10 Ağustos 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

10 Ağustos 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Eski Eserlerin Muhafazası Sabık Fransız Başvekili ev gün İzmire çıkar çıkmaz maâ harabelerini gezmiştir. hususta halkımız diyor Sevket Bey (Topkapı Merkezetendi 20 ) — Yeni kanunlar yapılmıştır. E- ki es rlerin muhafazası için beledi- yelerin varidatlarından yüzde biri alınacaktır. Muhafaza edilccek eser- lerin de İistesi hazırlanmıştır. Bu Geki eserler topraklarımızın birer süs ve servetidir. Biz bunları dünyaya tamtırsak o vakit seyyah celbede- biliriz. * Hakkı Bey ( Sultanahmet Eskizap- tiye sokağı 25 ) — Eskiden müzecilik birkaç kişi- ye inhisar etmiş gibi idi. Kims& ye- tiştirlmemiş. Avrupa ve Amerika bu cehlimizden istifade ederek milyon- luk eserlerimizi elimizden almıştır. Maarif Vekâleti eski ve taribi eser- lerimize büyük ehemmiyet atfetmiş- tir. Üniversiteye Arekeoloji dersleri bile konmuştur. * Nasif Bey (Sirkeci Güzelizmir oteli) — Cümhuriyet idaresinin ilme ve tarihe verdiği laymet bu öserlerimizi kurtaracaktır. Avrupamın diplomatla- rından olan M Heryo dün İzmire çıkar çıkmaz doğru Bergama harabe- lerine gitmiştir. Bu, Avrupalı münev- verlerin memleketimizdeki eski eser- lere ne kadar büyük bir kıymet at- fettiklerini gösterir. 24 Saatin Haâdiseleri * Uluköyde Niyazi isminde biri çeşmeden su almak mese- lesinden çıkan kavga neticesinde Saadet Hanım isminde bir ka- dını fena halde dövmüştür. 34 Çarşıkapıda manav çırağı Mevlut — isminde biri bir alacak meselesinden H:s n isminde bir hamalı bıçakla yaralamıştır. * Kazlıçeşmede Mensucat Santral fabrikasında amele Salih, ayağı kayarak düşmüş ve yara- lanmıştır. * Samatyada oturan 60 ya- şında İsmail Ağa isminde bir ihtiyarın üzerinde bir miktar es- râr bulunarak yakalanmıştır. * Zincirlikuyuda oturan Sü- leyman isminde bir rençper Şiş- lide tramvay biletçisine sahte bir on kuruşluğu sürmek isterken yakalanmıştı. * Kandillide Kıbrıshların ya- hsmda hizmetçi şükran Hamımın 6 yaşındaki oğlu Rahman deniz | kenarında oynarken denize düşüp . boğulmuştur. * Akbıyıkta oturan Cemal isminde biri sokaktan geçerken kendisile alay eden çocuklara kızarak çocukları taşa tutmuş ve gçocuklardan 10 yaşında Nebahati başından yaralamıştır. e—arae — —e aa —— — Pazar ola Akaycı başı: Se- ninle şöyle bir adalara doğru gidelim mi? < aanerem - <— I Son Postanın Resimli Hikâyesi : Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: , Lüks Eşya Tarifesi .. v Kravat, Kol Düğ ğmesi, Eşyalar Pahalılaşacak Mı ? Devlet Deniz Yolları dış hatlarda çalışan - vapurlarile, tedir, Komisyon tarife meselesinde önünde bulundurmuştur: 1 — İhracat maddelerile, halkın muhtaç olduğu gıda maddelerinin tarifelerini mümkün olduğu kadar ucuzlatmak. misli arttırmak. Bir Kadın Bir Ka-| dını Anahtarla Döverek Bayılttı da oturan Arap Hoca H. isminde bir kadın bir alacak yüzünden çıkan kavga neticesinde ayni semtte oturan Gülten H. isminde bir kadını elindeki büyük anah- tarla fena halde dövmüş ve muh- telif — yerlerinden — yaralamıştır. Gülten H. baygın bir halde has- tahaneye kaldırılmış Hoca H. da yakalanarak tahkikata başlanmıştır. Kimsesizler Yurdu Bu Teşrinievvelde Tekrar Açılacaktır Ayasofya medresesindeki kim- sesizler yurdu muvakkaten kapa- tilmıştı. Belediyenin yeni bütçe- sinde yurt ıçin tahsisat bulundu- ğundan bu yurt teşrinievvelde tekrar açılacaktır. Ancak - şuna buna odalar tahsis edilmiyecek buradan geceleri yatacak yerleri olmaıyan fakir ve kimsesizler isti- fade edecektir. Bir Kaçakçının Mahkümiyeti Sekiz çakmak taşı satarken | yakalanan Marko Efendi, ihtisas mahkemesinde altı ay lııpıe ve 200 kuruş para cezasına mahküm olmuştur. Rusyaya Gidecek Talebe Rusya'ya gönderilecek sanayi talebesi hakkında ittihaz edilecek kararları almak üzere Sümer Bank Müdürlerindan bazıları dün bir