July 22, 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

July 22, 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

'SON POSTA l I Memleket Manzuralarıl Ü eT e Bursanın Yenilikleri 3 Bursa ( Hususi ) — Çok za- | mandanberi Bursayı ziyaret et- | memiş bir adamın yer yer yeni- likler görmesi mümkündür. yenilikler şebhrin etrafında, Bur- saya giren yollarda değildir. Daha çok merkezindedir. Yeşil türbeye ve — camiine giden yollar düzelmiş. Setbaşı köprüsü demirden ve paket ta- şından — yapılmış, buraya gelen hükümet caddesi genişlemiştir. Bir tarafta hükümet, Adliye ve Defterdarlık — ortasında - tunçtan Jazinin heykeli, diğer tarafta Halk fırkasının yeni binası ve istimlâk | edilmiş bazı yerler vardır. Burası şehrin yegâne mey- danıdır. Güzel tanzim olunmuştur. Ağaçlı ve çiçekli bir bahçesi vardır. Önündeki sıralar her va- kit için doludur. Şehrin bu en geniş caddesi #zerinde, biraz) ileride Tayyare Cemiyeti Bursa şubesinin malı olduğu söylenen son siştem bir sinema binası vardır. Bu bina cidden güzel, sağlam ve dikkatli yapılmıştır. Tayyare Cemiyeti he- sabına işletilmektedir. Darülbedayi san'atkârları bir- kaç oyun için Bursada bulunu- yorlardı. Binanın kendilerini daha fazla alâkadar eden sahne kısmını pek — beğendiklerini — anlattılar. Hava sıcak olduğu halde halkın rağbeti şayamı dikkattir. Biraz ileride, Belediye bahçe- sinde,ağaçlar büyümüş, havuzdan sular fışkırıyordu. Müsteciri mü- teşebbis bir mübadildi. Maksimin orkestrasını getirt- | miş, Bursaya akşamları nefes aldırıyordu. Bu cadde ayni geniş- Hikle biraz daha devam ediyor. Burada weler, berber dükkânları ve oto- mobil yedek aksamı satan ma- ğgazalar vardı. Şehrin merkezinde göze çar- pan yeniliklerin başlıcaları bun- lardı. Yine Bu cadde üzerinde muhtelif istikamellere gitmek Üzere bekliyen — otomobil ve etobüsler vardı. Bursadan Çekirgeye — giden yol cidden iyi idi. Evvelce tek beygirli arabalarla bir liraya bir saatte kat'edilen bu yol eğri, büğrü, tozlu ve çamurlu idi. Şimdi nihayet bir çeyrek saatte en kuruş mukabilinde gidiliyor. Yeni açtırılmış, tanzim edilmiş, geniş bir cadde Üzerinden çıkılı- yor. Sonra hafif yokuşlu bir şose ile Çekirgede Adapalas önünde nihayet buluyor. Çekirge caddesi, Bursaya şifa için gelen yabancılara en büyük kolaylık olmuştur. Belediye şa- yanı dikkat bir ısrarla sabah ve akşam bu yolu sulatmaktadır. Bu yolun üzerinde — büyük Gazinin beyaz — boyalı köşkü ve yanında da asri kaplıca var- dır. Bu kaplıcanın otel kısmıtıda asrın bütün kolaylıkları mevcut- tor. — Gerek mimarisi, hava ve * ziya taksimatı, odalarda banyo tertibatı mükemmeldir. — Yalnız umumi hamam olan mahalde su ile tedavi aksamını göremedik. Bu asri kaplıcanın — henüz suyu olmadığına göre su ile tedavi kıs- munın noksan olmasının bittabi hiç eheminiyeti yoktu. Buraya gele- cek su Çekirge kaplıcalarının suyudur. Serbest bir su buluna- Bu | belediyenin küçük bir | parkı etrafında sinema ve kah- | MEMLEKET Ilgazda Pirinç Ziraati Bu Küçük Kazamızda Senelik Pirinç HABERLERİ İstihsali 800,000 Kilodan Fazladır Çankırı ( Hu- susi ) — Öyle tahmin ediyorum ki bizim vilâye- tin en güzel ka- zalarından — biri olan İlgazın is- mini işittiniz, fa- kat onu henüz tanımadınız. İşte ben bu mektu- bumda bu şirin yurdu size gös- termiye — çalışa- cağım. İlgaz, zi- rai sahada pirinç yetiştirmekle şöhret almıştır. Bu kazamızda pirinç istihsa- line büyük bir ehemmiyet veril- mektedir. Esasen burada beş köy halkı senelerdenberi pirinç yetiştiriyordu. Son zamanlarda diğer köylerden bir kısmı da pirinç çiftçiliğine rağbet göstermiştir. Bu- gün İlgazda pirinç ziraat mınta- kası çok geniştir. Fakat şimdiki halde bu geniş mıntakanın bir kismi — işlenmektedir. Bu saha 1500 donümdeıı fıı.lıdır Elmas Çalan Bir Kadiın Adana, (Hususi) — Karşıyaka mahallesinde oturan Mediha is- mindeki kadın çamaşır yıkadığı Harapbahçe mahallesinde Hasan Efendinin evinden bir çift elmas küpe çalmıştır. Mediha küpeyi satarken yakalanmıştır. Adanada Pamuk - İhracatı İçin Talimatname Yapıldı Adana (Hnıusî) — Pamuk ihracatının murakabe ve tanzimi için bir nizamname yıpılmış!