8 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

8 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Eğlence Yerlerinde İhtikâr Yakıcı sıcaklarda herkes eğlen- €e yerlerinde serin bir gün ge- çirmek istiyor, Fakat ateş pas hasına olduğu için balk temiz yerlerden mahrum kahyor. Bu hususta görüştüğümüz kimsele- rin mütalealarını okuyunuz: Fehmi Bey “Bayezit Koska Hatanpaşa mahallesi 31 — Bu sene kış pek uzun ve şiddetli oldu. İlkbaharın yüzünü görmeden — cehennemi sıcaklar bastırdı. İşinin, gücünün başında buram buram ter döken işçi ve memur Şöyle cuma tatilinden istifade ederek çoluğunu çocuğunu alıp kendisini bir mesireye atıyor. Fa- kat en ucuz bir mesire gazino- sunda kahve (25), dondurma elli kuruşa.. Gazinocuların bu insafsızca ihtikârlarile mücadele etmek pek lözumlu bir iştir. * Mecmettin Bey “Ahır kapl 7, — Mesireciler durup durup turnayı gözünden vurmak istiyor- lar. Sıcaklar bütün şiddetile baş- ladı. Sayfiyeye gidemiyenler ak- şamları şöyle bir mesire ve eğ- lence bahçesinde bir sahilde bir kahve içmek için ailesile gitse evinin bir haftalık masrafını ver- mek icap ediyor. Belediye bun- ların fiatlerini kontrol etmeli ve makul bir hadde indirilmelidir. * Kemal Bey «Kumkapı saraç İshak 73- — Kazançlar çok az. Herkes mesireye, sayfiyeye — çıkamadı. Her semtin güzel sahilleri, mesi- releri madrabazların eline geç- miş. Bir hasır için yüz kuruş alıyorlar. Hasırın kirası bedelin- den fazla. Kahve, çay, dondur- ma fiatleri de elliden aşağı değil Belediye bu mesirelerdeki meş- ubata derhal bir narh koymalı- âır. Çünki bu iş halkın sıhhatile alâkadardır. Tekirdağlıların Temennisi Tekirdağı Ticaret Odası, Te- kirdağında, iskele yanında bir âmrük binası inşasını istemiştir. %ıı temenni İktısat Vekâletine bildirilmiştir. Fakat Gümrükler Umum Müdürlüğü bütçesinin in- şaat faslında tahsisat olmadığın- dan binanın inşa edilemiyeceği anlaşılmıştır. Müstahdemin İşleri Belediye müstahdemin büro- sunda düne kadar 3800 müstah- dem tescil edilmiştir. Şube cu- martesi, pazartesi, perşmbe gün- leri öğleden sonra hamalların, gazar, salı, çarşamba günleri de müstahdemlerin işlerile meşgul olmaktadır. w 1: Yolcu— Geçen cuma ço: luğu, çocuğu aldım, DAHİLİ HABERLER ' Ayaspaşa | MUAYENE OTOBÜS İşletme Nizamnamesi Yapılıyor Vekiller Heyetinin bir kararile İstanbulda otobüs işletme imtiyazı Belediyeye verilmişti. Bu kararda gümrük ve saire gibi mali muafi- yetten müstefit olamamak ve başka bir şirkete devredememek kayitleri de vardır. Şimdi Belediye — kararname mucibince işletme talimatnamesini hazırlamak üzere Nafıa Vekâletile temas halinde bulunmaktadır. Binaenaleyh — yazldığı gibi Belediye otobüs imtiyazını tram- vay şirketine veyahut herhangi bir mali grupa devretmek salâhi- yetini haiz değildir. Ankara be- lediyesine verilen imtiyaz da İs- tanbul belediyesine verilen imti- zın aynidir. Yalnız Ankara bele- diyesi bu imtiyazı başka bir şirkete devretmek salâhiyetini almak için teşebbüslerde bulun- muştur. Ankara belediyesine bu salâhiyet verilirse İstanbul bele- diyesi de bundan istifade edecek ve otobüs işletme imtiyazını on- dan sonra başka bir şirkete devredecektir. Küçük Esnaf Teşkilâtın Beleî:îiyeye Rap- tedilmesi Düşünülüyor Ticaret odası esnaf mürakip- Hği uzun zamandanberi küçük esnafı odaya kaydetmekle meş- guldü. Şehrimizde yekünu kırka varan Esnaf cemiyetlerinin ancak dörtte biri odaya kaydedilebil- miştir. Haber aldığımıza göre Tica- ret odası esnaf cemiyetleri mü- rakipliği yakında lâgvedilecektir. Bu