3 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

3 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

i R Mündericatımızın çoklu gundan * dercedilememiş- tir. : , Yeni Meb'usları- mız Seçildiler Ankara, 3 (Hususi) — İstan bal meb'usluğuna (o 1459 reyle irinci umumi müfettiş İbrahim ali o Bey, İzmir o meb'uslu- ğuna sabık samsun va si O Kâzm (Paşa, © Samsun Meb'usluğuna da sabık Kudüs ©nsolosu (Ruşeni Bey, Urfa Meb'usluğuna sabık Tütün İnbisarı Müdürü Behçet Bey intihap «dilmişlerdir. Istanbul - Edirne Iki Vilâyet Arasındaki Şose Asfalt Yapılacak İstanbulla Edirne arasındaki kilometrelik şosenin asfalt “larak inşası tekarrür etmiştir. Yolun parasını İstanbul, Edir- ne, Tekirdağı, Kırklareli vilâyet- ri müştereken (o vereceklerdir. Bu dört vilâyet hükümetin kefa- ti ile bir bankadan istikraz Yâpacaklardır. Yakında dört vali İstanbüulda birleşerek bu meseleyi müzakere edeceklerdir. Metruk Çocuklar Dün Akşam Galita'da Üç Cocuk Bulundu , Dün gece Galatada her biri sinin Üzerinde adı ve sanı Üç metruk çocuk bulunmuştur. Bunlardan birisi on beş gön ev- vel doğmuştur. İsmi Kaya Ab dullahtır. ç Öteki senjorj hastanesi önün- de bulunan ve bir ay evvel doğ- duğu anlaşılan Aliye Abdullâhtır, Üçüncüsüde bir hafta oyvel dı anlaşılan ve Arap camiinde bulu- han Hüsniye Abdullahtır. Her üçü de Darilacezeye gönderik mişlerdir. Yeni Bir Memba Seyrisefain İdaresi bu sene e Yalovanın imarına devam edecektir, Yalovada şimdiye ka- âr malüm olmiyan yeni bir memba bulunmuştur. Alişar Hafriyatı Şikago Şark Enstitüsü namına Mişar'da hafriyat yapmakta olan on der Osten dün şehrimize Zelmişti Mumaileyh - vukubulan beya» Matinda Alişar hafriyatının kab- lettarihi taş devrinden Osmanl lara kadar olan medeniyetin Meydana çıkmasına yardlın etti- Mi, oOyedi (osenedir o devam çden hafriyat neticesinde taş, Tonz, bakır ve demir devi- erine oait birçok eserlerle bu evlere ait İnsan iskeletleri lunduğunu söylemiştir. Helen Vils Meşhur Tenisci Kadın Amerika'ya Döndü t .Paris, 2 (A.A) — Meşhur ei Mistres Helen Vills Ame- a ya dönmek üzere dün “Paris,, vansatliğine binmiştir. Bir Boks Maçı Y Nev- York, 2 (A.A) — Nev ork va heyeti tarafındatı Yakınlarda dünya şampiyonu ilân #dilen Kübalı tüy siklet bok» Ne el Kid Şokola, altı rantluk bir biyie John Walba'yı sayı hesa- © yenmiştir. maçta unvan Hevavubaha, olmamıştı. meselesi I — Tabiat obahçenizdeki elma ağacına meyva vermek İstediği za- man, bir tane, iki tane vermez, yüz- lercu birden verir. Tabiat cömeritir. 2 — Tabiat tarlanın sulamak is- tediği zaman, bir iki! teneke su dökmez, topluca yağmur yağdırır, Tabiat işini bereketli görür. SON TEL GRAF HA 3 — Bizde bir işi yaptığımız man, onu göz ve gönül doyuracak surette yapmalıyız. İnsan ancak © vakit rahat eder. va, | BERLER ı Başvekil Paşa Ankara'da İsmet Paşa Avdet Seyahatinde De Tayyareyi Tercih Etti ayni otelde geçirdiler. Başvekil (Paşa dün İ sabah otomobille tayyare istasiyonuna gittiler ve on ikide tekrar tayyareye binerek Ankaraya bareket ettiler. | Eskişehir, 3 (Hususi) — Şehrimizi tayyare ile teşrif buyuran Başvekil İsmet Paşa evvelki gece gereflerine Posuk palas otelinde belediye tarafın- dan verilen ziyafette hazır bulundular ve geceyi Başvekil Celâl Bey idare Öğrendiğime saat onda bir Paşanın bindiği tayyareyi kaymakam ediyordu. İsmet Paşanın hareket- leri esnasında kendilerine büyük tazahürat yapıldı. göre Başvekil Ps. mühim ve