18 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

18 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

SON POSTA Bir Hırsızın Başından Geçen Vak'alar: Parasız Hilyoner | Muharrtrte Arnold Galopen —32— Birdenbire Gazetenin İkinci Sayfasında Mühim Bir Haber Gözüme İlişti, Şato Hırsızlığında Bir Sürpriz Olacağından Bahsediyorlardı Hiddetin tesiri ile kartlaşmış l bir horoz sesine benziyen sesi ile: — Efendi, siz beni aldattınız. Siz bir sefilsiniz, bir dolandırıcı- 8ınız, hakkınızda şikâyette buluna- cağım, diye söze başladı! — Efendi, ben bana bu şe kilde hitap edilmesine müsaade etmiye alışkın değilim, eğer de- vam ederseniz dışarıya çıkmanızı rica edeceğim, dedim. — Dışarıya çıkmak mı, dışa- riya çıkmak mı, siz onu bana zor yaptırırsımız anladınız mı? Benden bin frank aldınız ? Buna muka- bil karımı takip edecektiniz. -Hak- buki etmediniz ve etmediğiniz halde de bana: “Karınızın şüpheyi mucip bir hareketi yoktur, şeklinde baştan savma bir rapor yolladınız. Hal- buki ben buna inanmadım, karı- mi bizzat takip eltim ve âşıkının kolları arasında yakaladım. Bana bin franğı derhal iade etmeli siniz ! — Efendi, bin frangınızı bu- yurunuz ve mademki bu şekilde konuşmıya devam ediyoraünuz, size cevap verecek değilim! Yak nız şurasım söyliyeyim ki karınızı tam bir hafta fakip ettim. Bu müddet zarfında da gayet dürüst ha- reket ettiğini gördüm. Binaenaleyh sizi memnun etmek için Üzerime günahını alamazdım, âşıkı vardır, diyemezdim. oFakat Omademki kendiniz yakalamışsınız ortada mesele yoktur, memnun olabilir siniz! Kumandan bana aptal aptal bakıyordu: — Derhal talâk istiyeceğim, diye kekeledi. — Filhakika sizin için yapila- cak en münasip şey budur ve zannederim refikanız Hanımefen- dide bu kararnızdan Odolayı | şikâyet edecek değildir. Allaha- | ısmarladık efendim! Ve kumandanı kapıya doğru götürdüm, homurdana homurdana çıktı, Ben de kendi kendime: — Allah vere de öbür müş- terilerim de bana ayni şikâyette bulunmasalar.. diye söylendim ve kemen masama oturarak Edith'in getirdiği pullu kâğıdın üzerine ertesi gün Kontese imzalattıraca- ğım mukaveleyi yazdım, bunu müteakıp te Kokskombın 'getir- diği gazeteleri okumıya başladım. Eğer bir haydut çetesi tarafın- dan bir bankaya güpegündüz yapılan taartuzu istisna ederse- niz mühim bir şey yoktu. Gazeteleri tam kapamak öze- re idim ki birtanesinin ikinci sayfasında: — (Ekcervilli) şatosunun es- rarı) diye bir serlevha görmiye- yim mi? Hemen okudum: “ Mevsuk bir membadan ak dığımız haberlere göre geçenlerde Mister Hugo Cesnerin şatosunda yapılmış olan sirkat hâdisesi pek yakında bize yeni bir sürpriz gösterecektir. o Filhakika sergü- zeştleri el'an hatırımızda olan pek kurnaz bir hursızn bu meseleye yabancı olmadığı iddia edilmekte- dir. İstintak hâkimi bu meseleyi lışmakta olduğu cihetle neticenin gecikmiyeceği aşikârdır.,, Bu cümleyi okuduktan sonra düşündüm: Acaba bahsedilen sürpriz neydi ve ismi geçen kurnaz hırsız kimdi? Muhakkak bu cümlelerden ben kastedilir yordum. Bunda şüphe yoktu. O halde vakit geçirmeden ortadan kaybolmaklığım lâzımdı. Edith'i çağırdım; ilk söz ola- rak: — Zavalı kumandana fazla sert bir muamele yaptın, dedi. — Ne diyorsun, herifin bana dolandırıcı dediğini işitmedin mi? Fakat bu dakikada daha mü- him bir şey var. Zira tam mühim bir paranın üzerine konacağım | sırada başımın öslünde büyük bir tehlikenin dolaşmakta oldu- ğunu hissediyorum. Vakit geçirmeden buradan uzaklaşmalıyım ! — Ciddi mi söylüyorsun? — Evet, elbette! — Demek yazıhaneni terke: deceksim? Inanmak İstemediğimiz — Evet| — Temelli mi? — Belki evet, belki hayır! — Peki, nereye gideceğiz? — Bilmiyorum, Fakat mlste- rih olunuz. Nereye gidersek gide- lim, buradan daha rahat ederiz. Bununla beraber benim sadece vazife icabı küçük ve kısa bir seyahate çıktığım zannedilmeli- dir, Bu maksatla Kokskombu