5 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

5 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

ı ğ | ı Bir İdare Bahsi İ Ki ooperatif İdaresi v ge Kooperatif şirketlerin idaresi oldukça güçtür. Kollektif, koman- dit, limitet şirketlerde şerikler işin bigânesi değildir. Müştereken idare ederler. Anonimlerde ise bir idare meclisi bulunur. Bunun azaları herhalde münevver taba- kadan oldukları için işin icapla- | rını kolaylıkla kavrıyabilirler. Kooperatiflerde bir idare he- .yeti olmakla beraber hissedar- 'başvekile kadar hissedarı —bulu- nabilir. — Herbirinin /;seviyesine göre bir arzusu olur; birine me- 'yam anlalsanız diğerini tatmin " edemezsiniz | Husut ticarethânelerde müş- teri mahı beğenmezse almaz, gider. Halbuki kooperatiflerde | müşterilerin ekseriti. hissedarlar- dan mürekkep olacağı için ho- şuna gitmezse kıyamet koparl! Kooperatiflerin idare teşkilâtı anonim şirketlerinkine çok ben- 'ger. Ticaret kanununda da he- “men ayni hükümlere — tâbidir. Anonim şirketlerin idarelerinde murabhas azalar, müdürler bu- kunduğu gibi kooperatiflerin ida- relerini de birer müdiri mes'ule tevdi zarureti vardır. Hissedarlar arasında (âzımgelen evsafı haiz bir müdür bulunamazsa hariçten ahnır, Kanun — şöyle tarif ediyor: “Kooperatif şirketler, şürekâ me- yanından veya hariçten alınan bir veyahut birkaç vekil tarafın- dan idare olunur. Müdürler yal- nız. kabül ettikleri vekâletten mes'uldürler.., i kooperatiflerinde mes- lekdaşlar arasından bir müdür intihabı ne kadar şayanı te- menni ise istihlâk — şirketlerin- de de - mes'ut tesadüfler müs- tesna olmak şartile - o kakar içtinaba lâyıktır. Evvelce — de -arzettiğimiz gibi — kooperatifler muamelât sahasında “ müessesei ticariye,, olmaları itibarile ida: releri ticaret usul ve kavaidi dairesinde — yürütülebilir. Bilhassa devlet memurları ara- sında yüksek malümat ve istida- dile iftihar duyacağımız şahsiyetle- rin vücudunu inkâr etmemekle beraber bu kimselerin ihtiyar “ettikleri atisi müemmen — mes- leğin dağdağasız, asude ha- yatından ayrılmak iİstiyeceklerine kani değilim. Esasen serbest mesleğin çetin manlalarımı aşa- bilmek azim ve mukavemetini nefsinde hissedenler çoktan yola çıkmışlardır. Herşeyi yapabilirim, iddiasın- da bulunanlara karşı da: * Cüretin yüzde doksan beşi cehaletten gelir! ,, cevabile iktifa ederim... Gelecek makalede bir koope- ratifin iştigal sahasına giren mua- melâtın plânımı çizelim ki, nasıl Idare edilmesi lâzımgeleceği ken- diliğinden anlaşılsın. Ahmet Ekrem Fransız Kabinesi Toplandı Paris, 4 — Başvekil M. Her- yo dün Koşorelden buraya gel- miş ve kabine içtimama riyaset etmiştir. Maliye Encümeni Reisi ve Mazbata Muharririle uzun müd- ı!ıl görüşmüştür. bir | ğ 'ların heyeti umumiyesile temas | — , ve irtibat kesilmiş değildir. Kooperatif azaları ekseriya | — Mmütecanis olmaz. Bir odacıdan Otulunuz, nasıl arzedeyim, | tenasip Aklın yaşta değil, başta oldur ğunu yeni öğren- miyoruz. — Eğer her yaşlı insan akıllı — olsaydı, her gencin ha- yatta muvaffak olamaması, her ihliyarın da yaşi- le beraber mu- vaffakiyete iriş- mesi İâzım gelir- di. Misxl mi isti- yorsunuz ? — İşte size birkaç tane.. Bugün, san'- at yüzünden bi- yük