28 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

28 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

SON POSTA Eylöl 28 ÇANAKKALE —HU3— Kumandaya Başkası Ge- çince Kargaşalık Başladı rında iki tabur ihtiyattan maada yedi veya sekiz taburla müdafaa edilmekte idi. Bu kuvvetin kısmı azamı Türk sol ve sol merkez cenahlarında bulunuyordu. Sağ cenahları ise daha hafif kuvvet- lere istinat ediyordu. Fakat Türk mevzilerinin, tabiye noktai naza- rından en mühim ciheti İngiliz hattına karşı bir zaviye teşkil etmesi ve bunu ikiye bölmesi keyfiyetidir. Birinci Kirte Muharebesi 28 nisan sabahı saat 8 de, donanma Kirteyi ve Ahibabanın önündeki sırtları fasılalı surette bombardıman — etmiye başladı. Karadaki 20 top ta öteye beriye ateş ederek bu bombardımana iştirak etti ve bir müddet sonra da 29 uncu fırkanın yorguün ef- radı siperlerden çıkarak Kirte istikametinde yavaş yavaş ilerle- meğe başladı. Sol cenahata 87 inci livanın Border Regiment alayı denizle Zığindere arasında, — İnniskilling Fusilliers — kıtaatı Zığınderenin şark tarafında ve South Wales Borderers taburu da ihtiyatta bu- kunuyordu. X sahilinde eşya taşımakta olan Anson taburunun bir kısım efradı da Border Regiment ala- yına iltihak ederek ileri hareke- tine iştirak etmekte idiler. Hattın merkezinde 88 inci liva soldan sağa doğru Essex Regiment ala- yını , Hampshire ve Worlesters- hire kıtaatını ve bir miktar da Ro- yal Sest taburu efradımı ikame etmişti. Cenuba Boğaza doğru uzanan Worcester — Shir'lerin — sağında 175 inci Fransız alayının üç ta- buru bulunuyordu. Bunlar ayrıca Fransız Metropolitaine livasının iki talkınru ile takviye edilmekte idi. Türk mevzileri Kirte civı-l 86 mcı İHiva ihtiyatı teşkil l ediyordu ve sabah saat sekizde X sahilinin cenubu şarkisinde | tecemmü etmişti. Daha geride, W sahilinde King's Oion Scottish ! Borderers kıtaatı karaya çıkmakta idi. Bunlar bilâhare 87 inci livaya iltihak edeceklerdi. Bidayette 29 uncu fırkanın cep- hesinde her şey yolunda - gitti. Hiçbir. mukavemete — tesadüf edilmedi, Türk topları gayet seyrek ateş ediyordu ve sabah saat 9da nerede ise Kirtenin aptedileceği zannolunuyordu. Filha- kika, bugün Türk vesaiki resmi- — ——— Resim — Tahlili — Kuponu | Tabiatinizi — öğrenmek 5 adat likte gönderiniz. tâbidir. ve iada edilmek istiyorsanıı | e bi | tosminiz sıraya resminizi kupoa İsim, meslok Yeya san'at? Bulunduğu memleket intiyar mi ? n klişesl BO — kuruypluk | Pul mukablliada gönderilsoili: İngiltero Hükümeti tarafından Gazi Hz. ne hediye edilen öserin tercümesi Yazan: Ceneral Oglander yesinden de — anlaşıldığına — göre Türklerin bir kısmı, İngiliz ileri hareketi üzerine biraz ric'at etmiş- lerdi. Saat 9,15 te Jeneral Hun- ter-Weston bizzat fırkanın kuman- dasım — deruhte etmek — Üüzere 138 rakımlı tepeye geldi ve ileri hareketine nezaret etmek üzere Jeneral Marshall'i cepheye sevketti. Jeneral Marshall kendi- sine muvakkaten erkânı harbiye heyeti vazifesini görmek Üüzere maiyetine birkaç zabit alarak cepheyo gittise de, muayyen bir karargâha ve telefon tesisatına malik olmadığı için iki millik bir cepheyi kontrol edebilmesi im- kânsızdı. Kumandanın bu suretle başkasına devredilmesi muhabe- ratla, raporlarda ve muvasalada birçok teahhur ve kargaşılığı mucip oldu. Gayrimuntazam — bir hattan başlıyarak, kuvveti ve vaziyeti bilinmiyen bir düşmanın gözü önünde cepheyi tamamile değiş- tirmek teşebbüsünün bütün müş- külâtı bir müddet sonra kendi- ni göstermiye başladı.