31 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

31 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Tek Kitabın Fayda Ve Mahzurları * Geçen gün, Maarif Vekâle- tinde yapılmakta olan cezri ısla* hattan behsederken; düşünülen todbirlerin ortaya atılarak müna- kaşasına ve bu suretle bu hu- susta hariçte kalmış salâhiyettar kimselerin do - fikirlerinden - ist- fade edilmesinin faydalı olaca- ğına İşaret etmiştik. Maarif — Vekili Reşit Galip Beyin bu husustaki Ffaaliyetine ve çalışmasına yardım etmek her münevver ve mütefekkirin borcur dur. Bu itibar iledir ki, vekâletin mektep kitapları meselesini hal için düşündüğü tedbirleri, hazır- ladığı projeyi neşir ve ilân et- mesini mamnuniyetle karşıladık. En sayede bu proje, Meclisten geçinciye kadar, münakaşa edi- lebilir, noksan tarafları — varan tashih edilebilir. ve hakikaten mükemmel bir eser ortaya çıka- bilir. Mekteplerimizi, — hocalarımızı ve bütün çocuk babalarını nlâ- kadar ettiği için Son Posta, tek kitap meselesinde hem kendi düşündüklerini yazmak, hem Co bu sahada fikirlerinden - istif..do edilebilecek kimselerin mütalca- larına yer vermek — vazifesini Haya — çalışacaktır.. Bu — mak- satla terbiyecilerimiz. ve muab limlerimiz arasında bir de anket yapmaktadır. Bayram ertesi bu ankete — İşlirak — edenlerin de mütalealarını neşredecektir, * Maarif Vekâleti kitap mese- lesinde ilk ve orta tahsil mek-« tepleri için ( Tek kitap ) usulünü kabul etmektedir. Tek kitap usulü demek, " Bir sınıfın bir dersi için esas olacak kitabın bütün Türkiye mektep- lerinde aymı olması demektir. , Vekâleti, bu usulü kabul etmiye sevkeden sebepler şunlardır: | — Bir ders için piyasada mâakul hadden çok fazla kitap bulunması. — Meselâ bugün 29 alfabe, 13 kıraat, 7 tarih kitabı serisi vardır. 2 — Kitapçlar adedi pek çok olan rakip kitaplara karşı ancak fena materyel kullanarak üksek iskonto yapmak suretile itaplarını sürebiliyorlar. 3 — Toelif bedeli ekseriyetle tabl ve naşirlerin takdirile taay- yün ettiği cihetle, kitap müellif- leri ekseriyetle sayilerinin tamam mukabillerini alamıyorlar, 4 — Mektep kitaplarını vekâ- let doğrudan doğruya muraka: besi altında, devletin terbiye ve kültür sistemine en uyğun şekik de telif eltirmek. Vekâlet bu dördüncü madde de zikredilen gayeye varmâk ve diğer mahzurları ortadan kaldır- miş olmak için bütün mektep- lerde her ders için bir esas kitap kabulüne korar vermiştir. Bu sayede hem fazla çeşit kitap bulunmas na, hem fena kitap basılmasına, hem de — mütelliflerin istismar — edilmesine mani ola- caktır. Vekâletin tek kitap usulünde düşündükleri bulâsaten bundan ibarettir, Yarın tekrar bu mevzua dö- nerek bu tedbirin doğru ve biz- €e eksik taraflarını izaha çalı- şacağız. Z - Kurşun Hırsızı Sabıkalı Mehmet ve İbrahim Boyoğlunda Çukurcuma hamamr nin kubbesinden kurşun - çalarak kaçarlarken yakalanmışlardır. Geceleri kit, uçsuz baklığınız kâ'nat göye buçaksız sizi Üzerinde nn nasıl yaşadığınız — dünyas vücude geldiğini, hay- hayreta - düşürür, ve bu. erişilmez | van ve nebatların naml düsyaya âlemlerin sırrını öğrenmek isterak- niz. Size bu srri kitap öğretlir. gini, haya öğrenmek Oistersiniz. Size bu sırrı kitap ve- | reb'lir. — — AA -SON : TELGRAF HABERLERİ zekâsinin — vücude — ge- rikalar sizde hayret uyan- . Radyo nedir? Tayyare — madil uçar, sinema nasıl işler? — Bütün bu suallerin cevaplarını kitapta bu« labilirsiniz. Okuyunuz. Sözün Kısası ! Fayda Ü İle Zarar Karşılaşınca..! N. $ Güzellik, aşk gibi hakiki sır- rına erişilememiş, aslı anlaşıla- mamış bir mefbumdur. İçimizde bazı insanlar vardır ki çipil gözlere vurgundur. Uzun