31 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

31 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

B | ON POSTA 100 Lıralıgın Sahtekârları Yakalanamadı ! Dün Yeni Taklit Paralar Bulundu Öteki Paralar Da Tetkik Ediliyor Henüz (Baştarafı 1 incl sayfada ) ticarethane komşularından birkaç zatı çağırmış, banknotu onlara göstermiş. Onlardan da tereddütlü cevaplar alınca İbra- bim Beye: — Siz biraz durunuz, bankaya sörayım demiş! Ve hemen yokuş aşağıya im miş. Bankaya girmiş., Veznedar sormuş: — Şu banknot zsiyor! — Yak canım! Veznedar banknotlarımızdan hiçbirinin sahtesi olmadığını bil- diği için bu şüphenin doğru ola- Bey, gidip sahteye ben- bileceğine ihtimal vermemiş, şöy- | nazarla bakınca | le lâkayt bir arada fark ta bulamamış, fakat Rıdvan Bey israr edince “hakiki bir yüz Tiralık çıkararak karş- laştırmış, pertevsiz ile musyene ılmıı — Evet, farklı, dır: Geliniz bir defa da müdür ile konuşalım! Müdür ile istişare neticesinde artık tahakkuk etmiştir ki bank- not hakikaten sahtedir. Bunun Üzerine R dvan Bey: — Bu kâğıt burada kalsın, ben gidip asıl sahibini getireyim, demiş. Ticarethanesine dönmüş, rahim Reyi bulmuş. Onunla birlikte tekrar bankaya gelmiş. Daha sonra kendisi, İbrahim B. ve bankan'ın bir memuru Cümhu- riyet Merkez bankas na gitmişler, banknotu göstermişler... Sahte banknot vakıa kusur- ludur, fakat acemice bir şey de- gildir. — Filhakika” Cümhuriyet Merkexz Bankasında — muayenesi belki yirmi dakikadan fazla sür- müÜştür. İikinci Satha... Sahte bankuotun ilk olarak merede ve nasıl bulunduğunu anlattık, şimdi de' önümüzde açı- İati iz Özerine yürüyelim : — Bartınlı İbrahim Bey De- gıstan! Zade ticarethanesine ver- — diği sahte parayı mereden aldı? K Bu sualin cevabı gayet basit- — Ömer Abit hanında ke- — reste tüccarı Faik Beyden! — No suretle? D — Faik Beyden üç yüz lırı $ | karaya | ker Oalmıştım, bu sahte para bu nç — yüz İiranın arasında çıktı! Bir Sual Elr Covap Sahte banknot R dvan ve ı F — Tbrabim Beylerle Polis Müdüriyeti | tarafından imza edilmiş ve An- gönderilmek üzere Mer- ankasında alakonulmuştur. | Fakat İbrahim Bey bankaya p Wıı mukabilini - sörüyor: — Peld, 'şiidi ben ba yüz kimden ala- gım? — Her halde bizden değil! — Çünkü sahte banknotlar için ban- kamıza bir karşılık konulmamıştır. bil, can sıkıntısı — arasında bir Şülüşme vesilesi | Üçüncü El. *!.ka! biz yine İz “yürüyelim. » — Acaba kereate tüccarı Faik Boy İbrahim Beye verdiği sahte banknotu kimdon almıştır ? — Bu sualin cevabi da basittir. hakika Faik Bey ı — İcra veznesinden! Diyor, — Na suretle? , Faik Beyin İcradan alacağı y v M gitmiş, veznedar: — Bınkıyı gıdı'llm. t:ıııl im para var, ölayım. Mat- Tub uı :r.:dı veririm, demişi - — Faik Bey İcra Veznedarı ban- Üzerinde ——— kaya — geliyor, İcra Veznedarı bankadan üç bin lira alıyor, Üç bin liradan iki bin küsurunu Faik Beye veriyor: Faik Bey Sahte — bank- notu bu şekilde İcradan aldğım paranın içinden çıktı. Dördüncü El,. — Peki acaba bu banknot bankaya nereden geldi? Şimdiki halde bu suale veri- lecek cevapı — Onu ancak Cenabıbak bi- lir, den ibarettir. Filhakika — bankanotun yoktur ki: — Beni filân getirip yatırdı, diye söylesin! Başka Caphe... İşte Dağistani ticarethanesinin bu müracaatı sıralarında ve on- dan az sonradır ki bankalarda da birer ikişer sahte banknot bu- lunmıya başlamıştır. Acaba ban- kalara bu paraları kim getirmiş- Bu, meselenin başka cephe- sidir, Bilinen Ve Bilinmiyen şeyler... Bankalarda bulunan sahte bank- notları kimlerin getirdikleri ma- lüm değil, yalnız bilinen bir nok- ta var: — Bu banknotlardan üÜç ta- nesini Mısırlı bir tütün tüccarı, bir tanesini de cari hesabı olan bir bakır fabrikası getirmiştir. Demek ki elde tetkik edile- cek Üç yol vardır, bunlardan: