27 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

27 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Türkiye Cemiyeti | Akvama Giriyor Telgraf —haberleri Cerriyeti Akvama girişimizi haber ve- riyor. Beynelmilel siyasette mühim bir hâdise teşkil ede- Şi anlatmaktadır : <— Bey - Saraçishak mahallesi 1 - — Gazetelerin yazdığına göre eylül içtimamda Cemiyeti Akva- ma bizde girecekmişiz. Ben bunu milli idare ve siyasetin bir zaferi olarak telâkki ediyo- rum. Beynelmilel münasebetlerin bir kaynağı olan bu gibi cemiyet- lerde Türkiyenin de bir iskemle sahibi olması çok doğrudur. Şimdiye kadar dürüst ve açık siyasetile başlıbaşına bir sulh Amili olan Türkiye böyle bir iskemleye çoktan istihkak kazan- mıştı. Geç te olsa büyük bir mu- vaffakiyettir vesselâm. Hükümeti ben bu muvaffakiyetten dolayı tebrik ederim. Selim Bey - Beyoğlu (stiklâl caddesi 83- — Akvam cemiyetinin birçok meselelerde kendi azasına bile Bözünün geçmediğini bütün dün- ya bilir. İşte son Çin- Japon ihti- İâfı bunun en son bir misalidir. Bu cemiyet Türkiyeyi içerisine almakla büyük bir kuvvet daha kazanmış oluyor. Beynelmile! sulh sahasında büyük rolü olan Tür- kiyenin Bu Cemiyette bulunması Cemiyet için büyük bir zaaftı. Cemiyetin bundan sonraki hayırlı İşlerde muvaffak olmasını temen- Bi ederim. Şefik B, -Sirkeci Şahinpaşa oteli - — Son asır, bütün milletleri, coğrafi vaziyetleri müsait olma- sa dabi, iktısadi, ticart ve siyasi sahalarda biribirine çok yakın- laştırmıştır. Cemiyeti Akvam bugün bilfüil müspet neticeler alamasa bile, bütün dünya efkârı umumiyesini ıslah ve sulhperver bir nesil ye- tişmesini temin etmekle bü- yük faydalar temin — etmek- tedir, sonra — muayyen bazı sahalarda cidden faydalı işler yapmıştır. Bilhassa istikbalde, muhtelif tekâmül safhalarını ge- çirdikten sonra Cemiyeti Akvam cidden mefkürevi bir şekil alabi- lir ve dünyanın daimi ıstırabına çaresaz olabılu Zarar Ve Ziyan Elektrik Şırketı Aleyhine Bir Dava Açıldı İki ınşnl “müteahhidi — Bi- rinci hukuk mahkemesine müra- caat Şederek Elektrik Şirketi aleyhine zarar ve ziyan davası ikame etmişlerdir. Mahkeme, me- gele hakkında Ticaret Odasın- dın bııı malümat Iılemıılxr HİGRET Romanyadakı Türkler Buraya Gelecek Romanya — Türklerinden bir kısmı Türkiyeye hicret etmiye karar — vermişlerdir.. Romanya Türklerinden mürekkep bir heyet Türkiyeye gçelerek bu hususta tetkikata başlamıştır. Heyetin — yaptığı — tetkikata göre, gelecek muhacirlerin Türki- yede daha müsait ve iyi bir tarzda yaşıyabilecekleri anlaşılmıştır. Halkevinde İntihap Halkevi Muaveneti - İçtimaiye Şubesi dün reisleri, daimi encü- men azasından, Avni Beyin riya- seti altında bir toplantı yaparak Evin içtimat muavenet şekillerini tespit ile meşgul olmuştur. Ucuz Lokanta Beledıyemn Açacağı Lo- kantaya Yer Aranıyor Belediye ıremıırlıvı için yapı- lacak istihlâk kooperatifinin ipti- | dai sermayesi arttırılmıştır. Koo- peraif nizamnamesinin noterlikçe tasdik işi bitirildiği için derhal faaliyete geçilecektir. Şimdilik açılacak lokanta Için müsait bir yer aranmaktadır. Belediyenin — düyunu umumiye binasına hnakli tekarrür ederse lokanta o civarda ıçılıcıkhr Üsküdarda Dün Ruzgar Bir Mavnayı Sahile Fırlattı Dün Üsküdarda — Şemsipaşa önlerinde bir deniz kazası olmuş- tur. Marmaradan gelen bir yek- kenli, rüzgârın tesirile sahile fır- lamış ve karaya oturmuştur. Geminin tehlikeli vaziyetini gören Üsküdar İdman Yurdu ençlerile bir kısım