23 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

23 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün .*l'/ıînderi;ı;(ı—ı-nııııı çoklu- gundan — dercedilememiş- tir. Ankara'ya Gidiyor Şehrimizde bulunan Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey bugün Ankaraya dönecektir. Vekil B_oy dahiliye — tarafından — Meclise gönderilen kanun lâyibalarının tetkik edildiğini, valilerin salâhi- yetlerinin tevsil hakkında mecliste bir tasavvur olduğunu söylemiştir. Afyoncular Afyon Birliği Etrafında Yeni Vaziyet Nedir? İzmir, 22 (Hususi) — Afiyon tacirlerleri namına iki kişilik bir heyet İktısat Vekâletinin daveti | üzerine Ankaraya gitmiştir. Aldığım malümata göre, İzmir afyoncuları afyon birliğinin aleyhindedir. Bu- | na mukabil bu işle alâkadar ma- kamlar, afyoncular birliğine şid- detle lüzum görmektedirler. Bu takdirde şimdiye kadar bazı mu- tavaasıtların elinde oyuncak gibi kalan müstahsil, Fiat terefföünden tamamen istifade etmek imkânımnı elde edecektir. Bir Kadın Dostunu Sopa İle Ağır Surette Yaraladı Dön Üsküdarda kanlı, fakat ok tuhaf bir hâdise olmuştur. bıkndırdı oturan Şahinde ismin- de bir kadın bir müddettenberi bozacı Ahmet Ef. ile birlikte yaşıyorlarmış. Fakat son günlerde kadın ve erkek arasında gürültü ve j.d. sizlik baş göstermiştir. Nihayet bu vaziyet dün kanlı bir hâdise şeklinde patlak vermiştir. Şahende Hanım eline kocaman bir. süpürge sopası geçirerek Ahmedin Üzerine yürümüş ve kendisine niçin iyi bakmadığını, niçin aç biraktığını sormnş, bu suallerin — cevabını. beklemeden sopayı indirmilştir. Zîfiu kadın birkaç sopa da- ha atarak kocasını ağır sürette yaralı olarak yere — sermiştir. Yetişen polisler Abhmet'i hasta- neye kaldırmışlar, kadını da ka- rakola götürmüşlerdir. Ali Rana Bey Gümrük ve İnhisarlar Vekili Ali Rana Bey bu sabahbki trenle Ankaradan şehrimize gelmiştir. Zabit Elbisesi , Bugünkü Elbise Şeklinin Değişmesi Muhtemeldir Ankara, 22 (Hususl) — Yük« sek Askeri Şüra bugün toplandı, İşittiğime göre Askeri Şüra zabit fniformalarının açik yakalı ol- masını tetkik etmektedir. Yeni üniforma kabul edilirse zabit elbiselerinin yakası açık, Üs- tönden cepli, olacak rütbe işaret leri apuletlerde bulunacak, şap- kalarda hiçbir alâmet olmıyacak- tır. Elbisenin rengi nefti — ola- caktır. Tazminat ıstiyor Geçenlerde Pire'de Seyrise- fainin yapuruna haciz koy- durmak — için bir teşebbls ya- pılmıştı. Seyrisefain idaresi bu — işten hayli zarar gördüğü için hacze teşebbüs eden Yunanlı hakkında tazminat davası açacaktır. Yeni Kazanç. kanunu Ankara, 22 ( Hususi ) — Büt- çe encümeni yeni kazanç kanu- munun tetkikini ixmal etti. ın Resimli Makalesi B ı Son Postan ))_ DÜ 1 — Birçok anneler çocuklarını, * Yaşatacağıml., Kararmı verdikleri için yaşatmağa muvaffak olmuşlar» dir. Annenin iradesi, her iradenin ferkindedir.. K 1T aa M ER AA KAT C Y ARILT GAS Z .Z G Z. < — — — MERmaağaz 2 — Cephede ataş ve ölüm için- de rengini bile göremiyecek hale geldiği bayrağı yere düşürmeyen askor, bunu ancak - iradesinin kuv- vetine medyundur. Anne Gibi ti 3 — Hayatta —muvaffak — olmak için teşebbüs ettiğimiz işte biz de Ççocuğunu — yaşatmak — istiyen anne, Bayrağını yere düşürmek istemiyen asker kadar azimli ve iradeli ol- malıy z. Hükümetin Borçları Millet Meclisinde Dün Mühim Bir Kanun Kabul Edildi Ankara, 23 (Hususi) — Dün Millt hükümetin burçlarına ait kanun lâyihası mü- Yeni 1927 mali senesi nihayetine kadar milli hükü- met borçlarına