22 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

22 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

22 Temmuz Almanyada Örfi İdare İlân Edildi Berlin, 21 — Reisicümhur Hindenburg, Berlinde ve Brand- burgta “ istisnai hal _rej_imiııî y ilân eden kararnameyi imzala- mıştır. Bu — mıntakalarda — Milli Müdafaa ordusu kumandanı kuv- vet istimal edecektir. Fan Papen Prusya Komiseri Berlin 21 — Diğer bir ka- rarname ile Almanya Başvekili Fan Papeni, Almanyanın Prusya Komiseri tayin etmektedir. Brendeburg ve Berlin için ilân edilmiş olan istisnai rejim, ferdi hürriyetleri, matbuat, cemiyet ve içtima hürriyetlerini takyit etmek- te, posta, tolgraf ve telefon mu- haberatını sansüre tâbi tutmakta mesakinde taharriyat icrasına ve müsaderede bulunulmasına müsa- ade etmektedir. Fon Papen, Prusya Başveki- | liğini deruhde edecek ve istediği zevatı diğer nezaretlere çetire- bilecektir. Emirname, — kanuna karşı yapılacak muhalefetleri ağır cezalarla tecziye etmektedir. Ka- nuna karşı yapılan — muühalefet ölümü intaç ederse ceza on se- neden aşağı olmiyacaktır. Devle- tin emniyeline karşı yapılacak her türlü teşekkülleri, kundakçılar | bomba kullanmak, demiryollarını tahrip etmek, kasten feyezan vücude getirmek, vatani hiyanette bulunmak idam cezasını müstel- zimdir. Emirname neşrinden iti- baren mer'i olacaktır. Fon Papen İş Başında Berlin, 21 Fok Prusya komiseri sıfatile, Prusyanın Sosyalist devlet adamlarını azlet- miştir. “Dahiliye nazırı Severing, Başvekil Bravn, Berlin polsi mü- dürü — azledilenler Fon Papen Prusya Bışvekllcl dairesini asker kuvvetile işgal ve tmaştır. 'llPle::: komseri, diğer nazırları içtimaa davet ederek kendisile teşriki mesai edip etmiyecek- lerini sormuştur. İstisnat İdare Kaldırılacak Mı ? Berlin, 21 — Berlin hükümet mehafili istisnalf idarenin muvak- kat bir tedbir olduğanu, birkaç güne kadar kaldırılacağını söy- lemektedir. Alman Başvekili, komünistle- rin iğtişaşlarının ve sükünun te- mini endişesinin bu tedbirlerin alınmasına sebep olduğunu söy- lemiştir. Başvekile göre Prusya me- murlarının — kömünisttere — karşı göstermiş — oldukları mülâyemet, ve Prusya dahiliye nazırı ile di- ger bazı Prasya erkânının impa- ratorluk hükümeti — aleyhindeki ve hudutsuz tenkit ve muaharze- leri, Almanya ile Prusya arasında TEFRIİKA NUMARASI, 13 ÇOCUK Siyaset Âlemi | arasındadır. | Prusyaya Prusya Dahiliye Nazırı Nasıl Çekildi? Berlin, 21 — Prusya Dahiliye | Nazırı M. Severing cebir. kuvve- tile tardedilmek tehdidi karşısın- da mevküni M. Brahta bırak- mıştır. Braht, maiyetinde bir polis kuvveti ve yeni Polis Müdürü M. Melşer bulunduğu halde Prusya Dahiliye Neraretine gitmiştir. Yeni Dahiliye nazırına ancak kuvvet karşısında M. Severinç, kendisine boyun eğeceğini söyle- | Prusya Başvekili Bravn Kanundan Bahsediyor Berlin, 21— M. Brava, M. Fon Papene bir meklup göndererek ittihaz edilen 'tedbirlerin hukuki | bir esasa müstenit olmadığı itira- zını dermeyan ve kendisini