15 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

15 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Hal Mübadele - İşleri Bitiyor Şimdiye kadar ihtilâflarla bir türlü halledilemiyen mübadele işleri de — itilâfla neticelendi. Yılan hbikâyesi gibi —uzayıp giden bu İş te artık nihayetine ermek — üzeredir. — Halkımızın Türk - Yunan noktai nazarla- rının itilâfla neticelenmesi hak- kındaki fikirlerini yııgorıı: Saadettin B, - Beykoz Yalıköy 43 - — Mübadele işlerinin şimdiye kadar uzaması insana işlerin pek îğıı yürüdüğü kanaatini veriyor. uhtelit mübadele komisyonun- daki ihtilâfları bitaraf aza hallet- miş ve birçok noktalarda bizim baklı olduğumuzu göstermiştir. Artık işin sonu görünmiye başla- mıştır. Yakında mübadele işi de tarihe karışacaktır. Alâkadarları daha fazla bekletmemek için ko- misyonun verdiği kararların derhal tatbikine geçilmelidir. * Remzi Bey (Beyazıt Hasanpaşa mahal- keal 55) — Mübadele işi son vaziaete şu darbimeselemizle pek güzel ifade edilebilir: ( Artık da- nayı yüzdük, kuyruğuna geldik. ) Atina ve Ankara Muahede ve itilâflarına göre esasli ve mühim İşler tamamen bitmiş, kalan ihti- Tâflı birkaç talt meseleyi de bi- taraf komisyon halletmiştir. Mü- badilleri daha fazla keşmekeşte bırakmamak — için — komisyonun verdiği kararlara göre işleri bir an evvel bitirmek ve alâkadar- ları mağdur etmemek lâzımdır. Fehmi Bey -Şcl:ıdıbqı Emln Nured- din mahal'esi 5- — Mübadele işleri pek uza- mıştır. Neyse son pürüzlü işler hakkında da bitaraf azanın ka- rarları alınmıştır. Senelerdenberi bu ihtilâflar yüzünden işsiz, güç- Büz, mevasız kalanların da yüzleri gülmüştür. Hakla B. - cır.:.ıı caddasi 3 - — Senelerdenberi sürülen ve bir türlü pürüzleri halledilmiyen mübadele işlerine bitmiş nazarile bakılabilir. Türk ve Yunan mu- rahhasları arasındaki ihtilâfları bitaraf aza halletmişler ve son kararlarını — vermişlerdir. — Artık Muhtelit Mübadele Komisyonu da bu karara göre yapılacak son İşleri bitirir. ve uzayıp giden ııîllbıdele meseleri de halledilmiş olur. Muallimlere Para Esnaf Bankası bir yardım ol- mak Üzere, iki kefil gösteren muallimlere az bir faizle borç para vermiye başlamıştır. Mekteplerin Duhul Şartları Haber aldığımıza göre, önü- müzdeki yeni seneden itibaren Maarif Vekâleti yüksek mektep- lerin duhul şartlarında bazı de- gişiklikler kabul ve tatbik ede- cektir. L Komşu — Kolay gele Hasan Bey. Ne bu faaliyet? Hasan Bey — Mühim bir gşey değil komşu. BiR TEŞEBBÜS Tiftikten — Şapka Yapılacak Tiftik tacirlerinden banları pek yakında yeni bir teşebbüse girişmiye karar vermişlerdir. Bu teşebbüs, Türkiyede tif- tikten şapka imaline girişmek ve bu suretle yerli tftiklerimize satış ve sarfiyat kuvveti vermektir. Bazı fabrikalar, bu husus için muzaheret göstermişler ve alâka- dar makamlara müracaat ederek teşebbüslerine yardım istemiye karar vermişlerdir. Haber aldığimıza göre, şim- diye kadar kumaşlarda — tiftik kullanmak usulü için bazı tecrü- beler yapılmış, yüzde yirmi nisbe- tinde muvaffakıyet hâsil olmuştur. Şekerciler Bir Heyet Vekâletlere Müracaat Etti Şehrimizdeki şeker tacirlerin- den yirmi kişilik bir heyet İnhisar ve İktısat Vekâletlerine telgrafla müracaat ederek Haydarpaşa ve mit —gümrüklerinde — bekliyen malları için Bankalara her ay faiz olarak on bin liralık ecnebi dövizi verdiklerini bildirmişlerdir. Bunlar fazla döviz vermemiş olmak için malların çekilmesine müsaade istemişlerdir. Tacirler İzmit ve Haydarpaşadaki mallar çıkarıldığı takdirde Anadoluda şekerin ucuzlıyacağını söylemek- tedirler. Hususi