20 Temmuz 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

20 Temmuz 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Arhavi Cennet Kadar Güzel Bir Yerdir ! Arhavi ( Hususi ) — Hopanın en şirin nahiyesi Arhavidir. Yirmi beş otuz haneden ibaret olan bu nahiye, Hopaya motörle bir saat mesafededir. Misafir için çok temiz otelleri, lokantaları, bahçe- sinde güzel ağaçları bulunan sahil kahvehaneleri, seyyar kumpanya- lar için ufak tiyatrosu vardır. Ahalisi çok medenidir, Pek çokları kıravatlı ve elleri baston- ludur. —Arhaviden çok büyük adamlar, meb'uslar, mahkemci temyiz azaları yetişmişlerdir. El- yevm yüksek mekteplerde Arha- vili hayli talebe vardır. Çok misafirperver olan halkın geçim hayatı ortadır. Pek düşkün fukara yok gibidir. Her sene oldukça fazla miktarda fındık yetiştirmektedirler. Evlerinin ya- nında güzel sebze bahçeleri var- dır. Hergün kaza merkezine bir kaç motör gider gelir. Altı dershaneli güzel bir mek- teple telgrafhanesi ve gümrük ve tuz idareleri vardır. Çarşısı düz ve kaldırımları düzgündür. Bir vilâyet merkezi gibi çok şık perukârlar, terziler, kundura- | cılar vardır. Her cinsten iki yüz kadar esnaf vardır. Esnafın en gu köylüdür. En fazla alış veriş ::::r gı'înleri olur. Haftada bir gün kalabalık pazar kurulur. Sair mler ihtiyaçtan fazla dükkânlar Efpılı bulunur. Arhavinin bazı esnafı seyyar- dır. Motörlerle mallarını götürür civar şehirlerde- satarlar ve her hafta pazarları takip ederler. Eşraftan bazı kimselerle görüş- tüm. Evvelce nahiyemiz tam teşkilâtlı idi. — Nüfus, gümrük, tapu, vergi memurlârı ve sulh mahkemesi var idi. Hükümet iş- lerinde zorluk çekmiyorduk. İk- tısadi buhran münnsebcüle__gc- çen sene bu memuriyetler lâğve- dildi ve Nahiyemizin bir a2 şe- refi kaçtı. Bereket versin Hopa yakın da resmi işlerde pek zah- met çekmiyoruz. dediler. Arhavi nahiyesi halkı çok çalışkand_ır. Kendilerine mahsus san'atla- n hariçte öğrenir gel!nişle;rdiı:. Havası, suyu güzeldir. Evleri bi- rer kâşaneyi Aandıracak kadar şık ve muntazamdır. Böyle ma- mur nahiye zannederim başka vilâyetlerde — yoktur. Nahiyenin tam 29 köyü vardır. Bir zaman- lar burası, Hopa kazasının mer- kezi de olmuştur. Hakikaten merkezi kaza olmıya elverişli bir yerdir. Çok — konuşkan ıhılısı yabancıya pek hürmet ve ikram ederler. Ellerinden gelse neleri varsa misafire yedirmek isterler. Çok güler yüzlü ve tathı dilli insanlardır. Gıdalarını mısır tar- lalarından çıkarırlar. Sebzeye pa- ra vermezler. Çok usta ekmekci- leri vardır. Hulâsa, Karadeniz sahillerinde Arhavi; bir cennet bir İsviçredir. — H. Ş Fukaraperver Bir Doktor M. Kemalpaşa (Hususi) — Ka- zamız Belediye doktoru askeri kaymakamlıktan mütekait Meh- met Hasan Bey çok fukara perver bir zattır.. Gece ye gündüz de- mez parah ve parasız demez çağrılan yere ve bilhassa fakir halka çok kolaylık gösterir. Akşahir Kaymakamı Akşehir (Hususi) — Çatalca kaymakamlığına tayin edilen kay- makamımız Löütfi B. memuriyet mahalline gitmiştir. Lütfi B. par ık surctte teşyi edilmiştir. SON POSTA Adana Halkevi Çalışıyor Adana ( Hususi) — Adana Halkevi, bugüne kadar yaptığı ve yapacağı işleri fazla göster- miye çalışmak haveskârlığında | olmadığı cihetle muhitte sesini fazla yükseltmek istemedi. İstedi ki | sesinden evvel kendi yükselsin. | Böyle olmakla beraber emin ve | metin yürüyüşünde ilerlemiş ve köklü teşebbüsler, tedbirler al- mış bir vaziyette olduğunu söy- liyebilecek bir haldedir diyebiliriz. İntihapların arkası alındıktan sonra mayıs sonlarına doğru ko- miteler — çalışma — programlarını idare heyetine göndermiye baş- lamışlar, masraf bütçesi tasar- lanmış — ve bütçeler tasdik - olun- muştur. Halkevi kendisine 23625 lira- hk mütevazin bir bütçe yapmış- tır. Bunun sekiz bin lirası fev- | kalâde bütçe olup hali hazırdaki | binanın Halkevi şubeleri ve muhit ihtiyacatımı temine kâfi şekilde inşasına tahsis edilmiştir. Binanın ihalesi geçenlerde yapılmış ve inşaata başlanmıştır. Köycülük komitesi köylü ve halkın hükümetteki ihtiyaçlarını, müracaatlerini temin ve takip ile mvazzaf bir müracaat bürosu | <7 . 60 çe 'Muğla'da Tütün Vaziyeti “ok İyi Muğla, — Vilâyet dahilinde senede 18,000 kilo tütün ve sigara | sarfedilmektedir. Bunun yüzde beşi tütün geri kalanı sigaradır. | Tütüalerin nefaseti gittikçe art- maktadır. Fiatler yükseliyor. Bu sene vilâyet dahilinde 64 bin dönüm tünün ekilmiştir. İki buçuk mil» yon kilo tütün, alınacağı tahmin ediliyor. Hastalık yoktur. Evsaf itibarile çok iyidir. Sahil mıntaka- larda kırma işine başlammıştır. Mahsul geçen seneye nazaran bu sene yüzde yirmi fazla olacaktır. Beypazarında Bir Bekçi Kireç Ocağında Can Verdi Beypazarı -(Hususi) — Mey- vaları ile meşhur olan Güragaç köyünde feci bir kaza olmuş, kömür almak için kireç ocağına giren Mehmet isminde bir bekçi ocağın yıkılması ile taş yığınları arasında kalarak ölmüştür. Kırmıtta Hazine Arazileri Ceyhan, (Hususi) — Kırmıt nahiyesinde — ötekinin berikinin fuzuli tasarrıfları altında kal- mış olan ve hazineye ait bulunan birçok arazı nahiye müdürü ta- rafında meydana çıkarılmış ve mal — müdürlüğüne — bildirilmiş, hazinenin hukukutün kaybolma- sına meydan verilmemiştir. 4 Ceyhan (Hususi) — Kır- mıt mnahiyesinde Himayei Etfal şubesi tesis edilmiştir. Bu hayırlı müesseseye bütün Kırmıtlılar EmeİdB A A T Adana helkevi reisi Kâşif Ömer B. tesis etmiştir. İçümi şubesi de — muhtaç mütehassıs doktorlara bedava muayene ve tedavisi için bir müracaat bürosu açmıştır. Bu büroya Milli Mensucat fabrikası sahiplerinden Mirza zade Mustafa Bey yüz lira teberru etmiş, ayni fıbriıı sahiplerinden Nuh Naci Bey de bugün infisah eylemiş bir vaziyette bulunan Yoksulları Koruma Yurduna- teberru ettiği beş yüz liradan dört yüz lirasının yardım hastaların Evin Faaliyeti Halk Şehre