18 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

18 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

ergün Kontenjan Sisteminin Kusurları Milletler, ticar! ve iktısadi muvazenelerini temin için gümrük tarifelerini arttırmanın kâfi ol- madığını görünce, ortaya yeni bir himaye sistemi çıkardılar ve | buna kontenjantman dediler. Bu usulü ilk defa tatbik eden Fran- sadır, diğer milletler de onu takip ve taklit etmişlerdir. Kontenjan — sistemini — kabul | eden devletlerden biri de Türki- yedir. Fakat bu yeni himaye | usulü Türkiyede olduğu gibi, di- | ğer memleketlerde de tamamen | yeni bir tistem olduğu için, tat- bikatta birçok mahzurlar tevlit etmiştir. Her devlet kendi iktı- sadi bünyesine göre bu mahzur- lara karşı tedbirler almıya mec- bur olmuştur Bizim kontenjantman sistemi- mizin tevlit ettiği mahzurlu neti- celer şimdi tetkik edilmektedir. Bugünkü Heyeti Vekile içtimaında alınacak tedbirler tesbit edile- cektir. | Bu münasebetle Fransız âya- | nından Jozef Kurtier'nin Kapital isimli Fransız gazetesinde Konten- jatman sistemi hakkında yazdığı bir makaleden bazı fıkralar naklediyoruz. — Bu yazı, — bize bu sistemin mahiyetini, ehemmiyetini ve mahzurlarını an- latacaktır: “Kontenjantman sistemi hak- kında birçok şeyler — söylendi, bilhassa serbest mübadeleye mâ- ni old söylenerek — muahaze edildi. Fakat bugünkü şerait da- hilinde milli iktısadiyatı kurtar- mak için bundan daha kuvvetli bir silâh mevcut değildir. Harict hücumlara karşı da- hili — sanayii himaye — eden böyle bir sistemin istihsalâtımız üzerine yıpıı:ıîıı faydalı tesiri görmemek mümkün müdür? “Kontenjantman — sisteminin hususiyeti sür'atindedir. Bu usul- de gümrük tarifesinde görülen bataetten eser yoktur. Ayni za- manda tarife usulü kadar sert te değildir. Bilâkis pek yumşak- tır. Zaman, ve şeraite göre de- gişir. İstenildiği zaman teşdit, İstenildiği zaman tahfif edilir. İstihsalâtımız gayrimüsavi | bir mücadeleye mi girişmiştir? | Dorhal imdadına koşar ve ona | nefos alarak — kuüvvetlenmek için zaman bırakır. Sanayiimizin mamulâtımı — memleket — dahiline yaymak ve ecnebi mamulâtının rekabetinden korumak için bir imza kâfidir. Tehlike geçince tazyik kaldırılır. ve tekrar ticari ahenk kendiliğinden teessüs eder. *“ Filhakika, tesanüdün orta- dan kalktığı bir zamanda, serbesil ideal bir şeydir. Kapalı iktısadı biz de istemiyoruz. Devletler ara- sında mütemadiyen artan duvar- ların yükselmesine taraftar de- giliz. Fakat —bugünkü — serait içinde kapıları — açık - birak- mak, haricin —dahilt piyasayı istilâsına — ve dahilde işsizliğin çoğalmasına, ticari muvazenenin bozulmasına — meydan — vermek demektir. — Serbest —mübadele, Sulh zamanları tatbik edilebile- cek bir iktısat sistemidir. Dün- | yanın serbest mübadele şampi- yonu — İngilterenin bile etrafını | duvarlarla çevirmiye başlaması, bu sahada mevcut — şüpheleri izaleye kâfidir. Kontenjantman, teblikeli — za- manlarda — kullanlabilecek — bir tahlisiyo — simididir. Bu sistem şerlerin — ehvenidir. Tatbikatta bazı mahzurları görülmesi siste- | | Atina Ticaret Mmin reddini icap etmez.., — —a Son Postanın Resimli Makalesi B Hayat Yolunda ©8 1 — Hayata yeni atılanlar, henliz | açılan bir bahar çiçeği gibidir. SON POSTA 2 — Hafif bir