18 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

18 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

ÜĞEREN GÖZÜ HALKIN RULAĞI RHALKİIN DİLİ & Sını 3 — Nm 11.) Yam işleri telefenur lıı-bı - — PAZAR — Vesika Tıcaretının İl a Edilmesine Karar Verıldı Vekiller Heyeti Bu Akşam Toplanıyor, CelâlB.Pek Mühim Beyanatta Bulundu Ankara, 18 ( Hususi ) — İktısat Vekili Celâl Beyin, giriştiği tetkikatın ilk safhalarını ikmal ettiği anlaşılıyor. Celâl Bey, — vesika , ticareti, ibracat — komisyonları ve — kontenjan — listesi Bzerinde yaptığı ba tetkikattan sonra bir rapor hızırlamıştır. Bügün — Başvekil — Paşayı ziyaret elecek olan İktısat Vekili, yaplığı tetkiklerden çıkan neticeler hakkında Başvekil Paşaya malümat arzedeceklir. Vekiller Heyeti bu akşam toplanarak Celâl Be- yin hazırladığı iktısadi rapor Üzerinde müzakereler cerayan edecek ve kat'i kararlar verilecektir. Veri- lecek olan kararların esas mahiyeti şimdiden kestiri- lemez. Fakat bu akşamki Vekiller Heyeti içti- mamda — vesika —usulünün ilgasına karar verile- ceği, iptidai maddeler için yeni bir kontenjan Kstesi kabul edileceği muhakkak gibidir. İthalât meselesinde mutedil bir kontenjan usulünün kabulü tekarrür etmiştir. Son kararnamenin değiştirilecek olan hükümleri etrafındaki tetkikat bitmiş gibidir. Para ve döviz vaziyetlerine gelince, alâkadar zevatın verdiği malümata ıdre. para ve döviz hu- ı susunda vaziyetimiz memnuniyeti mucip şekildedir. Ankara, 16 — İktısat Vekili Celâl Bey bir has- bıhal esnasında para meselesine temas ederek şunları söylemiştir. « — Paranın kıymetinin muayyen bir noktada istikrar bulmıyarak temevvüç halinde bulunması memleketin iktısadi bünyesi için bir felâkettir. *“Paranın filen veya kanunen istikrarı yapılırken yüksek veya dun istikrar temin edilişine nazaran | mutazarrır veya menfaattar olan zümreler mevcut- tur. Dun Gatle istikrar ihracatı teşvik edebilir. Yüksek kıymetli istikrar memlekette hayat pahalı- hığını tevlit edebilir. “Cümhuriyet höükümeti memleketin iktısad! bün- yesinde — ahenksizlik — husule getirmediğine kani olduğu bugünkü fili istikrarı muhafaza etmiye muvaffak olmuştur. ve muhafazası için esaslı ted- birleri almaktadır.,, Celâl Bey diğer işlere de temas ederek, vazi- yette telâş edjr n. bir şey olmadığını, bütün iktısadi mesek kı—' sirasiyle tetkik ve halledilece- ğini söylemişti. *#ve İnanmak İstemedı miz ! Hapishanede Çok F eci Bir. Hakıkat! Şu tarihi eserlerin kıymetini bilmemiz lâzımdır Bir Mahküm Sünret Edildi Sıddık isimli — bir — hırsızlık mahkümu, — umumi — hapishane müdürlüğü doktorluğuna müracaat ederek sünnet olmak arzusunu göstermiş “e Doktor Ziya Bey tarafından Sıddık sünnet edilmiş: tir. Bu mahkümun cezasi beş sene on gündür. Kendisi yirmi yedi yaşındadır. Şimdiye kadar vakit bulup sünnet olmadığını söylemektedir. Zaro Ağa Asırdide Eti;ann' Hasta- landığı Haber Veriliyor Son günlerde Müze fdaresine, tarihi kaymeti haiz bulunan pek mühim eski eserlerin tahrip edil- diği