İleri hareketi başladığı — zaman — merkezde, Hampshire Regiment alayının iler- deki bölükleri, sol taraflarında bulunan kıtaattan 600 yarda ile- riye geçmiş bulunuyorlardı. Bütün fırkanın sağa doğru bir çark hareketi yapacağını ve yahut sağ cenahtaki kıtaatın mer- kezdeki kıtaat kadar ve o sürat- le ilerlemesi matlup olmadığını takdir edemiyen ve sol tarafla- | rındaki kuvvetlerin de ayni hat üzerinden ilerlemesini bekleme- | den ileri atılan bu bölükler, bir | müddet sonra her iki cenahlarının Ğandi Perhizi Bozdu, Fakat.. Bombay, 27 — Günlerdenberi açlık grevi yapan Gandi grevden vazgeçmiştir. — Gandi, İngiltere hükümetinin — tebliğini dinlemek için yastıklara dayanarak yatağın- dan kalkmıya mecbur olmuştur. Bundan sonra dostlarile biraz vinden vazgeçmesi için ileri sür- düğü bütün şartlarının ifa edil- diğine emniyet getirdikten sonra dini merasim — yapılmasını iste- miştir. Merasim meşhur Hint şairi Tagorun idaresi altında yapıl- mıştır. Gandi, şekerli bir limon daklarına kadar götürmüş, fakat bitap bir halde yere düşmüştür. 3f Pona, 27 — Doktorlar, pek hafif ve bitkin bir halde olan Gandinin birkaç gün içinde iyileşeceğini — ve tabil şekilde tegaddiye başlıyabileceğini söyle- mektedirler. İşsizliğin Garip Tecellileri Berlin, 27 Wolff ajan- sından bildiriliyor: Berlin şehrin- ağustosta taşıdıkları — yolcuların miktarı takriben 30,000,000 dur. Bu miktarda 1931 ağustosundaki nakliyata nazaran 6.000,000 luk bir tenakus vardır. Bu eksilmenin işsizlikten gelmiş olması muhtemeldir. ileri SON P;r ANIN İLÂN FİATLERİ #—İlânın bir Batırı gaztlenin metln yazısllo vasati 4 kelimedir. Ayni yazının 2 satırı # santimdir. 3--Daha kalın ve daha inco yazılar Santimi 400 Kr, 250 200 100 50 25 arda fada da açıkta kaldığını gördüler. Ark TAVIL ZADE VAPURLARI AYVALIK Postası SELÂMET vapuru her Perşembe saat 17 de Sirkeciden hareketle Gelibolu, Çanakkale ve Körfez tarikile Ayvalığa azimet ve av- det edecektir. Dikkat : Cuma güaü Edremit yol- cularımı trene yetişiirir ve Ayvalık yol- cularım Dayni gün akşamı Ayvalığa çıkarır. Yolcu bileti vapurda da verilir. Adres: Yemişte Tavilzade Mus- tafa biraderler. Telefon: 2.2210 NAİM VAPUR İDARESİ İzmir şürat Postası (20 saat ) Lüks ADNAN vapuru Her vofa Perşembe #L G Sant lam 18 de hareketle doğru İZMİR'e ve Pazar günleri İzmir'den saat 14 12 da hareketle İstanbul'a avdet eder. Tafsilât için Galata, Gümrük karşısında Site Fran- sez Han No. 12 yazıhanesine e müracaat. Tel. B. O. 1041 wenei Zayi: İran sefaretinden pasaportumu kaybettim. Yenisi gağımdan eskisinin hükmü yoktur. İran tebaasından Sadık oğlu Yusuf aldığımn Sadık Zade Biraderler Vapurları: Karadeniz Postası DUMLU PINÂR yapuru 20 ensi Perşembe günü akşamı saat 18 de Sirkeci rıhtımından hareketle (Zongul- dak, İnebolu, Samsun, Ordu,Gi- resun, Trabzon Rize ve Hopa) ya azimet ve avdet edecektir. Fazla tafsilât için Sirkeci Meymenet Hanı altında acen- talığına müracaat. Tel. 22134 Yedinci İcra