31 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

31 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları , Bandırma'da ; . » Yeni Bir Oyun Bandırma, (Hususi) — Burada Remi denilen yeni bir kâğıt oyu- nu icat edilmiştir. Remi, on kâğıt ile oyaanır « es sevmez hariçten müdahale kabul etmez meraklı bir kâğıt oyunudur. Oyunun esas:, oyunculara tev- zi olunan on kâğıdın sıfır yapıl- masıdr. Elindeki yapan her oyuncu kâğıdını diğer oyunclara tamam nidasile açar ve gösterir ve on sayı mükâfat alır. Kâğıdını sılır. yapmağa mu- vaffak olmayan diğer oyunculara elindki sayı mikdarı ceza verilir, Va bu surzetle 101 sayı cezalanan her oyuncu ölür. Ve buna (Cırt) tabir olunur. Tekrar dirilmek ve oyuna iştirak etmek için ölen oyuncunun on kurüş vermesi lâzındır. (Cırt) olan oyuncunun on kur ruş vererek oyundan çekilmesi ebizdir. Oyun bir kâtibin idaresi al- tında cereyan eder kâtibin vazi- fesi heyeti umumiyeye nezaret etmekle beraber oyuncuların mü- kâfat ve cezalarını — kaydetmek ve (Cırt) ları kazanana ikramiye ini vermekton ibarettir. Kâtip doğrudan doğru- ya mücilife merbut olup ondan emir ve talimat alır. Oyuncula- rın kâtibin vazifesine müdahaleye hakları yoktur. Her kâğıdın (Meknoz), (Haçik Ağa), (Narik Dudu) gibi müstear isimleri vardır. Bunların her za- man yadı oyunculara uğur getir- diği için makbuldür. Oyunda zubur eden her nevi ihtilâfat müellif tarafından hbal ve Ffaslolunur. Müellifin rey ve kararına kimsenin itiraz etmiye hakkı yoktur. Remi oynamıya mezun olmak için evvel emirde uzun bir müd- det staj yapmak lâzımdır. Staj müddetini bitiren her oyuncu mü- ellif taraf.ndan İmtihanda muvaffak olanlar aza meyanına ithal edilirler. Oyundan çekillmek müellife verilecek bir istifa mektubu ile kabildir. İki defa istifa eden oyuncu bir daba oyuna kabul edilmez. — M.M Bir Mahkümiyet andırma, (Hususi) — Aile- gini ağır surette yaralamak ve kayin valdesini öldürmekten suç- lu Bandırmanın Bentbaşı — mahal- lesinde mukim — İzmir - kasaba demiryolları — müstahdemininden Ahmedin (18) sene bapsile (500) lira *tazminat vermesine karar verilmiştir. M. M Bir Gece Eğlenlisinin Sonu Malatya ( Hususi ) — Ordu- zulu Cafer, berber Şaban, aktar Ali, Mehmet, yemenici Kadir, şoför Turhan isminde altı kişi Mezbaha civarında evinde oturap eğlenirlerken gece eve bazı adamlar tecavüz etmişler ve Mahmudun metresi olan Zöhra isminde yirmi yaşındaki kadını alıp kaçırmak istemişlerdir. Zehra bü adamlara teslim olmamak istemiş, fakat mütecavizler Mah- mutla evde hizmet eden Şerife ismindeki kadını bağlıyarak - ve Zehrayı muhtelif yerlerinden bı- çakla yaralıyarak zorla otomobile atmışlardır. Kadının yarağı ' çok tehlikeli olduğu ve mütemadiyen- kan zayi ettiği için Mmütecavizler emelle- rine muvaffak — olamamışlar ve mecruh Zebrayı sabaha - karşı memleket hastahanesi kapısı önü- ne bırakarak kaçm şlardır. Zeh- rağın yarası tehlikelidir. müte- cacaviz eşhas — yapılan takibat neices.nde ya a anınışlardır. | susi) — Şehri- kâğ tları sıfır | S | fakat vakti tadat ve oyunu | i | duvarlar arasında aç bülâç sığı- imtihan olunur. | Mahmudun | SON POSTA Denizli'deki Fakir Talebeler Denizli, (Hu- mizde orta tah- silde gençlerin çoğur nu bulunan civar kaza ve nahiyelerden gelen — yavrular teşkil — etmekte- dir. Adedi yüzü geçen bu tahsil heveslisi — genç- ekserisi Vakti bali yerinde olan- lerden fakirdir. lar kira evler'n- de — oturmakta, ve bali olmıyanlar karda kışta met- ruk medrese köşelerinde ratıp ğ Uşak'ta İki İlkmektep Tesisi İsteniliyor Uşak (Hususi) — Burada mev- cut 5 ilk mektep ihtiyaca