5 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

5 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa CN —_.——._x' Halkın Sesi I . . . Çiftçiyi Kurtaran Lâyiha Hükümet çiftçi borçları hak- kında çok müsait bir kanun lâyihası yaptı ve Millet Mec- lisine verdi. Bu lâyiha ile çiftçi ve köylüler arlık tefe- çilerin elinden kurtulacaktır. Bu hususta halkımız şu mü- talcaları serdediyori Fehmi B. ( Üsküdar Bağlarbaşı 27 ) — Türkiyede nüfusun çoğunu çiftçi teşkil eder. Zaten bugünkü rejimin şiarı da köylüyü efendi tanımaktır. sene mahsul para etmediği için köylü — borçlandı. İki sene evvel kuraklıktan kor- kan köylü yüksek faizle para alarak larlasını ekmiş ve ağır bir yük altına girmişti. Mabsul de para etmeyince müşkül vaziyete düşmüştü. Hükümetin, — çiftçinin borcu için gayri menkullerin bazı şart- larla satılması hakkindaki yeni lâyihasını çok âdilâne buldum. Bu suretle çiftçi tefecilerin elin- den kurtarılmış oluyor. * Etem Bey (Eminönl hasırcılar sokak 34) — Son buhranlar dolayısile çiftçinin vaziyeti cidden tehlikeye düşmüştü. Gayrimenkülleri hac- zediliyor. Değer bir fiatle satılmıyor, çif- çinin eli böğründe ve işsiz ka- lyordu. Hükümet yeni lâyihasile çifçiye, borcunu dört senede öde- me imkânını vermiştir. Bunun iki sene müddetle faizleri alın- mak şartile bankalara da teşmi- lini arzu ederdim. * Şükrü Bey ( Nişanca Saraç İshak mahallesi 10) — Yeni lâyiha bunalan çift- çiye hızir gibi yetişmiştir. Köylü- nün toprağı elinden çıkmıyacak, her sene barcunun dörtte biri- sini ödemek şartile dört senede arazisine tekrar sahip olacaktır. Bu usulün bazı küçük esnafa da tatbik edilmesi çok doğru olur. * Saln B. ( Beyazıt Mithat Py. Maha'lesi 26) | — Zahire fiatleri düştüğü için çiftçi elinde olmıyan bir buhrana düştü, çok sıkıştı. Alacaklıların çiftini çubuğunu sattırmıya başladılar. Hükümetin yeni teklifi hem çiftçiyi hem de alacaklıyı — gözeterek — yapıldığı için çok âdilâne olmuştur. Muallimlik İmtihanı Örtamektep muallimliği için bu ayın ön üçünde Darülfünunda bir Amtihan açılacaktır. Lise mezunları ve İki sene muallimlik yapanlar ta- lip oldukları takdirde tarih, coğrafya, türkçe ve edebiyat, tabiiye, riyaziye derslerinden imtihan vereceklerdir. Bu sene imtihanlar daha sıkt bir şekilde yapılacaktır. Bir Noşriyat Davası ( Plâj ) ismile çıkan bir mecmua, #çık resim neşrettiği iddiasile mah- kemeye verilmiştir. Son Postanın Resimli Hikâyesi: hAâE'L MEMURLUK Yeni Sende Mevkuf Kalacak Memurluklar Geçen hal_ıa_;nuudı Millet Meclisinde kat't şeklini alan 932 [ devlet bütçesi (resmi gazete) de intişar etmiş ve tebliğ olunmuş- tur. Yeni Bütçe Kanununun 18 in- ci maddesi — mucibince, Barem kantnlarına merbut cetvellerde yazılı memuriyetlerin bir kısmı 932 mali senesinde mevkuf tutu- lacaktır. Vekâlet kadroları mevkuf tı- tulan — memuriyetlerin haricinde tespit edilecektir. Bu memuriyet- ler yeni bütçe kamımunun (L) cetvelinde gösterilmiştir. Bu cetvele göre, Divanı Mu- hasabattan 20, Başvekâletten 11, Devlet Şürasından 13, İstatistik Müdürlüğünden 2, Diyanet İşle- rinden 19, Maliye Vekâletinden 1165, Tapu Müdürlüğünden 308, Paosta ve Telgraftan 31, Hariciye Vekâletinden 8, Sıhhat Vekâle- tinden 153, Adliye Vekâletinden 109, Maarif Vekâletinden 33, Nafıa Vekâletinden 45, İktisat Vekâletinden 1, Limanlar İdare- | sinden 45, Ziraat Vekâletinden 58 memurluk 932 mali scnesinde mevkuf tutulacaktır. Bunların ye- künu 2952 dir. Sahte İsterlingler Borsa Komiserliğinin Yeni Tebliği Borsa ve Osmanlı