23 Ocak 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

23 Ocak 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Fenike Elektriğe Kavuştu Ağaç Aydın'ınSuİşiHalledilmelidir 5v Ağaç dikme mevsimi hayli Fenike, (Hususi) — İki sene | evvel yapılar Çeltik fabrikasına | kazanın tenvirine kâfi gelecek kvvette bir dinamo ilâve edilmiş ve süratle ana hatlar çekilmiştir. Belediyenin büyük bir himmet ve fedakârlığile kasaba baştanba- şa nurlara garkolmuştur. Beledi- yenin gösterdiği bu isabetli ve | yerindeki kararı şayanı takdirdir. Binalar dahilindeki tesisat için de büyük bir gayretle çalışılmak- tadır. Bü tesisat ta ikmal edildik- | ten sonra şirin kasabamır daha | parlak ve daha gözelleşmiş ola- caktır. Antalya Vilâyotine tâbi olan ve Fenikeden daha büyük olan diğer karalardan evvel Fe- Bikenin — elektrikle — tenviri — bir ıılıhırîyıfur. —-FIN. — Bandırma'da Bir Otobüs Devrildi Bir- © kaç Yaralı Var " Bandırma, ( Husust ) — Dün gece Balıkesire müteveccihen ha-” reket eden ve şaför Zeki Ef. nin idaresinde bulunan otobüs Bal- kesire bir saat mesafede Değir- men boğazında firenlerin tutma- masından dolayı devrilmiştir. | Balıkesirden gelen haberlere | nazaran birkaç yaralıdan başka zaylat yoktur. Yaralı bulundü şoför ile diğer yaralılar Bahkesir Memleket hastanesine nakledi- mişlerdir. —M.M. Randırma Flaliriği Bandırma (Husust) — Bole- diye tarafından idare edilen Elek- trik işleri (15) sene müddetle ve senevi (2000) lira icarla İnşaat müteahbidi Galip Bey şirketine devredilmiştir. M. M , Muğla'da Kuraklık Bitti, Feyizli Yağmurlar Yağıyor Muğla, ( Hususi ) — İki üç aydanberi devam eden müthiş kuaraklık iki gün evvel başlıyan feyizli yağmurlarla nihayet bu- muştut. 4 Eskidenberi metruk — bir halde duran koca hamam bele- diye tarafından tamir ve asri bir şekilde ihzar edilmiştir. Ha- manı yakında halka açılacaktır. X4 Muğla spor kuülübü ile Mermeris spor kulübü arasında bir maç yapılmış, neticede Muğla 2- 0 galip gelmiştir. etai X4 Muğla spor kulübü kapta- m Ferit Bey istifa etmiştir. lk e ge Diyarbekir” Mektabi j Diyarıbekir (Hususl) — Halk Evi: bir kimsesiz çoacuklar mektebi açmıştır. Şurada burada dölüşan kimsesiz çocuklar toplanarak bu mektebe yerleştirilmiş, kendilerine elbise, çamaşır vesaire verilmiştir. Mektep bir sanayi mektebi hâ- lindedir. Mektebin idaresi evvelce Cevat Paşa — tarafından — açılan eytamhanenin müdürlüğünü yapan mütekait binbaşı Süleyman Beye tevdi edilmiş, bu eytamhanedeki çorap, çakar, kumaş makineleri da yeni mektebe yerleştirilmiştir. de Kimsesiz Çocuklar | Aydınlıların bir Suya Kavuşmaktan İba- ret Arzuları Tatmin Edilemez Mi? Aydın ( Hu- susf ) — İncir- © leri ve zeytinleri ile bütün dün- yayâ şöhret sa- lan ve çok işlek bir t#enret mer- kezi olan Aydın 801t günlerde biraz daha ehem- miyet — almıştır. Kasabamız trenle İzmire - bağlıdır. Şimdi de — güzel bir şose ile Ti- reye bağlanınk- tadır. Aydınlıların yalnız bir noktada | şiklyeti vardır; sular temiz değil- dir. Maalesef Belediye de lâyık Gönen'de Bir Kız Yüzünden Bir Cinayet İşlendi Gönen, (Hususi) — Dün gece Bostancı köyünde bir cerh vak'a- 81 olmuştur. Bostancı köyünde kahvecilik ve berberlik yapan sağır Ahmet oğlu Ahmet ayni köyden Emin Bey oğlu Ahmedin yoluna pusu kürmüş ve Ahmet evine M0 ee sufarak UNÇAKIA karnından ve vücudünün muhtelif yerletinden ağır surette yarala- mıştır. Carih sağır oğlu Ahmet tevkif edilmiş, mecruhta tedavi için Memleket hastanesine gön. derilmiştir. Vak'anın