7 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

7 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfı SON' POSTA l Memleket Manzaraları Zonguldakta Balıkçılık Şirketi Zangulduk (Hususi) — Şehri- mizde bir Balıkçılık Şirketinin teşekkülü için bazı teşebblisler yapılmış ve yapılan bu teşebbüs- yer çok muvaffakıyetli neticeler vermiştir. Halk Evi Reisi Mithat Akif Beyin ortaya attığı çok müsait bir teklif, muhitte alâka ile karşılan- mış ve 30 bin lira sermayeli bir balıkçı şirketinin teşekkülü ka- rarlaştırılmıştır. Şirketin 15 bin Hralık bissesi şimdiden temin edilmiştir. "Ereğli - Amasra Balıkçılık ve Balık Konserveciliği ismini alacak olan bu şirket, Amasra ve Ereğli Himanlarında çok mebzul miktar- da çıkan her cins ve kıymetteki balıkları satışa arzedecek, bun- lardan mühim bir kısmını kon- serva yapacaktır. Bu suretle pek yakın bir atide; Amasra ve Ereğlide saydedilecek olan ba- hıklarımız mahalli ihtiyacı karşı- ladıktan sonra harice taze balık ve konserve ihracı da mümkün olacaktır. Balıklarımız. için en müsait mahreç olarak Romanya ve Bul- garistan — hükümetleri — gösteril- mektedir. 34 Bartına tâbi Amasra na- hiyemizin eskidenberi mevcut ba- zı mahalli san'atleri betsizlik yüzünden gün geçtikçe sönmektedir. Amasranın bu ölüme mahküm yerli mamulâtından en nefisleri ceviz oymacılığı ve zembilciliktir. Cidden nefis bir san'at eseri olan yekpare cevizden su takım- ları, yazı takımları, mefruşat ve mobilye burada yapıldığı gibi, “ekmek, sebze zembilleri de bu kasabamızın hemen ekserisi genç kızlardan ibaret olan san'atkâr- ları tarafından örülür. Geçenlerde bu havalide bir tetkik — seyahati yapan — Halk Evi Reisi Mithat Akif Bey, bil- hassa zembilcilik san'atile alâka- dar olmuş, bu hususta icap eden temaslarda bulunmuştur. Amasrada nisbeten iptidal bir tarzda işlenen bu san'atin inkişaf ve tekâmülü için iki sepetçi ustası — celbolunacaktır. Alâkadar zevat, ustalar işe baş- ladıktan sonra Amasradı Avrupa mamulâtını aratmıyacak sepetler yapılabileceğini temin etmekte- dirler. — Ahmet Çankırıda Bütün Köylerde Yeni Mektepler Yapılıyor İzmirden Çankırı ( Hususi ) — Çankırı | Maarifinin köylerde vücuda ge- | tirmekte olduğu “30,, İlkmektep binasının bir kısmı pek yakında ikmal edileceği anlaşılmaktadır. Bu hususta da Maarif idaresinin çok çalıştığı görülmektedir. Ay- ni zamanda köy muallimlerinin ve köylünün bu işe candan sa- rıldıkları aşikârdır. Gümerdiğine köyünde yapılmakta olan mek- | tebi gördüm., Hakikaten inandım ki köylerde yapılan bu mektep- ler çok güzel olmakta, bol zi- yalı, yüneş içinde, dershaneleri ayrı ayrı sıhhi bir şekilde yapı- maktadır. — K. K. vardır. ki, | maatteessüf himayesizlik ve rağ- | | laşacaktır. | nazaran mahsul vaziyetimiz çok Bandırmada Ceyhanda Yeni İşler Elektrik Ve Su Te_s;is__atı İçian aaliyete Geçilmek ÜUzeredir Ceyhan ( Hu- susi ) Bu mektubumda ka- zamızın son u- mumi vaziyetin- den — bahsetme- den evvel mü- him bir ihtiyaç hakkında birkaç söz — söyliyece- ğim. Bizim Cey- han kazası, A- yas kazası lâğ- vedildikten son- ra sahası geniş- ledi 2500 kilometre murabbamı aştı. Bugün birçok köylerin kaza merkezine olan mesafesi hayli uzaktır. Bu sebeple Ceyhan neh- rinin denize döküldüğü yerde yeni bir nahiye teşkili lâzımgel- mektedir. Bu suretle o civar köylülerinin işleri oldukça kolay- Şimdilik Iskenderon körfezine yakın Sadiye köyü na- hiye merkezi olarak münasip gö- rülüyor. Bu sene Ceyhanımız - bolluk devresi geşiriyor. Geçen senelere ve iyi ve mahsulât çok boldur. Yak- nız şiddetli bir. dolu bazı lalardaki mahsulleri harap etmiş, fakat bu tarlalarda