Birincisit Dağıstani zade tica- rethanesine gelen banknot. kincisir Mısırlı tütün tücca» rından çıkan banknot. Üçüncüsü: Adapazarı banka- gından hesabı carisi olan bakır fabrikas.nın getirdiği banknottur. Yollar. Çıkmıyor Biraz evvel gördük ki: Bu üç yoldan Dağıstan! zade- lere ait olan birincisi iera vasıta- sile bankaya dayanımak suretile kapanmıştır. Şimdi deyeceksiniz ki, tütün — tüccarma — ait olan ikinci yol da aynı suretle çık- maza sapmıştır. Filhakika dün kaydettiğimiz veçhile: Müteber — bir tacir olan bu zatı ben bu paraları Felemenk bankasından alınıştım. İçlerinden Üç tanesi sahte çıktı, demekte- dir. Ve katen de bu zat Felemenk bankasından iki kâtibi vağılasile — tahsilatta bulunmuştur dili Lalya'd , Etriyat fabrikâsı midür scnebi ricali,; Mısır hassa Türk büyük T Hasan kolonyası kadar nefis bir kolonyaya hayatımızda tesadüf etmedik, Halis limon çiçeklerin- den müstahzar 9O derecea bir pok çok ârl ve bi call ve nisvanın harikai san'attır. (73 dötece N kolonyası Ha | . gan” kolomyasının yavrusudur, Hain “Beca Döposu, ve yine ikl kâtibl vasıtasile tah- sil ettiği parayı Adapazarı Bam- kasına göndermiştir, sahte para- lar bu tahsil edilen ve yatırılan demet arasından çıkmıştır. Şu halde diyeceksiniz ki mev- cut üç yoldan birincisi gibi ikin- cisi de bankaya dayanıp tıkan- mıştır. Şu halde elimizde bir üçüncü yol kaldı demektir. Bu üçüncü yol ise Adapazarı hesabı carisi olan bakır fabrika- snın getirdiği banknottur. Fa- kat Fabrika da bu banknotu alışverişte almıştır. Fakat kimden almıştr.. Muamelesi geniş olan bir müessesede bunu anlamak tabit kolay değildir. Demek ki şimdi zabıta bu yolu takip et- mekte ve bu yolun da ç kmaza gidip gitmediğini anlamıya çalış- maktadır. * Son Dakika,, Dün Anadolunun her tarafına telgraf çekilmiş, sahte banknot hakkında malümat verilmiş, tet- kikat yapılması istenilmiştir: — Oralarda da sahte kâğıtla- rın sörülüp sürülmediğinin anla«- şılmasına çalışılmak'tadır. Yeni Bir Hâdise... Fakat şimdiden öyle görünü- yor ki Anadoluda da serpinti halinde bir iki sahte kâğıdın bulunması ihtimal harici değildir: Filhakika dün iddia edildiğine göre Anadoludan bir bankaya gelen banknotlar arasında bir tano sahte çıkmıştır. Evvelki gün ve dün yakala- nan sahte yüz liralıkların adedi on dört tane olmuştur. Sahtekârlık Yeni Oeğil.. Şu halde anlaşılıyor ki sahte- kârlık epeyce zaman evvel yap.I- mıştır. Esasen sahte banknotların görünüşü de insana piyasada bir hayli kullamlmış oldukları tesirini vermektedir. Manmafih bu görü- nüşe aldanmak doğru değildir, Filhakika sahtekârların yeni ya- pılmış bir sahte banknotu eski kullamimş gibi göstermek için husus! bir hazrlamıya tâbi tut- tukları malümdur. Kalp Para Nerede Yapıldı Buraya — kadar — anlattıkları- muzdan — anlapılımıştırki, — zabıta takip etmekte olduğu yolun s0- nuna henüz varmadığı için sah'e paranın memleket dahilinde m, haricinde mi yapıldığı meydanua çıkmış değildir. Fakat mütalea- lar hariçte yapılmış olmasına | gittikçe daba — fazla — temayül etmektedir. Hariçte Tetkikat Bu itibarla memleket haricin- de de tetkikat yapılacaktır. Esa- sen bankno! sahtekârlığı hakkın« da beynelmilel ahkâm — mevcut | olduğu cihetle beynelmilel zab- tanın şimdiden Türk zabıtası ile ayni hizada yürümiye başlamış olmasına kuvvetle ihtimal verile- bilir. Dün piyasada elli liralık bank- notların da taklit edilmiş olmala- rından sadece bahsedildi. Fakat bu, sadoce bir düşünceden ibaret- tir. Bu bususta elde ne voııkı. ne de malümat mevcut değil Münderecatimızin çokluğuna mebnl - « İstanbulda İngiliz Casus- lart » tefrikamız girememiştir. Ka- rileri Wizilen “özür -dilerir. Bankasında | :Başka Sahte Para Var Mı?