Bankası komiserliğinden — Sahte ingiliz evrakı nakdiyesi hakkında ge- çenlerde vaki olan tebliğlerde werilen malümat (Deyli Telgraf) gibi — bazı İngiliz gazetelerinin naşriyatından muktebestir. — Bir iki yerde mahdut miktarda sah- te evrakı nakdiye keşfedilmiş olmasının bu gazeteler tarafın- dan izam edildiği ve son zaman- larda tedavül mevkinde büyük mikyasta sahte evrakı nadiye görülmediği ahiren resmi mena- biden alınan mütemmim malü- mat Üzerine tavzihan ilân olunur. Balkan Tütün Ofisi Balkan Konferansı tarafından teşkili temenni edilen Tütün Ofisinin eylül ayı içinde teşkil edilmesi muhtemel görülmektedir. Limon Davası Limon kaçakçılığı ile maznun olan Diyamandi Efendinin muha- kemesine dün tekrar başlanmıştır. — SON POSTA Gayrimübadillerin Şikâyetleri Var Bono İle Satılan Emlâk e wN —" ni Tüğ Özü LİSELER 'ansiyon Meselesinde Müşkülâta Ücrefleri Uğruyorlar Malümdur ki gayrimübadillere hükümet tarafından verilen bono- lara mukabil burada ve İzmirde Yunan emlâki satışı yapılıyor. Bu emlâki bono ile satın alan gayrimübadi!lerin Ziraat Bankası veznelerinde bazı müşkilâta uğra- dıkları anlaşılmaktadır. Gayrimü- badiller satış bedelierini bonolarla ödedikleri halde bu bedellerin kesirleri veznelerde kendilerinden nakit olarak — talebedilmektedir. Meselâ, Ziraat —Bankası vez- neleri, eli beş — İiralık bir kösre — karşı yüz liralık bono kabul etimneyip bu miktarın para olarak ödenmesini ileri sürüyor- lar. Gayrimübadiller ise bu tale- bin kanuni olmadığını söylemek- tedirler. Bu hususta Maliye Vekâletine de müracaat edilmiştir. " Diğer taraftan Maliye Vekâ- leti, parası ödenmiş olan emlâkin müşterilere derhal teslimini bildir- diği halde Ziraat Bankası tcalim için tapu muamelesinin ikmali Hzımgeldiği mütaleasında bulum muştur. Bu hareketin de Maliye vekâletinin emrine muhalif oldu- ğu beyan edilmektedir. Berbarlerin Şikâyeti Berberler Cemiyeti, ruhsatna- melerin tebdili için esnaftan bir senelik taahhüdü birden iste- mektedir. Kadıköy ve Fatih ber- berlerinden 50 kişi belediyeye müracaat — ederek şikâyette bulunmuştur. — Şikâyet — arzı- halleri Ticaret Müdiriyetine gön- derilmiştir. Mahküm Kaçıranlar İki Polis Ve Bir Jandar- maya Ceza Verildi Dün Üçüncü Ceza Mabhkemesinde poli& Abmet ve jandarma Fikri ve Hiseyin Efendilerlağmaznun ve mah- küm kaçırmıya sebebiyet verdikle- rinden dolayı muhakemelerine devam edildi. Polir Ahmet Efendi bir maz- nunu ihmali yüzünden karakolun pen- ceresinden kaçırdığından dolayı (50) lira ağır para cezasına mahküm edil- mişlir. Geçen sene altı seneye mah- küm sabıkalı Obannesi Beşiktaş Sulh Mahkemesinden — hapishaneye iade ederlerken mahkümun elinden ke- lepçeyi çıkardıkları İçin kaçmasına sebep olduklarından delayı da jan- darma Fikri ve Hüseyin Efendiler üçer ay hapis ezasına mahküm edil- mişlerdir. 3 — Şamaşırlar tınaz yağıldı, kaldı. - 4 gibi Tayin Edildi Geçenlerde Millet Meclisinde lise ye ortamektepler pansiyon- ları hakkında bir kanun kabul edilmişti. 