iş belediyeye merbut bir mü- diriyet vasıtasile başarılacaktır. Ticaret Odası Esnaf Mürakip- liği, odaya kaydedilmiyen esnaflar- dan 10 liradan 100 liraya kadar ceza alınacağını tamim etmişti. Belediye Esnaf İşleri Müdüriyeti ihdas edildikten sonra bu ceza kaldırılacak ve bütün esnafın ce- | miyetlere kaydı temin edilecektir. Yeni Bir Teşebbüs Öğrendiğimize göre, bazı Türk müteşebbisleri ecnebi grup- larla anlaşarak Türkiyede iki şeker fabrikası açmak için te şebbüslerde — bulunmıya — başla- mışlardı Son Postanın Resimli 2 — Şöyle hep beraber va- pura atladık, Yeni Bir Mütevelli Daha gıktı Belediyeye geçmesi lâzım gel- diği iddia olunan Ayaspaşa me- zarlığının Halepli Kevakibi zade torunlarından bazılarının tasarru- funa geçtiği için belediyenin bir dava açtığını yazmıştık. (1271) tarihindenberi ölü — gömülmiyen bu beş parça mezarlıktan bir kısmını Almanya hükümeti 59 sene evvel sefarethane yapmak için satın almak istemiş ve bü- kümete müracaat etmiştir. (7 Recep 1291) tarihli bir fer- manla mezarlığın bir kısmı arşını bir altın liraya Alman sefaretha- nesine satılmış ve burada yalnız ( mezar kazıcılık ) alâkası kalan mütevellilerin de mezarlıklara ölü gömülmediği için bu haklarının sukut ettiği bildirilmiş ve kendi- lerine birer miktar para verilmişti. El'an Bayazıdı Veli vakfı namına Alman sefarethanesi her sene Evkafa (10) altm lira mukataa vergisi vermektedir. Son davalar dolayısile Kadir Efendi isminde bir zat çıkarak kendisinin de mezarkazıcılık hakkı bulunduğunu ve o vakit verilen ikramiyenin bugün Ayaspaşaa te- sahup edenler tarafından tama- men alınarak kendisine haber verilmediğini —ileri sürmüş ve şimdi mütevellilik iddiasında bu- lananlar aleyhinde bir dava aç- mıştır. Belediye İle Evkafın | . Yeni Davaları Evkaf — idaresi istediği 56 bin lira mukataa ver- gisine haciz koymuş Ve almıştır. Daha da 30 — bin lira kadar bir para istemektedir. Bu mukataa vergileri — arasında, şimdi — yol haline getirilmiş olan yerler de dahildir. — Belediye — tarafından Evkaf idaresi aleyhine, bu vergi- lerin iadesi bakkında bir dava ikame edilmiştir. — Deri Ve Hububat Müşterileri Bazı Çekoslovak müesseseleri Harici Ticaret Ofisine müracaat ederek Türkiyeden deri almak istediklerini bildirmişlerdir. Bun- dan başka memleketimizden hu- bubat almak için Filistinden bir- çok müracaatler v_a;f_'f—_ Pazar Ola Hasan Bey Ve Eğlence İhtikârı 3 — Boğaziçinde bir kır kah- #wesinde temiz bir hava aldık, belediyeden | | yüksek ücret On Ayda 11008 Kişi Muayene Oldu Belediye Sıhhiye Müdürlüğün- de dört mütehassıs doktordan müteşekkil —ihlisas — komisyonu geçen sene ağustosta işe başla- miş ye mayıs nihayetine kadar 10 ay içinde 11008 hizmetçi, aşçı, dadı, mürebbiye, arabacı, bakçi kapıcı, kaptan, çarkçı, san- dalcı, hamal ve itfaiyeyi muaye- ne etmiştr. Ağustosta 1109 ey- lülde 1628 teşrinievvelde 1146 teşrinisanide 1382, kânunuevvek de 861, kânunusanide 630, şu- batta 468, martta 924, nisanda 792, mayısta 1070, kişi muaye- neden geçmişlerdir. Şubattan iti- baren şoförlerin muayenesi baş- lamış ve şimdiye kadar 1105 şoför muayene — edilmiştir. Bun- lardan - dört şoför gözlerinden hasta. olduğu için, birisinde de frengi bulunduğundan dolayı san- atten menedilmişlerdir. İstanbul- da daha muayene edilecek dört bin şoför vardır. Bunların da her- gün yirmisi muayeneye tâbi tu- tulmaktadır. İki Müdürlük Ecnebi İşçilerin Miktarını Tesp_iî_ Ediyor Türkiyede eccnebilere yasak edilen işler ve mesleklere ait kanun lâyihası iki gün evvel