Mektepler Müfettişler Talebenin Va- ziyetini Tetkik Ediyorlar Alâkadar Maarif Umumi Mü- fettişleri Maarif Vekâletine bir rapor vererek husust mektepler-« deki bazı talebelerin vaziyetlerini arızalı gördüğünü — bildirmiştir. Bazı talebelerin lâyık olmadıkları sınıflara olındıkları şüphesi üze- rinde durulmaktadır. Öğrendiğimize göre Vekâlet Müfettişlerile, İstanbul ilk tedrisat müfettişleri bu saha dahilinde bazı hususi mektepleri teftiş et- mekte ve mektep idarelerinden pürüzlü gördükleri noktalar hak- kında malümat almaktadırlar, Balmumu İhracatımız Son zamanlarda balmumu ih- racatımız biraz hafiflemiştir. Fa- kat alâkadar tacirler ihracatın tezyidi hususunda — teşebbüslere girişmişlerdir. Son Postanın Resimli Hikâyesi: yoksa? — Söylemem. Sonra kıskanırsın. 2 — Tavuk kümesi mi yapıyorsun SON POSTA, [ Belediîe Mahke- [ mesi İşe Başladı Hâkimliğe Beşiktaş Sulh Hâkimi Münir Bey Yayin Edildi Belediye cezalarına karşı ya- pilan itirazları tetkik için bir sulh ceza mahkemesi teşkil edilece- ğini yazmışlık. Bu mahkeme teş- kil edilmiş ve hâkimliğine de Beşiktaş sulh hâkimi Münir Bey tayin edilmiştir. Mahkeme Galatada ( ikinci sulh mahkemesi ) unvanile bu- günden itibaren faaliyete başla- mıştır.. Mahkemeye iki kâtiple bir de mübaşir tayin edilmiştir. Mahkemenin faaliyete geçmesi hasebile Müddeiumumi Kenan B. dün öğleden sonra Belediyeye giderek Belediye Reisi ve Vali Muhiddin Beyle bu mesele etra- fında görüşmüştür. Bu mahkeme yalnız Eminönü, Fatih, Beyoğlu ve Beşiktaş kaza- larınca tarhedilen belediye ceza- larına karşı yapılan itirazlara ba- kacaktır Bakırköy, Sarıyer, Beykoz, Üsküdar, Kadıköy, Kartal ve Adalar - kazalarındaki — itirazlar eski mahkemelerde tetkik edile- cektir. Balkçılık Bir Heye; Tatlı Sularda Balık Yetiştirecek Öğrendiğimize göre, bir Türk gürupu şimdilik Konya ve Anka- ra havalisindeki tatlı sularda fenni balık yetiştirmek maksadile harekete geçecektir. Bu maksa- din temini için de hükümetten imtiyaz istenecektir. Grup azasından birinin ver- diği malümata göre, plân muvaf- fakiyetle tatbik edildiği takdirde beş sene nihayetinde Anadoluda et fiatleri mühim miktarda düşe- cektir. Tarihi Eserler Sinoplu Bir Zat Müzeye Heykel Satıyor Dün — Müzeler Müdüriyetine Sinoplu bir zat müracaat ederek, Sinopta — bulduğu — tunçtan bir Asuri heykelile Bizans ve Roma tarihine ait iki taş kafayı satmak istemiştir. Müzeler İdaresi bu - hususta tetkikata başlamış ve - tarihi bir kıymeti haiz olması ihtimali bulur nan bu eserleri sahibinden satın alacağı cevabımı vermiştir. merak ettim. — Biraz sabret, bitireyim de gö- I 3 — Kuzum Hasan Bey . söyie. rürsün. YENİ KANUN Müstahdemin İdareleri Faaliyete Geçti Şebhrimizde yedi tane kadar müstahdemin idarehanesi vardır. Belediye İktısat Müdüriyetin- den birer vasika ile bu idareha- nelerde iş isteyeu, işçilerin mik- tarı son zamanlarda ziyadesile artmıştır. Fakar bir müddet son- ra tatbik edilmiye başlanacak olan ecnebilere yasak edilen iş- çi kanununda pek çok - istifade edileceği ve bu suretle birçok yerlerde Türk işçi ve san'atkâr- larına iş bulunacağı anlaşılmak- tadır. Müstahdimin idarehaneleri bu husus için şimdiden faaliyete başlamışlardır. Türk Malı Hariçten Yeni Müşteriler Müracaat Ediyor Son zamanlarda Türk mah- sulâtı almak için Avrupa ve Asyanın bazı şehirlerinden Harici Ticaret Ofisine müracaatlar ya- pılmıştır. Bu müracaatlara göre, Brükselden: — Meyankökü, tıbbi çiçek, yaprak; Prağdan: Kuru meyva, soğan; Buğdattan: Zey- tinyağı, tıbbi ecza, kereste, ec- zalı pamuk, kılaptan