23 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

23 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Bandırma'da Mektep İhtiyacı Bandırma ( Hususi ) — Şehri- mizin mektep ihtiyacı çok bü- yüktür. Kasabamızda ancak üç tane ilkmektep vardır. Bu üç mektep İhtiyaca kifayet etme- mektedir. Birçok yavrular okumak heveslerinin galip olmasına rağ- men evlerine kapanmak — meçbu- riyetinde kalmışlardır. Bundan başka ilkmektep tahsi- lini bitiren gençler de tahsille- rine devam Çünkü ortamektep yoktur ve orta mektep ihtiyacı da şiddetle bis- sedilmektedir. Kasabada * tah- siline devam etmek istiyen ilk mektep mezunlarının adedi iki yüzden çok fazladır. Baudırmada bu mektep ihti- yacını sinema ihtiyacı takip et- mektedir, Hemen her kasabada edememektedirler. bir sinema binası vardır. Fakat Bandırmalılar bundan mahrumdur. | Belediye bir sinema binası yap- tırdığı takdirde iyi bir varidat | membat temin edeceği kanaati vardır, Adapazarında Spor Ve Yo-Yo Merakı Adapazarı, (Hususi) — Yeni | teşekkül eden Türk Gücü kulübü Yeni Hilâl kalübü ile bir ekzer- | siz maçı yapmıştır. Maç çok | heyecanlı olmuş, neticede Yeni Hilâl 3-2 galip gelmiştir. | Adapazarında Yo-Yo Müsabakası | Sakarya kulübünün tertip et- | tiği yo-yo Ping-Pong müsabaka- harı ayın yirmi dokuzunda yap- | lacaktır. Ahali kaydedilmek - için tebacüm göstermektedir. Bir Köyde Kocperatif Karaptiler köyünde ziraf kre- di kooperatifi teşkil edilmiş, cu- ma günü küşat resmi yap İmıştır. Adapazarında Yo-Yo İptilâsı Adapazarı (Hususi) — Yo-Yo iptilâsı burada umuml bir şekil almıştır. Yakında fakir çocuklar mevfaatine bir Yo- Yo müsaba- kası yapılacaktır. Herkes mü- sabakaya hazırlanmaktadır. Ada- pazarına Yu - Yoyu ilk getiren | tüccardan Halil B. olmuştur. El'âziz'de Bir Kaçakçı Şebekesi Daha Yakalandı El'âziz (Hususi) — Palo kay- makamlığına yapılan ihbar üze- tine bir kaç gün. evvel, cenuptan gelmekte olan bir kaçakçı şebe- kesine pusu kurulmuştur. Müsa- deme neticesinde on beş kişiden mürekkep olan — kaçakçılardan Ahmet oğla Ali ve Halil ölü olarak, Resul Ağa oğlu. Eşref yaralı olarak yakalanmıştır. Kaçak mallar tamamile miü- | sadere edilmiştir. , Adana'da Çok Kıymetli Asarı Âtika Fulundu Adana, ( Hususi ) — Posta- hâne civarında kahveci Hilmi Ef. nin dükkânında çok kıymetli bir mermer levha ile 36 parça avtika paralar bılunmuştur. Mermer levha Younan veya it olup, iki baştan r 36 parça antika- lar eski osmanlı devirlerine ait Adanada Tarla Faresi Adans, ( Hasasi') — Şizidiye küdar Ziraat Müdürünün yaptığı ıdelo ile 24852 dönümlük tarla farelerinin istilâsından sıştır. | son bahar | kuyuların i$£ON POSTA Yeşil Tire'nin Arzusu 22 Bin Nufuslu Olan Tire Kazası, Bir Ortamektep İstiyor Tire(Husust)— Anadol umuzun en eski * şehirle- rinden olan Tire, Eti Törkleri za- manında (Tir Ha) adile anılır bir Türk şehri iken Etilerin — insıra- zile halef olan | Lidya Türkleri | zamanında Kü- çük Menderes havzasının mer- kezi idaresi o muş, sıra İle İranlılar, İsken- der, Silifkeliler, Bergamalılar, Ro- malılar, Bizans- hla, Araplar eline geçmiş. Niha- yet Selçuk Türklerinin müteaddit fakat esaslı olmıyan istirdatların- dan sora 1308 senesinde