31 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

31 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

Ziraat Bilgisi v Gelin Böceklerini Öldürmeyiniz ! Mevsiminin yaklaşması müna- sebetile çok mühim olan bir noktayı çiftçilere hatırlatmak le- tiyorum : Birçok meyva ağaçlarına, ye- ni aşılara, fasulya, enginar, bakla, bostan gibi sebzelera ve alelü- mum nebatata musallat olan pi- recikleri herkes bilir. Bunlar yap- rakları ve arız oldukları nebata- tın galir aksamını buruşturup ku- ruturlar. Bazı köylüler bu hale (Mundarlık) bazıları (Basra) ba- zıları da (Kumuş) derler. X4 Yaprak bitlerinin istilâ ettiği nebatlora bakılırsa baştan başa kaplanan yeşil ve siyah renkli bitler arasında karıncaların da aşağı yukarı gezindikleri görülür. Ayrıca Üzerleri parlak kırmızı ve siyah noktaları bulunan düğme gibi birtakım böceklere dahba tesadüf edilir ki banlara Gelin böceği Koksinella septampünk- tata — denir. X Hastal ğın ve bu #fetin aslını bilmiyen köyiüier bu zararı (far- kında olmıyarak ) o kırmızı gelin böceklerinden ve karıncalardan bilirler. Heryerde köylülerin te- halükle bu kırmızı böcekleri top- layıp öldürdüklerini gördüm. Hak- buki yapraklarda buruşukluk ya- pıp nebatatta Basra veya Mum darlık dediğimiz hastalığı yapan gelin böcekleri değil, yaprakların altındaki —milyonlarca — bitlerdir. Bu bitlerin bir tanesi çiftleşmiye hacet kalmadan doğurmak sure- tile bir yaz mevsiminde 1,5- 2 milyon tane olmak istidadındadır. Bu-yüzden musallat olduğu ne- batı pek çabuk kaplar. 4 Bu bitlerin pislikleri ve vü- cutlerinin ifgazatı tatlı olduğuan- dan bunların bulunduğu yere karıncalar da Üşüşerek bu tatlı pislikleri yedikleri gibi boynuzları ile bitleri gıdıklamak suretile de onları tatlı ifraz etmiye teşvik ederler ve böylece — İstifade ederler. Yoksa karıncaların has- talıkta hiçbir. tesiri yoktur. 34 Gelin böcek'erine gelince: Mahdut adette görülen bu güzel ve renkli böcekler, me yazık ki bilgisizliğe kurban olmakta ve daha ziyade himaye edilecek yerde ekser köylüler tarafından elle toplanıp öldürülmektedir, Kat'iyetle — biliniz. ki — gelin böcekleri zararlı değil, - bilâkis çok Faydalıdır. Çünki bunların gerek kendileri ve gerek yavru- Tarı (ancak iki ay süren ) önmür- lerinde hep yaprak bitlerini ye- mek süretile yaşarlar. Onları öldürmek demek, yaprak bitlerini alabildiğine bırakmak demektir, x İtalyada bazı müesseseler ge- Nn böceklerini hususl — surette çoğaltarak — bunları — poseronlu bahçelere dağılmaktadırlar. Binaenaleyb mundarlık veya basra “denilen hastalık kat'iyen gelin böceklerinin değil, yaprak bitlerinin — mahsulüdür. — Onları öldürmekten vazgeçiniz. -Bilâkis nerede görürseniz ihtimamla alıp bahçenize götürünüz. 44 Yaprak bitlerinin Hâcı tütün suyudur. Bunun yerine yüz kilo suya Üç kilo arapsabunu veyahut üç kilo lizol koyarak elde edilen hi:ülü de Üzerlerine püskürmek olabilir. ( Alis alfa ) müstahzarı da fena değildir.. Bu bususta Vi teşrinisani ve 6 kânunusani ta- rihli yazılarımı da okuyunuaz. : Çiftçi (©) Ziraat hususundaki müşküllerinizi sorumuz. Son Posta'nan “Çiftçi , el Gİze cevap verecektir. -— Dünyada Olup__BitAenle;ı»'v —— Güzellik Kıraliçel Taşıyan Genç Kızlara Güzellik müsabakaları bir za- manlar bir san'at eğlencesi ve yüksek bir idealin meydana çık- ması için tertip edilmiş zevk ve- rici bir yenilik hareketi idi, Za- manla et ve kadın meşheri haline geldi. Seçilen güzellerde bu gü- 'zelliklerini pahal ya satınak arzur İarı yer ettiği gibi bu seçmeleri yapanlarda da, bu işten fazlasile kâr temin etmek hırsları uyandı. İş, aşağı, yukarı bir beyaz et ticareti şeklini aldı. Bugün arlık kendini bilen, bir parçacık ahlâk ve içtimal mevkii bulunan kimse bu müsa- bakalara rağbet etmiyor. Çünkü, üç, baş kurüş kazan- mak uğurunda bütün bir temiz geçimişi feda