in Çocuğu Hâdisesi da O OSTA İup Bitenler — Amerikada Mühim Bir İnkılâba Mı Sebep Olacak? “Tröstleri Yıkınıi, Yerine Faşist İdaresi İkame Ediniz Tam bir hafta evvel Nev- York Herald gazetesi mühim bir başmakale neşretti ve bütün dünyanın nazarı dikkatini celbe- den bu başmakalede: — Amerika Faşizm usulünü | kabul ve tatbik için olgun bir hale gelmiştir, dedi. Bu makale- | | fikri daha büyük bir vuzuh ile | müdafaa etmektedir. nin muharrizine göre: — “Buhran, iktısadi ve mali sahanın çerçevesini aşmıştır. Si- yasi ve içtimai mıntakaya girmiş- | tir. Bizzat Devlet Bankasının gövdesi çatlamakladır. Hükümet hazinesinin tröstler tarafından yağına edilmesine, cinayetlerin — cezasız kalmasına ve hükümetin kaçak- çılar karşısında acze düşmesine netice ve vesile veren bir idare şekline daha ziyade tahammül edilemez, Mülk sahipleri arasında mem- nuniyetsizlikten doğan bir ho- murdanma, ve vergi arasında gittikçe artan bir hid- det vardır. Ve bu homurdanma ile hiddet birikerek, birleşerek bütün manevi kuvvetleri topla- maktadır. Bu kuvvet te nihayet coşmak derecesine gelmiştir. Eğer “ Faşizm ,, in dini Lübnan Sokaklarında Nümayişler Berut ( Hususi ) — Hükümet bütün sigara ve tütünler için yeni bir bandrol vergisi tarhetmiştir. Her dükkân sahibi ayın 18 ine kadar vergilerini vermiye mecbur tutuluyorlardı. Esasen pek az bir satış hakkı alan bayiler bu ver- giye itiraz etmişlerdir. Fakat iti- razları kabul edilmediğinden ba- yiler dünden itibaren dükkânla- rını kapatmışlar ve şehir sokak- larında — nümayiş — yapmışlasdır. Polis müdahale etmiş ve ehaliden iki kişi yaralanımıştır. muntazamatı ve verenler | Jeneral Persing bir resim geçitte.. ahlâkt bir tasfiye kaidesi olduğu iddinsı doğru ise, Amerika faşizm idaresinin kabulü ve tatbiki için olgun bir hale gelmiştir, denile- bilir. ,, Bu makalenin inlişarından bir iki gün sonra Jeneral Pershingin sesi — işitilmişti. Jeneral da ayni Sözleri hu- lâsatan şudur: — Adeta harp halinde - yaş- yoruz. Binaenaleyh bütün Ame- rika milleti, büyük muharebe esnasında karşılaşlığımız müthiş | düşmanlardan daba korkunç olan hasımlara karşı uğraşmak için maddi ve manevi bütün kuvvetle- rini bir araya toplzmalıdır.,, Bahsettiğim basımların adedi dörttür. Birincisi: Bütün idare makinesinin çark- larını baştanbaşa — istilâ etmiş olan rüşvet, irtişa ve fesadı ahlâktır. İkincisi: Miktarı İ&akal bir milyonu bulan caniler ve kaçak- çılar ordusudur. Üçüncüsü: Hükümelin mecnu- nana hareketidir. p Dördüncüsü: İktısat sisteminin İSON POSTA Yevmi, Siyasi, Havadis ve Halk gazatesi "aro- İstanbul; Eski leliz' * Çatalçeşme sokağı 25 — 'Telolon — İstanbul - 20208 Poşsta kutusu: İstanbul - 741 Telgraf: İstanbul SON POSTA ABONE FİATİ TÜRKİYE — 7000 Kr, Ecnebi 2700 Kr. 1400 » 800 » 800 » Gölen evrak geri vörilmez Danlardan — mos'uliyot —alınmaz sövap için moktuplara 6 kuruşluk Pul iİlâvesi Tazımdır. Adros değiştirilmesi (20) kuruştıur. , müzakerelerde felce uğramış olmasıdır.,, En mühim hnokta, Jeneral Pershing tehlikeyi göstermekle kalmamakta ve bütün Amerika- hları canilerin hareketlerini dur« durmak — için ayağa kalkmıya davet etmektedir. * Fakat Amerikada teressüm eden memnuniyetsizliği gösteren sadece New- York Herald'ın ma- kalesi ile Pershing'ın sözleri değildir: 20 bin kişilik bir zabıta kuv- vetinin bütün hükümetten yardım görmesine rağınen “Lindberg,, in çocuğunu — öldürenleri