Aydın oğlu Mehmet Beyin ordusu ile istirdat edilmi: İşte bu tarih- | tenberi Aydın oğulları, Osman Cünmeyd başlıca oğulları Timurlenk Beylerin — idarelerinde *A ) Bitlis'te Mektep İhtiyacı Çok Şiddetlidir Bitlis (Hosusi) — Geçen sene burada kış pek erken başlamıştı. Bu sene ise Bitlis hâlâ yaz mev- simini yaşamakta, yalnız akşam- ları peyda olan hafif serinlik mevsimi hissini ver- mektedir. Mahrukat fiatları çok ucuzdur. Bir çok noktalardan diğer şehirlerimize niâğbatle dileği ve temennisi olmuyan Bitlisin en mühim ihtiyacı mekteptir. Bitlis'- te bir orta, dört ilkmektep var- dır. Bu mekteplerdeki sın flara devam oden talebeyi istiap ede- memektedir. Mevcut mekteplerin muallim kadrosu noksandır. Meselâ orta mektepte Üç muallim vardır. Bit- ve tabi tedrisat programı bu yüzden | Tâyıkile tatbik edilememektedir. Genç Maarif Vekilimiz Reşit Galip Beyefendinin bu ihtiyaçtan haberdar edilmeleri için kendile- rine bir arize takdimi takarrür etmiştir. Mektep ihtiyacı da kar- taktirde Bitlis tamamlanmış şehirleri- şılandığı ve isteği mizden birisi olacaktır. arzusu Çeşme'de Alaçatı Nahiyesine Su Getiriliyor Tirenin umum! manzarası taribi vak'alara şabit olmuş İyi ve kötü günler görmüş bilhassa Aydın ve Osman oğullarının haş- metli — devirlerinde nüfusu 200 bini bulmuştur. İnhitat devirle- rinde kemalini kaybetmiye başlr yan bu şirin şehir bugün, on beş büyük mahalleye ayrılm ş (6000) küsür hane va (22,000) küsür nüfusa maliktir. İki büyük nahiye «3 85 köy, emum kaza (44,500 ) küsur nüfusu Nefsi şehirde beş tane İkmektep varsada ihtiaçla- ra cevap verme- diğinden dabha iki İtam — teşkilâtlı mektebin yapılma- sı Vilâyet İdare meclisince karar- laştırılmıştır, ça- lışkan kaymaka- mımız Baha Beyin bimmetile her köy- de birefr tane mektep yapılmak- tır. Tirenin bir- i vardır. Bu dilek- lerin en baş ada “ Ortamektep ,, ihtiyacını görürüz. Maarif Vekâleti, 22000 nüfu- sa malik Tirenin bu mühim ih- tiyacını nazarı dikkata alarak önümüzdeki sene içinde bir orta mektep açılmasına karar vere- ceği Ümit edilmektedir. — M. N. vardır. Akşehir Ortamektep Ta- lebesinin Muvaffakiyeti Akşehir(Hususi) — Şehrimiz Ortamektep talebeleri tarafından cuma günü talebe ve- j lilerine çok güzel bir müsamere vermiştir. Mektep binasında , yapılan bu müsame- rede Alay kumanda- | nı, Müddeiumümi, ve Çeşme (Hususi) — Tütüncüler | ve Mahsulâtı Aaraziye Koopera- tifi tasfiye olunarak sermayesi çok hayırlı olan Alaçatı ve İl ca- İrımıza isale edilecek suya tahsis olunmuştur. Bu işle Vali Paşa çok yakından alâkadar olmaktas dır. Çönkü Alaçatıda kuyudan başka hiç çeşme yoktur. Ve bu her sene hastalığın önüne tathirine oldukça ehemmiyetli para sarfe- dilmektedir.. Şimdi Alaçatı nahi- yesine — indirilecek Bedir suyu Alaçatıyrı bu — masraftan kurtaracağı gibi hor sene. ziya- tetçilerile dolan. İlıcayı; ihya 'ede- tektir. — M. N. geçilmesi için olan İ | i | | Mahkeme reisi Bey- lerle birçok davetliler hazır bulunmuşlardır., Müsamereye —. evvolü İstiklâl marşı ile baş- lanıldı. Musiki, mono- loğ ve bilhassa “ Akm piyesi » büyük muvaffakıyet'e temsil edi- di. Halk Evi zeybek havası heye- canlanan davetlileri memnun ber raktı. “ Çürük merdiven ,, İsmin- Sındırgı Tütün Piyasası Açıldı Sındırğı, ( Husust ) — Kers Amerikan kumpanyası direktörlü M. Maks Sındırğıya gelmiş ve tütün piyasasını 88 — kuruştan açmıştır. İlk elde 25-30 bin okka tütün salılmıştır. Piyasa açılınca Tütün İnhisar Idaresi de müba- yaata başlamıştır. Temslilerden Iki intiba deki piyes te hakikaten güzel oldu yapılan temsillerle söylenen monoloğ ve müzikler davetliler tarafından bararetle alkışlandı, bu süretle talebe velileri çok güzel bir gün yaşadı. Alyonda Yeni Ölçüler Kursu Afyon, (Hususi) — Yeni ök çülerin sene başında tatbik mev- kiine konacağını nazarı dikkata alan Halk Evi alâkadarlara yeni ölçülerin kullanılmasını öğretmek için bir kürs açmıştır. Kursa bil- hassa esnaflar devam etmektedir. | edebi, Kânümueyve | Yeni Neşriyat — Mekteplerde Çıkan Mecmualar Vaktile — İstanbulda fikri emualar vardı. Mektepli gençler, ders haricinde- ki okuma ihtiyaçların bu mec- zengin mualardan temin ederlerdi. itibarile | | yeni Yeni harflerden sonra mec- muacılık iflâs etti. Bir müddet ortalık mecmuasız kaldı. Gençlik harflerle okuma zevkini aldıktan sonra da bu mecmualar neşredilmedi. — Şimdilik — çıkan kadro, Yeni Türk mecmuası, Mu- hit, İzmirde mec- mualar da çervçlerin okuma ihti- yaçlarına Her biri onların umumi seviyelerinden yukarıda kaldı. Fikirler gibi cevap veremedi, Bu sebeple lise gençlerinin mekteplerde hususi mecmualar mneşrine mecbur olduklarını görü- yoruz. İçinde hayat ve bareket olan bu liselerde talebeler kendi aralarında, kendi küçük bütçe- lerile hususl mecmualar neşredi- yorlar. İstanbul liselerinin birçoe- ğunda olduğu gibi. Bazı taşra liselerinde de böyle birer mec- mua neşredilmektedir. Bu mecmualar bize yetişmekte olan yeni neslin hislerini ve fi- kirlerini naklettikleri için pek kıymetlidirler. Önümde — tesadüfen — Adana Erkek lisesinin çıkardığı Lise mecmuası ile, Kastamonu talebe- sinin neşrettiği İşık — mecmuası var. Bu iki mecmuada fikir haree ketinin hâlâ Ziya Gök Alp tesir! altında olduğunu görüyoruz. Bu iki Hise gençleri bâlâ Ziya Gök Alp'ın görüşile görüyor, onun mantıkile düşünüyor, — bâdisatş onun — gözlüğü ile bakıyorlar. Şüphesiz bu gözlük onlara içti- maiyat hocaları tarafından veril- miştir. Bugünkü dünyayı, yeni âlemi, yeni ilmi ve yeni sosyo- lojiyi bilmiyorlar. Yine bu mecmuaların edebi- yat sahasında da hâlâ aşk, bülbül hâkim. Bununla beraber istidatlı mavtu- gençlerin güzel şiir ve 1 ( 4 melerine rast geliyoruz. Meselâ Adana sında Y. Enis şürinden bir parça: Canlanır gözümde yarin bayali 'Torketmiş ahulur artık vüsalı Bir gelin şeklinde tülbent oyalı Evinden çeşmeye gelince Ayşem. * Bir elinde bardak birinde desti Türlaya gitmesi ona heveetl. Ütüşan bülbüller sesini kesti, Çakıllı yollarda gezince Ayşem. Yine Adana lise mecmuasında gördüğüm şu rüya parçasına ba- kınız: RÜYAM Durup düşünüyordnim Haborsiz geldi uykum, Cinler, devler, molekler... Yanıma dizildiler: Kimi bir şoy diledi, Kimlsl diş biledi, Masallarda gördüğüm Bu çözülmer” kör düğüm Ulandıkça ulandı, Gözlerde alev yandı. Başımda çövri ; kelim, dediler. Onlarla uğraşırk Âh kurtulaydım < Cinlor düştüler Voda otlm v lise mecmua- imzalı (Ayşem) 3 emsiftan 190 Yakup