| SH T rk Dili İçin Münakaşâlı Bir Konferans Dünkü Konferan an Dinlegicileri Akşam üzeri Halkevl konfe- rans salonunda Müderris Köprik lüzade Fuat B. tarafından “Türk dili,, hakkında bir konferans ve- rilmiştir. Bu konferansta Cevat Abbas Beyle birçok muallimler, müder- risler ve Darülfünun gnnçhgı hazır. bulunmuşlar, Kapıulnudı Fuat Beyin Türk dilinin tarihi ve ileri hareketleri hakkında yürüt- tüğü mütalealar dinlenmiş, bazı münakaşalar yapılmıştır. Konfe- rans münakaşalar arasında geç vakte kadar devam etmiştir. Güzellik Kıralıçelı Yi Hayalını Taşıyan Genç Kızlara İttihaf ( Baş tarafı T irel sayfada ) panya müdürleri, bana hoşa git- miyen teklifler yaptılar, fakat hiçbiri namuskârane bir surette çalışmayı teklif etmedi. Bu münasehetle, — başımdan geçen diğer bir iki vak'ayı da kurada kaydetmek isterim: İki Macera Bir gün Nevyorkta 30- 35 yaşlarında bir mılyunqro tesadüf ettim. Adam peşimi bir türlü bırakmıyordu. Bir gün beni bir mağazaya gölürdü. Sekiz bin liralık bir kürk alıp sırtıma giy« dirdi, sonra evine , davet etli. Reddedince sırtımdan kürkü ç- aya iade etti. iğer vak'a da şudur: Yi ne zengin bir adam, bana bir yüzük hediye etmişti. Ertesi gün geldi, yözüğün büyük olduğunu söyledi, alıp götürdü. Bu defa getirdiği yüzük çok — küçüktü. Onu da aldı, böyle her defa bir yüzük getiriyor, fakat yine her defa bir bahane bularak parma- gımdan çıkartıp alıyordu. Son defa getirdiği yüzüğü parır ağıma taktıktan sonra, o da kürk sahi- bi milyonerin teklifini yaptı. Fa- kat bu defa aklım başıma gek mişti. Davetini red, fakat yüzüğü muhafaza ettim. Kıssadan Hisse Görülüyor ki güzellik müsa- bakası denilen tertibib altında İstanbul Belediyesi insafaız bir ticaret İstismarı fikri saklıdır. Sonradan öğrendim: Be- nimle beraber Amerika turnesine çıkmış olan kızların bir kısan, şurada, burada sefil hizmetler kabul etmiye mecbur olmuş, bir kısmı da bir daha kalkamıyacak kadar sukut etmişlerdir. Bana gelince; öÖmrümün en acı ve azaplı. bir macerasını teşkil eden bu tuzaktan Nevyork'ta bulunan bir. kiız. - arkadaşımın yardımile — kurtulup — Londraya kapağı atabildim. Eğer — mal- Tettiğim şeyler, bundan böyle, benim evvelki saflığımdaki gibi temiz hayallerle başları dönmllş birkaç genç kızcağızın gözünü açabilir ve onlara, karşılarındaki tehlikeyi göstere bilirse ne mutlu! ben bu hizmetimle ölünceye ka- dar bahtiyar yaşarım.., Mısırda çıkan Elehram gaze- tesi, elyevm Kahire'de bulunan Keriman Ece'nin yanlış bir yok dan yürüdüğüne dair geçen gün bir fıkra yazdı ve hiç bir müsa- mere ve davete, parasız gitme- mek suretile bir. nevi güzellik ticareti yaptığını söyledi. 1931 İngiliz güzelinin bu ha- tıralarında, Keriman Hanım için de almacak ibret dersleri vardır. Bu yazıyı, o ve onun gibi tecrübe- siz ve temiz Türk kızlarına İtti- haf ediyoruz. İlânları * 157 No. l1 müstamel Berliye marka kamyonet pazarlıkla satıla- caktır. Talip olanlar şartaamesini görmek ve izabat almak için her gün pazarlığa girmek için de 22,5 liralık teminat makbuz veya mektubu ile 1-4-933 cumartesi günü saat on beşe kadar levazım müdürlüğüne müracaat etmelidirler. * Eminönü Kaymakamlığından: İşinin ehli beş kaldırımcı alına- caktır. Kaldırımcılığa iyice vâkıf olupta talip olanların vesikalarile hemen müracaat eylemeleri ilân olunur. Vesaiti nakliye resminden olan borcundan dolayı haciz altına alınan Mustafa Efendiye ait 3413 numaralı Şevrole markalı kam yon borcun ödenmemesinden nisanın 15 inci cumartesi günü saat 1i de Aukara caddesi Acımusluk sokak 23 numaralı Mustafa Efen- dıye ait garajda bilmüzayede satılacağı ılaıı nlunıır E EMLÂK ve EYTAM BANKASI İLANAıI 3 Kiralık Çini Fabrikası Yıldızda kâin Çini fabrikası Üç ssne müddetle bilmüzayede kiraya verileceğinden taliplerin ihaleye müsadif 10-4-033 pazartesi günü saat on altıda şubemize müracaatları. ç