28 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

28 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

28 Ey'ü. © Hergün Münderecatımızın çoklu- ıdan dercedilememiş- ———— Jeneral Mak Artür Dün Gazi Hz. Tarafından | Kabul Edildiler Dün saba Ankara ziyaretin- den dönen Amerika Müttehit Hükümetleri Erkânı Harbiye Re- isi Jeneral Mak Artür cenapları dün Gazi Hz. tarafından kabul | edilmiş, Dil Kurultayında hazır | bulunmuştur. Gazi Hz. ile Jenaral Ce- napları arasındaki mükâleme çok dostane bir şekilde cereyan et- miştir. Jeneral cenapları bugün Tak- simdeki Cümhuriyet âbidesine bir çelenk koyacaktır. Gazi Hiz. I — İş yapmak istiyenler için da- 2 - ima uzağı, ilerisini görmek lâzımdır. | en mühim şarttır. Celâl Böğt Kabul Ettiler Vekili Celâl Bey dün gelmiş ve Haydarpaşa- ile- doğruca: Dolüre- çmiştir. Gazi Hz. abul ederek yemiye koymuşlardır. Gazi Hz. yemekten sonra Celâl Beyi hususi bürola- rında kabul ederek uzun müddet görüşmüşlerdir. İktisat Vekili İstanbuldâ on gün kadar kalacak, birçok müer seseleri, fabrikaları gezecek, tet- kikat yapacaktır. Sanayicilerden, vapurculardan ve afyonculardan birer heyetin Vekil Beyi ziyaret ederek bazı temenniyatta bulunacakları söy- lenmektedir. Tevfik Rüştü Bey Cenevrede Komisyon Reisliğine İntihap Edildi Cenevre, 27 — ( A.A. ) —Mik letler Cemiyeti heyeti umumiye- si 6 büyük komisyon reislerini intihap etmiştir. Türkiye Hariciye Vekili Tev- Rüştü Bey, Ruznamei Müza- t Komisyonuna riyaset ede- İktisat şehrimize dan bir muş Celâl ala- fik İ liyalık tevebhtm Bilenden İstifade için görmek 3 — Görmeden yapılan işlerden fayda çikmaz. Fakat zarar vereceğ, muhakkaktır. SON TELGRAF HABERLERİ Dedenin Mezarı Başında! Adanada Ruhani Âyi in Yap an Kadınlı Erkekli Bir Kafile Yo kalâhd Adana, 28 ( Hususi ) — Eskiden hakkında ev- edilen ve bulunan Cebbar Dedeyi ziyaret etmek istiyen kadınlı, erkekli bir kafile jandarmalar tarafından yakalanmıştır. Bu kafile otomobillere binerek Cebbardede | yere gelerek birleşmişle,r ziyaret tertibatı almışlar» dır. Bundan sonra dedenin ruhuna evvelâ kurban- lar kesilmiş, bir takım garip dualar bu civarda gömülü | dağına doğru yol almışlar, Dedenin gömülü olduğu | | kanunun hükümlerine tevfikan okun- ! mıya başlanmıştır. Diğer taraftan da dedenin ruhu için buhurdanlar yakmışlardır. Bu işler bittikten sonra kafileyi teşkil edenler Dedenin mezarı başında ilâhiler okumıya koyuk muşlardır. Tam bu sirada jandarmalar meseleyi haber alarak hâdise mahalline gelmişler ve hep- sini de çürmümeşhut halinde © yakalamışlardır. Bunlar tekke ve türbelerin kapanması hakkındaki muhakeme edile- ceklerdir. Mü ithiş Bir Zelzele Balkan Yarımadası Sarsıldı, Selânikte 300 Kişi Telef Oldu Selânik, 28 ( Hususi) — Ev- velki gün bu civarda müthiş bir zelzele (olmuş, hemen bütün mıntaka şiddetle sarsılmıştır. Mülbakattan gelen son malü- mata göre zelzele epeyce