kıvırcık - kirpiklerin — gölgelediği: iri gözleri meşreplerine uygun bulmıyanlar çoktur. Bir serpilmiş serviye yakın boya bayılanlar vardır, fakat bundan nefret edon- ler, yerden bitmeler için çıldıran- lar da az değildir. Kısaca söyliyelim: — Güzellik Böyle bir şeydir ki telâkkisi dün- yada mevcut İnsanların sayısı | kadar değişir o, bazan bir sözde, | bazan bir bakışın kıvrımlarında, Moskovadaki İngiliz Sefiri Niçin Geri Çağırıldı ? LONDRA 30 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Ingilterenin Moskova sefiri M. Ovey, hariciyo komiseri M. Litvinof ile mülâkatından sonra Londra'ya çağırılmıştır. Londra resm? mahafili bu davetin tamamen isti- şare için olduğunu ve sekrin yine Moskovaya avdet edeceğini bildiriyorlar. Herhalde vaziyet pek üz şayanı memnuniyet bir şekilde inkişaf etmektedir, LONDRA 30 (A.A.)— İstişarede bulunmak üze- Sovyet bildirmektedir. ) şeçcilmesi, re Londra'ya çağırılan İnxillım'nin Sovyet sefiri bu akşam Moskovadan hareket edeceğini ve isti- şareden sonra yine Moskovaya avdet edeceğini 3 Bu çağrılma kararının sefir ile Hariciye ko- miseri arasında geçen şiddetli münakaşadan sonra aylı şayanı dikkat siyasi büdiseler ara- aına kaydedilmek-lâzımdır. Bu hususta beşinci say- famızda tafsilât vardır. — — > Çorum'da Dün Altı Kişi Muhakeme Edildi Çörüm, 31 (Hususi) — Dün ağır cezada Türkçe ezan aleyhin- de fesat çıkaranlardan altı maz- nun muhakeme edilmiştir. Türkçe ezanı dans havasına benzeten Mardinli şeyh Musanın sorgusu yapılmış, evvelce, kaçakçılıktan 6 aya mahküm olduğu anlaşılmış ve tetkikat için dava talik edik miştir. Sonra — Tunuslu Habip, Erbealı Osman, Bartınlı Feyzullah ve Hasanın muhakemeleri yapıl- mıştır. k Başvekil Paşa Ankara 31 (Hususi) — Başver kil İsmet Paşanın önümüzdeki “pazartesi veya salı günü seyya- bate çıkmaları muhtemeldir. M. Meclisinde Ankara, 31 ( Husust )—Millet Meclisinin - dünkü — toplanışında mülbak — bütçelerin bazılarında münakale yapılmasına, geri — hiz- metlerdeki erkân ve rzabitlerle süvari zabitlerinin binek hayvan- larının devlet tarafından iaşesine askert mekteplerde talebeye ve- rilecek aylıklara ait lâyihaların ilk müzakereleri yapılmıştır. Adliye Teşkilâtı Ankara, 31 (Hususi ) — Yeni adli teşkilât lâyihası bayramdan sonra Adliye Encümeni tarafından M. Çaldaris Müşkül Vaziyette Atina, 30 ( Hüsust ) — Dün yeni seçilecek âyan azaları İçin meb'uslarla âyan azaları müşte- rek bir toplantı yaptılar. Toplan- tıda intihabın şekli hakkında uzun münakaşalar yapıldığı için intihap bugüne kaldı. - Hükümet taraftarları intihaba iştirak etme- mek İstiyorlardı. Fakat bu fikir M. Çaldaris tarafından mnvafık görülmedi. M. Venizelosun etra- fında toplanan muhalefet grupu- nun namzetleri olan M. Mihala- kopulos, Papanastasyu, Sofulis ve M. Bakalbaşının kazanacak- ları muhakkak gibidir Dün Gece Sekiz Dükkân İki Ev Yandı Dün gece yarısı Gedikpaşada eski — mahalle Efendinin evinden — yangın çık- mış, yangın bu evin sırasınm da bulunan kasap Ahmet, ci- gerci - Ragıp, ekmekçi — Mirtat, bakkal Karabet, Pastırmacı Yer- vant, kahveci Haçik ve kasap Ömer Efendilerin dükkânları ile Ferit Efendinin evi — kâmilen yanmıştır. bekçisi Mehmet Yeni Hat - Erzurum - Sıvas Hattı 62 Milyona Yapılacak Ankara, 30 — Erzurum- Sıvas demiryolunun — ihale Mmuamelesi henüz bitmemiştir. İnşaya talip şirketlerle müzakere devam et- mektedir. Hattın 62 milyon lirar ya çıkacağı hesap edilmektedir. Afyon- Antalya hattına ait kanun lâyihası Meclis ruznamesine alın- mıştır. Mektep Kitapları Ankara, 30 — Müaarif Vekâ- leti ilkmekteplerin birinci sınıf kıraat, 4 Üncü ve beşinel sınıf tarih vo yurt bilgisi, köy mek- tepleri Üşüncü sınıf tarih, yurt bilgisi ve coğrafya, ortamektep fen bilgisi kitaplarının basılma ve dağıtılmasını müteahhitlere ihale edecoktir. 