bir türlü bulup çıkaramaması muhtelif şe- hirlerin polis müdüriyetleri önün- de halkın toplanak nümayişler yapmasını mucip olmuştur. ve serbest gazeteler de ! — Hükümet ve polis idaresi mutlaka ıslah edilmelidir, cümle- leri ile nihayet bulan makaleler çıkmıya başlamıştır. Fakat Amerikada haydut kor- kusu okadar fazladır ki, umumt memnuniyetsizliğin, |belki bize zararı dokunur endişesile, daha ziyade tezahür etmesine mâni ol- maktadır. Saray Gibi Bir Hapishane Berlin 3 (Hususi)— Prusyada Branderburg şehrinde 8 milyon mark sarfile asri |bir hapishane yapılmıştır. Hapiskane, imparatc- run Ünterderlinden sarayından daha muazzamdır. İçinde tiyatro, sinema, kütüpane, mütalea salo- nu, sigara solonu, velhasıl herşey mevcuttur. Bu hapishanede dünyanın hiç« bir. hapishanesinde bulunmıyan her türlü konfor vardır. Bu ha- pishaneye Brandenburg Sanator- yom ismi verilmiştir: Bir Muvaffakıyetsizlik Nevyork, 3 (A. A.) — Birkaç zamandan beri cihan petrol pi- yasasının istikrarım temin için bulunmakta olan Kari Mektupları Sinemada Sigara İçenler Yaz tarifesi dolayısile sinem lar — ucuzladı. Bu suüretle uci filim seyretmek kabil oldu. Fak kışın fiatların pahalı olduğu £ manda gördüğümüz filimleri m alesef göremiyoruz. Ayni zamat da sinemanın seyircileri ve hall da değişti. Bu mevsimde 1âüba sinema seyircileri, sinema seyrı derken kabak çekirdeği yemiyı sigara içmiye başladılar. Merci nin nazarı dikkatini celbetmeni: rica ederim, Cihangir: Emin Sokaklardaki Münasebetsizlikl Dün akşam saat 11 de Be yazıttan Aksaraya doğru iniyor dum. Lâleliden biraz aşağıd Valde Camiine yakin cadded bir evin önünde yangın yeri sa kinlerinden kadınlı erkekli bi grup şakalaşıp duruyorlardı. Bi esnada en yakası açılmadık müs tehcen nükteler ve küfürler d duyuluyordu. Bukadar galiz bir 'gürültüy tahammül edemiyen ev sahib pencereyi açarak onları, kovmal istedi. Fakat bu güruh bu sefe de ev sahibine meydan okumıy! başladılar. Bu vaziyet aşağı yu karı her akşam bu şekilde teker rür etmektedir. Alâkadar makamın — nazar dikkatini celbetmenizi rica ede rim. Karilerinizdeni Necmettin| Cevaplar Adanada Kemal Beye: Alaturka musiki Ustatları ö memiştir. Onlarin meşhurları m! siki! müntesipleri arasında bâl yaşıyor ve pirestişini muhafazi ediyor. Bize büyük şaheserle hazırlıyan bu Üstatların eski gayrimatbu — eserleri konservatu var tarafından tabedilmektedir. * Ebedi kariiniz imzalı mektufi sahibine: Tevecelhünüze teşekkür ede riz. Lindbergin çocuğunun katili hâlâ —bulunamamıştır. Ameriki zabıtası bütün kuvvetile bu kı çakçı ve katili aramaktadır. * Ankarada Nevin Hanıma : Bizde kadınların ne vaki meb'bus olacağı malüm değildir, büiün medeni memleketlerde k dınlar bu hakkı alabilmek içii uzun! ve müsmir mücadeleler yapmışlardır. Memleketimizd maarif kadınlar arasında son nelerde inkişafa başladı. Malün olduğu üzere kadınlara Beledi intihabına iştirak ve Beled intihap edilmek bakkı rildi. Bunu kadınların meb' intihabatına iştirakleri için alı mış birinci bir adım olarak lâkki edebilirsiniz. Harp Borçları İngiltere Avam Kamara sında Müzakereler Oluyo Londra, 3 (A.A) — Ava kamarasında meb'uslardan birif cevap — veren Hazine Nezare! Maliye —Müsteşarı M. Eliyot İngilterenin Amerikaya medyup olup moratoryoma tâbi tutulm! olan borçları için yüzde 4 fai? tespit edilmiş olduğunu beyâP etmiştir. konferans hiçbir tesviye bulamamıştır.