tahri- bata sebep olmuş, 20 kadar ev yıkılmış 300 kadar insan enkaz Hükümet felâketzedelere yardım tertibatı almıştır. Atina 28 (Hususi) Atina rasathanesinin (o tetkikatına göre son iki günde Balkan Yarım adası büyük bir zelzele felâketi geçirmiştir. Selânik mıntakasında vaziyet İ çok fecidir. Nüfus telefatının 250 Zelzelelere ait tetkiklerle meşgul olan rasathanedeki alet dün akşam gayet şiddetli bir zelzele kaydetmiştir. Bu zelzele okadar kuvvetli olmuştur ki Okaydeden aletin iğnesi yerinden çıkıp fır- lamıştır. Bu sarsıntının Balkan Yarım- adasında olduğu zannedilmekte- | altında kalarak can vermiştir. Cesetlerin 200 kadarı çıka- cektir. M. Venizelos Kralcılarla Şiddetli Bir Mücadeleye Girişti Atina, 27 (Hususi) — M. Ve- nizelos bugün Zaimisi kabul etmiş ve intihabat neticesine dair gö- üşlerdir. Mülâkat esnasında M. Venizelos, cümhuriyete karşı hiçbir fena harekette bulunmıya- a dair Çaldaristen söz alması- i takdirde fırkasını dağıtaca- kendisine İsöylemesini M, Zaimise havale etmiştir. E. Muhsin Beyin Davası Dün birinci ceza mahkemesinde Ertuğrul Muhsin Beyle Ahmet Hida- | yet Beyin karşılıklı açtıkları hakaret davasına devam edil » Muhake- me kararın tefhimi için başka bir Büne talik edilmiştir. Darülbedayide Temsiller Darülbedayiin kış temellerini veraceği Tepebaşı kışlık tiyatrosun- da birkaç kadar bitmiş olacaktır. Bu tamiratla bu sene sahne daha ziyade edilmiş, bilbassa yeni piyesler için, çok güzel dekorlar yapılmışlır. Biçki Yurdunda Türk Kadınları Biçki Yurdu- Dun 20inci yıldönümü münasebe- tile yarın Yurdun Divanyolundaki Mezkezinde tertip edilen sergi üşat olunacaktır. başlanan tamirat tevsi güne | pi Vaziyet çok. elimdir. den fazla olduğu tahmin ediliyor. Ratibor, (yukarı Silezyada) 27 (A. A ) — Wolff Ajansından : dir. Bu rasathane iki senedenberi bu kadar şiddetli bir zelzele kay- detmemiştir. İskân Müdürü Tahsin Beyi Ölü İskân İdaresindeki suiistimal tahkikatı devam etmektedir. Yeni bazı tevkifat yapılmıştır. Suüsti- malin bir şebeke tarafından yapıldığı anlaşılmak- tadır. Emlâkin tapuya raptı ve tescili için yapılan evrakta sahte ve taklit imzalar (o konulduğuda anlaşılmıştır. İskân Müdürü Tahsin Bey sabtekâlığı haber M. Heryo Cenevrede Gesöve, 2E ÇA AYM Heryo, buraya gelmiş ve Sir Jon Simon ile görüşimüştlr. ! veti mi | Bir Vefat I Atina, 28 ( Hususi) — Pire Belediye Reisi, Amiral Miyaulis mle Tehdit Ettiler J alıp tahkikata başlayınca kendisine tahkikattan vazgeçmesi, aksi takdirde öldürüleceği hakkında bir tehditname gönderilmiştir. Tahkikat inkişaf et- mektedir. Kırklareli Tapu Memuru Şinasi Bey ter- kif edilmiş, Edirne İskân Müdürü Cemil Bey de nezaret altına alınmıştır. Yeni Buğday Dün şehrimize Anadoludan | 13 vagon ve 300 çuval buğday | £ gelmiştir. İSTER İNAN, İSTER İNANMA! Gazetelerde okuduk: “Belediye şeker ibtikârile meşguldür. Dün Beledi- ye İktisat Müdürü ve Belediye