933 Bütçesi Ankara, 31 (Hususl) — Bütçe encümeni 933 bütçe lâyihası Üze- rinde tetkikatına devam ediyor. Ziraat — fakültesi mütahassısları için bütçeye 280 bin lira konul- muştur. Almanyadan Türkiye'ye Berlin, 30 — Almanya 1932 senesinde de Türkiyeye en çok mal veren memleket olmuştur. Türkiyenin umum ithalâtına nis- betle Almanyanın hissesi yüzde 21 den 22 ye çıkmıştır. tetkik - edilecektir. &— —e Dünyada birtakım we kluper tes s ederler. Dünyada sulhu temin iç'n çalışan kadınlar da bun- lardandır. Bunlar beynelmilel teşk sene de Marsİyada bir toplantı yapmışlardır. Du top- lantıya bizim kadınlar birliği de bir murahhas gönder- İSTER İNAN İSTER İNÂANMA! İSTER İNAN İSTER İNANMA! işsiz, vakitleri bol kadınlar wardır. Bun'ar kendilerine bir meşgale bulmaş olmak ve hoşca vakit geçirmek için tuhaf tubaf cemiyetler ilâta maliktir. Bu miştir. Bu hanımdan gelen bir mektupta, kendisinin fevka'âde bir hüsnü kabul gördüğü ve muvaffakiyet- ler kazandığı bl.dirilmektedir. Bizim Şeyhin keramati olur meskul keadinden Fehvasınca, bu banımı habere ve bütün dünya iktısatçılarile devlet adamla- ranın halledemedikleri sulh meselesini bunların halle- debileceklerine artık mm kendi hakkında - verdiği —) san rım kı “Faydasını kavrıyamadığı bazan bir yürüyüşte, bazan bir oturuşta, bazan bir gülüşün çiz- gileri arasında gizlenmiştir, göze , Sözümün bu kısmına son ver- meden evvel meşhur bir edibin fikrini do ilâve edeyim: Zevkler, renkler ve güzellikler hakkinda münakaşaya girişilemez. Bütün bunları yazdıktan soura, “Karaman güzeli,, “Kemah dik beri,, , “Frans:z güzellik kıraliçesi,, “İngilterenin en güzel kızı,, sıfat- larımın nasıl bahşedildiğine bir türlü akıl yetiremediğimi de ilâve edeyim. Bir ölçü varmış, beli, budu, kaşı gözü ona len fazla uyanlar en glıel Paddediliyormuş. O ök çü de Kuranıkerim gibi Allahtan :ılıu değil a! Biz, güzellikte, üç uçuk faninin zevkinden çıkmış izgileriş Mahsur bir zihniyet ta- - :y:mıyıı. Herkez :!*'fEr_' _d.' © ölçüye uyanı da zevkine Ayıı”!. bulmakta hürdür. Netekim Keriman Hanımı bet de, benim gibi birçok kimseler'de güzel bulmadık. Fakat o, hayret- ten ağzımızı açık birakan bir mazbariyete uğradı: “Dünya gü- zeli,, Ünvanını aldı. Asil mesele; Mısır gazetelerinin — bu iddialarına İnanmak lâzım ge- lirse bu hanım Mısırda davet olunduğu müsamerelere, şerefine verilen ziyafetlere kür hissesl almadan şeref vermiyormuş. Git- - tiği yerlerde beş kuruşa kartını satıyormuş. Vo unutmamak — lâzımdır ki Keriman Hanım bu seyahate, yerli mallarımıza reklân yapmak, — Türk kadınlığı -hakkında iyi bir intiba birakmak maksadile çık- mıştı Keriman Hanım dilediği şe- kilde harekette hürdür. Ben kendi hesabıma bu iddiaların asılsız ok masını temenni ederim. Sözün kısası: Bugüne kadar gözellik müsabakasına muhalefet için açılan ağızlara: “ Türk kas dınlığı hakkında iyi bir reklâm olması itibarile bundan daha hayırlı bir bareket olamaz! ,, Cümlesi bir tıkaç gibi sokuluyor- du. Aslı olsa da, olmasa da bu büyük bir şümulle dallanan bu- daklanan dedikodular her halde lehimizde bir netice olmasa gerek mız bu işe, ziyanlarına mani olmak için olsun artık nihayet vermek — zamanı gelmiştir,, dersek, artık — bizi baksızlıkla ittiham eden du- — dakların - kımıldadığını - görmiye- — ceğiz. Peştemal Hırsızı Mekânsız takımından İbrabim yıkanmak bahanesile girdiği Ga- latasaray hamamından 2 havlu ve iki peştemal çalmış ve yaka- lanmıştır.