ekini bulu- nanların borçları tecil olunmuş- tur. Kaşabamızın mühim ihti- tar- | Su Meselesi Çabuk Halledilmeli Bandırma, (Hususi) — Gü- zel Bandırmamızın, süratle gide- rilmesi lâzimgelen mühim bir derdi vardır, anlatayım: Belediye su meselesini kö- künden halletmek için bir şir- ketle anlaştı ve — kasabamıza iyi getirilmesi işini — bu şirkete verdi. Şirket — çalışı- yor, fakat su yolları henüz ik- mal edilmediği için içilecek su | nakliyatı —araba ve sandallarla yapılıyor. Fakat su nakliyatı ile uğraşan arabacı ve sandalcılar son gün- lerde aralarında anlaşarak — iyi suyun fıçısını 25 kuruşa çıkardı- lar. Bu yüzden halk zarar görü- yor. Ancak bazı sucular bu an” laşmıya iştirak etmedikleri için bunlar bir fıçı suyu 15 kuruşa satıyorlar. Fakat bu gibilere son gün- lerde suyun membaımnda su veri- memiye başlanmıştır. Diğer taraf- tan yine son zamanlarda iyi suyun, membadan denize akıtıl- dığı da haber alınmaktadır. Bole- diyenin bu işe ehemmiyet ver- | mesi Jâzımdır. B. K Ameleye Ders Uşak, (Hususi) — Şeker fab- rikasında amele için üç dereceli bir kurs açılmıştır.. Bu kursta işçilere mesleklerine ait faydalı dersler verilmektedir. su | satıcı Güzel Ceyhandan bir manzara yaçlarından olan elektirik ve su işleri halledilmek üzeredir. Kay- | makam Mithat B. bu meseleler üzerinde tadır. Bazı müteşebbislerin bu hu- sustaki müracaatleri tetkik edili- yor. Tanzifat işlerinin iyi idare edilmesi ve şehrin temiz tutul- ması için yeni bütçeye tahsisat konulmuştur. Kazamızın asayiş vaziyeti çok iyidir. Polis teşkilâtı hazirandan iti- baren lâğvedilerek vazifesi jan- darmaya verildi. Kaçakçılık mü- cadelesine sıkı bir şekilde devam ehemmiyetle durmak- edilmektedir. Geçenlerde seyyar | biezi Kürt — İsmail — ile kişi yakalanmış, Üüzerlerinde mü- him — miktarda — sigara — kâğıdı bulunmuş, hepsi mahkemeye ve- Finikede Tetkikat f Sağda Antalya Valisi Zeynelâbidin Bey Solda Finike Kaymakamı Finike, (Hususi) — Vilâyeti- miz valisi Zeynelâbidin Bey s#on günlerde kazamıza gelerek tetki- kat yapmıştır. Vali Bey yeni ya- pılmıya başlanan Kaş - Çatallar yolunu teftiş etmiştir. Bu yol ikmal edildiği takdir- de Antalya vilâyetinin bütün kazaları — biribirine düzgün ve - | yakında komşu samiştir. Evvelce hırsızlık — yapan Arap Şükrü ve Hacı — Mahmut isminde iki sabı- kalı da son gün- lerde — yakalan- miştir, Şehrimizde iç- timal hayat eğ- lenceli — geçiyor. Birçok meyva ve eğlence yerlerimiz vardır. Belediye bahçesinden halk çok istifade ediyor. Parkta bir saz heyeti ve bir de tiyatro vardı. İstasyon ile kasaba arasındaki şosede güzel | bir şekilde yaptırılmış, iki tara- | fına Aağaçlar — dikilmiştir. Eğer Ceyhan - Misis yolu da düzleti- lirse Adanadan Ceyhana mun- tazam ve ucuz otomobil sefer- leri yarlabilecektir. Kasabamızda spor işleri de iyi | gidiyor. Şimdiki halde iki klübü- müz ve bu klüplere devam eden 150 genç vardır. (Gençlerimiz şehirlerle spor | temaslarına girişecektir. Elyevm Ceyhan nehrinde kar- şıdan karşıya gemilerle geçiliyor. Fakat güzel bir köprü inşası hu- susunda tetkikat yapılmaktadır. | Bu suretle mühim bir noksan telâfi edilmiş olacaktır. . Ağustos 7 Tarihi Fıkra İ T Satrancı Bile . Başka İmiş ! Büyük adamların hayatını o- | kumak, hakikaten zevkli bir şey oluyor. “ Son Posta ,, nın neşret- mekte olduğu “ Timurlenk ,, tef- rikası da bu zevki veren eserler« dea biridir. Muharrir arkadaşı- mızın Timuru hangi cephelerden tahlil ve tasvir edeceğini bilmi- yorum amma, ben Aksak Cihan- gın hatırladıkça — mutlaka şu eyti okurum: Büyüksün, büyüksün, büyüksün büyül Büyüklük yanında kalır pek küçük Onu bu kadar