servete ka- vuşmuş — birkaç çocuk takdim edi- yoruz. — Bunlar, sinema ile meş- guüldürler ve bu san'atteki muvaf- fakıyetleri ile mü büyük — servetler etmişlerdir. İşte siyah kıvırcık saçlı, çi- kolata renkli Negerjung Stimi. Bu çocuk Amerikalıdır. ve zen- cidir. elde Halk arasında © derece şöh- reti büyüktür ki temsil ettiği her filim büyük bir rağbet gör- mektedir. Bu yüzden topladığı serveti 20 milyon dolâr olarak tahmin ediyorlar. Gust Ştark Stimiden sonra büyük şöhret ve binnetice büyük servet kaza- nan san'atkâr çocuklardan biri de Ufa şirketinin aktörlerinden Gust Ştarktır. Bu çocuk “Ayda bir kadın,, isimli kordelâsile bilhassa şöhret ve muvaffakiyet temin et- miştir. Sinemaya pek yeni intisap Gust $tarp etmesine rağmen Gust elde etmiye namzet göründüğü Ştark, Siyah Stlmi Çocuklar mektepte parlak istikbalden dolayı daha şimdiden — Amerikaya — gitmesi için — bazı teklifler karşısında kalmaktadır. Sinema âleminin içinde çırpın- dığı buhran önünde bir Avrupalı artistin Amerikaya — çağrılması, büyük bir hâdise addolunuyor. “ Artür Blum müstear ismini kullanan diğer Amerikalı yavru ise “Güzel Çocuk,, isimli sesli filimdeki muvaffakiyetile iştihar etmiştir. Yalnız bu filmi çevirmek için * kendisine verilen para 20 bin Türk lirasıdır. Para buhranına rağmen bu çocuklara verilen yüksek ücretler, onların atıldık- ları san'at hayatında az zamanda ve batta ilk eserlerile nasıl bü- yük bir muval- "fakiyet elde et- Üklerini gösteri- yor. Çocuk San'at Mektepleri Gençler ve bilhassa çocuk- lar için san'a ha- yatında — muvaf- fak olmanın ne kârlı bir iş oldu- ğunu ve olabile- ceğini gören A- merikalılar, şim- di, birtakım, ço- cuk san'at mek- tepleri tesis et- mişlerdir. Resir- de gördüğünüz iki çocuk, iştebu “pevi mektepler- iden birine de- vam eden iki ısan'at heveskâ- yını gösteriyor. Bu mekteplerde, yaşayış şek- A ve terbiye usulleri, umumiyet- le diğer mekteplerden başkadır. Çocuk burada, bilhassa oturup kalkmasını, iyi muamele yapma- sını öğreniyor. O suretle ki atır lacağı müstakbel hayatta, mua- mele kusurlarına düşmiyecek bir mükoemmeliyat derecesine çıka- bilsin. Vaktile sinemada bu çığn İlk açan Ceki Kugan olmuştu. Onu Ceki Kuperin baş döndü- rücü muvaffakıyeti takip etti. Şimdi, sinemanın büyük yıldız- ları kadar küçük yıldızları da göz kamaştırmıya başlamışlardır. Bu göz .kamaştırış, onlara, eflâtun! bir şöhret hâlesi temin etmekle kalmıyor, istikballerini ilelebet emniyet altına koyan Artür Blum milyonları da beraber getiriyor. Ne mutlu onlara.. Fransız Bütçesinde Tasarruf Paris 4 — Yeni sene bütçe- sinde iki buçuk milyar frank tasarruf yapılmıştır. Tasarruf bi- hassa Müdafaai Milliye bütçesile, memurin ve tekaüt maaşlarında yapılmıştır. Maaşlar yüzde beş nisbetinde tenzil edilmiştir. Nakliye, küçük mevduat, kah- ve istihlâki üzerine yeni vergiler vazedilmiştir. Bütçedeki tasarruf ve bu yeni vergilerin ihdası büt- çede dört buçuk milyar bir ta- sarruf temin etmektedir. İçki Memnuiyeti Kalkıyor Mu ? Vaşington 4 — İçki memnu- iyeti kanununun ilgası meselesi Riyaseticümhur intihabatı dolayı- sile irat edilmekte olan nutuklar- da en ziyade münakaşa edilen meselelerdendir. Dün “Yaş,, rejimin hararetli opağandacısı