932 bütçe kanunu ile de bu pansiyonların senelik ücret- ler tayin ve tespit edilmiştir. Ücretler her şehir için ayrı ayrı tayin olunmuştur. Buraya sıra ile yazıyoruz: Adana 190, Bursa, Edirne, Diyarbekir, Denizli, Antep, Kars 180; İstanbal lise ve ortamek- tepleri 225, Galatasaray, Ankara 300; Galatasaray ilk kısını 275; Erenköy, Erzurum, Aydın, Elâziz, Manisa, Bahkesir 200; Kastamo- ni, Kayseri, Konya 170, Sıvas, Trabzon 150, Çanakkale 160; Afyon, Antalya, Bolu, Kütahya ve Muğla 150; Aksaray, Çorum, Yozgat 130 ve Samsun 225 Tiradır. Yeni Fabrikalar Alâkadar müesseselerin aldığı malümata göre Defterdar fabri- kasının içinde bir mensucat fab- rikası açılmış, ayrıca Tarsustada mevcut iplik fabrikasina dokuma kosmı ilâve edilmiştir. Tedris, Terbiye Muallimler Sorulan Su- allere Cevap Veriyor Maarif Müfettişleri tarafından muallimlere tedris ve terbiyeye ait sorulan suallere verilen ce- vaplar toplanmaktadır. Bu cevap- lar, müfettişler tarafından mual- limler hakkında verilecek umumi raporda — muallimlerin — mesaisi hakkında bir esas olacaktır. Müfettişlerin bu ” ay içinde muallimler hakkındaki son rapor- larını vermeleri, beklenmektedir. Piyasada Canlılık Yeni Mukaveleler Nasıl Fir Netice Verecek? Avrupada bulunan Takas He- yetinin bu çarşamba veya perşem- be günü bula gelmesi bek- lenilmektedir. Heyet gelir gelmez devjetlerle yapılan takas muka- vele projeleri tastike arzedile- eektir. Mukavelelerin tastikinden sonra ticaret ve iş hayatında bir canlılık baş göstereceği ümit ve beyan edilmektedir. Temmuz 5 Günün Tarihi Vapurculuk Lâyi- hası M. Meclisinde Ankara 4 — Iktısat Encümeni bu sabah posta vapurculuk lâyihası üze- rinde tetkikatına devam etmiştir. Encümen içtimalarına İIktısat Vekili ve Seyrisefain umum müdürü iştirak etmektedirler. Facümen yarın sabahki içtimada Tâyihayı ikmal ederek bütçe encüme- nine tevdi edecektir. Lâyihanın pere şembe günü beyeti umumiyede mü- zakeresi muhtemeldir. Umum Müdürlüğe Sedullah Beyin tayin edileceği haber veriliyor. Bu arada kadrolar da yeniden tanzim edilmektedir. Torpil İmha - Edildi Çanakkale — civarında — görülen serseri torpil dün imha edilmiştir. Yeniköy Cinayeti Yeniköyde yeğeni Nureddin Ef, tarafından tabanca ile yaralanan Res cal Nüztet Beyle annesinin ve kerk mesi Neslihan Hanımın yaraları iyle leşmektedir. Yedi Buçuk Sene Abanoz sokağında Hakkı Efendi leminde birisini " Ööldüren Açobun muhakemesi bitmiş, yedi buçuk sene hapse mahküm edilmiştir. Mersindeki Müsadema Dünkü nüsbamızda Mersinde bir vapur müsademesi neticesinde Gerze vapurunun hasara uğradığını yazmış« tık. Son gelen haberlere göre bu hasar çok hafif olmuştur. Gerze yapuru eşya ve yolcu yükliyerek dün Mersinden — İstanbula hareket et miştir. İnhisar — Kadroları İnhisar — idarelerinin — tevhitten sonraki taşra kadrosu hazırlanmıştır, Kadroyu umum müdür Hüsnü Bey Ankaraya götürecektir. Yeni Bir Kararname Vekiller Heyeti kontenjan listele. rine ait yeni bir kararname neşrete miştir. Bu kararnamede kontenja& harici girmelerine Tüzüm görülen bazı eşyanın cins ve miktarları yas mlıdır. Tenisçilerimizin Zaferi 2 ve 3 temmuzda Bulgar tenlş şampiyonlarile çarpışmak üzere Sofe yaya davet edilmiş olan Fenerbahçe tenisçilerinden Sedat, Suat ve Şirin Beyler Sofyada yaptikları 6 tek ve 3 çift olmak ürzere dokuz maçın do« kuzunuda — kazanarak Türk sporu hesabina parlak bir galebe kaydete mişlerdir. Tenisçilerimiz halk tara- fından çok takdir. edilmiş ve alkışe Tanmışlardır. Büyükada Faciası Evvelki gece bir sandal gezlntisl esnasında büyükada açıklarında san- dalın devrilmesi üzerine Sabahat, Lütfiye (ve Suat isminde üç — kadıs dının boğulduğunu yazmiştık. Sane dalda bulunup kurtulan üç - erkeğin ba faciada vaziyetleri tahkik edil. mektedir. Ortada bir kast olup ole madığı tetkik ediliyor. Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: LA | - 4 — Bizim saka yağmur okka ile satmıya başladı. 3 — & Hasan B. — Sabret haminne, Terkos Şirketi yeni tesisat yapıyormuş. Yakında topraktan su fışkıracakmışk