ır. İktısat Vekâleti bu nizamnameyi tetki etmiş ve muvafık bulmuşîur bir pamuk nizamnamesi vücude getirilecektir. iki nizamname de Devlet Şura- sına gönderilecek, orada tetkik | ve tasdik edildikten sonra tatbik ağaçlıklı, paket taşile döşenmiş | mevkine geçecektir, Pamukları- mizin hariçte rağbet görmesi hususunda bu nizamnamenin bü- yük faydası dokunacaktır. çç e ı madığından şimdiye kadar geti- rilemedi. Vali Fatin Bey Çekir- bitirildiğini söyledi. | En son usuül Üzere inşa edil- miş olan bu kaplıcalı otelin suyu gibi mobilyeside yoktu. Caddeye bakan kısmı henüz tesviye edilmemişti. Sarfedilen dört yüz küsur bin | liradan sonra daha 150 bin lira lâzım olduğu anlaşılmış bu para- da henüz bulunamadığı için mu- azzam otel ve hamam bir bek- çinin nezareti altma verilmişti. Bursada yeni olarak bazı mek- tepler, Uludağa çıkan ve Orha- neli şosesinden ayrılan yol ve otel ve bazı fabrikalar da — var- dırdır. Bursa ağır ağır yenileşiyor. Halil Lüifi Ayrıca İzmir vilâyeti için de | Bir müddet sonra | gede evkafa ait suların pazarlığı * Ilgaz kasabasının umumi görünüşü Bir sene zafında alman mah- sul ise 800 bin kiloyp müteca- vizdir. Bu mahsulün bir kısmı bizim Çankırıda ve Kastamonide satılmakta ve geriye kalan mü- him mıktarda mahsul Tosya pi- rinç piyasasında satılarak harice gönderilmektedir. Yalmz şu ci- heti ehemmiyetle) kaydedeyim ki Çadarnaz, Çiftlik ve Gaziler köy- lerinde yetişen pirinçler Tosya pi- yasasında, Tosya pirincinden da- ı hı ıyı oldııgu için okkada alt- | mış para ka- dar fazla fiatle satılmaktadır. Bu havalide toprak - oldukça suvyetlidir. Vasa- H olarak alınan pirinç — mahsulü bire — yetmiştem aşağı — değildir. Ancak ziraat tar- zı henüz iptidai denebilecek şe- kildedir. Eğer asri usuller tatbik edilirse daha fazla mahsul almak imkân dahiline girecektir. Bunun- la beraber pirinç çiftçileri bu cihete ehemmiyet vererek tedrici surette terakki hatveleri atıyorlar. Diğer tarafatan pirinç çiftçi- lerinin biraz da himaye ve teşvik ihtiyacında olduklarını söylemek isterim. Bu ihtiyacı bizim Çankı- nnin, — Kızılırmak — mintakasında pamuk yetiştiren köylüler de çok ı yakından hissediyorlar. Kemal Kadri Memlekette Kereste Ticareti Finike ZengınVeKı metli Ormanlara Maliktir Finike, (Hususi) — Kasabamız I kereste ihracatı noktasından Tür- | kiyenin en mühim ve zengin bir | limanıdır. Sahillerimize kadar uza- nan Türkiyenin en zengin katran ormanlarından istihsal edilen ke- | resteler Suriye ve havalisine ih- | raç edilmektedir. Çok temiz, rutubete karşı çok mütehammil olan ve güzel bir kokuya malik bulünan kerestelerimizden evvelce uzun seneler yabancı kimseler - islifade etmiş ve bu yüzden servet yığınları yapmışlardır. Fakat mü- | badele işinden sonra Türklere | geçen kerestecilikten şimdi bir- | çok aileler istifade etmekte ve bu yüzden kazamıza her sene binlerce Hira girmektedir. 