22 Temmuz 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

22 Temmuz 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Çiftçilerin Yüzü Gülerken... Dün yazdık: Bu sene İzmir mın- takasında ziraat vaziyeti çok iyidir. Tarlalarda çok hararetli bir hasat faaliyeti var. Birçok yerlerden İzmir havalisine işçiler akın etmektedirler. Bu vaziyet karşısında halkın töylediklerini de buyün yazı- yorüz: Orban Bey ( Ayasolya Çatladıkapı) — İzmirde ziraat vaziyeti çok iyi imiş. Bu sene çok iyi tütün mahsulü varmış. Konya ve civarından işsizler akın ettiği halde hâlâ işçiye ihtiyaç varmış. Demek ki bu sene feyizli bir senedir. Yalnız bu feyiz ve bereketin köylünün aleyhine olmamasını te- menni ederim. Çünkü istihsal fazla olunca mal para etmiyor, zavallı köylünün eli böğründe kahyor. İktı- sat ve Ziraat Vekâletlerimiz köylünün yürünü güldürecek tedbirler alma- hdırlar, * Hakkı Bey ( Sultanahmet Ticaret- hane sokağı 25) — Bu senç Garbi Anadoluda şim- diye kadar görülmemiş derecede fe- yizli tütün yetişmiş. Tütün müşteri- leri olan devletlerin bütün eksper- leri seferber olmuşlar, köylerimizi gezmişler. Tütünlerimize bir diyecek bulamamışlar. Yalnız rekolteyi fazla gösterip mallarımızı ucuz almak sev- dasına düşmüşler. Biz bu feyzi ve bu bereketi ecnebi alıcılara istismar ettirmemek için tedbirler almalıyız. »4 Niyazi Bey (Beyoğlu Sakızağacı) — Bu sene orta Anadolunun bazı yerlerinde ve bilhassa Konyada ku- raklık var. Halk muztarip. Allah bu- radan aldığı bereketi Ege mıntakası- na vermiştir. Konyada işsiz kalanlar şimdi İzmir ve havalisinde bol bol iş buluyorlar. Hem de amele ücret- leri çok fazla Bu, çok sevinile- çek bir vaziyettir. Yalnız tütün alıcı- ları bu sene rekolteyi ( 15 ) milyon kilo göstererek köyl%'ıııîlıı malını elin- den Çok ucuza almak - istiyorlar. Bu dalaverenin önüne geçilirse bu sene köylünün yüzü gülecektir. E S0 c Eroinciler Bir Adam İşçilere Eroin Satarken Tutuldu | Polisler evvelki gün Ayvansa- rayda sokak ortasında eroin sa- tan bir adam yakalamışlardır. Fafrika amelelerine ve hamallara bile ercin sattığı anlaşılan bu adamın ismi Mustafadır. Yapılan araştırma neticesinde — üzerinde bir. miktar erocin bulunmuş ve ifadesi de alınmıştır. Mustafa ver- ifadede, kendisinin bu ero- inleri kahveci Fazlı ve kardeşi Ahmet isminde iki kişiden aldı- ğgım söylemiştir. Bunun üzerine Ahmet ile Fazlının cvinde de araştırmalar yapılmış ve bir haylı eroin — bulunmuştur. Bunlardan başka yine bu şebeke ile alaka- dar olan Ahmet isminde birisi daha yakalanmış ve hepsi de ihtisas mahkemesine verilmişler- dir. o ea Son Postanın Resimli Hikâyesi: 'SON POSTA —— DAHİLİ HABERLER Üzümcüler Memnun Değil İnhisar İdaresi T.;rafından Üzümlerîne Verilen Parayı Az Buluyorlar İnhisarlar umum müdürlüğünün üzüm alışı için tesbit ettiği fiyat bağtılan memnun etmemiştir. Bağcılar bu fiyatın az olduğunu ve biraz yükseltil- mesi icap edeceğini ileri sürmektedirler. Üzümcüler bu maksadın temini için İzmirde büyük bir toplantı yaparak aldıkları kararları Gümrük ve Vekâletile Ziraat ve İktısat Vekâletlerine bildire- ceklerdir. Bir muharririmiz İnhisarlar Umum müdürü Hüsnü Beyi görerek üzümcülerin bu talepleri hakkında ne düşündüğünü sormuştur. Hüsnü Bey şunları söyle- | mektedir : T Üzüm alışı için koyduğumuz ” fiyat mutedil- | Tehdit Etmiş! Bir Rum Genci Eski Sev- gilisini Öldürmek İstemiş Polisler Galatada oturan Lef- ter isminde bir garson yakala- mışlardır. Yapılan tahkikata göre Lefter eski sevgilisini ölümle tehdit etmiş ve üzerine yürü- müştür. Hâdise şöyle geçmiştir: Garson Lefter