26 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

26 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sayfe ( Baptarafı 1 indi tayfada ) celbetmek İüzumunu duymuşlar- dır. Hatta dün #sabah Hukuk Fakültesi reisi Tahir Bey, Hukuk talebesile bir hasbıhal yaparak, verilen kararın tatbikatına geçil- medan evvel iyice düşünülmesi lâzmgeldiğini söylemiştir. Dün Akşam Üzeri Nümayiş için toplanan Darül- fünun ve yüksek mektepler ta- lebeleri çok kalabalık bir kafile halinde Beyoğlu tarıfına geçti- ler. Saat beşe gelmişti. Talebe- nin toplu bir şekilde Beyoğlun- dan geçişi polisin mazarı dikka- tini celbetmiş olacak ki Beyoğlu polis merkez memurluğu Va- gönli — Şirketinin — Galatasaray Lisesi yanındaki şube Idaresinin kepenklerini — indirtti, — binanın önüne de polis memurları ikame etti. Saat şimdi tam beşi on iki geçmektedir. Talebe kafilesi bütün caddeyi dolduran bir kalabalık halinde Taksimden Galatasaraya doğru geliyordu. Yaşasın Türkçe! Vagonli İdaresinin önüne ge lindiği sırada gençler hep bir ağızdan: " Yaşasın Türkiyel Ya- şasın Türkçel Yaşasın milli dili- miz! ,, diye bağırmıya başladılar. Artık kepenkler kapanmış Vagonli memurları aralık kalan yerden acele acele çıkmışlardı. Bu aralık bir taş parçası havada bir hele- zon çizdikten sonra caddeye amut duüran siyah zemin Üzerine yak dızla yazılmış — mustatil kristal levhaya indi ve bunu şangır Şançır yere indirdi. Bu, ilk atılan taştı. Aradan beş on saniye henüz geçmişti ki bir taş yağmuru bo- şandı. Hava boşluğunda keskin kavisler çizen taşlar binanın ikinci kat camlarını yere indiriyor, ka- palı kepenkler Üzerinde çukurlar hâsıl ediyordu. Kepenklere şid- detle çarpan taş parçaları uzaktan atılan fişek sedalarını andırıyordu. Artık çeniş cadde çok kesif bir kalabalıkla dolmuştu. Tramvaylar, etomobiller — işliyemiyor, — hepsi alduğu ' yerde duruyordu. Burası Müstemlike Değildir ! Şurası muhakkak ki nümayişe Içtirak eden gençlik çok heyecanlı ve hareketli idi. Heyecanını yene- miyen gençler en yüksek seslerile bağır:yorlardı : *“Türkiye müstemlike değildir. Türk vatan.na ve Türklüğe hürmet edilmesini istiyoruz. Vatan mizda barınanlardan bize ve dilimize hürmet bekleriz. ,, Saat alt ya çeyrek var, Atılan taşlar binanın pencerelerini, levha- larını delik deşik etmiş, kepenk- ler hurdahaş olmuştu. Kafile arasından zaman ra- man heyecanla fırlayan gençler hararetli hitabelerile manzaranın heybet ve şiddetini arttırıyorlar- di. Cadde Taksime ve Galatasa- ray merkezinin ilerisine kadar bu gençlik kafilesile dolmuştu. Kapanan Kepenkler Şimdi saat altıdır. Gençler- den birisi yüksek sesle hay.ırdı: — Kepenkleri kıralım. Bu ses üzerine nümayişe işti- rak edenler elele verdiler ve ka- penklere şiddetle abanmaya baş- ladılar. Bu hareket birkaç defa tekrar edildikten sonra kepenkler arkaya devrildi ve gençler Vagonli idaresinden iİçeriye girdiler, Bu hareket yirmi —dakika — kadar devam etmiştk Bu smırada Polis Darülfünun Gençl SON POSYA Sıbıt u TÜRK'E HÜRMET İSTERİZ! v iği Çok HeyecanlıBir Nümayiş Yaptı Yataklı Vagonlar İdaresinin Küstah Memurundan Hesap İsten'ldi Müdürü Fehmi Bey bir otomabil ile hâdiss mahal- line geldi. 