20 Kasım 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

20 Kasım 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Şeker Yerine Şeker Kamışı Susığırlık, (Husust) — Kara- mızda bu sene buğday mahsulü bire yedi, arpa mahsulü bire sekiz alınmıştır. Taneler geçen seneye nisbetle daha dolgun ol- muştur. Diğer hububat ve bik hassa fasulye, bakla ve saire evvelki senelerden daha fazladır. Sınai nebatattan afyon ilkba- har donlarından mütcessir olduğu için istihsalât noksandı. 90650 kilo tuhuma makabil ancak 47 kilo afyon sakızı elde edilebik- Halbuki daha evvelki sene bemen hemen ayni miktar zcri- yata mukabil 600 — kilo afyon “ gakızı Çistihsal edilmişti. Merkez kaza ve mülhakatında şeker kamışı zeriyatında ber sene biraz daha fazlalık göze çarpıyor. Evvelki sene 120 dönüm şe- ker kamışı ekilmiş, ve 11 bin kile şeker kamışı alınmışlı. Bu son sene ise 420 dönüm ekilmiş, 50,000 kilo mahsul elde edilmiş- . Görülüyor ki iki sene arasında büyük fark vardır. Bu süretle Susığırlık kazası şeker istihlâkinin —*610 unu temin et- mektedir. Bu *510 tabit umum! nüfus nisbetine göcedir. Halbuki Ööyle aileler vardır ki bu sayede yüzde derecesinde şekerden tasarruf yapıyorlar. Şeker kamı- şından burada bir nevi pekmez çıkarılmakta bu pekmez de şeker yerine kulianılmaktadır. Fakat kazamız için çok büyük faidesi olan bu nebat fennl şe- kilde ekilmemesi yüzünden evsa- finı değiştirmektedir. Bunun için Adanadan celbolunacak — tohum ve kalemlerle şeker kamışlarının ıslahı düşünülmektedir. Malatyada Teftişler Malatya (Hususi) — Vali Tev- fik Bey, refakatinde Jandarma Kumandanı, Emniyet Müdürü, Tayyare Cemiyeti Reisi olduğu halde Kâhte ve Adıyaman kaza- larımı teftişe gitmiştir. Sındırgı Belediye Azaları Sındırğı (Hususi) — Belediye meclisinin 12 azâsı vardır. Bu azâlardan yedisi istifa etmiştir. Belediye azâlığı için — yeniden intihap yapılacaktır. Balıkesirde Bir Zevcs Katiti Vakalandı Balıkesir (Hususi) — Bir müd- det evvel karısı Sultanı ve Cafer isminde — birini öldüren — kıptı Şaban yakalanmıştır. Merşinde Portakal Ağaçlarına Bir Hastalık Sirayet Etti Mersin (Hususi) — Son gün- lerde şehrimizdeki portakal bah- çelerinde hastalıklar zuhür etmiş ve portakallar dökülmiye başla- müştür. Sıcakların tesirile vuku- bulan ve alırnarya denilen has- talıklar bütün ağaçlara sirayet etmiştir. Ziraat Müdiriyeti tedbir almaktadır. Bahkesirde Bir Ceset Bulundu Balıkesir ( Hasusi ) — Evvelki gün Ziraatbakçesi civarındaki Soa- gukuyuda bir kadın cesedi bulum- muştur. Bir cinayete kurban git tiĞi zannedilen bu kadının hüvi- B tesbit edilememiştir. Üzüm__Ye İnçir İzmirldör Hümur Taths Yermelüci Ve Üzüm İzmir, (Husu- si) — Bir hafta- danberi durgun olan üzüm piya- sası dünden iti- baren - faaliyete başlamıştır. Bir hafta evvel, fi- yatleri — düşür- memek bususun- da müttehit ha- rekete karar ve- ren tacirler, söz- lerinde durmuş ve mallarını sat- mamışlardır. Bu sebeple fiyatler eskisinden — bir kuruş — fazlasına hlamıştır. Mevsimin geçmesine rağmen, üzüm müşterileri çoğalmıştır. İk- tısat ve Tasarruf Cemiyetinin yaptığı büyük propaganda, fay- dalı olmuş ve bu sayede üzüm fiyatleri feci bir şekilde sukut satılmıya baş- Kurabiyesi Yiyorlar İzmirde kuru Üzüm hazırlanırken etmekten kurtarılmıştır. Bilhassa dahildeki yatı ve askeri mek- teplerimizle, askerlerimize tatlı yerine Üzüm hoşafı, ve incir tat- | hsı