müs tacel işlerde daima tüyyare postalarından istifade edecekler, bu suretle zamandan kazanmanın fay- dalarını bizzat toplamış ve bu yolda nümune gör termiş olacaklardır. Katı Kalpli Bir Kadın Çok Feci Bir Harekete Cür'et Etti İzmir, 3 (Hususi) — İzmir Adliyesi, içtmai bün yemizi gemiren bir facia nümunesile karşılaşmıştır. Abbasağa tarlasında Kuyu sokağında Tefik oturmaktadır. Tevfik Efendi, bundan bir müddet evvel zev cesile kavğâ etmiş ve zevcesini evinden koğmuş- Üç çocuğunu yalnız idare idemiyeceğini anli- yan Tevfik Efendi evine bir kadın getirmiş ve çocuk- larmı bu öveyi anneye teslim etmiştir. Efendi namında bir zat tur, . Lik Maçları | Dün İzmir Ve Ankara'da i Lik Maçları Yapıldı İzmir, 2 (A.A.) — İzmir Mın- takası ilk maçlarına bugün Ak sancak stadyumunda başladı. Bi- rinci müsabaka İzmirspor - Türk- spor takımları arasında yapıldı ve bu oyun Türkspor'un 3-2 galibiyetile neticelendi. İkinci oyunda K. 5S. klübü - Buca takımları karşılaştılar. K. $. klübü güzel bir oyundan sonra bire karşı dörtle galip geldi. çüncü oyun. Göztepe - Ak tay takımları arasında icra edik di. Göztepeliler Altayin bir go- löne mukabil iki gol atarak mü- salan alar ii oyun Altınordu-İzmirspor takımlar; arasında Spil be raberlikle neticelendi. Ankara, 2 (A. A.) — Lik maçlarına bugün İstiklâl sahasında devam edildi. Altınordu- birliği arasında icra edilen ımüsa- bakada Altınordu bire karşı iki sayı ile galip gelmiştir. Bir arkadaşımız anlatıyor! “Bir vazife dolayısile seksen sinde vazife almış bulunuyorlar. JEZER bir müessesede bulunuyorum. Bu seksen kişi memle- ketin muhtelif köşelerinden gelmiş bulunmaktadır. Hepsi yüksek mektep veya muallim mektebi me'zunus nudur. Hemen hepsi hükümet dairelerinin birer şube- /NAN, Çocukların ilin tenasül iştir... Aİ iknme etmiştir. Mübadele Komisyonu Kaldırılıyor Ankara, 3 (Hususi) — Yuna- nistan (o Hükümeti | İstanbuldaki mubtelit mübadele komisyonunun ilgası için hükümetimizin fikrini istimzaç etmiştir. Hükümetimizin bu tasavvura esas itibarile muhalefet etmiye- ceği ümit edilmektedir. Komisyon lâğvedildiği taktirde gayri menkul mallara ait meselerin halli için iki hükümet arasinda müzakerat cereyan edecek, diğer, mulâk meseleler de yine doğrudan doğ- ruya iki hükümet arasında halle- dilecektir. Sait Cemil Bey Vefat Etti Dişçi Mektebi Müdürü doktor Sait Cemil Bey dün sabah vefat etmiştir. İSTER İNAN, İSTER İNANMA! Devver içinde gazete okuyan bir tek kişi yoktur. Boş vakitlerini bom boş geçiren bir kâtle arasında sabah- ları beş kuruş vererek yermi hâdisatı gazete sütunle- rında takibeden tek kişiye tesadüf etmedim.,, Münevverlerimiz dünya dâdisatına karşı busuretle lâkayt hareket ederlerse münevver olmiyanlarımızın vaziyetini tayin etmek kolayca mümkündür. mevcudu bulunan Fkakat seksen mü- İSTF. NA en küçüğü iki yaşındaki İsmail, bir çocuğun yapması tabii olan fena hareketlerile bu kadının canını sıkmiştır. Üvey anne, feci bir katı kalplilikle çocuğun bu fena huyunu kökünden halletmek hevesine pılmış ve bir ateş parçasile aletini yakmıştır. Küçük İsmailin hakiki annesi, hu faciadan haber- ölür olmaz müddei umumiliğe müracaat ederek kocasi ve çocuklarının iğreti anası hakkında dava — Adnan E Alman Kabinesi Fon Şlayher Tarafından Teşkil Ediliyor Berlin 2 (A.A.) — Müstafa Başvekil Fon Papen de yeni ka- bine teşkilinin harbiye nazırı Şlayhere tevdiini o Reisicümhur- dan rica etmiştir. Reisieimhur OFon