etmek — tehlikesi vardır. Size, bu yolun ne kadar kirli olduğunu daha iyi göstermek için 1991 ga İogiltere çüzellik kırali- çeliğini kazanan Mis Anjela Joys' un sekiz arkadaşile beraber ba- gından geçen görülüp İşitilmemiş faciayı anlatacağ z. Mis Anjela joys ile arkadaşları, 1931 müsabakası bittikten sonra, Avrupada bu müsabakayı tertip eden ticaret sindikasının teklifi özerine Ame- rikaya çitmişlerdir. Bu seyahat, Amerikada güzellik müsabakaları tertip eden sindikanın nezareti altında yapılacaktı, Güzellere, seyahat müddetince muayyen bir aylık — verilecek, hiçbir. masraf — ettirilmiyecek, giyinip, kuşatma levazımı bedava temin olunacaktı. Amerika tur- nesi bittikten sonra da bunlar Holivuta götürülecekler ve sine- ma kumpanyalarında - vazıfa ala- caklardı. Bu göz kamaştıran vaatlerin cazibesile dokuz gözel Amerika- ya hareket etti. Bunları 1 Mis İspanya, 2- Mis Paris, 3- Mis İngiltere, 4- Mis Avus- turya; 5- Mis Lehistan, 6 - Mis « 1931 Avrupa güzellerinden bir bar Rusya,T - Mis Almanya,8 - Mis Londra,9 - Mis Fransa'dan iba- ret dokuz kişilik bir kafile idi Heopsi genç ve güzeldi. İstikbal için türlü projelerin sarhoşluğu içinde yüzüyorlardı İşte böyle tatlı bir sarhoşluk içindedir ki Nevyork rıhtımına ayak bastılar, muazzam merasimle karşılandı- lar, Hatta Nevyork belediye reisi, resm! kıyafeti ve baş nda silin- dir şapkası olduğu halde bun- ları karşıladı. ve şehrin ©en büyük otellerinden birine ve otelin en güzel dairesine yerleş- tirildiler. Görüyorsunuz ki, buraya ka- dar bepsi iyi gidiyor. Fakat bundan sonrasını, İötfen İngiliz güzeli Mis Anjela Joys'dan din- leyiniz. Bakınız size neler anla- tacak ! | Geniş Bir Ticaret İşi * — Biz bütün bu istikbal gürültülerinin, şerefimize verilen müsamere ve ziyafetlerin sadece güzel seçilmemize karşı ifade edilmiş bir takdir hareketi zan- nediyorduk. Meğer, iş başka imiş ve sadece bir ticaret kom- binezonundan ibaretmiş. Çünki her gittiğimiz gazinoc, © gün veya gece güzellerin bulunacağını İlân ederek birçok müşteri cek- bediyor ve bize sık sık iİkram edilip şerefimize içilen şampan- yalarla müşterilerin “de - birçok şampanya içmeleri temin ediliyor- dü. Biz, evvelâ bu manevrayı anlamamıştık, Sonra, şehrin herhangi mağa- zasından islediğimiz kadar giye- cek eşya alabileceğimiz söylendi, Meğer bunda da husüsi - bir maksat varmış, Çünki aldığımız eşya, ertesi gün derhal reklâm ediliyor ve bu suretle © eşyanın balk tarafımdan geniş mikyasta istihlâk edilmesi temin olunu- yordu. Bir Tanışma Bu grada, çej ve çok güzel bir ıdırıılsı ııçlıııınııııcııı. Her zaman ötele gelerek beni alıyor. ve beraber geziyorduk. Gittiğimia - yerlerde, her bir. on beşer bin dolarlık - mükellef iki otomobil bekliyordu. Bir gün, bu adamla dansederken gördüm ki bir parmağı eksiktir. Sebebini sordum: Bir kaza neticesinde olduğunu söyledi, adam hoşuma gidiyordu. Kendisile — evlenmek niyetinde idim. Vaziyetini, serve- tinin derecesini öğrenmek istedim. Ve anladım ki bu, bir haydat- tur. Kaçak- içki ticareti yapar, .. iği rda teşhir edilirlerken. Solda: Maceralarını anlatan 1931 Mis İngiltere: Mis Anjela Joys İttihaf VZ DA MTR N dokuzu, amerika turnesinde korktum, fakat adam, — gayet sakin bir eda ile güldü: —Korkma canım, dedi. Bis okadar tehlikeli insanlar değiliz. Kendisini bu fena yoldan çevirmek istedim: —Olamaz, cevabını verdi. Maiyetimde dört yüzkişi çalışı- yor, hayatımbu işa bağlıdır, ayrılamam. Bir kolayını bulup kendisile alâkamı kestim. Holivut Yolunda Bu sırada, Nevyorktaki teşbir işi bitmişti, Holivuda giderek sinema — kumpanyalarile temasa geçmek zamanı — ge'mişti, hep beraber yola çıktık, Nevyorktan uzaklaştıkça şehirler küçülüyor, hakkımızda yapılan muameleler daha az nazikleşiyordu. Şikago- dan sonra parada verilmez oldu. Ben, vaziyeti kavramıştım, arka- daşlarımı