verilmesi fiyat sukutunun önüne geçmiştir. Geçen seneye nazaran İzmir halkı üzüme bu sene Üç dört misli fazla rağbet etmektedir. Hal- 54j — kın hemen ekse- üzüm — ve İncirin çeşit çeşit tatlılarını ve ku- rabiyelerini yap- maktadır.. Piyasadaki ü- züm satımı ta- cirlerin müttehi- den hareketi ve üzümlerini düşük fiyatle satmak istememeleri, İz- mirin ve dolayr sile memleketin kıymetli — mah- sulü olan üzüm ve incirlerimizi yükseltmiştir.. Alâkadar kimseler, bu vaziyetin devam müddetince fiyatlerde, daha ziyade tareflü hasıl olacağını söylemektedirler. Tahmin edildiğine göre bu sene memlekette Özüm ve incir sarfi- yatı diğer senelere nisbetle Üç, dört misli fazla olacaktır. Ulukışla'da Kış Geldi Halk Zahire Tedarik Ediyor Ulukışla ( Hususi ) — Soğuk- lar baş göstermiştir.. Bu sene kışın diğer senelere nisbetle daha fazla olacağı tahmin edilmekte- dir. Halk kışlık zahiresini teda- rike başlamıştır. En fazla ekmek- lik zahire tedarik edilmektedir. Ereğli ve Pozantideki devlet demiryollarına ait tamirhane ve depoların Ulukışlaya nakledilerek tevhit olunacağı haber alınmıştır. Bu baber şehirde yeni bir iş çığırı Aaçacağı için halkı çok sevindirmiştir. Ulukışla'da şayanı takdir bir okuma havesi vardır. Büyüklü küçüklü herkes okumak istemek- tedir. İnkılâp İlkmektebine (180) müahtelit tale e devam etmekte- dir. Büyüklerden ekumak istiyen- ler içinde kurslar açılmış ve çalışkan — muallimlerimiz — halkı meccanen — okutmayı — derühde etmişlerdir. Adanada Gıda Maddeleri Bugünlerde Çok Boldur Adana (Hususi) — Son gün- lerde şehrimize külliyetli gıda maddeleri gelmiye başlamıştır. Bilhassa Antepten gelen petmez ve Antep fıstığı şehrimizin he- men her yerinde göze çarpmak- tadır. Bundan başka findık ve incir de pek ziyadedir. Halk bu külliyetli .gıda maddelerini, bi- hassa tatlı yerinde kullanmakta- dır. Bu mahsulâta fazla rağbet gösterilmektedir. Adanada Sir Cerh Adana ( Hususi )— Karasanti nahiyesinin Ören köyünde bir kavga çıkmış, Mehmet ve Mus- tafa isminde iki arkadaş, ayai köyden Hasanı ağır surette ya- ralamıştır. £ Urfada Bir Ölüm Faciası Urfanın meşhur saai kulesi Urfa, (Hususi) — Burada çok feci ve tüyler ürperici bir kaza olmuştur. Tuz İnhisarı memurla- rından Mustafa Ef. evvelki gün Hacı Sait “dır. Selâmlığın avlusunda üç ar- kadaş konuşurlarken bir hizmetçi ev sahibi Sait Ağanın kardeşi için bir alet ve bir de çifte tüfeği gelirmiştir. Fakat bu sırada hay- vanın Ürkmesi netiecesi olarak tüfek yere düşerek patlamış ve bütün saçmalar Mustafa Ef. nin yüzüne isabet etmiştir. Zavallı adamın gözleri fırlamış, Mıtııı parçalanmıştır. Hastahaneye kal- dırılan Muastafa Ef. biraz sonra ölmüştür. Urfada Yeni Bir Kulüp Urfa, (Hususi) — İdman yur- dundan ayrılan bazı — gençler *Uyanık,, namile bir kulüp aç- mışlardır. Malatyada Bir Yüz Lira Çok Garip Bir Macera Geçirdi Malatya (Hususi) — İsmetpa- şa mahallesinde oluran Kars muhacırlarından Recep Efendi bir iki gün evvel çarşıda yüz Hralık bir banknot kaybetmiş, aramış ve bulamamıştır. Aradan iki gün geçtikten sonra bu para bulunmuştur. — Hâdisenin — garip ciheti şudur: Burada Akçadağlı Ali oğlu İsmdil işminde bir adam vardır. Bu adam fakirdir. İsmailin bir iki gündür bol bol para sarfet- tiği nazarı dikkati celbetmiş, bunun üzerine tahkikat yapılmış ve Recep Efendinin kaybolan yüz İirasının İsmail tarafından buluduğu anlaşılmıştır. Kaçak Et