Döndükten Sonra Daha Ziyade Artacaktır Halkevine devredileceğini bildir- miştir, Bütçesi en geniş tutulan kü- tüpane ve neşriyat şubesi tahsi- satını aldıktan sonra bir matbaa tesis edecek, bir Muhit mecmuası çıkaracak, Halkevinin gaye ve mefküresini yaymak hususunda birçok işler yapacaktır. Komite ilk iş olarak memleketin en işlek yerinde ihtiyaca nisbeten kâfi büyük bir halk okuma salonu açmıştır. Elyevm elinde iki bin ciltik — zengin bir kütüpanesi mevcuttur. Bunun noksanlarını tamamlıyarak biri merkezde kal- mak üzere iki de kütüpane ku- racaktır. Mütcaddit konferanlar verilmiş, büyük günlere iştirak edilmiş, ihtifaller tertip olunmuştur. Köy- lerde bayrak çekme merasimi kısmen tamim edilebilmiştir. Adana sıcak bir memleket olduğu için halk yazın ekseriyetle bağlara, yaylâlar çekilmektedir. Halkevinin asıl faaliyeti, halk şehre döndükten ve binadaki inşaat ikmal edildikten başlıyacak ve eminiz ki hayırlı ve faydah işler lecektir. sonra çok görü- Adapazarında Süvari Mübaşirler Adapazarı süvari mübaşirleri Adapazarı (Hususi) — Kasabafl ız mesahâi sathiye itibarile çok geniştir. Adli tebligatın sür'atle ifası ve en uzak köylerde bile teb- ligat yapılamaması yüzünden davaların' sürüncemede kalmamasi için süvari mübaşir teşkilâtı kuvvetlendirilmiştir. Müddeiumumi Baha B, adli işlerin intizamımı ve mükemmeliyetini temin hususunda büyük bir titizlik göstermektedir. Çankırı'da Feslikân Bataklığı Kurutuluyor Çankırı, —Sıtma mücadelesi he- yeti Feslikân bataklığının kuru- tulmasına başladı. Günde 40- 50 amele yor. Birinci kısım 25 itecektir. Bu bataklıktan sonra ikinci kısma başlanacaktır. Yeni yapılmakta olan hükümet parkına Ankara şehremaneti bir çok sandalya, çiçek hediye et- miştir. Havalar çok sıcak git- mektedir. Halkevi Bilecikte Bir Sinema Tesis Etti Bilecik (Hususi) — Halkevi ihtiyacı düşünerek ve büyük fe- dakârlıklar yaparak yazlık bir sinema vücude getirlmiştir. Sine- manın tesisinden maksat kâr temini değil, halkın görgü ve bilgilerini ... Zonguldak'ta On Tane Yol Silindiri Alındı Zonguldak, — Vilâyet dahi- lindeki yollarda çalıştırılmak üze- re on tane yeni silindir getiril- miştir. Devrek kasabasının elek- trikle tenviri için maballine bir elektrik mütehassısı gönderilmiş- tir. in ortasında yaptırılmak- ta olan saat kulesinin zirvesine umumi bir radyo konmasına ka- rar verilmiştir. Bilecikte Kurt İstilâsı Devam Ediyor Bilecik 17 (Hususi) — 20 gün- den beri memleketi istilâ eden ve iponomot denilen ağaç kurt- ları yağmurların tesirile azalmış- tır. Fakat bu azalış şehir dahi- Hindedir. Köylerde kurtlar hâlâ yaşamakta ve mühim zararlar ika etmektedirler. — Temmuz 20 — I na l I Tarihi Fıkra I Vasiyetle Sadrazam Yapılan Genç Osmanlı devleti, altı yüz sene kemirip mahvedici bir tek yok- suzlukla çırpındı: Vezirsizlik... Bu buhran osman ©9 ni bin bir derde, felâkete, girdaba ve izmihlâle