Müfettişleri şehrin muhtelif yerlerinde teftişler yapmışlar, şeker fiatlarını tetkik etmişlerdir. Mahalle aralarında bazı bakkalların şekeri fazlaya sattıkları görülmüş, beş bakkal hak- kında zabıt varakası tutulmuştur. “Diğer taraftş gPgleğire, “Ty ilgiğğrinın öğ filen geçmek için açılması kararlaşmış olan Belediye kooperatifinin biran evvel açılması için çalışmaktadır. Kooperatif piyasadan dört, keş kuruş ucuza şeker, kahve, pirinç (satacak, icap şehrin © kenar © semtlerinde edilecektir... Şu karşısında ER “MANMA! ederse kooperatifin satış yerleri tesis vaziyet mücadeleye © çabuk Sade Türkçe.. Karışık Türkçe A.E Dilimizin sadeleştirilmesi te- şebbüsleri karşısında saçları kı- rarmıya başlıyan neslin kızması veya sevinmesi ihtimallerini ayni derecede varit görüyorum: 1 — Kızacaktır, çünkü imti- ban salonunun kapisi önünde bile Arapça, yabut Acemce kelimelerden nasıl terkip yapı dığını unutmamak için elinde tuttuğu kitabı bir defa daha karıştırdığı zamanları hatırlıya- caktır. 2 — Sevinecektir, çünkü siyah tahtanın önünde Fuzulinin bir beytini tahlil ederken döktüğü terin acısını çıkaracağını düşü- necektir. * Maamafih ister kızsın, ister sevinsin, ben dün akşam bir ar- kadaşımın bozuk bir radyo önünde iki saat hiçbir şey anla- mıyarak bekledikten sonra kö- pürdüğünü gördüm. On sene müddetle hergün bir saat Arapça, bir saatte Acemce sarf veya nahiv öğrendiğini dü- şünmüş, bu saatleri biribirinin Üzerine koymuş, muazzam bir yekün bulmuş. — Bilir misiniz bu Arapça ve OAcemce bana (nekadar vakit kaybettirmiş? diye sordu. Bulduğu yekönu söyleyince dinliyenler: — Arapça ile Acemce sana yalnız vaktini değil, aklını da kay- bettirmiş olacak ki bu hesapları yapıp çıkarıyorsun! Cevabını verdiler. Arkadaşım büsbütün kızdı, radyoyu da,bizleri de bırakarak çıkıp gitti, Fakat ben: — Ne dersin bu işlere? Su- alinin en iyi cevabını bizim kapıcıdan aldım : — Efendi onu sen düşün, dedi. Ben ne arapça bilirim, ne de acemcel Halbuki sen boyuna söylediğin ve yazdığın yabancı kelimelerin karşılıklarını öğrene- ceksin! Evet bana göre hava hoş, sen düşün! * Sözün kısası: Kurultayın ka- rarı on dört milyon halktan on üç buçuğunun esasen bildiğini ve yaptığını teyit edecektir, fennileştirecektir. sizin ve bizim başımızdadır. Başvekil Pş. Antepte Halkın İhtiyaç- larını Tesbit Ettiler Antep, 28 (Hususi) Dün Kilise giden Başvekil İsmet Paşa orada yerli kumaşları tetkik et- mişler, vücuda getirilen eserler- den çok memnun kalmışlardır. Başvekil Pş. bugün şehrimizde tetkikat yapmışlar, halkla temas ederek ihtiyaçları tesbit etmiş- İ lerdir. İsmet Pş. bugün Urfaya hareket edeceklerdir. Kontenjan iListeleri Tebliğ Edildi Yeni kararnameler ve konten- jan listesi dün tebliğ edilmiştir. Yeni liste ve kararnameler ikt- di mehafilde fevkalâde memnu- niyetle karşılanmıştır. Yeni liş- telerin tatbikine bir Teşrinev- | velde başlanacaktır.