Satmış Malatya (Hususi) — Şehrimiz- de kasaplık aden Bessenin Ah- met kaçak et satarken cürmü- meşhut balinde yakalanmış'ır. n Sındırgı'da İki Mühim Kaçakçılığın Muhakemesi Yapıldı Sındırgı (Hususi) — Son gün- lerde Sındırgı'da iki kaçakçılık vakası olmuştur. Bunlardan birisi Diliceli köyünden Çakıcı Mustafa tarafından yapılmıştır. Üzerinde bir miktar sigara kâğıdı ile ya- kalanan Mustafa İhtisas mahke- mesi — tarafından 6 ay hapse mahküm edilmiştir. Diğer kaçakçılık vakası ise daha mühimdir, Kızılkör köyünde Molla İbrahim ile Halil oğlu Süleymanın müştereken kaçakçılık yaptıkları — anlaşılmış, — yapılan aramadada (770,000) sigara kâğıdı ile yüzlerce okka kıyılmış ve yaprak kaçak tütün zuhur etmiştir. Kaçakçılar İhtisas Mahkemesine tevdi edilmişlerdir. Dünya İktısat Haberleri Dünya buhranının — halledi-- mesi için bulunan çarelerden biri de borçlar meselesinin halli idi. Bu maksatla geçen sene Ame- rika'nın Almanya'ya verdiği mo- ratoryom bu ay bitmek üzeredir. Alman moratoryomunun - uzatı- ması bugün için beynelmilel bir mesele halini almıştır.. Çünkü Amerika — alacağını — istemekte ısrar ederse, dünya buhranı daha ziyade şiddetlenecek ve bütün devletler içinden çıkılması güç bir felâkete sürükleneceklerdir. Bunu sezen İngiltere hükü- meti, kendi barçlarının tehiri için Amerika'ya — muracaat et- meğe mecbur kalmıştır. İngilteere gelecek ay içinde — Amerikaya 38 milyon İngiüz liralık bir taksit ödemiye mecburdur. Fil- vaki İngiltere bu parayı hazırla- mıştır. Fakat borç meselesinin kökünden halli için evvelâ kendi borçlarının tecili işini halletmek Tâmmgeldiğine kanidir. Diğer taraftan —Fransa da, kendi borçları için Amerikadan ayni müsaadeyi istemiştir. O Fransa ki, daha geçen sene Almanyaya moratoryom - verilme- sine şiddetle muhalefet etmiştir. Şimdi bütün mesele, Ameri- kanın bu müracaatlere vereceği cevaptadır. Biliyoruz ki Amerikada yeni cümhur reisi intihabatında Hover kaybetmiştir. Yeni reis Rozvelt selefinin borçlar siyasetine muha- liftir. Rozvelte göre borçların para olarak ödenmesinde israr etmek doğru değildir. Bu ala- cakları aynen tahsil etmek, güm- — rük tarifelerini biraz indirmek — lâzımdır. ve beynelmilel iktısat âleminin canlanması ancak bur nunla mümkündür. * Diğer taraftan Amerika büyük bir bütçe açığı ile karşı karşıya- dır. 1932 senesi bütçesi bir buçak — milyar Türk lirası açık vardır. | Bütçesinde bukadar açık bulunan bir memleketin alacakları üzerin” den bir sünger geçirmesine imkât Filvaki Hover, silâhların tabr — didi şartile moratoryom ilânıti kabule taraftar görünmektedir. Amerikalılara göre borçların tehiri Amerika için nihayet bir hayat meselesi değildir. İngiltereden iki | üç yüz milyon - lira almamak Amerikayı sarsmaz. Fakat millet” ler buügünkü şeklinde teslihatâ — yayı sürüklenmekte — bulun: uçuruma doğru daha büyük süratle gölürür. Hatta İngiltere şimdiden hav$ kuvvetlerinin tahdidi için teklir lere — başlamıştır. Heryo da BU maksatla son plânı ortaya atmıştif” Fakat Avrupa henüz silâhlariP tahdidine — hazırlanmamıştır. sebeple borçlar meselesinin balli d? devam ederlerse, bu bütün düm | pek muhtemel görülmemektedir — Bir ÖOküz Hırsızı M. Kemalpaşa, ( Hususi )_l Kazamızın Devecikonağı nahiyf sine merbut Sulucuk ki ldris ve Hacı Ömer Ağale ait bir çift öküz çalan _Gö"; köyünden İdris ismindeki ye n Ti 'da öküzleri satarkc " m:k mahkemeye M.. ği