5 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

5 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

h Dünya Garibeleri Napoleonun Fili 150 Yaşında Macaristanın hükümet merkezi olan Peştede büyük bir hayvanat bahçesi vardır. Birkaç gün evvel bu bahçenin yirminci senei dev- riyesi merasimle tesit edilmiştir. Peşte hayvanat * bahçesi daha evvel vücuda getirilmiş ise de 20 sene evvel tadilâta uğratıla- rak tevsi edilmiştir. Bahçede en ziyâde göze çarpan şey, şimdiye kadar- Peştelilerin göremedikleri büyük bir fildir. “Siam, ismini taşıyan bu fil tam 150 yaşımda- dır. Siam bu hayvanat bahçesine düşünceye kadar birçok yerleri dolaşmış ve birçok maceralar geçirmiştir.- Siam, gençliğinde büyük Na- polyonu görmüştür. Siam Bona- parta Mısır seferi esnasında he- diye edilmişti. Napolyon, Avus- turya hanedanından Mariya Lüiz ile evlendikten — sonra — Siamı Avusturya kıralı!Fredrih'e hediye ederek Şenbrun'a göndermiştir. Siam orada yeni mürebbiyelerle geçinememiş ve bunlardan ikisini öldürmüştür. Bunun üzerine Peşteye sürü- len Siam, —bir müddet — sonra hayvanat bahçesine düşmüştür. Kendisine dokunulmadığı zaman- lar Siam son derece sakin olur. Fakat — kızdırılırsa — kıyametler koparır, hayvanat bahçesini allak- bullak eder. Ziyaretçiler gelmiye başlayınca Siam onlardan para ister. — Kendisine ufak — para verilirse — memnuniyetsizlik gös- terir, şayet çok para verilirse hürmetle başını eğerek teşekkür eder. Fakat daha fazla para verilirse — hortumunu sallayarak başını iğer ve derin bir reverans yapar. Siam pastayı çok sevdiği için kazandığı paralarla kendisi- ne bol - alınır. Mütehassıs mürebbiyeler sia- mın daha 150 seneden fazla ya- ini — söylemektedirler. Adliye Nazırı Mahkemede Avusturya hükümetinin yeni Adliye Nazırı doktor Kurt Şuuş- nig muhakemeleri yakından takip etmek için sıksık mahkemelere gider, kendini kimseye tamtmadan muhakeme salonuna girer ve sa- miün Aarasında arka — sıralarda oturur, Bir defa Adliye Nazırı hafi olarak cereyan etmekte olan bir muhakemeyi dinlemek ister, mü- başir mâni olunca Nazır mübaşi- rin kulağına: “Ben Adliye Nazırı- yim,, deyince mübaşir hürmetle eğilerek salonun kapısını açar. İçeri bir adamın girdiğini gö- ren mahkeme reisi : “Siz burada ne arıyorsunuz, avukat mısınız? ,, diye bağırır. Nazır “ İsmim Kurt Şnauşnig ,, cevabını verince reis tekrar: “ Siz avukat mısınız? ,, sualini tekrarlar. Bu defa nazır: * Evet ,, cevabını verince reis nazırın salonda kalmasına müsa- ade eder. Mahkeme reisinin, kar- gısındaki adamın adliye nazırı ol- duğundan haberi bile yoktu. Kaçakçıların Cüre'tkârlığı Helsingfors ( Hususi ) — Bir- kaç gün evvel Finlândiyanın merkezi olan Helsingfors şehrinde beynelmilel kaçakçılar kongresi yapılmıştır. Kongreye — Alman, Fransız, İngiliz, Estonya, Avus- turya, Lehistan ve diğer millet- lerin kaçakçıları iştirak etmişler- dir. Kongre evvelâ bir icra ko- *Mitesi, intihap etmiş ve bu ko- mitenin daima Dantsigte bulun- durulmasına Ve teşkilâtın oradan 'MEMLERET HABERLERİ Bu Kütahya ( Hu- susi ) — Bizim kasabayı — size Şöyle tarif ede- bilirim: Tarihi ve bedil kıymeti haiz çok eski, fakat tozlu bir tablo. Bu tarifte mübalâğa oldu- gu iddia edile- mez. İstasyondan şehre — girerken ilk tesadüf ede- ceğiniz tozlu manzara, — Üze- rinde yürüdüğünüz yoldur. Bu şose epey açılmıştır. Fakat bugün bozuk ve toz deryasıdır. Hiç şüphe yok ki Kütahyamız sulak ve yeşil bir Anadolu kö- şesidir. Burada her ev birkaç ağaçın gölgesine