13 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

13 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Eski Askerler Nümayiş Yapıyorlar Şikago, ( Hususi ) — Patman adını taşıyan bir meb'us tara- fından — Amerikada hüküm ren parasızlığın önüne geçmek maksadile büyük — muharebede hizmet eden ( 1,800,000 ) Ameri- ka askerine ( 2,000,000,000 ) do- Vârlık bir ikramiye parlâmentoya bir takrir verilmişti. Bu takrir bugün öğleden sonra müzakere edilecektir. Fakat ka- bul edilmesi ihtimali kuvvetli sü- 'Beş Kuruşa Almak Mü tevzli için | | bis değildir. Bu takdirde de sabık | askerler arasında menfi bir tesir yapmasından korkulmaktadır. Bu endişe o derece fazladır ki, parlâmentonun muhafazasına me- mur olan polis komiseri dün gece Emniyeti umumiyeye müracaat ederek kuvvetinin dört misli tezyidini ve ayrıca binanın as- ker kuvveti tarafından muha- sara altına — alınmasını — iste- miştir. — Polis komiserinin talebi derhal is'af edilmiştir. Filhakika — Mister Patman'ın verdiği takrir şuyu bulur bulmaz Şikagoya — yakın memleketlerde muzayekaya düşmüş ne kadar sabık asker varsa hepsi de beşer onar toplanarak, küçük büyük birer grup halinde hükümet mer- kezinin yolunu tutmuşlardır. Bu grupların kuvvetlileri önlerine çe kan küçük istasiyonlarda trenlere bücum etmişler ve kendilerini meccanen taşıtmışlardır. Bu dakikada Şikagoda binler- ee sabik asker vardır. Hükümet bunları cebren dağıtmıya - çalış- mış ise de muvaffak olamamıştır. Ürzerlerine ateş açmak bittabi mümkün — olamayınca hükümet bunları tatlılıka savmıya uğraş- mıştır. Fakat sabık askerler: “— 1918 senesinde — sabık Alman imperator bile bizi siper- lerimizden çıkartamamıştı, siz vız gelirsiniz , demişlerdir. Bu vaziyet karşısında hükümet bunları şehirden çıkaramadıktan başka bilâkis iaşelerini de temin etmek mecburiyetinde kalmıştır. Parlâmentonun sabık asker- lere para dağıtmak teklifini red- detmesi halinde —şehirde atisi vahim bir nümayiş yapılmasından korkulmaktadır. * Şikago, ( Hususi) — Hükü- met Şikago zabıtasının bilt. . rı polis ve jandarma seferber etmiştir. kuvvw. Turan Çankırıda Su Meselesi Çankırı, (Hususi) — Bu sene şehrimizde su meselesinin halli için büyük faaliyet vardır. Şura- da itiraf etmek isterim ki bugün su yollarının yapılması ve şehir şebekesinin ikmal edilmesi yü- zünden Çankırı su bolluğu için- dedir. Yalrız — suları çeşmelere tevzi ederken belediye kusurlu bareket etmiştir. Birçok çeşmeler eski usulde *“mahzenli,dir. Bu defa buraları yine mahzenli olarak bırakılmış- bır, Halbuki bu vaziyet sıhhate muzırdir. Bu mahzenlerde birçok mikroplar ve çamurlar buluna- bilir. Bu muzır izalesi âzımdır. vaziyetin K.K Â | mindeki gemi SON POSTA Tarsusta Pirinç Ziraati Birkaç Sene Sonra Pirincin Okkasını mkün Tarsus, (Hu- susi) — Bu sene bizim mıntakada külliyetli miktar- da pirinç ekildi. birkaç müteşeb- tarafından girişilen — pirinç faaliyeti önümüz- deki sene mem- leket için çok hayırlı olacaktır. Maruf pirinç çift- çilerinden Ahmet Bey Maraşta, bu havalide ve Si- lifkede mühim miktarda pirinç | ekmiştir. Yalnız Silifkede beş bin dönüm kadar pirinç ekmiştir. Ayrıca Silifkede Gazi çiftliğinde de mühim miktarda pirinç zer'- iyatı yapılmıştır. Ahmet Bey şü kat'i sözleri söylüyor: “ Memle- kette pirinç zer'iyatı seneden se- neye büyük terakkiye nail olmak- Gemlikte Kahve Sıkıntısı Çekilmemiş! Gemlik Belediye Reisinden şu mektubu aldık : “Efendim, “Gazetenizin 5 haziran 932 tarihli nüshasında Gemlik hava- disi olarak, tiryakilerin alelâde suyu kahve fincanlarında şapır- datarak içmekte ve bu suretle kendilerini avutmakta olduklarına bu hususta | dair muhabirinizin yazdıkları kül- liyen bilâfı hakikattir. 