sebebi bir kız meselesidir. Carih sağır oğlu Ahmedin sevdiği bir kızın baba- sile diğer mecruh Ahmet iyi ko- nuştuklarından carili kızı almak için Abmedin tavassutunu İstemiş Ahmet bunu kabul etmediğinden müğber olarak bu cinayeti İşle- miştir. , Tokat'ta Bir Hiç Yüzünden Bir Facıa Oldu 'Tokat ( Hususi ) — Kepsüt köyünde Mehmet oğlu Hacı Os- man efendi ile Ferhat oğlu Rıza efendi arasında tabancalı bir de- ello olmuştur. — Riza efendinin koyunları çobanın dikkatsizliği yüzünden Hacı Oyman efendinin tarlasına — girmiş, Hati Osman efendi de — bununm Üzerine Rıza efendi ile kavga — etmiş, kavga neticesinde her iki taraf taban- calarına — sarılarak — biribirlerini yaralamışlardır. — Rıza efendinin gözleri Hacı Osmanın attığ bir taşla kör olmuştur. Her iki mecruh ta hastahaneye kaldırıl- miş, adit tahkikata — başlaml- miştir. Burdurda Fırka Kongresi Burdur. (Hususi) — Halk fırkası köngresi toplanmış, yeni idare — heyetine — Süzek — Zade Hamdi, Kazancı Zade Hacı Süleyman, Abdullah, bakırcı M, Ali, Molla Ahmet zade Mustafa, Korulcalı — Mestan, — Bedirzade Abdullah, — göncü zade Şükrü Beyler seçilmişlerdir. PT Aydından bir manzara olduğu şekilde su meselesinin halli için bir hareket ve teşebbüs göstermemiştir. Belediye reisi ile üç belediye ' Yeşii—îire’de Ramazan Tirenin Kurtuluş Mmahallest ve Yeni camlil Tire ( Hususi ) — Şehrimizde ramazan ötedenberi büyük bir hususiyet gösterir, halk rama- zanı neş'e — ve surür içinde geçirmektedir. Büyük — camileri- mizden 1005 bieri senesinde Mı- sır yeniçeri kethüdalarından Beh- ram kethüda Beyin yaptırdığı yeni camide gündüzleri halka yazlar verilmekte ve diğer va- kitlerde de güzel sesli hafızlar tarafından mukabeleler okunmak- tadır. Geceleri şebrin 32 ye baliğ olan minareleri ve Güne dağına yaslanmış olan evleri sokakları baştan başa elekrikle donanmiş bBir halde Bulunmaktadır. Bu manzarayı — görenler — kendisini İstanbulda zanneder. Camilerde türkçe ezan okunmaktadır, Hal- kımız. türkçe ozan ve kametten pek mütehassis - olmuşlardır. Te- ravihten sonra eğlence mahalle- rine ve sinemalara, okuma oda- larına spor klüplerine koşan halk sahur vaktine kadar vakitlerini neş'e içinde geçirmektedirler. Tire Nahiyelerinde Tabeddü! Kazamızın Bogaziçi nahiyesi Müdürü Tevfik Bey Çeşme ka- zası Barbaros nahiyesi müdürlü- ğgüne, Barbarcs nahiyesi Müdürü azası istifa etmiş bulunmaktadırlar. Yeni intihap ya- pıldiktan — sonra belediyenin — su meselesi ile alâ- kadar olacağı - mit edilmektedir. Bu iş her halde yakın bir zaman- da - halledilmeli- dir. Aydında hal- kımn yegüne eğ- lence yerini bir tek ginema binası teşkil etmektedir. Halk Fırkası tarafından iki sene evvel İnşasına başlanılan sinemanın da pek ya- kında açılacağı umulmaktadır. Kemaliye'de Eğin'in Kuru Meyva Ve Kilimleri Meşhurdur Kemaliye (Hususi) — Eskiden Eğin denilen kasabamız son za- manlarda sanayi noktal nazarıt- dan şayanı dikkat bir tekâmül göstermiye başlamışlır. Kasabada dokuma, tabağat, ayakkabı, havlı, İç çamaşırlığı, pamuklu mensucat, nın“velı?rmnşt'ogglhhn asri vesait İle teçhiz edilmektedir. Kemaliyenin dutkurusu, kaymak, penir ve badem ihracatı şayanı kayıttır. Ötedenberi Bu kasaba kurü meyva - ihracatı ile şöhret bulmuş bir memlekettir. Şehrimizin balı ve kilimleri de husust bir göhreti haizdır ve bu san'at hergün biraz daha İlerle- mektedir. — Mensucat sanayiinia memlekette yer etmesi için Rus- yadan celbedilecek fabrikalardan birisin Kemaliyede kurulması