ne sebepten dolayı kanunu - esasinin ve diğer kanunların hangi ahkâ- etmiş olduğunu bildirmiye davet eylemiştir. SEDA A « . | itimat esasına müstenit bir teş- | riki mesaiyi imkânsız kılmıştır. Fon Papen, Prusyanın kanunu lesasiye müstenit olan muhtariyetine Papen | halel gelmiyeceğini temin etmek- tedir. Prusya Polis Müdürü Tevkif Edildi Berlin 21 — Prusya Müdürü M. Grerinski ile Müdür Muavini ve sabık kumandanı tevkif edilmiştir. Bu büyük polis memurları si- lâh ve el bombalarile mücehhez askeri kıt'alar tarafından — tevkif | edilmiştir. Mevkuflar Muabis ha- pishanesine nakledilmişlerdir. Po- lis âmirleri salâhiyetlerini devret- medikleri için tevkif edilmişlerdir. Siyas! Mücadelenin Sonu Nereye Varacak? Berlin 21 — Havas Ajansı muhabiri bildiziyor: Prusya hü- kümetine — karşı gösterilen bu şiddetli hareket, — Hügenberg'in partisi olan sağ cenaha bahşe- dilen bir imtiyazdan ibarettir. M. Fon Papen, Prusya hükü- metine karşı taarrauza girişmekle hiç şüphesiz dahili vaziyetini tak- viye etmeği düşünmüştür. Muvaffak olabildi mi? Bunu istikbal gösterecektir. Dün ittihaz edilmiş olan ted- birler, sağ cenah mehafilinde LUĞUM Polis Polis Polis Meşhur Rus Edibi Maksim Gorkinin hayat romanı Mihael amca birdenbire: “Bu- nu Yakofun Saşası yaptı!,, dedi. Yakof ocağın köşesinden d- şarı uğriyarak “yalan söyleme!., diye bağırdı. Bir köşeden oğlu- nun ağlar gibi sesi işitiliyordu: — Büyükbaba! O bana kemr- disi söyledi!, İki amca biribirlerine küfür etmeğe başladılar. Büyükbabam birdenbire sakinleşmişti. Oyulmuş Pataltesi parmağının Üüstüne koy- Türkçeye Çeviren: Mevaffak du ve beni elimden — tutarak I uzaklaştı. Günün bu hâdisesi akşam üs- tü uzun uzadıya münakaşa edildi. Herkes Mihaeli kabahatli çıkarı- yordu. Büyükbabama, Mihael amca- ya da kötek atıp atmıyacağını | sordum. O beni imtihan eder | gibi süzerek “Filhakika — bunu yapmalı idim!,, diye homurdatıdı. Mihael amca söylediğim lâkır- mına istinaden bu veçhile hareket | SON POSTA HARİCİ TELGRAFLAR ;Almanyada İdarei Örfiye İlân Ve Komiser Tayin Edildi Almanyada Prusyada dün idarel Öörliye ilân edildi. Prusya Komiser- liğine Alman Başvekili Fun Papen tayin edildi, Prusya Başvekili, Dahi- liye Nazırı ve Polis Müdürü azledil- diler. Bu zevatte yeni idare şeklini protesto ettiler. Resmimizde sağdan itibaren: Yenl Komiser Fon Papen, azledilen Prus- ya Polis Müdürü M. Grizinski, Prusya Dabiliye Nazırı M. Severing ve Prusya Başvekili M. Bravn görünmektedir. 'Prusya Hâdisesi | Polis Müdü Ve Gazeteler Berlin, 21 — Sağ cenah mat- buatı, hükümetin — gösterdi azimkârlığı methü sena etmekle, Liberaller ile sol şiri efkârı olan gazeteler ise bu icraatı muhik göstermek için ileri sürülen eşbabı tenkit ve muaheze etmektedirler. Bu gazeteler, dünkü günün Alman tarihinin en karanlık gün- lerinden biri olarak kalacağını | yazmaktadırlar, Komünistlerin Nümayişleri Berlin, 21 Örlü idareye rağmen 200 komünist, nümayiş yapmıya — teşebbüs — etmişlerdir. Komünistler, bir