ve yeşilliğine sığınmıştır. Bütün —evler eski zamanlarda yapılmış binalardır. Son senelerde burada geniş Kütahyanın umumi manzarası Kütahya - Balıkesir hattı bu | haline inkılâp edecektir. Esasen daha semereli olmak |(*bu küçük istasiyon, vaziyeti iti- Istasyonu olması lâzımdır. Şim- diki halde bu hatta Eskişehir-Ba- hkesir hattı demek daha doğru oluyor. Eğer Kütahya istasyonu bir deniz haline getirilirse, bu hava- havaliye için Kötahyanın büyük bir deniz ı liye iktısadi inkişaf imkânı bah- Kütahyanın _İnkişafı İçin Şehri Bütün Sekenesile Birlikte Başka Tarafa Taşımak Lâzımdır de Kütahyayı A- layunda naklet- mek — İâzımdır. Alayunt Kütah- yanın iki saat İlerisinde ve bu havaliyi Haydar- paşaya bağlıyan küçük bir istas- yondur. Sistemli bir şehir plâni tatbik olunduğu takdirde Alayunt birkaç sene sonra büyük bir ik- tısadi — merkez barile büyük bir şehir olmiya çok elverişli ve bütün şartları haizdir. Kütahyada altı tane ka- dar ilkmektep ve bir de Muhte- lit Ortamektep vardır. Ortamek- tebe 250 den fazla talebe devam ediyor. Bu sene kırktan farla talebe Ortamektepten mezun ol- c &5 mikyasta — inşaat yıpılmıı:uşlır. Vrçodilmi. olacaktır. Bunun - için ! muştur. 'Ceza İle [ Malatyanın İskelesi Değişti Neticelenen BZLü ç Bir Sevişme Malatya ( Husust ) — Geçen gün burada şayanı dikkat bir dava görüdü. Dava evrakına göre, değirmenci Çıtağin baldızı Vergin ile komşusu Avadis bir müddet sevişmişlerdir. — Avadis, sevdiği kızdan muhtelif zaman- larda (109) altın lira almakla maznundur. Mahkemede Vergin cürmünü tamamile itiraf etmiştir. Avadis ise Inküâr etmiştir. Muha- keme neticesinde Vergin iki sene hapse, Avadis te altı ay hapse ve 20lira para cezasına mahkâüm olmuştur. Ortadan kaybolan 109 madeni altını Vergin ve Avadis yarıyarıya ödiyeceklerdir. Ödemişte Üç Milyon Kilo Buğday İstihsal Edildi Ödemiş kazasının bü seneki hububat İstihbsalâtı şöyle tesbit edilmiştir: Buğday 3 milyon kilo, arpa 5 milyon, çavdar 607000, bakla ğmauıy:n. ııç:hııt 30000, Afyon 200, haşhaş tohumu 1500, ipek kozasi 17000 kilodur. Bu rakamla*ra nazaran bu sene- ki hububat istihsalâtında mühim bir fazlalık kaydedilmektedir. Bu- na mukabil afyon istihsalâtı kıs- men” noksandır. Bu seneki tütün zeriyatı da 19000 dönüm tahmin edilmiştir. Halbuki Geçen sene tütün zeri- yatı 38000 dönümdü. ——— idare edilmesine karar vermiştir. Fakat Finlândiya hükümeli kaçakçılık içtimamdan haberdar olunca derhal polis kuvvetleri harekete gelerek toplanılan bi- nayı muhasara etmiştir. Bu su- retle kaçakçıların bir kısmı ya- kalanmış, fakat en azılıları kaç- l' mıştır. * Mersin Yerine Samsun Tercih malatyada şime....rwr wdfeltişliği binası Malatya ( Hususi) — Hentiz yeni demiryolları inşa edilmeden bizim havalinin ihracat vej ithalât iskelesi Mersindi. -Bütün — alış verişimizi bu iskeleden yapar- dık. Lâzım olan malları Mer- sinden getirtir, ihracat malları- mızı - oraya gönderirdik. Fakat şimdi iş değişmiştir. Son zamanlarda Samsun îıkeâeıi Mer- sine rekabete girişti ve bunda muvaffak oldu. Sebebini esaslı surette anlatayını: Gerçi buradan Mersine tren işliyor. Fakat buradan Samsuna kamyon seferleri de — yapılıyor. Mersin - Malatya —arası yaya olarak sekiz gündür. Samsun — Malatya arası ise yine yaya ola- rak on altı gündür. Fakat tren bir yolcuyu buradan Mersine 765 kuruşa götürdüğü halde kamyon- lar ayni yolcudan Samsuna kadar dört lira alıyor. Buradan İstanbula trenle gi- decek olan bir 'yolcu 80 liraya yakın bir para harcamak