18 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

18 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

18 “Eylöl SON POSTA Sayla 8 TİMURLENK Muharriri : 4 X4 Tımur, Odayı Dargın Gözlerle Sü zdü Ve Gitti Oıuıhyıdvuı&ıddîiil Sen ayakta durmaktan bıktın, çukur, artık vehmi bir şeydi, ya- | ben dolaşmaktan usandım. Yapı- but galibi serbest bırakıp yalmız maglübu kucaklıyan bir karan- hkt. Artık kendisi uçurumda değildi, kurtulmuştu ve bu kur- tuluş neş'esile haykıra hakıra gülmek, çıldırasıya gülmek, kana, kana gülmek istiyordu. Moğolistanda kırlan gururu, © genç kız gürürü Semrkande gelinciye kadar hasta kalmıştı. No yol boyundaki ikramlar, ihti- ramlar ve ne payitahtta yapılan eğlenceler o hasta gurura şifa getirememişti. Yüreği — aylardanberi sızı içinde idi, yüzündeki iki yamık mokta, gece gündüz kan vordu. Şimdi her şey ve her şe, geç mişti, dünyaya —boyun iğdiren adamın boyun — iğmesi, ruhban diz çökmesi, aczini itiraf etmesi bütün © ıstırapları dindirmişti, © batırayı silmişti. Tevekkülü susturan işte bu hissi halet idi, o kendi neş'esile sarhoştu, karşısında duran hulya harabesine bakmak bile istemi- yardu. Ancak bir dileği, bir işti- yakı varde Yalnız kalmak!.. Ti- mur bu nezaketi göstermekte de gecikmezse bahtiyarlığı tamam olacaktı. Kahkaha ziyaları içinde parlıyan gözlerile mağlüp kaca- dan bu vazifeyi ifa etmesini bek- liyordu. Aksak Cihangir, içine düşülen çukurdan el birliğile kurtulmak için yaptığı teklifin genç kızda alâka uyandırdığını ve onun ken- di mahzuz hayallerile meşgul o- duğunu sezince yeni baştan tees- söre kapıldı. O, merhametten muhabbet doğduğu gibi, inhizamdan da merhamet doğmasını bekliyordu. Sevilmiyordu, —lâkin — sevgisine kıymet © verileceğini umuyordu. Yaptığı —büyük — fedakârlığın bu kadar olsun bir tesir uyan- dıracağını umuyordu. — Halbuki kız kanattığı kalbin acısını bile sezmek istemiyordu. Bu, Gülistan hikâyesindeki — ihtiyara — vurulan darbeden de ağır bir şeydi. Fa- kat, tutulan yolda yürümek te zaruri idi. Büyük Adam bu se- beple tahammül gösterdi : — Çacuğum, dedi, yorulduk. SON POSTA Havadis ve Halk gazetesi idarei İstalbal ı Eski Zaptiyob| Çatalçeşme sokağı 25- Yevmi, Siya: Telefon: İstanbul - 20203 Fosta kotusu: İstanbul - 741 Telgrafi latanbut SONPOSTA ABONE FİATİ Gelen evrak geri verilmez İânlardan — moa'uliyet alınmaz cevap için mektuplara (8) kurujluk | dül ilâvasi Hanndır. Adres değiştirilmesi (20) kuruştur Garetemiade çıkan reslm ve yazıların Bütün hakları mahfat va gazelemize Bittiz, TÜRKİYE ECNEBİ 1400 Kr. 1 Sene 2700 Kr | 780 , GAy 1400 , | 400 « 3 » 800 ,, 150 » (i » 300 . lacak - işleri yarına bırakalım da uyuyalım. Allah sana rahatlık versin | Kız, dudaklarına gelen sevinç sayhalarını haclegâhın duvarların- da çınlatmamak için kendini zor- ladı, sadece ulcaştı, zevcini sessizce seolâımladı. Timur da içilmiyen şer- betlere, el değmemiş mücevhe- rat kutularına, şükran secdesi bekliyen ipek seccadeye ve süslü yatağa dargın bakışlar dağıtarak odadan çıktı. Sarayın şurasında, burasında dol aşan hizmetçiler, onun aksak bir süratle uzaklaştığını, esrar dolu bir süzülüşle merdivenlerden geçip bahçeye indiğini gördüler. Haclegâhı bırakan kudretli erkek, gökten yere atılmış bir bulut gibi mahçup, münfail ve mustarip görünüyordu, — meçhul köşelere ağıyordu. Ağlıyacak ınıydı, meç- kul. Çırpmacak mıydı, yine meç- hul, Fakat uyumıyacaktı, uyuya- mıyacaktı. Uyku, bulutlara mü- yesser değildir!. İsyan mı 7? İşle en sev- mediğim şeyt. Timur, o gecenin ertesi günü huzuruna — arzolunan — tebrikleri kabul ediyordu. Hakikt bir demir sütun gibi sertti. Küçük bir pas ve küçük bir kir taşımıyan bu l':::k""' söütun, yine eskisi gibi esi indiriyo: en _ğu'= mmğnıw rüküa vardırıyordu, çelik yürek- lere korku ile muhabbetten mü- vekkep bir incizap aşılıyordu. Gülmüyordu, esasen onu giü- ler görenler yer yüzünde nadirdi. Fakat ürkütecek kadar ekşi yüz- lü de değildi, tabü görünüyordu. Herkes, bu sakin çehre altında mes'ut bir gecenin mahzuz halıra- larını sezinsiyordu. Kimse, onun gerdekten — koğulmuş bir zevç olduğumu — tahmin — edemiyordu. O da, böyle bir musibetin izle- rini sert yüzüne aksettirmemek kudretini veya meharetini göster- mekten geri kahınyordu. Uzun ve çok uzun süren me- rasim bittikten sonra Cihangir, baştarhanı çağırdı; — Oğul, dedi, Bağı Bülendi biliyorsun, Bağı Bibişti biliyorsun, Kâmigülü biliyorsun, değil mi? Cürkası ( var ) Haydutluğun San'at Haline Geldiği Bir Memleket Mançuri, Dünyanın En Kanlı Ve Dehşet Verici Bir Köşesi Oldu Şehir Ortasından İnsan Kaçırılması Âdi İşlerdendir Japonyanın bin bir entrika- sile Mançurinin Çin cümhuriye- tinden ayrılması bir emri vakidir. Bu geniş mınta- kanın eski mer- kezi Mukden bu değişiklik — ve vaziyetin karışık- lığı neticesi ola- rak meşhur Şika- gönun şöhretini gölgede bırakacak bir mahiyet alınıştır. Gün geçmiyor ki Muk- denin merkezinde güpegündüz banka soygunculuğu, adam ka- çırmak “hâdiseleri olmasın. Bu vak'alar o derece sıklaşmıştır ki artık hiç kimsenin ne canına, ne malına emniyeti kalmamıştır. Ge- çen gün, şehrin içinde, biraz tenhaca bir mahalde tenis oy- nayan Üç İnkiliz, —elli kişilik bir. haydut çetesi — tarafından dağa — kaldırılmıştır. -Bunlardan bir tanesi de kadındır. İngiliz- lerden biri, yarı yolda haydut- ların elinden — kurtulmıya — ve kaçmıya muvaffak olmuş ve şeh- re gelerek başlarına gelen hâ- diseyi Japon polisine haber ver- miştir. * Haydutların arkasından gön- derilen beş yüz kişilik bir müf- reze, henüz bunların izini keş- fedememiştir. n K Mançuride bugün yapılagel- mekte olan — şakavet vak'aları için son günlerde şu hâdise gösteriliyor: Çinli tacir'erden Çang - Çu isimli b_îl zengin, billkgım evın- Streza Konferansında Streza 17 — Streza konfe- ransının ziral ve iktısadi komite- si, Şarkt ve Merkezi Avrupa memleketlerindeki zahireleri kıy« metlendirmek için 85 milyon altın frank tahsis edecektir. Bu para, bazı devletlerin yardım ve iştiraklerile veyabut tek cepheli itilâflar aktederek — temin edi- lecektir. Dünkü nüshamızda Çemberlitaşta Teşvikı Sanayi Biçki ve Dikiş | Mektebinde talebenin eserlerinden mürekkep bir sergi açıldığını ve bu sene mekteptea 34 Hanımın diloma aldığını yazmıştık. Bugün de i resimlerini dercediyoruz. Kendilerine hayatta muvaffakıyetler temenni ederiz. Mauçurida bir şehir de bir ziyafet tertip etmişti. Davetliler gelip te herkes tamam olduğu, zaman beş kişilik bir bayduf. çetesi belirdi, silâhlarını göstererek herkesi dehşete dü- şürdü. Çetenin maksadı, zengin ev sahibinden bol bir haraç al- mak ve sıvışmaktı. Fakat Çang-Çu bir kolayını bularak pencereden sokağa atladı ve bittabi ilk işi, zabıtaya hâdiseden haberdar etmek oldu. Kuvvetli bir polis müfrezesi derhal evin etrafını sardı, içeri girip şakileri yaka- lamıya teşebbüs edeceği sırada çetenin reisi kapı arkasından şu ihtarda bulundu: “mPolisler içeri girmiye te- şebbüs ederse ilk evvel ev sa- hibinin karısile çocuklarını ke- serim. , Bu tehdit karşısında polisin işe karışmamasını ilk rica eden yine Çang - Çu cenapları oldu ve. bu Büretle kapı arkasında bir