1 — Bursa, Yalova ve İstan- bul arasında uğrak bir iskele olan Gemlik hiçbir vakit böyle bir buhrana marvz kalmamış ve hiçbir kimse kahve yerine içmek ıstırarını duymamıştır. 2 — Merkezden maada köy- lere bile ihtiyaçları nisbetinde kahve verilmiştir. ve verilmekte bulunmuştur. ,, Son Posta: su Bu haberin çıktığı | günlerde bütün memlekette kahve sıkıntısı vardı. Şehrimizde ve İzmir- de kahve ihtikârı yapanlar bile tü- redi ve bunlar mahkemeye verildiler. O günler zarfında Gemlikte kahve sıkıntısı duyulmaması doğrusu şaya- nı hayret ve şayanı gipta bir. key. fiyettir. Belediyenin köylere kadar kabve tevzliile uğraşması da ayrıca şayanı dikkattir. İzmirde Balıkçılık Mütehassısları Tetkikat Yapacaklar İzmir, ( Hususi ) — Ticareti Bahriye Müdiriyetine gelen - bir telgrafa göre iktısat vekâletinin balıkçı gemisi 15 temmuzda iki balık mütehassısını hâmilen İzmir limanına gelecektir. Balık gemi- sindeki mütehassıslar- İzmir Kör- fezinde balık tetkikatı yaptıktan sonra Bodruma geçerek sünger tetkikatı yapacaklardır. Balık is- İzmitde — ağustos nihayetine kadar kalacaktır. l Meşhur Tarsus çayının şelâlesi vam —ederse — beş sene sonra Türkiyemizde pirincin okkasını beş kuruşa yemek mümkün ola- caktır. Ayrıca harice de mühim miktarda pirinç gönderebilece- ğiz. , Pirinç mesi amelenin iş bulması için de faydalı olmaktadır. Halktan bir- Kilis Bağcılarının Bir Temennisi Kilis ( Hususi ) — Şehrimiz ve havalisinde — ötedenberi mebzul miktarda - üzüm — yetişmektedir. Cinsleri çok iyi olan üzümleri- mizden 40 bin okka kadarını bu sene Müskirat İnhisar İdaresi satın aldı. Fakat bu mübayaa, Üzümler köylüden tacirlerim, yani mutavassıtların — eline geçtiklen sonra — yapıldığı için köylünün istifadesi nisbeten az olmuştur. Evvelce burada birkaç tane rakı fabrikası faaliyette buluna- | rak üzümlerimizden mühim bir kısmını istihlâk ediyorlardı. Hal- buki şimdi bu fabrikaların hepsi kapanmıştır. Eğer Müskirat î hisarı burada bir rakı tesis edecek olursa yüzü gülecektir. Mersinde Harice Kaplumbağa Gönderiliyor Mersinden yazılıyor: Limanımızdan 150 kaplambağa gönderilmiştir. Haziran, Temmuz ve Ağustos ay- ları kaplumbağa avma — müsait olduğundan bu ihracatın devam edeceği ümit edilmektedir. İstanbul ve' İzmir Timanlarma çıkarılmak üzere Mersin vapuruna bu hafta içinde on bin kilo ya- pağı yüklenmiştir. Yapağı işleri şu sıralarda — birar — canlanmış gibidir. Adana Borsasında İstifalar —| Adana borsasında geçenlerde | encümen toplanmış, bazı meseleleri | müzakere etmiştir.Encümen müzak e- ratını gizlice dinliyen memurlar- dan birisi, söylenen sözleri ar- kadaşlarına fanlatmış, bu sözleri izzeli nefis meselesi telâkki eden beş memur istifasını vermiştir. Bü memurlar Hasan — Turgut, Âli, Merzuk, Ali Rıza ve Ziya Beylerdir. ziraatinin — hararetlen- fabrikası bağcıların İskendcriyc)-e tadır. Eğer bugünkü faaliyet de- , | gelerine Olacak etmek istiyor. Halka pirinç ekmek — müsaa- desi verilecek o- -| lursa, herkes faa- liyete girişecek ve bu havali baştanbaşa — pi- rinç — tarlalarile dolacaktır. — Bi- zim taraf pirinç iraatine çok mü saittir. — Tarsus çayının bu hu- sustaki faydası oldukça büyüktür. 