sürükledi. Müstesna- ları bir tarafa bırakırsanız azim ekseriyeti yalnız mevki bakasına bakan, hırsını doyurup, düşman- larını boğdurmakla vakit geçiren vezirler, devlete ve millete hiçbir hayırları dokunmadı. Kimi aske- rin, kimi halkın, kimi de padişa- hın kurbanı oldu. Bir ay, bir se- ne ve hatta bir saat içinde kâh boyunları vuruldu, kâh azgın zorbalar elinde paralandı, kâh ta bostancıbaşıların, - cellâtların ip- lerile boğduruldu.. Acaba bu vezirlerin kusuru nedir?.. Evet, hemen hepsinin de böyle boğdurulup paralanmalarına sebep olan hikmet nedir?.. emişçilikten, Iıethudtlıl:hın, yeniçeri ağalığı ve satırcı k- tan, cerrahlıktan, celâlilikten, ke- mankeşlikten, bostancıbaşılıktan, yetişen hemen bütün vezirlerde noksan olan şu idi: Zekâ ve fetanet... Bu yüzden ne kendi mevkile- rini kullanmasıni bilmişler, ne de devlete ve millete birer fayda temin edebilmişlerdir.. İçlerinde — öyleleri vardır ki, halk bunlara, bilmecburiye tuhaf lâkaplar takmış, acaip ve yerinde isimlerle tarihe geçirmişlerdir : Öküz Mehmet Paşa, Yemişçi Hüsnü Paşa, Boynuyafalı Meh- met Paşa, Kabakulak İbrahim Paşa, Elhaç Ivez Mehmet Paşa, ğehll Ahmet Paşa, Ağa Hasan 'aşa, Tiryaki Mehmet Paşa, Ko- ca Ragıp Paşa, Kapıkıran Meh- met Paşa, Baltacı Mehmet Paşa, Daltaban Mustafa Paşa, Satırcı Mehmet Paşa, Güzelce Mehmet Paşa, Karayazıcı Hasan Paşa, Kuyucu Murat Paşa, Sofu Meh- met Paşa, Kalafat Mehmet Paşa, Melek Ahmet Paşa, Sarı Kenan Paşa, Pehlivan Mehmet Paşa, Yeğen Mehmet Paşa, Tepede- lenli Ali Paşa.. ilâhiri... Bütün şu yukarıda” saydığım vezirler gibi jıhı birçok -kendi- lerile berabar isimleri acayip ve boş olan insanlar vardı.. Yüzler- ce binlerce vezir. içinde devlete ve millete faydası dokunan pek az olmuştur ve bunlar da hemen hemen mahdut kimselerdir. * Fazıl Ahmet Paşa, eğer - ya- şamış olsaydı, belki sukut devri- ni daha bir müddet geciktirmiş olacaktı.. On beş buçuk - senelik sedareti esnasında hiçbir. zaman babası Köprülü Mehmet Paşayı aratmıyan Fazıl Ahmet Paşa Çandarlı ailesinden biri uzun seneler sedarette kalan ilk vezir- di. Babası gadüp, — şiddetli, bir devlet adamı nî:'hı' halde kendisi sakin ve sessizdi.. İ ni hep adeletle ve hakkaniyetle yapardı. Kuvvetli bir hafızası, sahih ve kat'i bir muhakemesi vardı. Halka ve askere zulüm etmesini hiç sevmezdi. Az ko- nuşur ve her işi —dklll oldan yapmağı B Fazıl Ahmet Paşa ayni zaman- da ince bir şairdi. Hocası Kara Çelebi zade Abdülaziz Efendi, ona Şarkın bütün şairlerini sev- dirmiş, ilmin ve felsefenin bütün ana hatlarımı öğretmişti. ' Osmanlı tarihinde ilk defa baba vasiyetile vezir olan adam da yine Fazıl Ahmet Paşa idi.. İhtiyıı Köprülü, oğlunun şecaat ve harbi kudretinden emindi. Siyasetinin ve nizamının ancak 27 yaşındaki genç oğlu tarafın- dan tatbik edilebileceğine kani olarak vasiyet etti ve öldü. * Lehistana harp ilân edilmişti. Mehmet Rabi büyük bir ordy