mecbu- riyetindedir. Halbuki ayni adam Samsun yolundan gidecek olursa MN Ü Şimdi Edi»liyorr bu yol masrafı 30 veya 40 liraya kadar iniyor. Şimdiki halde Malatyaya her gün tren seferleri vardır. Fakat yolcular ve tacirler ekseriyetle kamyonları tercih ediyorlar. . Bu izahatı vermekten maksa- dim; — meselenin, Malatya — ve havalisinin iktısadi inkişafile çok yakından — alâkadar — oluşudur. Hükümet bu vaziyeti her halde telif etmek imkânlarını araştı: tatbik etmelidir. İhsan Balıkesirde *Bir Kız knçırıldı; Fakat Kaçıran Yakalandı Balıkesirde İzmirliler mahalle- sinden sarhoş Mustafa oğlu Ha- sap isminde biri, Dinkçiler ma- hallesinden Cemil ağanım” Ayşe isimli 15 yaşında kızını evlenme vaadile kaçırınış, fakat polisler tarafından tutulmuştur. Tahkikat yapılmaktadır. Ayşe hanım edilmiştir. velisine — teslim Memleket manzaraları Yeşil Irmağın Memlekete Bir Hediyesi Amasya (Hususi) — Bu hava- lide sıcaklar bütün şiddetile hü- küm sürmiye başladı. Hararet, gölgede 35-36yı buldu. Et- rah dağlık ve çükür. - bir şebir olan Amasya bugünlerde tam manasile bir fırın manzarası arzediyor. Eğer Yeşil Irmak ok masa halimiz haraptır.. Meşhur bir müverrih “ Mısır Nilin hedi- yesidir , demiş.. Ben bunu ba- fif bir tadille, “ Amasya Ye- şilirmağın bediyesidir!,,diyeceğim. Eğer Yeşil Irmak olmasa bugün Amasya mevcut olur mu idi.aca- ba?. Şehri baştanbaş kateden Yeşil Irmak, şehri yemyeşil bir hale getirmiştir. Bu sayede Amas- ya bir meyva ve sebze beldesi olmuştur. Bu sene yağmurlar da mebzul yağdığı için vaziyet çok iyidir. Bilhassa meyva ve sebzeler ümidin fevkinde mebzuldür. Her sene Amasya ni mağaza vitrinlerinde görenler bu elmaya karşı hasret çekenler, bu bolluk sayesinde bu sene bu clmaları yemek masalarında görebilecek- Biraz da Amasyanın hayatt bir ihtiyacına temas etmek İstiyorum. Şehrimizde üç senelik iktısadi bir plân hazırlanırken Amasyada bir şarap ve konserve fabrikasi açılması işi ihmal edilmemelidir. Bu iki fabrika sayesinde harice satamadığımız meyva ve sebze- lerimiz çürümekten ve mahvole maktan kurtulacaktır. Ayni za- manda bütün Anadolu halkı da ucuz şarap ve sebze konservesi yiyebilecektir. Hatta bu işi daha ziyade teval edecek olursak hariç mem- leketlere bile ihracat yapmak mümkün — olacaktır. Şarap ve konserve — fabrikasının açılması Amasya meyva ve sebzeciliğinde bir. tekâmül ve inkılâp husule getirecektir. ? Memleketin her köşesinde açılan Halkevleri henüz burada =ıdı. Gençlik burada da bir evi açılmasımı büyük bir arzu ve hahişle bekliyor. Çankırıda Fa, İ Spor Meraklıları Gençlerir Faaliyetini Bekliyorlar Çankırı ( Husust ) — Bura- daki spor klübünün oyuncuları çoktanberidir sahada gözükmi- yorlar. Şimdiki halde sporcular klüplerinde bilârdo oynamakla meşguldürler, Eski günleri has- retle anıyoruz. Evvelce her - ak- şam voleybol oynanır, herkes seyrederdi. Fakat son günlerde hazin bir sessizlik kaim olmuştur. Gençler şu ufak tenkit yazısına gücen- mesinler. Hepimiz ve bilhassa bütün spor meraklıları gençleri- mizi klüp binası içinde değil, temiz formalarile sahada görmek istiyorlar. Yolcu Yeni Tapu Teşkilâtı İzmir (Hususi) — İzmir, Mani- sa, Aydın ve Denizli vilâyetleri tapu teşkilâtı lâğvedilmiştir. Yeni teşkilât yapılmaktadır. Yeni teş- kilâtta tapu işleri muntazam bir hale konacaktır. Kasabada Su Teşkilatı Kasaba (Hususi) — Bel -diya keşif ve projeler mucibirce 109 bin liradan ibaret bulu 'a : su tesisatı — parasını — hazırlaaştır. Yakında tesisata başlanacakstır.