teessür, küçük bir engel onları hayat yolunda gayeye varmadan yere serebilir. ,h&;' ”':jı d 3 — Fakat hüner aodur ki, tecar sürleri hiçe saymalı engelleri devir- meli ve gayeye varmalıdır. SON TELGRAF HABERLERİ Mühim Bir Teklif Yunanlılar, Bir Türk - Yunan Vapur Şirketi Kurmak İstiyorlar İzmir, 16 ( Husust ) — Yunan vapur — şirketlerinden — bazıları, Mümessilliğimiz vasıtasile şehrimiz Ticaret Oda- sına mühim bir teklifte bulun- muşlardır. Bu teklife göre; Türk ihracat emtiasının Avrupa liman- larına Tiryeste ve Hamburg tari- kile değil; Selânik limamı tarikile we Yunan vapurlarile sevki halin- de mühim tenzilât yapılacağı bildirilmektedir. Bu teklifi ortaya atan Yunan şirketleri başka bir kombinezon daha teklif etmektedirler. Türki- ye Kimanları arasında posta va- purculuğunun devlet inhisarı altı- na alınmasile muattal bir vazi- yette kalacak olan Türk vapur- larından elverişli olanları Avru- paya Türk emtiasının naklinde kullanılacak işini ve — ibracat (Türk - Yunan ) şirketleri müşte- "_k,e", yapacaklardır. Teklifin asıl —şayanı dikkat kısmı, Türkiye limanlarından Av- rupaya gidecek emtianın Yunan Hmanlarma Seyrisefain vapurlari- le nakli, oradan aktarma — süre- tile ve Yunan vapurile konti- nantal limanlarda teslimidir. (Türk-Yunan) şirketi, muvafa- kat edildiği takdirde — senenin her mevsiminde Türkiye liman- larında vapur — bulunduracağını taahhüt edecektir. — Adnan Karakış Bastırdı — Anadolunun Birçok Yerlerinde Kar Yağmıya Başladı, Havalar Soğudu Çankırı, 17 ( Husust ) — Şehrimiz ve civarında son günlerde müthiş soğuklar başladı. Ilgaz hava- lisine kar yağmaktadır. Amasya, 17 (A.A.) — Bu gece yakın dağlara kar yağmıştır. Mıığlı, ıT LA A.) — Hıyılar birdenbire so- Fransada Bir Kaı;rîl; — Hükümete İstikraz Salâhiyeti Verildi Paris, 17 (A.A.) — Kısa mü- zakerattan sonra Ayın Meclisi, Meb'usan Meclisi tarafından ev- velce kabul edilmiş olup hükü- meti, borçların tevhidi için büylüük bir istikraz aktine mezun kılan kanun lâyihasını 9 muhalife karşı 291 reyle kabul eylemiştir. Yunanistan Ve Silâhlar Atina, 17 (A.A) Terki teslihat mütarekesinin 4 ay müd- detle temdidine dair tahdidi tes- lihat konferansı tarafından vaki olan teklif Yunanistanca kabul edilmiştir. hakkında şözle bir tamlm neşretmi: “Mazereti meşrua olmadan reylerini istimalden Içtinap eden müntehiplere iki bia drahmiden yirmi Beş bin drahmiye kadar cezayi nakdi verilmektedir. NAN, İSTER İSTER İNAN, İS apılacaktır. Şimdiki halde şiddetil bir propaganda Mücadelesi vardır. Yunaa Dahiliye Nezareti intihap ğumuştur. Derece bir gün evvel otuzu gösterirken bugün 19'a düşmüştür. Kastamoni, 17 (A.A.) — Havalar birdenbire soğudu. Dün gece yağan yağmurun miktarı 7 mili- metredir. Suhunet sıfırdan yukarı beşe düşmüştür. Bir Otobüs Faciası Dün Bursa Yolunda İki Yolcu | ?Blandı Bursa, 17 — Bu göce Yalo- vaya 12 postasını yapan 16 nu- maralı otobüs Çamlıgurup mevki- inde bir uçuruma yuvarlanarak parçalanmıştır. Abraham EF. isminde bir ip- lik tüccarı ile 8 yaşlarında Mus- tafa isminde bir çocuk kafaları parçalanarak ölmüş, diğer 9 yol- cu ağır sürette yaralanmışlardır. Bu feci kazanın şoförün sarhoş- luğundan ileri geldiği söylen- mektedir? Almanyada İntihabat Berlin, 17 (A. A.) — Rayhiş- tağ intihabatı, 6 