iİkaz etmek, içine düş töğümüz tehlikeye — dikkatlerini çekmek İstedim. Fakat bunların çoğu kafasız iasanlardı. Akılları, fikirleri pudra ve kırmızılıkta idi. Söz dinletemedim. Fakat Alman güzeli daha akıllı çıktı. Uğradığımız bir şehirde, bir- çok Alman vardı. Fikrin! - çeldi- ler, bir felâkete sürüklendiğini töylediler. O, a şehirde kaldı, biz yolumuza devam ettik. Fakat parasızlık bizi son derece sıkın- tıya sokmuştu. Sindika paraları« mıazı vermemekte devam edi- yordu. Bu hal, Leh güzelini de bıktirdi. Uğradığımız - şehirlerin birinde, otel hizmetçiliğine girdi. Kafilemiz bu — süretle yediya inmişti. Barda Bir Tanışma Bir ara, Garbi Amerika'da bir şehire gelmiştik. Bizi bir bara götürüp teşhir ettiler. Orada bir adam “gördüm ki mütemadiyen bana bakıyordu. Nihuyet kartını gönderdi, benimle tanışmak istedi. Ahbap olduk, bu adam bir avu- katm ş. Sevdiği bir kadına ben- zediğim için benimle alâkadar olmuş. Harpte İngilterede bulun- muş ve bana acımış, feci bir tehlikeye sürüklendiğimi anlattı. Beni kafileden ayırdı, sindika paramı vermek istemiyordu. Dava açtı ve bana hakkımı temin etti. Oradan, kendi masrafımla Holi- vuda çittim, birçok sinema kum- | panyalarına baş vurdum ve gör- düm ki sindikanın bize yapt gı vaatler hep yalanmış, çönkü mü-/ racaat ettiğim hemen bütün kup” (Devamı ©D) uncu sayladı) Hayalini Göztük Göz Ve Gözlük Kullanmak Faydalı Mıdır ? Gözlük sıhhi ihtiyaca tekabül ettiği ve fenni — tavsiyeler dahilinde kullamldığı — takdirde gözün rüyetini arttırır.. Bütün azanın hareketlerine kuvvet ve İntizam verir. İleride —melhuz arızaları izale etmek suretile gö- zün selâmetini temin öder. Bu itibarla fenni gözlük, kıymetli ve mücasir bir tedavi vasıtatıdır. Beşeri azanın en küçüğü, fa- kat yaptığı iş itibarile en kıymet« lisi olan göz, lifi, adall küçük bir mahfaza içine sıkıştırılmış, çok ince gışalardan, küçük adelecike lerden ve sulu maddelerden iba« ret sinir ve damarları havi, mun- tazaman çal şan hassas bir uruvdur, Göz hıfzıssıhhası Ve tedavisi meyanında gözlük meselesi mük him bir mevki tutar. Gözde göz Jük kullanmayı icap ettiren baller esas ilibarila şunlardır: 1 — Miyapi, 2 - Hipermetropi, 3 - Astigmalizm, 4 - Poesbiyopi Bu, muhtelif keyfiyet ve mar hiyette olan rüyet bozuklukların. dan fenni çözlük istimali, yaşa nazaran bazı fenni ve hususl şartları İstilzam ettirir. Ben bu- rada yalnız fenni gözlüğün sıbhi faydalarını yazmakla iktifa edee ceğim. Peesbiyobi ; * gençliğinde- tam ve tab't? bir rüyete sahip olan her insan, 45 yaşından sonra okumak ve yazmak, dikiş dikmeli * 32 santimetre dahilinde - yös receği iş'er için bir (yakin göze lüğüne) ihtiyacı vardır. Bu haller, gözü terkip eden gözün dahilindeki bazı azacıkla- rın alestikiyotine yaş tesirila arız olan durgünlük - fiziyolojik bir hâdisedir. Yakin gözlüğünü, sıhhi ihtiyaç belirdiği zamanda ve yaşta kullanmıyanların, gözündeki azacıkların, adaleciklerin — fazla çalışmak ve kuvvet sarfetmeki mecburiyetinde kalarak gözleri bir müddet okuduktan, çalıştıler tan sonra yorulur. Bu hal çalışım ken, okurken kaşlarını çatmaları, Alfın adalesinin mütemadi tek allusu, göz kapaklarının sık #ık kapan- ması, gözlerinin sulanması — ve göz Üzerinde ağırlık, yorgunluk gibi Araz tezahür eder. Fenni gözlük kullanmakla mat- lüp ve s-hhi mesafeden hurufatı çok temiz görmek ve rahat okük — mak ve bu suretle gözü yorgut- Juktan — kurtarmak —mümkündür. Filhakika yakın iştigallerde sık sık uzağa bakmak ihtiyacı halin de, gözlüğü mütemadiyen çıkarıp ; takmak biraz zevksiz — olabilir. Ba müşkülâtı yakin ve uzağı — gören Bifokal gözlükler kullan- makla izala etmek — kabi Diğer yazılarımda bu daha esaslı izahat vereceğitn. DeE S. $. Kurban Bayramı İstanbul Müftülüğünden : 933 Salı günü Zik okuzuna ıı=dlf ok :'0p ö Va H 34 ! &