Şlayheri yeni kabineyi teşkile memur et- miştir. Mumaileyhin Harbiye ne- zaretini uhtesinde bulunduraca- ğını, Maliye, Adliye, Münakalât ve Posta nezaretlerinde tebeddül olmıyacağı tahmin edilmektedir. Türkçe Ezan Elâziz'de Dünden İtibaren Okunmıya Başlandı Elâziz, 3 ( Hususi ) — Burada ezan ve kamet dünden itibaren türkçe olarak okunmıya başlandı. İlk türkçe ezan İzret Pş. camiinde okundu. VM At Sözün ei İstanbul Ağzı, Taşra Ağzı Değil Yüksek Türkçe... M.N. Türk Dili Cemiyeti, kollarını ve bu kollarda çalışacak olanla" rı seçti. Gazetelerde de Dil bah- sini kurcalıyan yazılar okuyoruz ve sütunlarda, dilediğimiz kadar olmasa bile, yine düzgün ve öz bir dille yan yazmak gayretinin belirdiği göze çarpıyor. Geçen gün bu bahis etrafın da Kâzım Nami Beyin © yazdığı bir makaleyi okudum. Şimdiya kadar dilimizde örnek tutulan İstanbul ağzile taşra ağzını kar şılaştıran bu makale, © sonunda İstanbul ağzını öteki konuşmalara östün bularak bitmektedir. Bu derli, toplu ve bir ker- teye kadar özlü yazı “neden İstanbul türkçesi güzel türkçe olsun? İstanbul türkçesi öz çığ rından çıkmıştır. En güzel türkçe Anadolu'da konuşulandır. o Yazı ve konuşma dilimizde Anadolu türkçesini örnek almalıyız!,, iddia- sına cavaplır. Bu yazının” İstanbul ağzım müdafaa için getirdiği delil ve misallar arasında en kuvvetli olas rak şurası göze çarpar: “ İstanbul türkçesi birtakım sözleri bir kenara bırakılınca, en uygun bir türkçedir ve bize örnek olacak kadar uygun ve biçimli- dir. Okur, yazarlarımızın yağınur, hamur, çamur, yumurta gibi söz- lerini Anadolu'nun birtakım yerle- rinde yağmır, hamır, çamır yı- mırta diye söylerler. Amma İstan- bulda bütün bu sözler şu “ahenk kaidesi , dediğimiz düzene göre söylenir. Bu düzeni neye bozalım?., İstanbul ağzının O müdafaası için belki birçok (kuvvetli de- lller ileri sürülebilirdi. Fakat Kâzım Nami Beyin “ ahenk ka- idesi , denilen düzene yaslanarak getirdiği yukariki misaller, ayni kaideye göre sakat ve yanlıştır. Çünkü yağmur, hamur ve çamur kelimelerinin sonundaki (mur ) heceleri birer eklentidir ve hu- susl ahenk kaidesine göre bir eklentideki (u ) sesi son hece- sinde (a) ve (1) sadaları bu- lunan kelimelerden sonra gelince (1) olur. Bu, şaşmaz ve değiş mez bir kaidedir. Onun için yağmura yağmır, hamura hamır, çamura çamır demek ahenk ka- idesi denilen düzene daha uygun gelir. Anadolunun vilâyet vilâyet de- ğişen ağızlarından hangisini seçe- biliriz? Bu da haylı zor bir iştir. İstanbullu san'at, hakikat, ta- biat, hilkat gibi sonlarında kalın hece bulunan kelimeleri sunati, hakikati, tabiati, hilkati diye oku- yarak ahenk kaidesini bozar, Sonra Kâzım Nami Beyin iği misallerde görüldüğü ibi İstanbullu ( geleciğim) der, Beğen) der. Hele hal sigala- rında (gelemeyor ) u (gelemiyor) şekline sokar ki bu şekil imlâ- cılarımız tarafından bile kabul olunmuştur. iy Dilimizdeki Oahenk (düzeni çok sağlam, fülllerimizdeki dür- günlük öteki dillere parmak ısır- tacak derecededir. O halde bu esasları bozan © ağızlar, İstanbul, i ) Rumeli, neolursa, olsun bize ör- nek olamaz. Biz, Almanların “yüksek Al manca,, sı gibi bir “yüksek Türk- çe,, vücuda getirmeliyiz. Güzel ve istisnasız bir yazma, okuma dili. O zaman nihayet (o vilâyet- ler bir söyleme, bir telâffuz farkı kalır ki bu da dünyanın ber tarafında görülür. İngiltere içinde İngilizçenin 27 türlü telâffuz edilmesi İngiliz imlâsında bir tek harf di biliyor mu?