teşrinisanide icra edilecektir. — Mit İSTER TER İNANMA! İntihap günü ve intihap arifeslade meşrubatı küuli- yenin istimali menedilmiştir. İntihap günü umum! mahaller, sinamalar kapalı olacaklardır. Yalnız lokan- talar, eczaneler, harp malüllerinin idare ettiği bara- kalar, fırınlar, benzin depocuları, kasaplar ve balık- çılar dört saat açık olacaklardır.., Birçok evlerde sobalar kurulmuştur. Altı Şerir Balıkesirde Bir Köye Baskın Yaptılar Balıkesir, 17 (Husu si)— Ho. taşlar köyünden Yusuf oğlu Muhiddin ve beş arkadaşı Köse- ler köyünde sığırtmaç Veysel Ağanın evini basmışlar, Veysel Ağa ve karısını yaralıyarak kaçmışlardır. Muhiddin yakalan- mıştır. Diğer beş haydut aran- maktadır. — R, G. İzmir Borsasında İzmir, 17 (AA.) — Bugün borsada 6 kuruştan 22 kuruşa kadar 3092 çuval incir ve 16 kuruştan 36 kuruşa kadar 3016 buçuk çuval Üzüm satılmıştır. iindli İNANMA! tir. Arnavutlukta İdam Ve Müebbet Hapis Kararları Verildi Tiran, 17 (A.A.) — Âli Mab- keme 19 hiyaneti vataniye maz- nununun muhakemesini bitirmiş | ve maznunlardan yedisini idama, 12 sini — 101 seneye, 17 sini 15 seneye, birisini 3 sene hapis cezalarına — mahkâüm etmiş ve 17 sini de beraet ettirmiştir. Tehdit Etmişler Kemal ve Ahmat isminde iki kardeş enlerde Tophanede Ab- dullah isminde birisini karnını deş- mek süretile yaralamışlar, ağır ce- zaya verilmişler, fakat 400 lira kefa- leile tahliye edilmişlerdir. Bunlar gerek davaciyı, gerekse — şahitleri ölümle tehdit ettikleri Için bu nok- tadan da muhakemelerine başlan- mıştır. Gayrimübadille- rin Bir Müracaatı Gayrimübadiller cemiyeti, Ga- zi Hz. ile diğer yüksek makam- lara müracaatta bulunarak evvel- ce yüzde 20 nispetinde verilen bonolardan istifade edemedikle- rini, geri kalan kısmın da bono olarak verilmesini, bonoların fa- izli olmasını rica etmişlerdir. Hariciye Vekili Gidiyor Hariciye — Vekili Tevfik Rü Bey, ayın yirmisinde — Ankaraı Cenevreye haraket edecek, kendlsk ne Sefir Cemal Hüsnü, Hariciye Müdürlerinden Cevat ve Kemal Beyler refakat edeceklerdir. Bir Amele Yaralandı Dün Fenerde bir facia olmuş, bir. vinç, iki amelenin üstüne düşmüş ve amelelerden - birini tehlikeli — surette — yaralamıştır. Mecruh Cerrahpaşaya kaldınlı- mıştır. Bir Ölüm Bir Amele Elektrik Telle-» rini Tutarken Can Verdi Dün Eyüpte bir ölüm faciası olmuştur. Hasan Beyin tuğla ima- lâthanesinde — çalışan — İnebolulu 18 yaşında Dursun isminde bir amele elektrik tellerini tutmuş, fakat cereyanın tesirile derhal ölmüştür. Fabrikacılar Ankaraya Giden Heyet Bu Sabah Geldi Nazmi Nuri Beyin riyasetinde Ankaraya giden, İktısat Vekiline temennilerini anlatan fabrikacılar heyeti bu sabah şehrimize dön- müştür. Heyet azasından bir zat hükümete — yaptıkları — ricaların kabulü cihetine gidileceğini söy- lemiştir. Hüseyin Ragıp Bey Moskova sefiri Hüseyin Ragıp Bey mezunen şehrimize gelmiştir. Bir Günde 106 Davaya Bakıldı Dün Adliyede ihtisas mahke- | mesile üç asliye ceza mahkeme- sinde (106) davaya bakılmıştır. İhtisas Mahkemesi (7) Birinci Ceza Mahkemesi öğleden evvel (22) ve öğleden sonra (23) İxinci | Ceza öğleden sonra (24) Üçüncü Ceza öğleden evvel (17) öğleden sonra (23) dava görmüştür. Da- | valar arasında (13' rakı ve (7) | tütün kaçakçılığı ve (4) kadar da hırsızlık vak'ası vardı.