burada bırakacağız ve kendisine birkaç güne kadar geleceğimizi söyliyeceğiz. O da bizden işitti- ğini gelecek ve soracak adamlara tekrar edecek, nihayet bizi bek- lemekten bıkıp usandığı zaman da anahtarı kapının üzerine ta- karak çekilip gidecektir. — Peki ne vakit gideceksin? — Karanlık çöker çökmez! Bu dakika apartımanın tarassut alında bulunduğunu zannediyo- rum. Fakat tesadüfen öyle ise, memurları atlatmıya © çalışacağız | DE İmei 2 Çok Feci Bir Hakikat! (Baş torafı Üinci sayfada ) Kıymetli heykeller, sütunlar ve sütun başlıklarından kireç is- tihsal edilmektedir... Müze idare- Sine şikâyeti yapan zat o civarda tetkikatta bulunduğu o sırada çok (kiymetli oOiki heykelin kireç kuyusuna atılmak Üzere ol- duğunu görmüş, derhal resmi bir müdahale temin ederek bun- ları tahripten kurtarmıştır. Müze idaresi bu iki heykeli şehrimize getirtmiş, ayrıca tahribata niha- yet verilmesi için teşebbüsatla bulunmuştur. Diğer taraftan haber aldığı mıza göre, bir müteahhit İstan bul ve Balıkesir Belediyelerine parke taşı vermek için bu hara belerdo taş ocaklarıda tesis etmiştir. Hükümet, tarihi eserlerin te- darik ve muhafazası için binler- ce lira (o sarfederken (böyle en kıymetli eserlere tahripkâr elerin musallat o olması hayli şayanı dikkattir. Sanki memle- kette kireç ve parke taşının kıtlığına kıran girmiş! Resminizi 23 M.İzzet B.: Hassas ve vakur Jur. Çabuk alınır. İzzeti- nefis mesailin- de o kıskanç davranır. Ku: surlarının şayi olmasım iste- mez. Hakir görülmiye,' ta- hakküme (a bammül gös *rmez, büyüklüğü sever, başkı- larına az itimat eder. Pek sokul- gan ve serbest tavırlı değildir. a 24 Kâmi B: Zeki ve müstehzi- dir. Nadiren kızar tebessü- mü eksik de gildir. Şukayı ve alayı sever, neş'esini pek zayi etmez, Parayı o sarfa mütemayil dir, eğlenceden mahrum kak mak İstemez, kadın bahsinde kıs- kanç davranır. Sokulgan ve &er- N pe .. ke . Size Tabiatinizi Söyliyelim... Bize Gönderiniz, (25 Aslan Naci B. Atılgandır. İç b Zİ :srinde acele 2 vardır. Menfa- etlerine karşı hırs gösterir, kanaatkâz de- gildir, üzücü, Yorucu ve otu. rucu işlerden sıkılır, serbest ve gezici iş lerde O muvaf 26 Esklişe! M. Nuri Ef; Dikkatli ve sa» kindir, — fazla konuşmaz, ken dini gösterici hareketlerde bulunmaz w şarlatanlık ya pamaz, intize- mı sever, p& rasını ve eş yasını büsnü- 7 istimâl etmesin. bilir, Sokulmaz, muhatabı üzeride vehleten bir tesire muvaffak olamaz, Bugünün “Mepelelerinden i ( Baş tarafı | inci sayfada ) gılı konukomuz ,, der ve maksa- dı daha güzel ifade edebiliriz. “ Saygı , kelimes: (o Muhterem, “ konuk , kelimesi de misafir kelimesinden elbet daha munis ve daha ahenklidir. Yalnız, lisana almacak yeni kelimelere ve yeni Türk gramerine bugünkü neslin intibakı güç olur denebilir, Fakat bu endişe de varit değildir. Halk dilindeki (o kelimeleri Oaz çok hemen hepimiz bilir, bilmediği miz yeni kelimeleri ise edipleri- miz ve muharrirlerimiz bu saha- daki hizmetlerile bize sevdirecek» lerdir. Bu hareket lisanımızı bir kat daha zenginleştirecektir. Istılahlar o hakkındaki fikrim şudur: — Riyaziye, kimya ve fizikte beynelmilel ilim ıstılablarını ays nen almalıyız. Çünkü, bu ıstılah- ları öğrenen talebeler, muhtelif lisanlarda ilmi tetkikleri ilerle tirken güçlük çekmiyeceklerdir. Bunların yazılışları ise bizim te- lâffuzumuza ve imlâmıza göre olmalıdır. Türk lisanı ahenkli bir lisandır. Bu itibarla yeni Türk gra- e Profesör Dr. Esat Paşa — Askerlik İşleri Maaş Sahiplerinin Nazar: Dikkatine| tuğundan: Tamamını 1000 Mira kiy- Fatih Askerlik Şubesi Relaliğinden: Gerek kazamız - en.valinden. ve ge rekse sair emvulden maaşlarını almâk- ta ve resmi - senetleri muameleli ey- raklarına bağlanıp muameleye kon- mak üzere şubemizoe (o yeğlerinden alınmış olan malülin ve mütekaldin askeriya İlo askeri yetimlerin ve reş- mi senetleri her neguretle olursa