kifa- yet etmemektedir. Memleketimiz- | | de tahsil hevesi artmıştır. Bütün çocuklar mektebe girmek iste- mekte, fakat kifayetsizlik. dolar | ysile muvaffak olamamaktadırlar. Çocuk — velileri Uşak'ta — biran evvel yeniden iki ilkmekteple bir orta mektep tesisi için kayma- kamlığa ve diğer alâkadar mar kamlara müracaat etmişlerdir. Uşak'ta Spor Uşak (Hususi) — Ku | larına devam edilmekte ler bitliği ve Turan idman yurdu arasında yapılan maçla Gençler- birliği 2 sayı yapmış, Turanlılar | biç gol atamamışlardır. Merzifon'da Çok Heyecanlı Ve Şuurlu Bir Gençlik Var Merzifon ( Hususi ) — Burada çok özlü ve daima hareket halinde olmak istiyen bir genç- lik vardır. Vatanın her köşe- sinde teessiis eden Halkevlerini gören bu şuurlu gençlik Merzi- fonun bu medeniyet kaynağı teşekkülden mabrum bulunmasına müteessir. olmaktadır. Merzifon« lular buradada bir Halkevi tesisi için teşebbüsatla buluw- muşlardır. * Himayel — Etfal Cemiyeti bütün İlk ve Örtamekteplerdeki fakir ve kimsesiz çocuklara yar- dim etmiye başlamıştır. Bu ço- cuklara bayram için ayakkabı ve elbise de verilecektir. Malatya'da Karısımı Öldüren Bir Adam! Mahküm Oldu Malatya (Hususi) — Akçadağ kazası: oturan Mehmet öoğlu Ömer karısmı kıskançlık yüzün- den öldürmüş, cesedini ortadan kaldırmak — isterken akalamp mahkemeye tevdi edilmişti. Ce- reyan eden muhakeme neticesin- de katil cürmünü itiraf ©n a'ltı sene ağır hapse mahkâüm olmuştur. etmiş, Mektep Aşkile Çalışan Bu Yavrular Han Köşelerinden Kurtuldu F .:.r TI K z - Fakir talebe pansiyonunda bulunan efendiler müdür muz vinlerile bir arada narak tahsillerine devam etmek- tedirler. Bu elim hali dikkate alan — mektep nazarı idaresi davamlı — teşeb- büsler sayesinde | İdarei hususiye- den (400) lirahk bir tahsisat almı- | ya muvaffak- ol- muş, bu tahsisat ile bir pansiyon tesis ederek çok çalışkan bu yavruları asri bir şekilde ba- rındırmıya başla- mıştır. Pansiyon- da sabah ve ak- şam mütaleaları da yapılmakta, bu suüretle de talebeler müma- reselerini arttır- | maktadırlar. Pansiyonun - teşkili muhitte büyük bir memnuniyet tevlit etmiştir. olan 'Bandırma Limanı Vapur- ların Uğrak Yeridir Bandırma Ilmanından bir manzara Bandırma (Hususi) — Marmara havzasının mühim ihracat liman- larından birisi olan Bandırma limanına altı ay rzarfında ( 2 ) Alman, (4) İngiliz, (8 ) İtalyan, (1 ) Norveç, (6 ) Danimarka ve (49) Yunan vapuru gelmiştir. Memleketimizin başlıca ihra- catı yulaf, buğday, arpa, bakla, ceviz. kütüğü, balık ve brosit madenidir. Gelibolu'da Bahar Havası ve Yo-Yo Salğınlığı Var Gelibolu (Hususi) — Her te- | yafta havaların kışladığı bu za- manda Gelibolu bir bahar havası içindedir. Bu halden bilhassa çifte çiler son derece — memnundur. Çünkü çift işlerile rahat rahat meşğul — olabiliyorlar, Bu sena mahsulün pek bereketli olacağı tabmin edilmektedir. Yo-Yo merakı burada da sak ğın bir hal almıştır. Küçüklerden sarfınazar büyükler de Yo-Yo oy- namaktan geri kalmamaktadırlar. Samsun'da Söz Derleme Samsun, (Hususi) — Vilâyet söz derleme heyeli, Mustafa Arif | Beyin riyaseti altında, ihzarı bir içtima aktetmiştir. İçtimada, icra vekilleri heyetince bu hususta tanzim ve neşredilen kararname okunarak mündericatına ıttıla ha- &l edilmiş ve derleme etrafında bazı müsababeler de yapılmıştır. Hevet merkerden gönderile. ... Haftanın çcuma, pazar, çar- | şamba günleri Seyrisefain İdare- | siDdin ve diğer günlerde tüccar vapurları gelmekte ve limanımız- dan hiçbir gün vapur eksik ol- marr aktadır. Mıntakamız — Sahil S hhiye İdaresi fanliyetle çalşmakta ve | memlekete