tramvayla bir otobüsü tevkif ve yolcuları in- miye mecbur etmişlerdir. Nüma- yişçiler, elektrik kablolarını kes- mişler, otobüsü devirmişler ve polis gelince, birkaç el silâh atarak kaçmışlardır. Bu esnada bir komünist telef olmuştur. — —e büyük bir memnuniyet uyandır- mış ve - bilmi e “söl : cenak şiddetli bir protesto fırtınası ko- parmışlır, Bu tedbirler, Cenubi Almanyada çok — fena Kürşılağ- mıştır. a ışBavyeı'ıdı hükümet, hemen bu mesele ile iştigale başlamıştır. Salâhiyettar bir membadan kat'iyyetle bildirildiğine — göre, Bavyera bükümeti, rrusyaya bir Alman komiseri tayin edilmesine karşı Hindenburg "Hf_hn.de pri- testoda bulunacak ve ihtilâfı Âli Divana ıevkedece.ktıı-, - Almanyada siyasi mücadele, esaslı suretto !)ı!l_lmışlır. Bu ,_'“_ cadelenin neticesi ne - olacağını söylemek mevsimsizdir. ;ı?;îşıll;—i';— Masaya hiddetle rarak anneme bağırdı: —Varvara! Bu küçük köpeğin ağzını kapa! Yoksa kafasını pat- vu- latırım! Ananem onüu süküta mecbur eden ağır bir sesle “ hele ona dokunmiya — tecrübe etl! ,, diye mukabele elti. Annem, - kısa vaktinde söylenen veciz kelimelerle birinin lâkırdısını ağzına tıkamayı çok iyi biliyordu. Ondan herkesin çekin- diğini hiss:diyordun,. Büyükba- bam bile onunla diğerlerile ol- duğu gibi değil, daha yavaş bir sesle konuşurdu. Annemin bu hâli çok hoşuma giderdi. Amca zadelerime karşı öğünürdü: Benim annem evin kuvvetlisidir. ve cenahın na- | Protestosu Berlin 21 — Polis Müdürü M. Grezinski, yeni Alman komiseri tarafından tayin edilen M. Melşe- rin kendi salâhiyetlerini devrala- | mıyacağımı söylemiş ve protestoda bulunmuştur. Filvaki, hükümet mehafilin- de Altona'da vukua gelen kanlı hadiselerin komünistler tarafımr dan dikkat ve ihtimamla hazır- lanmış ve Prusya hükümeti memurlarının vaktinde icap eden tedbirleri ittihaz et- mek suretile bunların önüne ge- çebilecek olduklarının — delilleri mevcut olduğu söylenmektedir. Grezsinski, Serbest Bırakıldı Berlin, 21 — Berlin Polis Mü- dürü ile polis erkânından diğer iki zat, eski vazifelerine müte- allik hiçbir. iş yapmıyacaklarına dair birer beyanname imza et- mişler ve bunun Üzerine serbest bırakılmışlardır. Bavyera, Protesto Ediyor Berlin 21 — Bavyera hükü- meti, Reisicâmhur ile Almanya hükümeti nezdinde Prusyada bir Alman - komiserliği ihdasını ve Prusya nazırlarının azledilmesini protosto etmiştir. Bavyera hükü- meti, bu tedbirlerin kanuni ol- madığı beyanile Laypziğ divanı âlisine müracaat etmiştir. olduğunun Harict Haberler Burada bitmedi. Lütfen 7 inci sayfada okuyunuz HÜT İNYN SA A A NRMET DA Onlar aksini iddia etmiye cesa- ret edemiyorlardı. Fakat müteakıp bir' pazar akşamı cereyan eden bir hâdise beni inkisara sevketti. Anneme karşı olan — kanaatimi tebdil eder gibi oldum. Pazar akşamından evvel ben de bir. kabahat işlemiştim : Boyahanede adamların kumaş- ların renklerini meharetle değiş- tirmelerini hayret ve marakla gey- ı. rediyordum. Sarı bir kumaş - alı- yorlar, siyah