28 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

28 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Misyonerler Hangi Neşriyatı Himaye Ediyorlar * bu memleketin Son Posta, fikir hayatında Amerikan misyo- nerlerinin - mücasir olmak için sarfettikleri faaliyet üzerine bir- kaç defa dikkati celbetmiş, bir mecmuanın Beybilhavz tarafından neşredildiğini iddia etmiş, gerek ekuyucuların, gerek gençlerin ve gerek vekâletin gözünü o tarafa çekmiye çalışmıştı. Bugün bu iddialarımızı teyit eden bir vesikadan aşağıdaki satırları naklediyoruz: Amerikan Beybilhavz mücsse- sesinin Amerikada neşrettiği bir bültende, İstanbuldaki ve Türki- yedeki neşriyat faaliyeti hakkın- da bir rapor vardır. Bu raporun birinci kısmında müessesenin neş- rettiği kitaplardan bahsedilmek- tedir. Bu kitaplarda takip ettik- leri hedefi de şu cümle ile hulâsa etnroktedirler: *“Dinin insanların hayatlarını islâh hususunda ne kadar mües- sir olduğunu göstermek.,, İstanbuldaki Beybilhavz tara- fından neşredilip Babıâli kütüp- hanelerinde satılan gençlik serisi bu maksatla neşredilmiştir. Raporun ikinci kısmında, Bey- bilhavzın hangi neşriyat ile alâka ve münasebeti olduğu izah edil- mektedir. Raporun bu kısmını aynen alıyoruz: « Mubit Neşriyat Şirket! tarafından meşredilen türkçe mecmua faydalı mo- Gafsine devam ediyor. Bu meomu- anın bey sahibinden üçü Amerisan misyoner meclisi azasındandır. 1930 senesinde çok teşcikâr bir hâdise oldu. Rakip Resimli Ay mecmuasının sabipleri tahrir müdürlerini kumpanyalarından çr- kararak birçok hususlarda Muh:.. taklit ettiklerini açıkça söylediler. Yazi mecmuları her şeye hücum etmek ve hayatın fena taraflarını göstermek siyasetinden vazgeçe- rek hayatın iyi ve sıbhatli taraf- larına ehemmiyet veriyor. Yeni mecumuaya tabettikleri birkaç ya- zı verdik. Bu suretle sade kendi mecmuamızın — sürümünü — temin etmek için değil, memlekette bu nevi zibniyetin inkişafı için ça- lıştığımızı göstermek istedik. * Birkaç aydan beri bir çocuk risalesi olan ( Çocu ) mec- muasının müdürü ile teşriki mesai ettik. Kendisine Muhitin eski kı- lişelerini verdik. Ayni zamanda birkaç Gcretli reklâmıni yaptığı- mız gibi mecmuanın mühim bir kısım yazılarını da temin ettik. Neticede mecmuanın satışı, bizimle teşriki mesai ettikten sonra he- men hemen iki misli arttı. Çocuk Sesi şimdi sekiz bin kadar nüsha satmakta ve satışı ancak iki gündelik gazete tarafından geç- mektedir. Gençlik Dünyası is- minde İise talebesi için çıkarılan bir mecmua ile de ayni müdürler hakikaten faydalı bir şey çıkara- bilsin diye yalnız yazı vermek suretile teşriki mesai ediyoruz. * Siyasetimiz, — kabil olduğu zaman, kendimiz neşredeceğimiz yerde Türk neşriyatçılarile, mem- leket için faydalı olacağı kanaa- tinde bulunduğumuz- kitapları, neşretmek hususunda teşriki me- Baidir. » Bu malümat, — misyonerlerin aile harimimize, çocuklarımızın kafalarına kadar girmek için ta- kip ettikleri gizli yolu tenvir etmektedir, Dikkat, maneviyatımıza saikast yapılıyor ! Sirkeci Suiistimalı Sirkeel şimendifer garinda vüku- bulan sulistimal tahkikatına devam edil- mektedir. Zabıtanın yaptığı tahkikatta sulistimal maznunlarının 8 kişi olduğu tesb t edilir ştr. Bugun evrakın Ad- Hiyeye tevdi — mülitemeldir. — Yeni maznuslar Müfettişi umuml Roafet, kowcol müdürü — Koheos, kontrol Bti ucu Asım ve A çe Beylerdir. Dünyada seyahat kadar güzel şey yoktur. İnsanın ufkunu, görüşünü, düşünüşünü işletir. Çok yaşamış E'.M bilir, derler. Doğ- rudur. Her sene kafile kafile şehrimize gelen seyyahları olanlar değil, çok görmüş olan gördükçe içiniz titrer. Fakat oturdı mnsrafa girmeden bu seyahati yapabilirsiniz. Kitap, bizi e uz yerde, büyük hale, maziye, istikbala, her yere gölüren en iyi gemidir Bir gemiye bineceğinize kollarınıza kitaptan birer kanat takın ve yola çıkın. Nereye gitmek istiyorsunuz? Ame- rikaya mı, Mısırda ebramları mı, Parisi mi, eski Ramayı mı görmek İstiyorsunuz? Hepsi ayaklarınızın altındadır. 