hiçbir. #uretle sari bastalık girmesine meydan ver- memektedir. — M. M | — Şarkışla'da Trenin Şarkışla'ya Büyük Faydası Şarkışla (Hususi) — Tren Şar- kışla'ya büyük — faideler temia etmiştir. Şimdiye kadar harice hiç mal sevkedilememekte, bütün istihsalât kasaba dabilinda İstih- lâk edilmekte idi. Tren Şarkışla- ya uğradıktan sonra vaz'iyet de- gişmiş, köylünün yüzü gülmüştür. Şimdi heray vasati 10415 vagon : zahire sevkedilmektedir. Bu miktarın gelecek sene bir iki misli tezayüt edeceği şimdi- den tahmin edilmektedir. cek olan mufassal talimatname ile fişlerin vürudunda derhal fa- aliyete geçmiş bulunacaktır. He- yeto dahil zavattan birkaçının &linde bu sahada mühim malze- me mevcuttur. | hoşnutluk - hiç de yeni Edebiyat 'Bir Seneyi Uğurlarken Nurullah Ata Birgün — Grimm, — zamanıni | metheden ve cihanın, her tarafa yayılan ilim —burları sayesinde akıl ve hakkaniyet devresine gir- mesi yaklaştığını söyliyea Dide- | rot'ya şöyle demiş: “ Biz aarımızı metbediyoruz; fakal insanda bu değildir. İnsaün oğulları hör asrda, keürt yaşadıkları —anı, — kendilerinden evvel gelen o uçsuz bucaksız zamana tercih etmişerdir. Tatlı hulyaları ile nesilden nesle intikal eden bir füsun, kendi yaşadığı- mız zamanı âlem tarihinde, insan oğluna en musait devir sayarız. Fakat XVI inci asır, kendini övmek hususunda hepisini geç- miştir.Aklın o tatlı ve sükün sever saltanatının, çılğınlığn mucip ok duğu fırtınalara nihayet verip insan oğluna artık geçmez bir rahat, hazur ve saadet devri getireceği vehmine zamanımızın en kuvyetli kafaları bile kendi- lerini kaptırıverecek. Fakat haki» ki - filosofun bilip — düşündüğü maatteessüf daha az avutucu ve daha hakikate yakındır. Beşeri- yetin akıl devrine yaklaştığıni zannetmekten çok uzağım; hattâ Avrapa'nın başnda meş'um bir ihtilâl tehlikesi — estiğini iddia edeceğim geliyor. ,, (1)| Diderot'nun ve Grimm'in za- manından beri dünya da, insan oğlu da o kadar değişti kil Bu gün, yaşadığımız senelerin izl daimi bir sükün devri h düğünüriddüa CdEBbilEn kim Hattâ memawn olan kim var ? Yarin güneş yeni bir sene ismile doğacak. Her kânunuevve- Hn sonunda iİnsan ©o #senenin bir bilânçosunu yarmak İsliyor. Öbür sahalarda ne olduğunu pek bilmiyorum, fakat edebiyat âle- minin 1932 senesinde ne yaptık- larmı düşünüyorum, aklıma tek tük şeyler geliyor... Hayır, 1932 | senesi, kendinden evvel gelenleri kıskandıracak bir şey yapmadı. Beklediğimiz, kendi hulyalarımıza inamıp müjdelediğimiz canlı, bir sel gibi kuvvetli. cereyanın başe Tangıcı onda değildir. O cereyas pın mübeşşiri sayılacak — eserler de yok mu?.. Belki var; öyle bir cereyan olacaksa bu mübeşşirler şüphesiz var; fakat ancak bur- dan evvelki senelerde olduğu kadar. Yine eski muharrirler, çoktan söylediklerini tekrar et tiler, kafileye yeni katılan birkaç ısim de seslerini, kafalarını on- larınkine uydurdular, Ah! Dide- rot, Diderot, İmanı ile 4leme yepyeni, büsbütün başka bir yol açan filosofl Senin ve arkadaşı- nın sözlerinizi hatırlatan o gazete niçin elime geçip te bana, ze- manıma inanamadığımı acı aci hatıflattı? Ben de, Grimm'in belki pek haklı itirazlarını davet eden ©o heyecamı gösterebilmek, geçirdiğimiz senenin beşerin fikir, edebiyat — tarihinde ölmiyecek, akisleri asırdan asıra kalacak eserler yaratlığını söyliyebilmek isterdim... Kabil değil; senenin getirdiği, birkaçı sevimli, çoğu alelâde kitaplarını düşünüyorum; fakat bu aklıma ancak ölmüş bir şairin iki mısrar geliyor : « Karşında mütemadiyen seneyi uğursamak için son terandi — Tühum b Bir sayhai Ümit olacaktır.. () Bu — parı Uittersirce » in