müteallık borçlar hakkındaki 2 hazi- ran 1929 tarih ve 1513 numarak kanuna tabi olup bu kanun neşrinden evvel hazine aleyhine Şürayi dev- | let, Muhtelit Hakem Mahkemesine veya adit mahke- melere ve bu tarihten evvel doğrudan doğruya Mali- ye vekâletine veya mahallin en büyük memurlarının kabul — edildi. zakere ve M. Meclisinde kanuna göre: küm bakılmaksızın tabi tutulur. | tarafındau ilâma tabi tutulamaz. ve karara mafevkine müracaat etmiş olanlara sari hastalıklar sebebile öldürülmüş hayvanların bedellerinden olan matlupların istifa için kükümete müracaatları hü- raptedilmiş olup olmamalarına makbul addedilir. ve mumealeye Ancak tediye usullerine halel gelmek Üzeer maliye | vekâletince merkezde teşkil olunacak komisyonlar bağlı alacaklar tasfiye için tetkike | Belediyelere Varidat Temini İçin " Yeni Resimler İhdas Edilecek Ankara, 22 — Dahiliye Vekâleti Belediye vergi ve resimleri kanununda tadilât yapmak Üzere bir proje hazırlanmaktadır. Bu proje belediyelere varidat temin ederek bunların vazifelerini lâyikile yapmaları imkânlarını tesbit etmektedir. veti alâkadar eden Avrupada bulunupbizde bulun- mıyan otuz kadar resim ihdası esasına göre tanzim olunmaktadır, Bumeyanda otobüslerin cadddelerde işgal ların tevakkuf ettikleri yerlerden, caddelerden geçen havagazı, elek- trik kablolarından, sigara paketlerinden, tramvay- mahallerinden resim alınması de Hazırlanan proje yeniden bilhassa ashabı ser- | qîiıüııulngk[ıür. Bir İdam Bir Ölüm Kararı Mecliste Tasdik Edildi Ankara, 23 - ( Hususi ) Millet Meclisinin dünkü içtima- rada yoeni intihap edilen meb'us- ların mazbataları kabul edilerek tahlifleri yapıldı. Memurini mu- hakemat — kanununun — dördüncü maddesinin tefsirine mahal olma- dığına karar verildi. Müteakiben Meclis hesaplarına ait bir mazbata ile Muradiye kazası ahalisinden muhtar Abduk- lah oğlu Ahmedin ölüm cezasına mahkümiyeti ilâmı tasvip edildi. Bir ihtilâf İzmir, 22 (Hususi) — Bura ilk mektep muallimlerile hususi mu- hasebe arasında çifte tedrisat ve ücret yözündan çıkan İhtilâfı Şürayı Devlet husust muhasebe — lehine halletmiştir. — — ç —irrrrm — — 1STER Ercüköy — taraflarına — öolektrik #Ööyleniyor. Fühakika Göztepede tesisat yapılmış ve #natlar bile konmuştur. Fakat hâlâ cereyan verilmemiştir. İSTER İNAN. < İSTER - 72 hayvan elde edilmiştir, eee ea ;'NA N, İS Bir s#eneye yakın bir zamandan beri Göztepe ve cereyanı TürlüYünan c7 | 'Dostluğu Atina, 22 ( Hususi ) — Hari- ciye Nazırı gazete mildürlerini ça- gırarak Anadola harbine ait romam- ların gazetelerde çıkmamasını, çün- kü Türkiye ile Yunanistan arasın- daki dostluk rabıtalarının bunu icap ettirdiğini söylemiştir. Gazeteler bu tavsiyeyi muvafık görmüşlerdir. Cenupta Son Bir Hafta da 85 Kaçakçı Tutuldu Ankara, 22 (AA.) — Cenup hududumuzda son hafta rzarfında 25 kaçak vak'ası olmuş ve 58 kaçakçı yakalanmıştır. Kaçakçılardan — 500 — kilodan fazla şeker, bin kiloya yakın 260 kilo yünlü ve ipekli kumaş vesair — gümrük eş.yasile TER Buna rağmen verileceği ee ee e L | Zabit Yurdu Dün Ankara da Merasimle Küşat Edildi Ankara, 23 ( Husâs! )— Şehri- miz Zabitan Yurdu dün öğleden soara Büyük Erkâm Harbiye Reisi Fevzi Paşa Hz. tarafından küşat edilmiştir. Merasimde Başvekil Paşa, hü- kümet erkânı ve bütün askeri lundular. Milli Müdafaa Vekili bu münasebetle bir nutuk söyledi. Nilli İktısat Meclisi Ankara, 22 — Yüksek İlti- sat Meclisi gelecek ayın beşinde açacaktır. Mecliste Tatil Ankara, 23 — Önüümüzdeki hafta Millet Meçlisinin, şubatta teokrar toplanmak Üzere kış tatili yapması muhtemeldir. İNANMA! şirketin Göztepe'de halkt tesinal ve elektrik #saati için para tabsiline teşebbüs etliği haber vecilmektedir. Elektrik vermeden para almıya kalkan şirket'n baklı olduğuna artık İNANM! Gmeraile birçok zabitler hazır bu- | toplanacak, celseyi İktisat Vekili | | nihayetişde İ beklenilmektedir. Sözün- Kısası Terkos — Sirketini De Yolcu Ediyoruz M. N. Terkoa Şirketi artık, - lâmı, cimi kalmadı - neci olduğu, ne zaman yaşadığı malüm olmiyan meşhur “ Abbas ,, gibi yolcudur. Bugün yaşıyan insanların ölün- cüye kadar her dudakları kuru- duğu ve her ellerini, yüzlerini | yıkayacak su bulamadıkları za- manda acı acı hatırlıyacakları bu Şirket, ihtimal buradan ayrıldık- tan sonra İrak hükümetine baş- vuracak ve “Kerbelâ,, çöllerinde su tesisatı yapacaktır. “Yolları tamir edeceğiz,, diye İstanbulun hemen bütün caddele- rinde Montagne Russe'ler vücuda getiren bu şirket, artık yolcudur, fakat ne yazık ki bir Türk gölü- nün ismini de kötüye çıkardıktan sonra gidiyor. Bizde bazı kelimeler, bazı mü- esseşelerin — himmetile — lisanda aykırı bir manada yerleşir, kalır. Meselâ eskiden tütün inhisarı idaresine verilen Reji ismi, şimdi halkın ağzında, bütün tütün şir- ketlerine, tütün depolarına alem olmuştur. Bir tütün amelesine ne- reye devam ettiğini sorunuz: — Rejiye! cevabını verir. Terkos ta öyledir. Bursada şehrin evlerine dağıtılan “Gökde- re,, suyuna halk bazan: — Kumpanya suyu! Bazan da: — Terkos! der... Biz de ecnebi şirket İsimleri- nin garip tecellileri vardır. Me- selâ, toprağı bol olası Buşo Ef. kadar Osmanlı olan Osmanlı Ban- kası, koca osmanlı imperatorluğu yıkıldığı, ortadan kalktığı halde elân o unvanla yaşamaktadır. Terkos ise, “ terkos ,, gölü memleketimizde bütün gözelliği ile yaşadığı halde geçip gide- | cektir. Geçen gün, Terkosun - satım alınacağını yazan bir gazeteyi okuyarak İstanbulun abşap evlerl | bol bir semtinden geçiyordum. Bu habere, caddenin iki tarafını iki keçeli tutan tahta evler sevi- niyor, gülüyor gibi geldi. Büyük şehirin sırtını yer yer bir saç kıran gibi karıyan yangınların bıraktığı boş arsalarda bu y bundan — yirmi, yirmi beş yıl önce olmadığına, kim bilir, ne kadar yanar, tutuşurlar.. Son Posta, evvelki günkü sa- yısında şöyle bir zabıta haberl neşrediyordu : *“Sabıkalı Selim isminde bir hırsız, Süleymaniyede muhtar Sa- bit Efendinin evine girmiş ve terkos musluklarını sökmiye baş- lamıştır. Mahalle bekçisi bu sa- bıkalının eve girdiğinden ve bir türlü çıkmayışından şüphelenmiş ve ev halkını vaziyetten haberdar etmiştir. 5 Bunun üzerine hırsız merdiven altında yakalanmıştır. ,, Bunca yıllık, sabıkalı bir hır« sızın bir mahalle muhtarının evin- den çalmak için seçtiği nesneye bakın. macak şey, en az belli olacak bir şey olmalı. Herhalde bu yıllanmış hırsiz. bu noktayı ihmal etmiyerek terkos musluk- larını koparmıya savaşmıştır. Hırsır Selim, merdiven altın- da yakalandığı zaman bekçi ile ev sahibine: — Bu muslukları alırsam, si- ze ne zararı olür, akmaz, görmezl Diyebili, hak kazanırdı. Sözün kısası: Terkosu da yolcu ediyoruz, haydi hayırlısı... Mehmet Rauf İçin Bugün eylül muharriri mer- hum Mehmet Raufun ölümünün yıldönümüdür. Bu —münasebetle merhumu — sevenler buüçün — bir toplantı yaparak hatırasını taziz edeceklerdir. Elgan Kıralının Kardaâı Ankara, 22 — (Hususi) Efgan kralının kardeşinin kânunusani Ankaraya — gelmesi