büyük tanımak- ta haklı olduğuma da kaniim. Çünki düşmanları bile - bütümn itinalarına rağmen - kendisini kü- çültememişlerdir. Meselâ: “Acemi lâkap, Hanefi mezhep, Demşki | mevlut, Sünni itikat, Ahmet bin Abdullah bin Arapşah ,, 1 ele alar hm. Bu müverrih, Timurun tarihi düşmanlarındandır. Üyle bir düş- man ki anası Cengiz Hanın lorunu babası da Barlas Türk kabilesinin reisi olan Timurun aslını bile inkâra yeltenmiş ve cihangirin doğumunu şu şekilde yazmaktan çekinmemiştir | “ Mezburun pederi Mavera- ünnehirde sahranişin olan kuttar | tarik makulesinden bir şahıs idi. Doğduğu gece gökyüzünde bir ateş göründü ve bu ateş, her tarafa düşüp müteferrik — oldu, kıvılcımları şebirlere yayıldı. Iki eli, galiz kan ile dolu olarak dün- yaya geldi. Kâhinlerden ve kı- ; yafet ilmiaden haberdar olanlar- dan bu garip hal sual olundukta doğan çocuğun ya bekçi, ya ha- rami, ya kasap, ya cellât olaca- gını haber verdiler!,, Fakat ayni müverrih, Cihan- gir Timur için şu hükmü ver- mekte de mustar kalıyor: “Doğruluğa muhip, yalandan müctenip, geçmişe hayif demez, geleceğe acele etmez bir adam- dı. Meclisinde fuhşiyat, maska- ralık, riyakârlık, kadın sohbeti Kütahyada Ilhcalardan Binlerce Halkİstif;îde Ediyor Kütahya (Hususi)— Şehrimize yirmi beş kilometre mesafede güzel bir ılıca vardır. Manzarası çok — güzel —olan — ilicamızda 250 kişinin ikametine celverişli 40 kadar pavyon - vardır. İlica hamamiının etrafı her sene bu mevsimde yüzlerce çadırdan mü- rekkep bir karargâh manzarasına bürünür. Bu çadırlar İlıcanın şıfalı suyundan — istifade etmek için gelen misafirle doludur. İl- canın hamam kısmında biri ka- dınlara, diğeri erkeklere mah- sus iki bina vardır. Havuzlardaki hararet derecesi 43, 18 ve 20 dir, suların terkibatı da faydalı mad- delerde olur. Her sene Kütahyadan, Eski- şehirden, Bozöyük ve Bilecikten binlerce kişi gelerek ılıcamızın şifalı suyundan ve temiz hava- sından istifade etmektedir. — V, Uşakta Bir Ölüm Uşak ( Husust ) — Şeker fab- rikası muhasebe memurlarından Lütfi Bey akşam evinde yemek- ten sonra şiddetli bir sancıyı müteakıp vefat etmiştir. Bütün Fabrika memurları cenaze mera- siminde hazır bulunmuştur. —— muntazam bir geçit ile raptedil- miş olacaktır. Vali bey kazamı- zın nabiye ve köylerini de gezmiş ve köylülere faydah nasihatler vermiştir. — F. N vaki olamazdı. Hakikate âşıktı. Cesurdu, — yorulmak - bilmezdi, fikrinde isabet, reyinde rezaet vardı. İntikali gayet seri idi. Sözünden dönmezdi, emir ve ne- hiden pişman olmazdı. Timur Bey meşhur olduğu Üze- re satranç oyununu severdi. Yine Arapşahtan öğreniyoruz ki onun | oynadığı satrancı da alelâde sat- ranç değilmiş. Tahtasının hanele- | ri uzunluğuna on bir, enliliğine de on hane üzerine mürettep olup aletleri de bu tertip ile mü- tenasip imiş. Satrançta bile gözetilen bu istisnaiyet, onun fevkalbeşer ya- ratılmış ve öyle yaşamış oldu- ğuna delâlet etimez mil.. Bakalım tefrika muharriri, aksak cihangi- rin hayatında daha ne gibi ince- likler bulup çıkarcak?.. »4 Viranşehirde Dokuz Deve Yükü Kaçak Tuz Yakalandı Viranşehir ( Hususi ) — Bu civardaki Nergizli köyüne bir saat mesafede ve çöl ortasında silâhlı ve beygirli altı kaçakçı, jandarmalarımız tarafından takip edilmiştir. Fakat neticede kaçakçılar ka- ranlıktan — istifade ederek firar etmişler, çöl ortasında bıraktık- ları otüz deve yükü tuz mi- sadere olunarak develerle birlikte şehrimize getirilmiştir. Firari şe- rirler şiddetle takip ediliyor. Günde 15 Gram İzmir, (Hususi) — Temmuz ayı içerisinde mezbahada kesilen et miktarına göre; yevmiye insan başına 15 gram et isabet et- mektedir.