halk, muhte- Ff vasıtalarla gemiyi kurtarmıya çalışmışlar ve muvaffak olmuş- lardır. Bu sırada birkaç kişi de- nize düşmüş, fakat birşey olma- mıştır. Çuval Fabrikası Bir grup Türkiyede bir Çuvıl fabrikası açmıya karar vermiştir. Şimdilik (600) bin lira ile işe başlan.cak, ikiyüz beyg'r kuvve- tinde tesisat ile senede üç milyon metre kumaş yapılacaktır. Yunanistandan Alacaklılar Yunanistanda alacağı olanlar 25 temmuza kadar Yunan Devlet bankasına müracaat etmiş ola- caklardır. Ticaret odası - vaziyet- ten tacirleri baberdar edecektir. | Hamallar | on Postanın Resimli Hikâgyesi: | Son Postanın Resimli Hikâyesi — — — Pazar Ola Hasan Beg Diyor Ki: | l Kömürd'ı — Hasan Bey, sacaklar basınca bizim İşler duru- verdi. 2 — Biz sinek avlarken, sabahtan akşama . EKMEK Pay Usulüne | Riayet Fiatler —— Etmelidirler Haydarpaşa istasyonunda (40 ) tanesi gar içinde ve (9) u dışarda çalışan ( 49 ) kişilik bir hamal bölüğü vardır. Bunlar son zaman- larda hamallar talimatnamesinin teklif ettiği pay usulüne riayet etmemekte, — belediyenin — tayin ettiği hamalbaşısını tanımamak- tadırlar. Hamalbaşı tamam (8) gündenberi boş para pay alma- mıştır. Hamallar buna sebep olarak işsizliği ileri sürmektedirler. Her hamal kendi besabına çalıştığı için sık sık gürültüler çıkmak- tadır. İstanbulun muhtelif iskele ve semtlerinde mevcat (172) ha- | mal bölüğü pay usulünü tatbik ettiği halde bugün en kazançlı bir iskelenin bu şekilde talimat- nameye riayet etmemesi Beledi- yeyi ehemmiyetle alâkadar et- mektedir. Belediye reis muavini Hâmit Bey bu hususta şunları söylemiştir: — Haydarpaşadaki hamallar pay usulünü tatbik etmiyor. Bu mesele ile meşgul oluyorum; tali- matname herhalde tatbik edile- cektir. Müzede Bu Sene Yeniden İki Salon Tesis Edılecek Müze ıdueıl urafındın (250) lira maaşla getirtilen Berlin Darül- fünunu Müderrislerinden ve âsarı atika mütehassıslarından M. On- gar mesaisine devam etmektedir. Kendisine yardımcı - olarak müze memurlarından Hikmet B. refakat etmektedir. M. Ongar (Şarkı kadim) Müzesinde bulu- nan (8) binden fazla eski ese- rin fişlerini hazırlıyacak, bunları ilmi bir surette tasnif ettikten sonra kısa bir zamanda Müzenin bir rehberini yapacaktır. Bundan sonra eserlerin kata- loğlarını tanzim edecektir. Müze idaresi bu sene tahsisat — alırsa tasniften sonra yeniden Mısır ve Hitit salonları ıçıcıkhr Cam Fiati Niçin Artıyor? Cam fiatleri tahdit sisteminin tatbikinden — evvelki fiate göre yüzde otuz yükselmiştir. Alâka- dar müesseselerin yaptlığı tahki- kata göre, camlar gümrükler- de ımbılı]lınndın tecrit edile- rek tartıldığı için bir miktar zayiat vuku bulmakta ve fiatler bu sebepten yükselmektedir. 3 — Sıcak dükkâna dibir.de mışıl mışıl uyürken, Eskisi Gibi Kalacak Buğday ve un f atlarinde dü- ne kadar narha tesir edecek mühim bir tereffü ve tenezzül kaydedilmemiştir. Bugün de pk yasada mühim bir değişiklik ol- mazsa belediye iktısat müdürlüğü ekmeğe yeniden narh koymıyacak, geçen bhaftaki gibi eski fiatleri ipka edecektir. Dün Anadoludan 13 vagon ve 500 çuval buğday gelmiştir. Dün pazar olduğu için buğday Üzerine — muamele — olmamıştır. Aşağı evsaftaki buğdayların bir miktar yükseleceği zannedilmek- tedir. Muallimler Tekaüt Lâyihasına Bir Madde İlâve Edildi Ankaradan, İshınbul Maarif Müdiriyetine gelen bir habere göre, muallimlerin tekaüt kanım- ları bu sene muhakkak Büyük Millet Meclisine sevkedilecektir. Kanun 1lâyihasma 1930 sene- sinden sonra