bir müddet evvel Klara isminde güzel bir rum kızı ile tanışmış, onu - çıldı- rasıya sevmiştir. Klara da Lefte- re karşi kalbinde bir alâka duy- muştur. Fakat bir müddet sonra Lefterden yüz çevirmiş ve başka bir erkeği sevmiştir. Lefter, sevgilisini bir türlü unutamadığı için Klaraya birkaç kere müracaat etmiş ve kendisi- ne eskisi gibi iltifat etmesini söy- lemiştir. Fakat Klara bu müra- caatların hepsini ret cevabile karşılamıştır. Bunun üzerine Lef- ter dün Klarayı yolda sıkıştırmış ve genç kıza tekrar kendisine dönmesini, aksi takdirde öldüre- ceğiti söylüyerek tehdit etmiştir. Lefter yakalandıktan sonra ifadesi alınarak Adliyeye verilmiştir. & Esrarkeş Yakalandı Şehremininde esrarkeş Hakkı isminde birinin evinde, ötekine berikine esrar içirdiğini haber alan polisler evvelisi gün ansızın evi araştırmışlar ve 8 esrarkeşi kabakla esrar içerken cürmümeş- hut — halinde yakalamışlardır. Evde yapılan arama neticesinde bir tabanca, kamalar, esrar içme- ye mahsus kabaklar ve bir mik- dar esrar bulunmuştur. Çakmak Taşı Kaçakçıları Hidayet ve Âdem isminde iki şahıs kaçak çakmak taşı satar- larken yakalanmışlardır. L-Son Postanın Resim v. Gümüş fiatleri yallah... İnhisarlar indirerek şarap dır. Bu hususta Bir Müderris Mahkemeye Şikâyet Edildi Haber aldığımıza göre, Sulta- nahmet Sulh mahkemesine Darül- fünun müderrislerinden biri aley- hine bir — şikâyet Şikâyeti yapanlar, maruf pehlivan- lardan Himmet pehlivanın vekilleri- dir. Verilen malümata — nazaran Himmet pehlivan bir ihtilâftan dolayı mıgkcmıye müracaat et- mek mecburiyetinde kalmış ve ihtilâfın hukukan halledilmesini istemiştir. Mahkeme - bu meseleyi vukufa havale etmek lâzım gel- diğini —anlamış ve © yolda bir karar — vermiştir. İşte Himmet | pehlivanın vekilleri — tarafından yapılan son müracaat bu mesele- den çıkıyor. Çünkü iddialarına göre Darülfünun mü- | derrislerinden olan ehlivukuf, ra- por vermemekte ısrar göstermiştir. Bunun üzerine vekiller de mahke- meye müracaat ederek kanunen bu müderris hakkında hapis ka- rarı verilmesi lâzım geldiğini bil- dirmişlerdir. Mesele yakında tet- kik edilip bir karar verilecektir. İki Hırsızlık Sabıkalı Hayati Cihangirde bakkal Bodosun dükkâmına gire- kaçarken yakalanmıştır. * Zeki isminde bir sabikalı Yenişehirde Mehmet Efendi isş- minde birinin evine - girerek öte beri çalmış ve savuşürken yaka: lanmıştır. Kaip Sektasindin Ölüm Mahmutpaşada oturan 65 yaş- larında Kerim Efendi isminde bir terlikçi kalp sektesinden birden- | bire ölmüştür. .« Altın ise olduğu yerde du- | “değil mi? — | yapılmıştır. | | müderrisliğine talip olduğu ve ehli | vekillerin | | rimi sordular. 'Leyli Talebe rek bir yığın eşya çalmış, fakat | | müsabaka müsabakada kazananlar dir. Bu fiyat uzun tetkikler neticesinde tesbit edil- miştir. Bağcılardan isteyenler bu fiyattan üzüm verir, istemiyenler tabii vermez. — Yenibahçe şarap fabrikası müdürünün sulis- timal yaptığı hakkında bir şayia var, doğru mu? — Fabrika hesaplarının tetkikine lüzum görül- müş ve şimdilik müdüre işten el çektirilmiştir. Suiüstimal yapılıp yapılmadığı tetkikat neticesinde anlaşılacak ve tabii ona göre hareket edilecektir. Diğer taraftâan bizim öğrendiğimize göre İnhi- sarlar umum müdürlüğü yeni şarap fiyatlarım biraz sürümünü arttırmak tasavvurunda- da tetkikat yapılmaktadır. İzzet Melih B. Üniversiteye Müderris Olacağı Söyleinyor Üniversitenin yeni müderris muallim kadrosu etrafında evvelce ve dün, kuvvetli tahmin- lere müstenit bazı malümat ver- miştik. Kadro | ağustosta resmen tebliğ edileceği için hakiki vazi- yet ozaman