Memurluğun- dan: Bir borçtan dolayı mahıçuz ve y lokantaya tarihine at dokuzdan Çadırcılarda bilmi: de hazcır bulunacak mem matları ilân olunur. Fatih Sulh 3 üncü Hâkimliğinden: loşman elendinit İkame hül olduğu önderilen mübaşir anlayılınış mübakemea olan saat 10 da — mahkemede hazır bulunmadığı takdirde giyabında hiküm verileceği tebliğ — makamını kalım — olmak Üzere ilân. olunurz. ——— günü görüşmüştür. Gandi, açlık gre- | usaresi ile dolu bir bardağı du- | de ve civarında trenlerin geçen | l Bugünün Meselelerinden l Hukukta Müsavat İtalyan _Ba;veî(înli,_ Bir Makale İle Alman İddialarını Tahlil Ediyor (Baş tarafı | inci sayfada ) ve mantıki olarak cemiyetin he- yeti içine daim! bir âzalığa malik olmamasile başladı. O dakikadan itibaren bütün cihan tarafından hukuk ve vazifelerde, Almanyanın hukuk! müsavatı, yani diğer dev- letlerle müsavi olduğu esası kabul edildi. Sonra Locarno itilâfi geldi? Bu itilâfta Almanya ve Fransa- nn emniyeti, İngiltere ve İtalya tarafından temin edildi. Tabiidir ki, gerek —Almanyaya Fransa tarafından vukubulacak bir taar- ruzda ve gerek Fransaya AF manya tarafından — yapılaca bir tecavüzde, İngilttere — ve İtalya devletleri” tarafından Almanya ve Fransaya verilen bu teminat, bu iki devletin ayni derecede müsavi hak sahibi olduklarını gösteriyordu? — Yani bu iki devletin herbiri diğerine taarruz | etmemekle mükellef - tutuluyordu ve herbirinin de ayni derecede himaye ve müdafaa hakkı oluyordu. Bu meselenin tarih cihetinin tam ve siyasi noktai nazardan da mantıki bir surette tetkiki istenilirse, bütün bunları hatırla- mak icap eder. Maamafih, Cemi- yeti Akvama girmekle beraber ve Locarno itilâfına rağmen, A- manya hâlâ bir aşağılık (madun- luk) şeraiti içinde bulunuyor. A manya, Versay Muahedesi ahkâ- mı mucibince filen silâhlarından tecrit edilmiş bulunuyordu ve bu muahade Almanyaya, da- hil asayişini temine ancak kifa- yet edecek bir miktarda küçük bir askerl! kabiliyete müsaade ediyordu. Fakat ayni Versay müahadesinde, Almanyanın sitâh- larından tecrit edilmesi, diğer bilâmum devletlerin de ayni de- | recede silâhlarını terketmelerinin | başlangıcını teşkil edecekti: | resmi, aleni kadar — tutulmıyan ve büyük bir te- Şimdiye | ahhüt! Terki Teslihat Konferansını | ihzar eden komisyonun mesaisi beş sene devam etti; asıl kon- | Ferans ta beş ay sürdü; yüzlerce | nutüuk - irat edildi; tab'edilen ra- porların irtifaa, Amerikanın meş- hur Empire Buildingi gibi yetmiş, seksen katlı bir binanın yüksek- liğini geçti; fakat bu kâğıt dağr nın altından Benes teklifinin ve itirazının faresi çıkıverdi. Sarih, yazık ve pratik olan Grandi teklifleri nazarı itibara alınmadı. Şunu kabul ve teslim etmek lâzımdır ki, hiç olmazsa ilk devre- sinde - ki en mühim devresidir- Terki Teslihat konferansı suya düştü. Bu konferansın kapandığı ve tekrar açıldığı zamanlar ara- sındaki müddet zarfında işitildiği kadar hiçbir zaman, Avrupada, silâh sesi ve gürültüsü işitilme- mişt'r. Sukutu hayal umum! ve bilhas- sa Almanyada pek derin oldu. Versay — muahedesini imzalıyan- lardan, İtalya hariç, hiçbirinin terki teslihat siyasetine yanaşmak istemedikleri ve binacnaleyh mu- | ahedeye sadık kalmadıkları kana- ati Almanyada hâsıl