hakkında çok şayanı dikkat bir şikâyet yapılmıştır. Bu şikâyetin taallük ettiği yer, Bandırma ve civarındaki Kizikos harabeleridir. Bu hara- beler elyevin tariht ehemmiyeti itibarile çok mühim olan âsarı atika ile doludur, Fakat bu eser- ler devamlı sürette tahrip edil- mektedir. Hatta Erdek şosası buradan alınan ve üzerlerinde kabartma yazı ve resimler bulunan taşlarla döşenmiştir. Yalnız bu kadarla da kalınmamış, harabenin tam orta- sında bir de kireç kuyusu açık- (Devami ! inci sayfada ) Devlet vapurculuğuna alt kanun dünden Hibaren tatbik mev- kilne girmiş bulunmaktadır. Bu münasebetle Yunanlılar taratın- dan yapılan mühim bir tekliti 3 üncü okuyunuz. Uzun müddettenberi — İngilte- rede bulunan Zaro Ağadan karısı Kıymet Havıma — henüz — hiçbir haber gelmemistir. Fakat Zaro Ağanın tanıdıkları arasında bir dedikodu başgöstermiştir. Söyle- nildiğine göre, Zaro Ağayı İn- giltereye götüren Musa B. aile- sine gelen bir mektupta asırdide ihtiyarın bir haftadanberi hasta olduğu bildirilmektedir. Tarsusta Bir Yan- gın Felâketi Tarsus, 18 (Huıuıl) — Ka sabamız dün müthiş bir yahgın felâketine uğradı. Hava sert ve rüzgârlı idi. Yangın alti saatten fazla devam etti. Neticede bir fabrika, 29 taş ev 115 tane de kerpiç ev kül oldu. Zarar ve ziyan 200 bin lira olarak hesap edilmektedir. — Halis Tevkifhanenin Teftişi Müddeiumum! Muavinlerinden Celâl ve Tabibi Adli Hikmet Beyler dün Tevkifhaneyi teftiş etmiş- lerdir. | | canlandırıyor. < Son Posta 18 EylM ım Dün bütün lise ve ortamekteplerde 932-933 ders senesi tedrisatına başlanıldı. Resmimiz bu ders yılının lik gününü Bugünün Meselelerinden Beynelmilel Istılahları Aynen Kabul Etmeliyiz Unutulmuş Öz Kelimeleri Meydana Çıkarmak İçın Uğraşmalıyız 'Türk Dili Kurultayı için başlanan ıımııklıı bitmek üzeredir. Kuruk tay ayın 26 sında kat'i olarak toplanacaktır. Biz bu münasebetle dil meselesi etrafında açtığımız ankete bugün de devam ediyorus. Bugün yu satırlarda — Darüllünun * Mustafa Hakkı Bey gerek ıstılahlar ve gerekse dil mesele- sine ait diğer nokta hakkında şunları söylemektedir : — * Bugünkü Türk — diline *zengindir,, diyebiliriz. Bu zengin lisandaki — birtakım yabancı kelimeleri atmak, bunların ye- rine halk — dilinden ve diğer bazı membalardan alınacak keli- meleri koymak — mevzubahstir, Bu, mümkün ve faydalı mıdır? Seklinde bir sual sorulabilir. Fakat buna hiç çekinmeden: Evet diye cevap verebiliriz.. Çünki, bizim unutulmuş birçok kelime- lerimiz mevcuttur. Âyrıca mem- leketimizin muhtelif köşelerinde aşıyan öyle kelimelerimiz vardır ki, bunlar bugünkü lisanımızdaki ya- bancı kelimelerden daba güzel Fon Fakültesi Hakkı Beytn fikirlerini okuyacaksınış, Rolsl Profesör — Mustafa Frotesör Mustata Hakkı Bey ve ahenklidir. Meselâ biz, “ muh- terem misafirimiz , yerine “ say- (Devamı 11 inel — sayfada ) ae a an AAA UŞA AAA l Terkostan Kurtulurken... I köpeği misin ne sin ? — Şafi köpeği değilim amma, Terkos abonesiyim ! — Bu yüzünün — pisliği ne böyle şali