pazarlıktır. başladı. İki taraf 1500 lira Üzerinde mutabık kaldı, bir memur derhal bankalardan birini açtırıp lâzımgelen parayı aldı, getirip haydutlara verdi. Fakat çete efradının parayı al- | masile mesele Iıı!loluıımuı değil- İ (8 Eylül Pazar İstanbul — ( 1200 metro ) 18 arkes- tra, 19,5 Bedayli musikiye hoyeti ta- rafından alaturka konser, 2i gramofon, ile Alda oparası. Bükreş — ( 394 metre ) 20 Karor Park'ta 150 müsikişinasın iştiraki ile verilecek olan muazzam musiki ihtifali. Bolgrat — ( 429 matre ) 20,5 Collo konseri,21,40 Vraka isminde bir öperet. Roma — (441 metre) 21,40 Lowbar- da'nın Madame de Thebt ismindeki opereti . Prağ — (488 metre) 20 Brüno'dan makil, 20,50 operadan nakil. Viyana — ( SI7 metre ) 20,20 Şarkı konseri, 21,10 Bartel l'unur isminde bir piyes. a Paşte — ( metra 560) 18,45 Macar balk şarkıları, 20,90 studyoda komedi, 22,10 günün haberlerinden sonra Çi- gan orkestrası , Varşova — ( 1411 metre ) 21 halk konsori. Berlin —( 1635 metre ) 20 Folsefe konferansı, 20,25 edebiyat bahisleri, 21 senfoni. Almanyanın Açığı Berlin, 17 — Müuhtelif neza- retler bülçesinden 110 milyon mark kesilmesine rağmen Alman- yanın ve muhtelif Alman devlet- lerinin bir buçuk milyar mark açığı vardır. di. Ayni zaman- da bunların sağ ve salim şebirden çıkıp — gitmeleri de lâzımdı. Bu hususta da uzun münakaşalar ce- reyan etti. Niha- yet, evin etra- finı saran polis müfrezesi uzak- loştı, Fakat ken- disine —ait iki otomobili — evin önünde bıraktı, bu "otomobillere haydutlar bindi, yanlarına ev sahibinin iki akrabasım aldılar ve evden ayrıldılar. Maksat şu idi : Polis otomobillerine binerek yolda yakalanmaktan kurtulmak, ev sahibi sözünden vazgeçecek olursa yanlarına aldıkları akra- balarından intikam almak.. Gö- rülüyor ki Mançuri, hakiki bir haydut yatağıdır. Fakat bu hâ- diselere bakarak buranın iptidat bir memleket, Mukdenin dö basit bir şehir olduğünu zannetmeyiniz. Bu şehrin birkaç yüz bin nüfusu wardır, elliden fazla büyük tiyat- rosu mevcutlur. Tiyatro, sinema, kafeşantan gibi eğlence yerleri yüzleri bulur. Kuvvetli bir zabıtası vardır ve buna rağmen baydutluk, bir nevi ticaret haline gelmiştir. Bunun miçin böyle olduğunu (Çazla araş- fırmıya — İüzum yoktur. Çünkü son zamanda yakalanan mühim bir haydut çetesi reisinin tahliye edilebilmesi için büyük bir za- bıita memurunun — bizzat kefil olması, vukualn mantık - ve fek sefesini kâfi bir vuzubla aydın- V latmış olur. ş eee AA Osş; -. RADYO * . e G # 19 Eyiği Pazartesi İstanbul — (1200 metre) 18 Müşorret Banımın ve Hafız Ahmet Beyin işti. rakile konsar, 19,5 orkestra, 21 Safiye Hanımın iştirakile konser, 22 orkestra, Bükreş — (394 metro) 20 salon or kekstrası, 90,90 konforane, 20445 - çilte piyano, 21,15 salon orkestrası. Belgrat — (420 metre) 20,4) gramer fon, 21 Belgrat o;ıırııındın Roma — ( 141 motra) 20 oe foa, ZİŞL0 kitap ve muharrir — 21,45 hafif musiki. Prağ — (483 metra) 20,48 doktorun tavsiyeleri, 91 Brüno'dan nakil, 32 iki kişilik şarkı, 22,30 ikoman konsori, Viyana ÇBLT Ymetra ) 20,30 inüle telif garkılar, 21,85 baftalık musaha- be £2 orkestra. Peşte ( 580 motro ) 20,15 gramor | ton, 29 Loo Jal konsari, 23,90 Çigaa ork estrası. Varşava Mt metra) 21,20 d. y 21 üparet parçaları, 20 d0 Berlin — (1693 metre) 90 edebiyat bahisteri, 91 Bavyora sıhhiyesi 23,40 şen müsiki. ı İ -— . Mısı Tahvı lerinin İı(raırı]aıerı Kahire 16 — Yüzde 3 faizli Mısır tahvillerinden 1886 tarihli 325968 mer ya 80 bin, 1903 tarihli 698762 numaraya 50 bin 1911 tarihli 179051 nümaraya $0 bin frank isabet etmiştir.