'SON TELGRAF HABERLERİ Hapishanede Bir Cinayet Malatya Hapish anesinde Bir Mahküm - aa aa ——— Başka Bir Mahkümu Öldürdü Malatya (Hususi) — Petürkenin Nohutlu kö- yünden Derviş oğlu Mustafayı öldürmek istiyen ve aralıyan Oran köyünden Bello oğlu Mehmet cn seneye mahküm olmuş ve ağır — süretle umum! hapishane sevkedilmişti. ittihaz — edilen Bu mahkümiyetten mütcessir olan Mehmedin Üç kardeşi de intikam maksadile Mustafanın akra- basından bir kadını öldürmüşler, bunlarda yedişer buçuk sene hapse mahküm edilerek aynı hapisha- neye !înüülmidu& Osmanlı Borçları İtilâfname Ay Sonunda İmzalanacak Osmanlı borçlar: için Pariste yapılan itilâfnamenin İnzası Os manlı Bankası imtiyazının uzatı- masına dair olan itilâfname ile birlikte imza edilmek için tehir edilmiştir. Her iki itilâfnamenin bu ay sonunda imza edileceki Ümit edilmektedir. Hilâliahmer Gençlik Teşkilâtı Yapıyor| Ankara 27 (A.A) — Hilâli- ahmer Umum! Merkezi Salibiah- merlerin gençlik teşkilâtını tetkik etmiş ve bu teşkilâtın nizamna- melerinden memleketimize uygun ve tatbiki kabil olanlarını esas tutarak bir - Gençlik derneği - talimatnamesi yapmıştır. Talimat- name Sıhhat ve İçtimat Muavenet ve Maarif Vekâletlerince kabul ve tasvip edilmiştir. İskân İşleri Bitiyor Ankara 28 (Hususi) — Dahk Hye Vekâleti önümüzdeki Mayıs nihayetine kadar iskân işlerini bitirecektir. Bunun için faaliyet —eT Mustafa Söğüt camiine verilmiştir. Bu dört kardeş hapisanede mahkümiyetlerini | çekerlerkea evvelco öldürülmesine teşebbis edilen Derviş oğlu Mustafa da bir kaçakçılık suçundan mahküm olmuş ve ayni habisaneye sevkedilmiştir. Mustafayı öldürmek isteyen ve bu yüzden on sene hapse mahküm olen Mehmet bunu görünce bemen bir kama tedarikine teşebbüs etmiş, teşeb- büsünde — muvaffak şadırvandaa aptest alırken kısdırıp dört yerinden yaralamak suretile öldürmüştür. Katil mahkemeye dün — Mustafayı olmuş ve GaziHz. — | Etibba Odaları Mısır Sefarethanesini Şereflendirdiler Ankara,28 (Hususi) —Mısır Kı- ralı Hazretlerinin doğumları yıl dönümü münasebetile Mısır se- farethanesinde — verilen suvareyi Reisicümhur Hz. huzurlarile şeref- lendirmişlerdir. Suvarede Meclis reisi ile Başvekil Paşa ve diğer devlet erkâmi da bulunmuşlardır. Boğazlardaki Takyidat Cenevre, 27 (A. A.) — Si'ühları Azaltına Konferanın umuml komla- yonunda M. Madarlaga söz alarak muabedelerin yeniden gözden geçi- rilip değiştirilmesi işline başlamadan evvel bir 5 havası — yaratmak gerek olduğunu - söylemiştir. Bundan “sonra M. Dovgalevekli söz almış, Lozan muahedesinde bu- lunan ve Boğazların gayriaskeri bir hale koamasıaa dair olan maddelerin çıkarilıp kaldırılmasını İstiyen Türk teklifini ateşli surette terviç ve teyit etmiştir. Doktorlar —P;;îadır Aidat Verecekler Ankara 28 (Hususi) — Etibba odaları nizamnamesinin bazı mad- deleri — değiştirilmiş, yeni — bir madde daha ilâve edilmiştir. Ya- pılan tadilâta göre odalarda muh- taç ve hasta azalarla vefat eden- lerin ailelerine yardım için yardım sandıkları tesis idilecek muayene- hanesi olan doktorlar 10, olmıyan lar 5 lira duhuliye verecek ayrıca muayenehanesi — olan doktorlar dişçiler 12, olmıyanlar 6 lira se- nelik taahhüt yapacaklardır. Hiç çalışmıyan doktorlar 2 lira duhu- liye 3 lira senelik vereceklerdir. Yeni Istılahlar Vali