olmuştur. Esasen Almanyanın son günlerde yaptığı talebin sebebi de, Terki Teslihat Konferansının iflâs etmiş olmasıdır; bu iflâs, —Almanya ile diğer devletler arasındaki hukuk müsavatsızlığını daimileş- tirmektedir. Şimdi Alman Harbiye Nazırı Von Schleiherin müheyyiç ağır bir kararı karşıs'ındayız. Ya hukukta müsavat kabul edilir, yahut ta Almanya Terki Teslihat Konferansına iştirak etmez. Al- dilmiye | cEVMİYS | Kakiki bir surette silâhlar terke- ve | manyanın Terki Teslihat Konfe- ransından çekilmesi, bu konfe- ransın tamamile felce uğrama- sını intaç —edecektir. — Fakat bu vaziyet ayni zamanda, esasen Japonyanın ve — İtalyanın almış oldukları vaziyetle mühim dere- cede sarsılmış olan — Cemiyeti | Akvam için de şiddetli bir dar- be olacaktır. Şu noktai nazardan hareket etmek İâzımdır: Almanya, silâh- lanmış devletler arasında şayet onlar da Versay muahedesinde teahhüöt etmiş oldukları gibi Al- manyanın derecesine inmezlerse, ebediyen bu vaziyette kalamaz. Daima ayni mesele karşısındayız: Bütün devletlerin umumi em- niyetlerinin muhakkak azami bir teslihat haddine mi istinat etmesi lâzımdır? Yoksa, benim 1928 de İtalya Âyan Meclisinde söyledi- ğim gibi bu teslihat asgari bir hadde indirilemez mi? Asgarli hadde doğru gidildiği takdirde dilmelidir. Aksi hal muvafık düş- mez. Binaenaleyh, teslihatın sc- viyesi inmezse, Almanyanın kendi teslihatını yükseltmiye bhakkı ol- müş olur. Bu hukuk müsavatı iddiası ret ve inkâr edilemer; çünkü böyle yapıldığı takdirde, Alman- ya aşağı devletler seviyesine, yâni siyasi ve askeri hâkimiyet- lerine malik olmıyan devletler seviyesine inmiş olur. Şu halde, Almanyanın Terki Teslikat Kon- feransından — çekilmesine — mâni olmak için teslihat sahasında hukuk müsavatını tanımak — va kabul etmek lâzımdır. Fakat derhal şunu da ilâve et- mek mecburiyetindeyiz ki, bütün Avrupa devletleri karşısında ve bütün dünya efkârı umumiyesi karşısında Almanya, bu hukuk müsavatını elde edince, onu sui- istimal etmemeli, Terki Teslihat Konferansının kapıları, iyi veya fena bir netice ” ile kapandıkları zaman, bu hukuki müsavattan büyük bir itidal ile istifade eyle- melidir. Almanya pek müdebbir ve mutedil olmalı ve kendisine bir- çok muharebe ve mücadelelere mal olan eski Fsikoloji hatalarımı tekrar — etmemelidir; — busuretle Almanya, — sulhü arzu ettiğini isbat — etmelidir. * Hukukta müsavat ,, çerçevesine — girecek levhanın — eb'adı. esasen pek ziyade — sarsılmış dünyayı daha ziyade sarsmıyacak bir de- recede olmalıdır. Hukukta müsa- vat elde edince, Almanya mutedil ve ihtiyatkâr olduğunu, hakik! ve samimi bir surette sulhü ve teş- riki mesaiyi arzu ettiğini göster- melidir. Terki teslihat konferansı iflâs edince, Almanyanın yeni askeri teşkilâtında da İâzım gelen nis- bet muhafaza edilmelidir. Her- halde bu, Almanyanın da arzu ettiği gibi, bilümum devletler arasında yapılacak bir - itilâfıin eseri olmalıdır. Tarihin seyrini durdurabile- ceklerini, Rusyadan sonra Avru- panın en kalabalık milleti olan Alman milleti gibi yüksek bir medeniyete — sahip bir milleti ebediyen ezebileceklerini zanne- denler feci bir hulyaya kapılmış- lardır. İstikbalin yollarını açmak için maziye ebediyen mıhlanmış olarak kalınamaz. — Musolini