930 se- Tohumlar Haczedilmiyecek Adan, (Hususi) — Vergi bor- | | | cundan dolayı yiyecek ve tohum- luk buğdayların haczedilmesi işi mennedilmişti. Mersindeki Maç Mersin, (Hususi) — Altay İdman - Yurdile — Gençlerbirliği arasında yapılan maçta Altay 3-1 gölle galip gelmiştir. | da kaldırmış ve Suriyede bir şu- yettir. — F.N. SDEMRİNAĞİ Cüzel Flnılıadon bir manzara nesinde beheri 450 kuruştan 160 | bin ve geçen sene ise tanesi 350 kuruştan 63 bin lâtahk kereste ih- , raç edilmiştir. Bütün mallar Suri- | yeye gönderilmiştir. Fakat bu se- 1 ne Suriye hükümeti ber parçaya 100 kuruş gümrük resmi koydu- ğu için ihracat veziyetine biraz hafiflik gelmiştir. Fakat buna rağmen kereste şirketi çok he- saplı hareket ederek buhran sı- kıntısından kendisini korumakta- dır. Şirket aradaki mutavassıtları be açmıştı. Bu sayede Türk | ticareti hariç memleketlere de kol salmış oluyor ki bizim için memmnuniyeti mucip bir vazi- Kaçakçı Bir Hatip Balıkesir civarındaki Ki nabiyesinin Kemal köyünde tiplik yapan Fahri Ef. isminde birisi kaçakçılık cürmile İhtısas Mahkemesine - verilmiştir. Adana Hapishanesinde Söz Aramızda . p. Birlik Kadın Birliğinden ve dedi ko- dularından bahsetmek artık pek eski bir mevzu oldu. Fakat biri- cik kadın teşekkülü olduğu için bazı yerlerde hâlâ münakaşasına devam ediliyor. Geçen gün yine bir yerde bahsolunuyordu. Yine hep — duy- duğum şeyleri duyacağımı zanne- derek dinlemiyordum. Fakat mu- havere yavaş yavaş beni de çekti. Bir hanım diyordu: — “ Kadın birliğinin muvaffa- kıyetsizliği malüm. Bu şerait da- hilinde muvaffak olmasının da imkânı yok.. Bu siyasi bir teşek- kül müdür? Kadınların siyaset sa- hasındaki haklarımı koruyan bir müessese mi7? bir hayırocağı m? benüz anlayamadım. Zaten oraya gidenlerin hiçbik risi Kadın Birliğinin ne gayesile, ne de kendisile alâkadar değildir Ekserisi bunu tetkik bile etmez- ler. Onları oraya çeken ne o gaye, ne de birliğin yaptığı ve yapacağı işlerdir. — Birliğin, değil, kendi gayelerini, şahsi emel ve arzula» rını, hırslarını tatmine vesileler ve imkânlar hazırlar ümidile gider- ler. Kendi arzuları husul buldu ma meselâ: biri bir yere murahhas oldu mu, veyahut bir konferans verdi mi kendisine bu vasıta ile bir yer temin etti mi artık mesele kalmamıştır. Cemiyet istermuvaf- fak olsun, ister olmasın, maksat benim muvaffakıyetimdir. Birliğe giren herkes bu zihni- yet devam ettiği müddetçe herkes oraya yalnız kendi arzu ve emel- lerini tatmin edecek bir vasıta | gibi baktıkça birlikte ne vahdet, ve ne de muvalffakıyet aramak beyhude olur zamnederim. ,, Birçokları buna itiraz ettiler. Fakat bunların hiçbiri bana bu itbamları kaldıracak kadar kuv- vetli görünmedi. — B. Halim Çankırıda Oteller Iîe—yğnde Pro- paganda Yapılıyormuş Çankırı ( Hususi ) — Buraya hariçten gelen misafirler ilk söz lolarak otellerimizden şikâyet eder- İler. Fakat şehrimizde güzel oteller | varken otelsizlikten şikâyet etme- nin manasını evvelâ ınlıyamı— mıiştım. Sonra — Farkına — vardım ki bazı otomobil şoförleri buraya hariçten getirdikleri misa- firleri — aşağı pazar — mevki- inde indirerek — oradaki han- ları şehrin en güzel otelleri diye gösteriyorlarmış. Bunun neticesi olarak hariçten gelenler bizim şe- hirde temiz otel bulunmadığı gibi aksak bir kanaate saplanıyormuş. Bu mesele hakkında tedbir alın- ması lâzımdır. —K.K. Niğdede Fırtına Birkaç gün evvel Niğdede şiddetli — ve devamlı bir fırtına çıkmış, on gün kadar sürmüştür. Bu fırtınanın meyva ve 'sebzelere büyük mikyasta zararı dokunmuş- tur. Meyvalar dökülmüş, sebzeler de kavrulmuştur. Üksüzlere Yardım İzmirde V1 Ağustos perşembe günü gecesi Öksüzlere Yardım Cemiyeti menfaatine bir garden- Adana hapishanesinde 842 mahküm ve mevkuf bulunmakta- dır, Bunun 27 si kadın ve 19 u çocuktur. parti verilecektir. Gardenparti Tertip Heyeti; Vali Kâzım Paşa- nın riyasetinde işe başlamışlır.