3f Şehrimiz ziraat odasında toplanan bir komisyon tarlalarda çalışacak olan ziraat amelesi için ücret tayin etmiştir. Ücretler haf- talık olarak tesbit — edilmiştir. Fazla ücret istiyen amelelerle fazla para veren iş sahipleri hak- kında kanuni takibat yapilacak- tir. Adanada Konserve - Fabri- kasına İhtiyaç Var Adana, (Hususi) — Ötedenberi sebzeciliğe — ehemmiyet şehrimizde, son! seneler zarfında, daha geniş faaliyette bulunuluyor. gılışkııı sebzecilerimiz — şimdi Seyhan kıyılarındaki sulak bah- çelerde bolbol sebze yetiştiriyor- lar. Anadolunun birçok uzak kö- şehrimizden — külliyetli miktarda sebze gönderilmiştir ve daha da gönderilmektedir. Fakat bu bolluk neticesi olarak satıla- mıyan sebzelerin Seyhan nehrine dökülmesi suretile imhası mecbu- riyeti de hâsıl oluyor. Bu cümleden olarak şu gün- kadar salılmaktadır. Bu vaziyet mizde bir konser ve fabrikası tesis etmek zarur! bir ihtiyaç haline gelmiştir. Böyle bir fabrika yapıl- | dığı takdirde memleket ve çiftçi ihya olacaktır. D. U, Adanada Bir Facia Adana (Hususi) — Şehrimizde İcra dairesi münadilerinden Ha- san Efendinin on sekiz yaşındaki çocuğu Muhiddin Efendi Seyhan Nehrinde yıkanırken boğulmuştur! Mürıîf_tede Bereket Yağmurları Kuraklığı İzale Etti Mürefte, (Hususi) — Günler- denberi devam eden bunaltıcı ve yakıcı sıcaklarından — sonra birdenbire başlıyan şiddetli ka- rayel fırtınası bağlarda kısmen hasarata — sebebiyet — vermiştir. Fırtınanın şiddetinden meyvalar da mütcessir olmuş, bazı ağaç- lar da yıkılmıştır. Fakat fırtına ile beraber yağan yağmur uzun müddettenberi devam eden ku- raklığı izale etmiştir. Çiftçilerin İ bu noktadan sevinci büyüktür. çoğu pirinç kanu- | nundan istifade | verilen | lerde bir araba kabak 25 kuruşa | karşısında şehri- | Kulağımıza Çalınanlar I .. A Rüzgârı Çağırıyorum ! Sıcaktan ortalığın çayır. 87 | yandığı bir gündün. deli Arkadaşlardan biri, elin! kocaman — yelpazeyi — durma sağa sola sallıyor ve aradâ tavuk çağırır gibi: ge —Geh, geh, geh... Diyest niyordu. Sorduk: — Yelpazeyi anladık — aitffğ bu geh geh geh.. ne oluyar? Güldü: — Rüzgârı çağırıyorum amt aksiliği tutmuş gelmiyor! Uğurdur 1.. Yolda giderken, ı.'ıpkld' Gstüne pat diye bir şey çt Çıkarıp bakınca: — Hay Allah müıtıhıkw versin.. dedi, kuş pislemiş ! Arkadaşı —gülümsedi: — Uğurdur! dedi, 1 — Hadi canım, uğuru ?.. Başımıza etmedik kuş kalmıştı, o da tekmil oldu” Her Tarafımız Deniz,.- Bir akşamcıdan dinledim: K — Deniz kenarında bir ©' çeye yerleşmiştik. Ben, ar! | denize vererek mini mini fıskff K bir havuzun karşısına ge$ Arkadaşlar itiraz ettiler. — Canım, koskoca deniz rürken avuç içi kadar suya makta ne zevk var... | Bir dolu kadeh yuvırlıd'kM sonra' — Siz bu havuzu biraı(ll’VÇ görürsünüz! dedim. # Nitekim, şişeler, ikiyi ücuı_b | duğu zaman başladı, minimiui vuz genişlemiye.. Biz içtikçt genişledi, o genişledikçe biz İf | ayağa kalktığımız zaman ber rafımız deniz kesilmişti. Bandırmada 4 Kiraz Bayramı NCŞ' İçinde Tes'it Edildi Bandırma ( Hususi ) — GÖĞ * cuma çok güzel bir kiraz blî" geçirdik. Bandırmaya altı # mesafede bulunan Erdek kaf' | da gayet güzel sahil bo) çi ucu bucağı gözükmiyen bab$ ler ve meyvalıklar vardır. — | Kiraz bayramını - tes'it k'f öbek, öbek aileler otolarla, # yonlarla, bu güzel mevki* ettiler. Burada ağaçlıklar © » da büyük bahçeler göze ça! tadır. 4 Ağaçların serin gölgeler! tında neş'e ve kabkaha il© bit meklerimizi yedik. Sıcaktaf ç nalan halk pek yakın — olA” nizde banyolarını yaptılar. yft kesir, Gönen, İstanbul gibi ij lerden gelenler de çoktu. V jge | © gün çok eğlendik. Ak!'"'“,' | ri Kapıdağının gölgeleri ati yurduna doğru kollarını " pu ken biz de otomobillerim” neşeli yeri lukediyord:k;(”_,ı der bak' yilk N izle —— Teşekkür Ederim! y Bir âmeliyatla kızımı —— P çe" kak bir ölümden kurtartt: Limi ki Nisa hastahanesi :Fa”“ Esat, operatörlerden Kema” V.J İhami, Zühtü, Dahiliyet' . Har ve Ali Şükrü Beylerle nma ve hasta bakıti Servet, Zehra Hanımlar: | kürü bir borç bilirim. 55 gel