300 kişilik bir polis kuvveti de tam bu sırada oraya gelerek kalaba- lığı dağıtmak var zifesile işe başladı Arzunuz İs'at Edilecek ! Polis Müdürü Fehmi Bey bir otomobilin üstü- ne çıktı ve genç> lere karşı hizli sesla şöyle ba- ğardı : İ * — Arrunuz is'af — edilecek. Fakat derhal dağılımız.., Ancak bu sözlerin gürültü arasında İşitilmediğini söyliyebili- riz. Gençler nümayiş hareketlerine devam ediyorlardı. Fehmi Bey otomobilden inerek binaya doğru ilerledi. Hâdise mahalline gelen polis memurları da meçlerini çıkar- dılar ve binanın önünde vaziyet aldılar. Fakat gençler buna rağ- men nümayiş bareketlerinde de- vam ediyorlardı. İtfaiye Arozözleri Tam bu sırada hâdise mahal- line itfaiye arozözleri geldi. Genç- ler zaptedilemiyecek bir dalga manzarasını gösteriyordu. İtfaiye arozözleri nümayişçi kütle Bzerine su #kmıya başladı, Fakat bu hareket uzun müd- det devam edemedi. Çünkü nü- mayişe — iştirak eden talebeden birkısmı — bortumlara — atlıldılar, #ktılar ve hortum ağızlarından fışkıran suyun — kuvvetini kesme- ğe muvaffak - oldular, — Ancak biraz uzakta duran bir arozöz kalabalık — Üzerine yağmur gibi su yağdırıyordu. Bunun neticesi Vagonlinin Karaköy şubesi olarak bir hayli ıslananlar oldu, Hatta kalabalık arasında duran Polis Müdiri Fehmi Bey de ob- dükça ıslandı. Bir kısım talebe bütün — mümaniatlara — rağmen itfaiye otomobillerinin — Üzerine çıkmaya muvaffak — oldular ve heyecanlı nutuklar — söylemeğe başladılar. Talebeler Karakolda Hâdiseyi teskin etmek için uğraşan — polisler bu — sıralarda gençlerden bazılarını yakalayarak Galatasaray merkezine götürdü- ler, Bunu gören diğer gençler Polis Müdürünün etrafına topla- narak yakalanan arkadaşlarının serbest bırakılmasını - İstediler, Bunlar “Millt hoyecana ter- cüman olan arkadaşlarımızın derhal serbest bırakılmasını iste- yoruz. , Diyorlardı. Polis Müdü- rü Fehmi Bey bu gençleri tatmin etmek istiyor ve şöyle diyordu: “Çocuklar.. Buradan dağılınız Geliniz, derdinizi bana anlatınız. Hepinizi dinleyeceğim. , Galatasaray karakoluna götü- rülen gençlerin adedi otuzu buk muştu. Bu esna- da Müddeiumum! Kenan Bey de bir — otomobille hâdise mahalline gelerek vaziyeti tetkik ve tahkik etmiye başladı. Elleri Kesk lenler Gençliğin he- yecanını dindir- mek — mümkün olamıyordu. Polis memurlari — bu goşkun hareket karşısında daha başka hâdiselerin vukubulmamasına dikkat — ediyor- lardı. Bu srada elleri polis meç- lerine temas eden iki gencin parmaklarından kanlar - sızdığı, birkaç gencin de burunlarından kan boşandığı görüldü. Bunlar arkadaşları tarafındau alınarak tedavi edilmek için götürüldüler. | Fakat bu münferit ve ehem- miyetsiz vak'alar haricinde her hangi bir şekilde ağır veya bafif yaralanan olmadı. Binanın İçinde Kepenkler — açıldıktan — sonra gençlerden — mühim — bir kısmı içeriye girdiler. Bu kargaşalık arasında bina içinde bazı hasarat vukubuldu. Yazıhaneler, gişeler, dabili camlar, üç telefon makinesi kırılan eşya arasındadır. Binanın vitrini içinde bulunan tayyare ve vapur reklâmları da kınlıp parçar lanmştır. Binanın yukarı katının camları ve yağmurlukları da harap olmuş- tur. Yalnız üst katta duran dört milyon Hira kıymetindeki biletlere hiç kimse dokunmamıştır. Hasarat Nümayişten Sonra Gazi Hz. nin Resimleri Halk Evine Getirilerek. Emanet Edildi Dünkü mümayişe iştirak oden talebe Beyoğlundan ve Karaküöy- den ayrıldıktan sonra coşkunluk ve heyecanıni muhafaza etmek turetile İstanbul tarafına geçmiş- ler, Halk Evini ve gazete idarebar nelerini ziyaret etmişlerdir. Ta- lebeler sıra ile bütün gazeteleri dolaşmışlar, Türk diline gösterilen hürmetsizlik karşısında duyduk- ları asabiyet ve heyoecanı izhar etmişlerdir. Talebelerin — Halk Evini ziyaretleri — çok heyecanlı olmuştur. Gençler Vagonli ida- resinden aldıkları Gazi Hz. nin resimlerini Halk Evine getirmiş- ler; bunu ılkıqlır aras ııdı Halk Evime emanet etmişlerdir. Nüma» ylıı iştirak eden yınçluden bi- risi bize şunları söylemiştir: #*— Türk vatanında geniş mikyasile —misafirperverlik — gö- renlerin Türkiye ve -Türk diline hürmet göstermelerini istemek hakkımız. Türkiye artık bir müs- temlike değildir. Türk yurdunu müstemlike