Yerine El Beyi Denilecek Ankara, 28 (Hususi)— Devlet dairelerinde kullanılan ıstılahların Türkçeleştirilmesi — işile uğraşan komisyon Vali yerine “El Beyi,, kaza yerine * Sancak ,, denilme- hararetlenmiştir. sini de muvafık — bulmaktadır. eee — mabsus bir br Amerikalı adın bu temiyote b göstermektedir. İSTER İNAN İstanbulda hayvanları himaye eden bir cemiyat vardır. Hatta bu cemiyetin Şişli tarafında hayvanlıra tanesi bile mevcuttur. miş'tir. Bu cemiyet bu parayı alabilmek için faaliyet Son günlerde bu cemiyat üle de hayvan mezarlığı İSTER Çünkü zengin (ça bir para ver- mozarlığı yapmıya karar vermiş. Hatta yer aramış. Bu mezar- lığın Ğılındıı'dı olmeasını muvafık görmüş. Bir taraftan Belediye şehirde, mezarlık yapmak için uğraşırken, yani dal yokken, Ibt.yacı alduzuna, artık: — İNANMA! iasanların şöyle tem'z bir hayvanlara İmezarlık — yapınak İnsanlar Uç—uruma Mı Gidiyorlar, Yoksa Gül Bahçesine Mi? A E aa Hakikatin —anlaşılması lâzım Umumi dünya vaziyeti ciddet körkunç mudur? - Yoksa gözlere çarpan güçlükler ölçüsüz bir sır rette büyütüldüğü - için, ortada bizlere merak verecek ciddi bir sebep yok mudur? Bunu mutlaka öğrenmeliyiz. , Geçen gün — yaradılış - icabı etrahı daima “kötü gören, blr arkadaş, yine yaradılış icabı etrahı daima “iyi gören, bir arkadaşla karşılaşmıştı: — Uçuruma doğru koşuyoruz, diye söze başladı, insanlar yapı- lacak tek bir hata bile bırakma- dılar, he>sini tamamladılar. Fo- lâket fırtınasının uğultularını şime liden işitir gibiyim... — Ne var, ne oluyor? — Dört büyük devlet el ele verdiler. Dünya üzerinde sözü 'teskin bir buyuraucu kesilmek üzeredirler. Artık yakında başı imıza gelecekleri düşünebilirsin! * Bu iki arkadaş, çok geç de- ğil daha bu sabah, tekrar buluş- muşlardı. yi gören: — Gördün ya, dedi. Mutadın veçhile komediyi Facia şekline sokmuştun. Allaha şükür herşey yoluna girmek Üzeredir. — Ne gibi? — Anadolu Ajansının bu sa- bah tebliğ ettiği telgrafları oku- madın mı ? Küçük devletler bi- yük devletlerin el ele vererek sözü keskin bir buyurucu kesik- melerini hoş görmediler. İtirazda bulundular, şrınıı da — küçük devletler arasındaki — dostlarını gücendirmek — istemedi. Büyük devletler birliğinden çekildi, birlik te suya düştü, — Bununla beraber mösyö Musolini'nin projesi.. — Arlık mevzubahs değildir. Haklı veya haksız, şu veya bu ihtimaller geride kaldı, düşünmeye bile mıhnr.yok. Dedim ya aldam mişsin! Daima etrafını karanlık görüyorsun. Muhakkak bu bir hastalık neticesidir. Galiba mi- denden muztaripsin, git kendini tedavi ettir. * Hakikatin anlaşılması lâzım- dır, demiştim ya, yine bu fikir- deyim, yalnız korkuyorum ki isteğim yerine gelemiyecek. Ya- zılana ve söylenene bakarak et- rafı bugün karanlık göreceğiz, yarın da aydınlık! sonra bu bir az da yaratılış — meselesidir. Malum ya İasan — doğuşundan ya “İyi gören , dir, yahut ta “kötü gören,| Bazan sırf karşı- sındakini kızdırmak — için hem *iyi gören,, hem de gören,, olduğu da vakidir. *“kötü x Sözün Kısası: Hakikatlar er- geç meydana çıkar, fakat d'ııç meydana çıkanın ekseriya faydası yoktur. Korkarım ki karşısında bulunduğumuz —umumi! — dünya vaziyetindeki hakikat bu cinsten olmasın! Müsabaka Yapılmıyacak Birçok memleketlerde olduğu gibi nihayet Türkiyede de gü- zellik müsabakalarından fayda yerine zarar geldiği anlaşılmış ve bu müsabakaların tekrar edil- memesi kararlaşmıştır. Bir Cinayet Kas mpaşada Büyük piyaleda oturan Sanayi ve Maadin ban- kası — odacılarından Tahir — ev- den taşınmasına razı — olmiyan ev sahibi Ahmet ile kom,; Mebmedi — muhtelif — yerlerinden yaralamıştır. — Yaralılar Ümitsiz bir haldedir.