işlemeler, ipek ve yünlü kumaşlar; Alman- yadan da kuşyemi — istenilmek- tedir. Sergi Mükâfatı Para Mükâfatları Bugün Tevzi Edilecek Çiçek ve sebze sergizinde kazananların mükâfatları yakında verilecktir. Mükâfat, altın ve gümüş madalyalar da dahil oldu- ğu halde 800 liralıktır. Tavuk cinsine 520 lira verilecek, birinci dereceye (35) 2 inciye(25), 3 ünciye (15) lira tevzi edilecek- tir. Meyvecilere (189), sebzeci- lere (189), neşriyattan kazananlara (70), çiçekcilere (150) lira dağıti- lacaktır. Madalyalar bugünlerde zarphaneye — verilecektir. Para mükâfatları bugün Ziraat cdasın- da tevzi edileceklir. Aiyon Satışı Japonların İstanbul piyasasın- dan mühim miktarda afyon mü- bayaa ettikleri haber alınmak- tadır. , Pazar Ola Hasan Bey Ve Fırıncılık 4 — Anladın, anladım. Galiba “âpartlıman yapıyorsun. Defterdarlıkta Yeni î Tebeddüler Oldu Defterdar Mustafa Bey gerek ba* zineyi ve gerekse balkı alâkadaf eden bütün maliye işlerinin kırtasi" yeciliğe meydan verilmeksizin süratle bitirilmesi ve bunun için de ber memurun ihtısası dahilindeki işlerde çalıştırılmazını nazarı itibara alarak üç aydanberi Defterdarlığın ve Mal- müdürlüklerinin bütün şubelerinde tetkikat yapıyordu. Bu tetkikatın birinci safhası bitmiş ve dün (120)lird kazanç, bina vergisi, tahsil, tetkilkk ve tebliğ memurunun nakilleri hak“ kındaki ilk liste kendilerine tebliğ edilmiştir. Defterdarlık bu nakillerde buhran ve muvazene vergisi dolayı" aile maaşlarından epeyce bir miktaf kesilen memurların ikametgâllarım! nazarı itibare almış, şimendifer ve vapur parası veren memurları kendi ikametgâhlarına yakın olan yerlert tayin etmiştir. Beşiktaş Malmüdürü Mustafa Bey de Maliyo Vekâleti tate kik memurluğuna nakledilerek yerl* ne Dahiliye Vekâleti Mümeyyizi Cevs det Bey tayin edilmiştir. Yeli Kalem Ucu Hasekide oturan Bahaeddin Bey isminde bir zat yerli kalem uçlari yapmış ve sermayodar bulmak üzere Ticaret Odasına müracaat etmiştir. İzmirden Bir Müracaat Izmirden şehrimize gelen habere lere göre son günlerde orada kömi ve motorin yağı fiatleri hiç sebep yökken birdenbire yükselmiştir. şehe — rimiz Ticaret Odasına yapılan müracak Üzerine bu vaziyetin benzin flatleri* nin yükselmesile alâkadar olduğu neticesine varmış ve bu noktadaf takkikata başlamıştır. Tahkikatın ne* ticesi Izmire bildirilecektir. Kımukerlorın İçtima: Türk Kimyakerler cemiyetinden aldığımız bir tezkerede önümüz: cuma günü sabahleyin Halk Evinde içtima vapılacağı ve azanın gelmes lerinin rica edildiği bildirilmektedire Ticaret Mukaveleleri klaviçre ve Türkiye arasındaki tl* caret mukavelesi, — tasdiknamelerifi teatisinden yirmi gün sonra ta edilecektir. Yanlışlık Var Türkiyenin Yunanistana yaptıği ihracatı gösteren rakamların barılâ* rının lış oldağu anlaşılmıştır. üıı Hükümet Arasında Kolombiya ile Türkiye arasındk — tlcari münasebet tesisi için Kolomt — biyalı bir tacir Istanbula gelmiştir. — Çorum Defterdarı Maliye Vekâleti Pul Tetkik Mes — muürü sabik — İstanbul Defterdarlık Varidat Müdürü Naci Bey Çoruslt — Defterdarlığına tayin edilmiş, memt” —— riyetine gitmek üzere şehrimize ge miştir. Hayırlı Evlât Burhanettin itminde biri K Tunda Altınbakkal sokağında oturaf — annesi Melek Hanımın evine taarrtf —— etmiştir. Camları kırdıktan sonti — kadıncağızı dövmüştür. İ Sadık - Köpek Beyöğlunda Çiçekçi aokağı | oturan Madam Aleksi, komşusu * dam Robeka ve Madam Anastasif — İle kavga etmiştir. Bu esnada Ma! Aleksinin köpeği de Madam R kanın bacağını wırmıştır. w $ hassa B ğ sun ko:l“' F*:'” yapıyorumı Ne olur ne olmazlı,