zannedealer her zaman aldanmıya ve kovulmıya mahkâüm- dur. » Gençler kafilesi gazete İdare- lerini ziyaretten sonra sükünetla dağılmışlar. Ve evlerine gitmiş- lerdir. Muharrirlerimizin — tesbit ? ettiğine göre nümayiş iki buçuk saat devam etmiştir. Fadeleri alınmak Üzere Bes yoğlunda yakalanıp karakola gö türülen talebeler saat dokuzda serbest bırakılmışlardır. Nümayi- şin bitamından sonra — Yataklı vagonlar şirketinin bazı memur- ları da karakola çağırılıp ifadeleri tesbit edilmiştir. Müddelumum? Kenan, Polis Müdürü Fehmi - ve Bayoğlu Kay- makamı Sedat Beyler geç vakte kadar Galatasaray polis merke- zinde kalarak hâdisenin tahkikatı Me meşgül olmuşlardır. üç bin lira kadar tahmin maktadır. Gazi Hz. nin Resimleri Binadan içeriye giren gençler duvarda asılı duran Gazi Hz. nin resimlerini görünce bunu aldılar ve ihtiramla yukarıda tutarak dır şarıya çıkardılar ve hürmet his- lerini toşkun bir alkış tufanile İznar ettiler. Artık nümayiş bafiflemişti. İda: rehane İiçersine girmiş olan genç- ler tamamen dişarıya çıkarak ar« kadaşlarına ilihak ettiler ve hep birlikte : Hürmet sana ey şan dolu bayrağım şarkısını — söyliyerek — Karaköy istikametine hareket ettiler, Karaköyde.. Beyoğlundan Karaköye kadar yine coşkun ve heyecanlı bir kafile halinde gelen gençler Vagonli idaresinin Karaköyde köprü ba- şında bulunan şubesi önünde bir müddet tevakkuf ettiler, Atılan taşların tesirile burada da camlar va levhalar kırılmış, bazı hasarat vukubulmuştur. Bir Toplantı Müddeiumum! Kenan Bey hü- dise mahalline geldikten sonra meseleye vaz'ıyet etmiş ve derhal tahkikata başlamıştır, Galatasaray poliv merkerinde Müddeiomumi! Kenan, Beyoğlu kaymakamı Sedat, polis müdürü Fehmi Beyler bir toplantı yaparak hâdisenin cereyan tarzını tetkik ve tesbit etmişler ve alınması lâzım gelen tedbirleri görüşmüşe lerdir. Beyoğlu Kaymakamı Sedat B. bir muhurririmize bu hâdise mü» naşebetile şunları söylemiştir: “ — Darüfünun ve yüksek mektep talebesi Vagonli şirkee tinde vukubulduğu söylenen hâe dise Üzerine heyecana düşmüşler ve bir nümayiş yapmışlardır. Hâdisede kimseye bir şey olma« mıştır. ve bütün medenl! memlee ketlerde olduğu gibi basit bir hâdiseden ibarettir. , olum —— RADYORE 26 Şubat Pazar İstanbul — (1200 metre ) 18 Nle hal H, 18,45 — Orkostra, 20 Bedayil müsikiye heyeti, 21.10 — gramolom ajana ve Borsa-haberi, Saat ayarı. mkara — (1538 metre ) 12,90 Ankara Palas Orkestrası, 18 Nihavent faslı. 19 ajans haberleri, 19,15 plâk, Peşte — (550 metre) 1818 8b rausa'un eserlerinden orkestra komse- ti, (Muganniye Mel Holene Ladanyin'le iştirakile), 2).85 (Die Çkilar Priüaee> sin) Jelinli 8 perdeli Leo Fall'in ope» reti, 2300 haberler müteakıben Sigan musikısi, 24.45 Mand g cazı, Viyana — (517 metre) 17.50 Ane dre Humer Örkestrası !Tagannili), mt #ababeler, 19,45 Hane Sasamana (kene di eserlerinden), SU.S5 muhbteli! şare kalar, 21 karişık neşriyat, 29.15 Buz sporlarında — dünya yampiyonluğunu Hlân, 28.90 Frank Fon cazı (Emil Pote — rof ile), 1 Prağ — (487 metro) 17.35 Bratlıı — lavadan rTadyo orkestrası, 18.45 plâk, — 19 tagannili — Almanem neşriyat. 90 — Bründen, halk musikle', Si Karnaval neşriyatı, £2.30 caz besteleri, 28 bar berler. Milâno - Torino - Florensa 2),05 gramofon, müsahabe, Y1 het börler, plâk, 22 bİr opera veya tiysi” rontn nakli. Roma — (441 — motre) 17.15 radyt orkastrası, mohtelif, :1.45 (1 Brigat — — ti) İsimli - Oflenbaobın 8 perdelik 0P8 — reti. 4 Bükreş — (8394 — metso) 124f keti musiki, 19 plâk, 14 pilk, 18 JAN Marko ırhıuur. (Romen ve saif Çalar), müsahabo, — 19.55 Jan MAİR Örkestrası, 1940 plük, SI (C..:M A uri 6t la noce — avçc lanternes) 4 Offenbaab'ın! opereti.