ol- Bun zayi olmuş olanlarla eski seneler zarfında resmi senetleri yüksek ma- kamları gönderilen ve elyevm vurut etmemiş olanların bundan sonra Vaki olacak mfirxeastlerinde şubomizce ken- dilerine yoklamaları yapılmak üzere vesalk (o verilmeyeceğinden (senedin || Mart, ve Eylül aylarında Mal Müdür- lüğünce yapılan yoklama muamelele- rinde müşkülâta maruz kalmamaları ve bu yüzden şube muamelatını yere haleldar etmemeleri için her hafta cumartesi, çarşamba günleri şubemize müracsatle noksan olan vessiklerinin ikmalini temini kendi men'aatjeri na Mina son defs olmak üzere ilân olunur. Dr. Celâl Tevfik Zührevi ve idrar yolu Hastalıkları mütaehassiği Mide, barsak, böbrek düşkünlüğüne Fenni Korsalar Istiyenlere ölçü esi gönderilir. Eminönü : İzmir sokağı Tel. 20219 ZAHARYA Hmmm emar yilinin eml Cüt ve zührevi hastalıklar Mütehasss DOKTOR Ömer Abdurrahman İstanbul zühreviye İstanbul : Ankara cad. cad. No. 60 Kezelelerinden | Beynelmilel Istılahları Aynen Kabul Etmeliyiz. meri kolayca yapılabilir. Lisanımıs zn ahengindeki bütün incelikleri ifade edebilmek için bugünkü alfabemize yeni barflar almak ve bazı kelimelerin yazılış şe- killerini o değiştirmek lâzımdır. Meselâ yaratmak kelimesini T ile yazıyoruz. Halbuki bunu D ile yazmalıyız. Meselâ “Yaradmük yaradan, yaradıcı, &yâradılmış, yaradılacak, yaradılır,, gibi. Bir de, olmuşdur yetine ols muştur diye yazıyor ve okuyoruz. Burada tur veya tır biraz tuhaf oluyor. Türk kavmi arasında müşterek bir yazı ve edebiyat lisanının tes essüs edip edemiyeceğini soruyore sunuz? Kastettiğiniz Türklerin lehçeleri bizim İstanbul lehçemize çok yakına dır. Biz birtakım lehçelerle İs- tanbul lehçesini bozmuşuz. Müş- terek yazı ve edebiyat lisanma varmak için evvelâ, (İstanbul lehçesini bütün göüzelliğile mey- dana çıkarmak ve sonra Bö'lelâ çeyi tamim etmek lâzımdır. Bu işte kolay, mümkün ve arzuya şayandır. , mİ Göz Hekimi smmm I Birinci Bımf Mütehassıs Dr. Süleyman Şükrü ama Eskişehir İkinci İcra Memur. met takdir elunan Eskişehirde Sivri- hisar caddesinde Mustafa Kemal Paşa mahallesinde cedit 2 numaralı ve bahçovi wüştemil ahşap bane ve yine tamamına 900 lira kıymet takdir olunan Eskişehirde Sivrihisar cüdde- sinde 199 No.lı bir bap alışmu araayais müştemil viran dükkân, ki 16/10/9382. tarihine müsadil bazar günü saat on altıda Eskişehir İkinci İcra memurluğunda satılacaktır. satış şartnamesi 13/9/932 tarihinden itibaren açık bulundurulacaktır? Arttırma bi rinci ve en ziyâde arttıranın Üzerinde bırakılacaktır. arttırmaya İştirak için yüzde yedi teminat akçesi lizmdir hakları tapu sicilil ssbit olmıyan ala: caklıların diğer #lAkadaranın ve irtk fâk hikkı sahiplerinin bu haklarım ve bususile faiz ve masarile dar olan iddialarını İlân tarihinden itibaren yirmi gin İçinde evrakı müsbitelerile bildirmeleri Mizımdır akal halde bak ları tapu sieilile sabit olınıyanlar satış bedelinin — paylaştırılmasından hariç kalırlar ve müterakim vergi ve Bele diye ve Vakıf icaresinin müşteriye ait bulunduğu ve -alâkadaarnın İcra ve İflâs kanununun 119 »ncu maddesine tevessül etmeleri ve daha fazla malü- mat almak istiyenlerin 992/116 dosya numarasile momuciyetimize müryoaat- ları 'lân olunur. — Sultanahmet 1 inci Sulh Hâ- kimliğinden: Müddi : Gümrük idare- sinin o Müddelaleyh İstanbul İHhalâr Gümrüğü Muayene memuru Sami B. zimmetinde alacağı olan 25 lia 24 ku ruş alacağın tahsili hakkında davanın cari muhakemesinde mumsiley Sami Beyin ikametgâbı meçhul bulunduğu mahalle hey'eti ibtiyariresi tarafından verilen meoşruhatın tastikli havi mübe gir tarafından verilen meşruhattan an- laşılmış olduğundan İlânen tebligat İcrasına karar verilmiş olduğutdan yevmü muhakeme olan 21/10/9092 tari- hine müsadif perşembe günü saat 14te mahkemeye gelmediği takdirde muha- kemenin giyaben iera kılınacağı tebii- eat makumıda kaim olinak zere İlân