tekaüt edilenlerin de yeni tekaüt kanununa göre tekaüdiye almaları için bir madde konulduğu ıöylınmektedır Makine İthalât İçın Bir Rapor Hazırlandı İhracat mallarımızı ucuz ve eyi bir şekilde istihsal ve imal etmek — çareleri — araştırılırken memlekete ithal edilen makine- ler de nazarı dikkati celbetmiştir. Memlekete eyi ve faydalı ma- kineler ithal edilebilmesi için hükümetin, — makine — ithalâtını kontrol altına alması muvafık olacağı şeklinde mühim bir rapor hazırlanmıştır. Rapor tetkik edil- dikten sonra İktısat Vekâletine gönderilecektir. Takas Heyetinin Faaliyeti Takas Heyeti elyevm Romada bulunmakta ve İtalyanlarla takas esası dahilinde bir ticari muka- vele akti ile meşgul olmaktadır. Heyet gelecek perşembeye Tür- kiyeye dbıır.celtır Belediyenin Ceza Memuru Müddeiumumilikte — Belediye cezalarının tahsiline memur edi- len Nazmi Bey vazifesine devam etmediği için yerine bir başkası tayin edilmiştir. Eroın Kaçakçılari Sorguya Çekiliyor Ercin kaçakçılığı yapmakla mase nün eşhasın Adliyeye verilecekleri =ı:..u Maznunlar (l kişidir. ve ri şunlardır. Yorgi, — Çamadan, — Aleksandı, Valter, Oskar, Dimitri, Papayonoflo, Mavriyadi, İstrati, Hanri Heki, Mas dam Meri, İsak oğlu Yorgi. Kaçakçılık hakkındaki tahkikata Dördüncü İstintak Hâkimliği vazıyet edecek ve maznunlar sorguya çekik lecektir. Lonüra Ve Varşova Sefirlari Parls — sefaretinden Londra - sefir» liğine tayin olunan Münir Bey dün #ehrimize gelmiştir. Birkaç gün içine do Ankaraya gidecektir. Varşova Se- firi Ferit Bey de dün memuriyet Mi e gitmiştir. Ziraat Odasında Istanbul Ziraat Odasında bir içtima yapılmış, bundan sonra köylü ile daha fazla temas yapılmasına karar verilmiştir. Cinayet Davası Çarşambapazarı Cinaye- tinin Muhakemesi Başladı Bundan bir müddet evvel Fatihte Çarşambapazarında bir cinayet ol muş, sabıkah Hamdi, o civarda bir kahvede çıraklık yapan Hayriyi öl- dürmüştü. Katil — Hamdinin ve yardakçısı Kadrinin muhakemosine dün Ağır- cezada — başlanmışlır. Katil Hamdi hâdisenin bir kahve fincanı yüzün- den çıktığını, maktul Hayrinin kendi üzerine İskemle ve bıçakla hücum ettiğini, kendisini müdafaa için uğraş- tığını, fakat ondan sonrasını bilmes diğini söylemiştir. Gelecek celsede şahitler dinlenecektir" Bulgar — Artistleri Şehrimize gelmiş olan amatör Bülgar artistleri dün akşam son temsillerini — vermişlerdir. — Bugün memleketlerine döneceklerdir. Bugün kendilerine Belediye tarafından bir öğle ziyafeti verilecektir. Şaker Hakkındaki Lâyiha Ankara, 28 — Meclis iktısat en« cümeni bu sabahki içtimamnda encü- mende bulunan bazı mühim lâyihas ları müzakere ve İntaç etmiştir. Şe- ker ve kahve ile çayın (ithalinin bir elden idaresi hakkındaki lâyiha da bu meyandadır. Vapurcuların Temasları Ankara, 26 — Millt vapureuluğun Inhisar altına alınması meselesini tetkik eden fırka komisyonu hugün de toplanmıştır. Komisyonda henüs- tebellür etmiş bir kanaat yoktur. Maamafih fırka meselenin gayet adi- lâne bir surette tetkikına taraftardır. Dün komisyonda' vapurcular he- yeti dinlenmiş ve Seyrisefain Umum Müdürü Sadallah Beyin de mütaleası- na caat edilmek üzere buraya gelmesine karar verilerek kendisi davet edilmiştir. Komisyonun şu birkaç gün zar- fında bir karara varabileceği zanne- diliyor. Pazar O!a Hasan Bey Diyor Ki: 4 — Manavlar harıl para kırıyorlar. Herifleri BV SEY e yaaen harıl kıska- ü l $& Hasan Bey — Hele sa * ret, Dünya dönüp kış geri g© lince onlar da seni kıskanır.