anlaşılacaktır. Bu- nunla beraber şayialar devam etmektedir. Bu şayialardan biri- si de İzzt Melih Beyin Edebiyat Fakültesinin “ Garp edebiyatı ,, ve yahut bu müderrisliğin kendisine teklif edildiği şeklindedir. Bir muharririmiz İzzet Melih Beyi görmüş ve bu husustaki malümatıni — öğrenmiştir. — İzxet Melih Bey şunları söylemiştir: — Hiçbir haberim yok. Ne teşebbüste bulundum, ne de fik- — Teklif yapılırsa kabul eder misiniz? — Mademki beni lâyık gör- müşler; evet! Alınacak Maarif Vekâleti Jise ve orla mektepler ile muallim mektep- lerine bu sene de bir miktar poarasız leyli talebe almıya karar vermiştir.. Bu husustaki kanun mucibince ağustos sonlarında bir imtiham açılacak ve parasız leyli olarak Mmemleketin muhtelif yerlerindeki liseler ile orta mek- teplere ve muallim mekteplerine yerleştirileceklerdir. — Müsabaka imtihanmın — şartları kısa bir müddet sonra ilân edilecektir. Kaçak Sigara Bulundu Kasımpaşada bakkal - Rizeli Mustafa Efendinin dükkânında 30 paket kaçak köylü sigarası Fazar Ola bulunarak müsadere edilmiştir. Hasan Bey — Hiçte şaşılacak | sex. el La8nA, nu anladı a biraderl... Temmuz 22 , Günün Tarihi Ziraat Vekilinin | Tetkikleri — * Tetkikat için şehrimize gelmiş olan Ziraat Vekili Muhlis Bey bugüne den itibaren şehrimizdeki ziraat müş esseselerini — gezmiye başlıyacaktır. Muhlis Bey birkaç gün içinde şehrie mizdeki bütün ziraat müesseselerini teftiş edecek, aymıca İstanbulun ziraf vaziyetini de tetkik ettikten sonra Ankaraya dönecektir. , ilkmekteplere muallim İlk tedrisat kadrosuna yeniden altmış muallim ilâve edilmiştir. Bd muallimler önümüzdeki derx -senesl iptidasında açılacak sekiz yeni ilke mektebe tayin edileceklerdir. Brezilya elçisi gitti İki gün evvel Ankaradan gelen Brezilya elçisi M. Maryo dö Pimental Brandao Marsilya'ya gitmiştir. Oradan memleketine gidecek ve bir ay sonra buraya dönecektir. j Ticaret mektebinde — | Şehrimizdeki yüksek ticaret meke tebinde tatil aylarına mahsus olmak üzere Fransızca lisan kursu açılmıştır, Kursta iki kısım üzerine tedrisat yas' pilacaktır. Derslere yarından itibaren başlanacak ve iki ay devam edecektir,' Tenzil yapıldı f Devlet Demir yolları idaresi taras fından trenler ile nakledilâöcek olan otomobil, kamyon ve bu cins diğer nakil vasitalarının bilet ücretlerinde bir miktar tenzilât yapılmıştır. Tetbir alındı Muğla, 21 — Bu sene orman- larda yangın olmaması için mü- him tedbirler alınmıştır. Öz türkçe işi Türk dili tetkik cemiyetinin umumi merkez heyeti yarından itibaren mesaisine şehrimizde dee vam etmiye başlıyacaktir. — Cemiyete şimdiye kadar öz türkçe kelime ihtiva eden - (107) bin fiş gönderilmiştir. Öz Türk« çe kılavuzu da yakında — ikmal edilecektir. Bir Muallimin davası İneboludan — bildirildiğine — göre Evrenye köy muallimi Saime Reşat Hanım İnebolu İlk Tedrisat Müfettişi Lütfi Bey aleyhine, kanunsuz. maaş kestirdiği iddiasile zarar ve ziyan davası açmıştır. terkedilen bir çocuk Üsküdarda eczacı Kenan Be-« yin evinin önüne yeni doğmuş bir çocuk - birakılmıştır.. Dün sabah sokaktan geçenler bir bez içinde sarılı olarak duran bu çocuğu görmüşler ve polise haber ver- mişlerdir. Polis bu çocuğu terke- denleri araştırmaktadır. Dört Aylık Tütün Satışı İnhisar İdereleri Umum Mücürlü. ğünün yaptığı bir istatistik cetveline mazaran bu senenin ilk dört ayı zar- fında hariç memleketlere on milyon kilo tütün ihraç edilmiş, bu satışa mukabil memlekete sekiz milyon lira girmiştir. Geçen sene aynı müddet zarfında ihracat ancak “sekiz buçuk milyon kilo tutmuştur. Hasan B. Diyor Ki; , «« Millet paranın gümüş olduğu-