için teşebbüsatta bulunulmuş ve bu hususta yapılan teşebbüsatın müs- bet bir mecrada İlerlediği haber almmıştır. Uşak'ta Kupa Yüzünden Bir İhtilâf Çıktı Uşak, (Hususi) — Belediye ku- pası Gençlerbirliğine verilmiştir, fakat mıntaka bunu kabul etme- mekte ve Gençlerbirliği oyun- cularından Ömer Beyin Sülayma- niye kulübüne kaysili olduğunu ileri sürerek kupamın — futbol heyetince galip addedilen Turan İdman Yurdana vörilmesini iste- mektedir. Uşak Firka Köngresi Cümburiyet Halk Fırkanı kon- gresi yapılmış, yeni idare heyetine şeker - fabrikası umum müdürü Remzi, Cemal, Orhan Kâmil, Yılan- c zade Hakkı, Hazır zade Hüsnü Beyler, maarif İşlerine Avcılar- birliği reisi Hakki Doğan, spor işlerine dae belediye reisi Alâet- tin Beyler seçilmişlerdir. —— Mustafa Celâl Bey de Boğaziçi nahiyesi müdürlüğüne tayin edil- mişlerdir. ilerlemiye başladı. Her tarafta geniş bir çalışma devam ediyor. Meyvalı meyvasız her cins ağaçtan fidanlıklar, —bahçeler — yapılıyor. Memleketimizde ağacın ehemmi- yet ve kıymeti artık tamamen anlaşılmıştır. Boldiyelerin Hususl İdarelerin, resmi müessesalerin yer yer tevsi eylediği ve yeniden vücude ge- tirdiği Adanlıklar bu ehemmiyetin gün geçtikçe arttığına delâlet etmektedir. Hükümetin takibe koyulduğu ağaç siyasetini halkımızın da daha geniş bir ebemmiyetle takip et- mesi icap eder. Ağaç yakım ve yıkımının kanunen şiddetle mene- dilmiş olmasına rağmen yine bazı yerlerde genç ağaçların kesilip dallarının koparıldığı görülmekte- dir.Bunun da önüne geçmek için kalkın ağaç sevgisini arttırmak ve mekteplerden başlıyarak her toplantı yerlerinde bu sev;iyf aşılıyabilecek propagandalar yap- mak lâzımdır. Ağaç sevgisini içtimat terbiye — derslerine bile ilâve etsek yeri vardır. Ağaç — siyasetinin — nazariya halinden tamamen — çıkarılarak iş ve başarma sahasına intikali için yapılacak çok şeyler vardır. Ağaç yetiştirilmesini öğretmekle beraber yetiştirilecek — ağaçların bakılmasım ve muhafazasını ko- Taylaştırma belli başlı bir İştir. Ağaçların tedariki de çok ehems miyetle tetkike yaraşan bir meye zudur. Resmi ve husust fidanlık» lardan tedarik olunacak ağaçlar | ve fidanlıklar için tetkikata ihti- yaç yoktur. Lâkin Bu yerlerden gayri pararlardan, gezdiricilerden voeya — sokaklarda — satılanlardan | tedarik edilecek fidanların di — kilmesi ile maksat hasıl olamaz, | Bu gibi yerlerden alınmış fidam | lar günlerce açıkta —ve hava- nın her türlü zararlı tesirlerine maroz kalmış, kökleri donmuş veya kırılmış veya ezilmiş küçük kökleri tamamen — zedelenerek | büzülmüş, bazılarının da kökten tamamen mahrum kalmış olduğu | cihetle bu gibi fidanlar en mü- sait şartlarlarla ve fazla itinalar- İ la hazırlanmış bir yere dikildik- — leri halde bile tutmumakta ve yapılan masraf, — verilen — para | heba olup gitmektedir. Bu yüz- den İki türlü Tarar — tekerrür edip duaruyor. Eger pazarlara getirilen agaçlar yerlerinden çe — karılmamış olsalardı olduğu yer- de büyüyüp gideceklerdi. Pazara | getirilip ve günlerce açıkta kala- rak bozulmuş bir ağacın yeniden dikilmiyenlere bir. fayda olma- dığı gibl bir odun — parçasi — haline giren fidanın yüksek bir | bedel ile alınması dahi ikinci bir zarar değil midir? Medeni dür | yanın hiçbir tarafında ağaçlal pazarda — satılmaz. — Fidanlıklaf herkesin ihtiyacımı temin eder. Dikilmiş olanı güzel bakarı muhafaza etmek ve menfaat runda gelişi güzel ağaç sökdür | memek vo sattırmamak için kanutf bir şekil koymak lâzımdır. Lütfi Arif