bir mayi - içerisine yu maviye boyanmış olarak çıka- Buna indigo mavisi diyorlardı. parçayı tilki — postu rengindeki — bir suya — atıyor- daldırıyorlar ve ayni kumaşı ko- rıyorlardı. Veyahut — kurşuni renkli bir lar kumaş koyu kırmızı oluyordu, Dİ unun Sayfa 5 Gönül İşleri Kız Evlendikten Sonra Bundan dokuz ay evvel nişane — h bir kızla tanışıp seviştim. İler ikimiz de biribirimizi delicesine seviyorduk, evlenmek — için her türlü çareye baş vurduk, maale- sef muvaffak olamadık. En niha- yet sevgilim evlenmek üzre ve başka bir — mahalle nişanlısının yanına gitti. ( Gitmezden evvel ve gideceği dakikada — bile mektup îunrık adresini bildireceğini ve bu surette biribirimizle mektupla- şasağımızı ve ölünciye kadar - be- nim olacağını kaviyyen temin - et- mişti.) Fakat aradan bir aydan fazla bir vakit geçtiği halde hiç bir mektobunu alamadım. (Samimi ve bizim konuştuğumuzu bilen) arkadaşına — yazdığı — mektuplarda bana olan selâmımı - okuyorüm. Yakında onun bulunduğu mahalle gitmek ihtimaline mebni ve ayni zamanda maktup yazmak için ar- kadaşından adresini istedim. (Zan- nederim adresinin bana verilme- sini istemediği anlaşılıyor. ) A. Olamaz cevabile -karşılaştım. Bu münasebetle sevgilimin beni unut- müş olması ihtimali bendenizde gitlikçe kuüyvel peyda etmektedir. Arzettiğim bu vaziyet karşı hareket etmekliğimin gazeteniz ben ıt kariinize bildirmenizi rica nda icap vasıtasile im | Karliniz: A, H. , Sevda, iki tarafın biribirile ve- ya iki taraftan birinin bir başka- | sile evlenmesine kadar devam | eder. Hele sevgililerden biri, her- hangi bir sebeple, bir başkasile nişanlanır veya evlenirse, arlık birinci sevca kerdiliğinden niha- yet bulmuş d2mektir. Filvaki gö- nüllere birdenbire hâkim olmak mümkün olmaz. Yaşanan tatlı ve heyecanlı günlerin hatırası bir müddet devam eder. Fakat niha- yet yeni bir hayat ve yeni zaru- retler herşeyi unutturur. Onun için oğlum, evlenerek senden uzaklaşan bu genç kadin- dan vaz geç. Şüphesiz adresini henüz unut- mamıştır. Selâm gönderişi buna delildir. Fakat unutmağa çalıştı- ğı da aşikârdır. Hem artık bu oturmuş bir kadına karşı vazifen onun evini yıkmak değil, mesut olmasını temin etmektir. HANIMTEYZE —— TAKV/M —— CUMA $ Gün- 22 TEMMUZ » 932 kaır 78 | Arabi Rumt? İğlls-kebiülevvete 1351 . Temmüz-sese- 1448 | |Ü Yaen Jözami (vasatij Vakir Güceş (9 IN a7 Akşam | Öğle V4 uliz 20 | vata 155 İlndi | 2 AZİNS. 17 ) Ynsak | 7. 01 2 Ş1 237 Buna da yordu. bordo kırmızısı deni- İş bu kadar basit görünmesine rağımen — bir. türlü anlayamıyor- dum. İçimde, bir gün bizzat bir şey boyamak için, derin bir ar- zu yanmağa başladı. Bunu Yakof amcanın oğlu Saşaya anlattım. Saşa ciddi tabiatli bir çocuk- tu. Büyüklerin teveccühünü kazan- mak için herkese karşı son de- rece hürmetkâr davranır ve her işe atılırdı. Büyükler —onu itaatkârlığın- dan ve akıllılığından dolayı met- hederlerdi. Fakat büyükbabam ona pek ehemmiyet vermez ve onun için * sinsi! ,, derdi. (Arkan var)