olan M. Robert eynold, şimali — Kaliforniya'da icra olunan mütemmim intihabat- ta 97.000 rey ile Ayandan Mor- risson'u mağlüp etmesi, kongre- nin liderlerinden M. Tinklam'ı içki memnuiyeti kanununun her- halde ilga olunacağını söylemiye sevketmiştir. l Brezilyadı; Kahveler Tahrip Ediliyor Nevyork, 4 — Şeker ve kah- ve borsası tarafından neşredilen istatistiklere nazaran kahve mah- sulünün fiatında istikrar temini maksadile Brezilyada 100000000 libre kahve tahrip edilmiştir. Brezilya Milli Meclisi, tahrip etmek maksadile 10,000,000 — İn- giliz lirası kıymetinde 7,000,000 çuval kahve satın almıştır. | | madan, ailelerinin, Kari Mektupları Bir Kariimiz Kadın Müstah- sildir Diyor “Kadın mühlik midir? Diye bi susl sorarak anket açmışsınız. Gerçi ben memleketin güzideleri meyanında değilsem de, acizane iktidarım — dahilinde birkaç satış yazmayı münasip gördüm. Bu sualin çok umumi ve şa- mil bir manası var. Bugün sade Türk kadınları — arasında değil büitün milletlerin kadınları arasın- da mühlik, müstehlik, müstahsil, cemiyete faydalı, zararlı olarak çeşit çeşit kadin tipleri vardır. Bugün Türkiyede içtimal ve ikusadi hayatımız için mühlik olanlar da vardır. Sene de on beş balo tuvaleti yapan, yerli ayakkabıya dudak büken, her sene Avrupa tenezzühleri yaparak paramızın harice akmasına sebep olan kalil bir zümre vardır. Bun- lara mühlik diyebiliriz. Sonra yine küçük bir zümre vardır. Bunlar'da o işi dahi yap- kocalarının, babalarının omuzuna binmiş tu- feyli mahiyetedirler. Bu iki züm- re nazarı — itibara alınmiyacak kadar azdır. Fakat umumi ve şamil manada yani — bugünkü Türk kadınının ekseriyetini dü- şünecek olursak, Türk kadını tam — manasile ve bütün ev- safile müstahsildir. Köylü kadın tarlada, sabanda, evinde müte- madiyen çalışır. Kocasından daha ziyade müstahsildir. Şehirli kadın evin bütün işlerini kendi yapar. Yemeğini, dikişini kendi yapar çocuğuna bakar, hatta ev mas- raflarında kocasını tasarrufa da- | vet eder. Bütün Anadoluda kâ- dınlarımız olmasa kocaların bu- gün beş paraları bile olmazdı.. Kastamonu Çarçılçı Azlz Sığınacak Bir Aile Ârıyorum ciye kadar nezdinde kalıp çalışmak Üüzere bir aile ocağı ârıyorum. Hertürlü yemek pişirir, ev hizmeti görürüm. Beni sefil bhayattan — kurtaracak — insaniyet sahibi bir aile arıyorum. Balat Kesmekaya Hmamam? Muhiddin Sokak 9 mumarada Mahire Yarısı Boş Kibrit Kutuları Galatanın bazı semtlerinde bakkallardan ve — tütüncülerden aldığımız — kibrit kutuları yarım r:ııynr. Alâkadarların nazarı dik- tini celbederim. Galata karilefİnizden K. H. Cevaplarımız Lise talebelerinden Sadettin Kerim Beye: Vekâlet için dahi mukayese- ye esas teşkil eden bir dersin imtihanları neticesi Üzerine mu- kayese yapılmıştır. Maalesef böy- le bir fark ve mukayese yapmak zaruretini hissettiğimiz için bunu yaptık.. * Tayyareci Vecihi Beye: Alâkamza ve teveceihünüze teşekkürler ederiz. İkazırızdan istifade edilmiştir. Selâmlarımız. * Kırklarelinde “ Ötesiri — siz anlayın , imzalı mektup sahibine: Bu hususta kâfi miktarda neş- riyat yapılmıştır. Hükümet te bu hususu nazarı dikkate alarak lâzimgelen teşebbüslerde — bulun- muştur. Bir daha tekerrür - etmk- yeceğinl tahmin ediyoruz. | ! ı l