Mil- let Meclisinde kabul edildi. Ka- nun henüz şehrimize tebliğ edil- memiştir. Fakat öğrendiğimize göre İstanbul Ticaret ve Sanayi müdnrlükleri yeni kanun etrafında şimdiden tetkikata başlamışlar- dir, Bu iki müdürlük cemiyetle de, fabrikalarda ve diğer mü- esseselerde çalışan ecnebi iş- çilerin hüviyet ve miktarıni tes- pit ettirmektedir. Diğer taraftan, uzun müddet memleketimizde iş gören bazı ecnebilerin Türk tabiiyetine geç- mek istedikleri öğrenilmektedir. Pahalılık Şikâyeti İstanbula kaşar ve teneke pey- niri gönderen tacirler İktısat Ve- kâletine müracaat ederek İstan- bul buzhanelerinin peynirlerden aldıklarını bildir- mişlerdir. Vekâlet, alâkadar mü- esseselere — meselenin — tetkikini emiretmiştir. Ba şikâyetler tahak» kuk edecek olursa buzhanelerin peyalr Hiatlerini — yükselitikleri anlaşılacaktır. 4 — Fakat keşki almaz olay- | dım. Bin kere pişman oldum. Günün Tarihi Tarihi Evrak Hâlâ Gümrükte İki buçak aydanberi Gümrükle Müzo İdaresi arasında devam eden tarihi evrakın gümrükten çıkarılmasi meselesi etrafında hâdis olan ihtilâf hâlâ bir neticeye bağlanamamıştır. Müre idaresi evrakın biran evvel :gı_.nım.. alınması (için mülemadi ir israrla müracaatlerine — devam ettiği halde 'gümrük idaresi kanunl mazcretler ileri sürmektedir. Gümrük - idaresine göre, bu evrak evvelce satı", lan adamdan para ile alınmış olduğu için mutlaka kontenjan listesine nas zaran hareket etmek lâzımgeliyorm Fener Yangını Tahkikatı — Fenerbahçe Kulübü binasının iki | gün evvel yandığımı yazmıştık. Yane gı sebepleri ve bâdisede bir kasit olup olmadığı İnceden inceye tahkik edilmektedir. Öğrendiğimize göre, eski kulüp binasının yerine | tekrar güzel bir beton bina inşast düşünülmektedir. Sinop Maarif Müdürlüğü Kayseri Maarif Müdürlüğünden naklen Sinop Maarif müdürlüğüne tayin edilen Hulüsi Bey bugün vazik — fesi başına hareket etmiştir. Fabrika İçin Tetkikat İki İtalyan grupu Türkiyede boya ve demir fabrikası ve döküm- haneler tesisi için tetkikatta bul dukları gibi, bir Fransız heyeti yünlü kumaş fabrikası açmak için tetkikat yapmaktadır. Biribirlerini Dövmüşler Karagümrükte —cami sokağında oturan Seher ve Nadire Hanımlar bir kıskançlık yüzünden sokak ortar sında biribirlerini fena balde döv- müşlerdir. Kadınlar Birliğinde Kadınlar - Birliğinin — senelik kongresi cuma günü yapılacak, mübim meseleler mevzu baht edilecektir. - Vei Konservatuvar Binası — Haber aldığımıza göre konserva» tuvar Müdüriyeti yeni konservatuvar binası için tekrar Belediyeye mürâr caat etmiştir. Belediye şimdiye ka- dar bütçenin müsaitsizliği yüzünden konservtuvar binası için tahsisat ayırmamakta idi.. Diğer taraftan, konservatuvar hall kazırdaki binada taleboelerini hakki- le tedris ettirememekten şikâyetçe dir. Söylendiğine göre ilk firsattâ Fen Fakültesinin yanındaki arsaya bir konservatuvar binası yapılacaktıfe FHazırlık Maçları Istanbul Futbol Heyetinden : Ankarada yapılacak muhtelitler - l c:nı-e aşar neuların Cuma ı'u'l'ık Shdyoıı::“ hazır bulunmaları olunur: Fenerbahçeden: Zeki, Niyazi, Filee ret, Cevat, Mehmet Reşat. Galatasaraydan; ihat, — Mitat, Burhan, Avni, Kemal Faruki, Meh" met Salim, Suphi, Celâl, Şefik, Ke- mal Şefik, Rebii. _I'ıhııbulı;ordııı; ıSıllhınin. Sar mih, Aziz, t, Ali, s.,..-ı.....;'.:' Hüsnü, Osman, Hak” kı, Eşref, Şeref, Feyzi, H i. Vefadan: Sami, Süleyma! Süleymaniyeden: Ruhi, Nuri, Nee* det Beyler. : ) 5: Hasan Bey — Ne başına bir belâ mı geldi? Yolcu — Hayır Hasan bir hava almak tamam liraya maloldu. - aamafil ada T a