toplantı yapmışlardır. Vaziyet bugün anlaşılacaktır. n »H' TAKÖNLAT, d YaEr — Cemil Bey — Gidelim Hasan Bey.. Adaları galiba çok - sevi- yorsun? İşletme Vapurculuk Türk Anonim şirketinin tarifesini hazırlamak üzere Hava ve Deniz Müsteşar Sadullah Beyin riyaseti altında teşkil edilen komisyon içtimalarına devam etmek- Müdürlüğünün , Askı Gibi Komisyon ihracat maddeleri ile gıda maddele- rinin yeni tarifesini sonuncu içtimalarına bırakmıştır. Şimdilik ithalât maddelerinden bilhassa lüks eşya üzerinde durulmaktadır. derecelerine göre tahfif edilmektedir. Fevkalâde lüks Bunlar da lüks ve ihtiyaç olanların tarifesinin birkaç misli arttırılması takarrur şu noktaları göz etmiştir. Meselâ, bu meyanda kravat, kol düğmesi, askı, lüks manifatura eşyası yüksek tarifeye tâbi tutulmaktadır. ! Komisyon mesaisini on güne kadar bitirecek | yeni tarifeyi İktısat Vekâletine bildirecektir. Tarife 2 — Lüks eşya tarifelerini bir misli veya iki | halkın gıda maddelerini çok ucuza temin etmesi | için mühim bir esas olacaktır. Meccamlık İmhharm _Lıse!erın Islahı Ge- !Muallimler Arasında Fazla Değişiklik Yapılmıyacaktır Lise ve Ortamektep ıslahatı gelecek sene yapılacaktır. Bu se- ne-Lise ve Ortamektep muallim- leri arasında fazla değişiklikler olmıyacaktır. İlkmekteplerde de esaslı 16- lahat yapılacağı söylenmektedir. Bu sene Fselere 150 parasız falebe alnacaktır. Kız talebele- rin müsabaka lisesinde, Erkek tanbul — lisesinde — yapılacaktır. Müsabaka imtiham — Eylülün ilk böflaemeletieğl aü Attardan Alınan İlâç Bir Adamı Öldürdü Balatta oturan İran tabeasın- dan Hüseyin Gulâm Efendi karnı ağrıdığı için attar Avramdan İngi- Jiztuzu almış ve yarım saat sonra da ölmüştür. Morg cesette tesem- müm alâmetleri tesbit etmiştir. Avram hakkında adli tahkikata başlanmıştır. Tiftik Ve Afyon Dün Ticaret borsasında ikin- | ci nevi afyonlardan sekiz sandık 825 kuruştan satılmıştır. Yeni mahsul Afyondan piyasaya şim- diye kadar ancak 150 sandık geldiği tahmin edilmektedir. İn- hisar idaresinin bu sahada ya- kında faaliyete geçmesi muhte- meldir. Tiftik piyasası durgundur. İnce- oğlak mallarıma talip vardır. Son birkaç gün içinde 100-150 balye | mal 80-85 kuruştan sa ılmıştır. talebeninki İs- «« Hakkın da var; bak şu Kınalıya, — Burgaza, Heybeliye, Büyükadaya.. lecek Seneye Kaldı; Samalya'da Çardaklı sokağın- | imtihanı Erenköy | â Ecnebi Profesor- ler Bugün Geliyor Üniversiteye alınmış olan ec- nebi profesörlerden Rihart Ku- rant, Ceymis Frank cumartesi günü, Bnslav ve Tan Haiser'in buügün İstanbula gelmeleri bek- lenmektedir. Dün de haber verdiğimiz veçhile sabık darülfünun profesörlerinden Hasan Reşat Beyle diğer bir kaç profesörün Efganistana gidecek- leri söylenmektedir. Yarış Davası Dün Yine Talik Edildi Sait Paşa zade Vehbi Beyin Samiye Burhan Cahit Hanımın ve Milliyet gazetesinin aleyhine açtığı manevi tazminat ve kupa istirdadı davasına dün devam edilmiştir. Dünkü celsede kupanın kıymeti ve hakem heyetinin mevcut bu- lanmadığı hakkında iki taraf vekilleri arasında — münakaşalar olmuş ve muhakeme önümüzdeki cumartesi gününe tehir edilmiştir. Yeni Tayyarelerimiz *Bu sene Tayyare cemiyetir otuz beş yeni tayyare almıştır. Bu tayyare- lere önümüzdeki 30 Ağustos tayyare bayramında isim konacaktır. Bu otuz beş tayyarenin isimleri şunlardır: İstanbul - Rüçükpazar" Beşiktaş, Ba- kırköy, Eskişehir, Geyve, Bozöyük, Amasya, Midyat, İzmir, Manisa, Öde- miş, Sarayköy, Cine, Hopa, Samsun, Kavan, Trabzon, Bafra, Sürmene, Görele, Giresun, Fatsa, Bartın, Zon- guldak, Ereğli. .e Hepsi ayrı ayrı cennet gibi değil mi?.. Balıkesirliler Şehit- leri Ziyaret Ediyor Bahkesir, 9 — Bealikesir Halke- vinin tertip ettiği Çanakkale seyahati başladı. Seyahate kolordu kuman- danı Ali Hikmet Paşa, vali, Fırka vâ belediye reislerile halktan altmış kişi iştirak etmektedir. Halkevi temsil gurupu — ile futbol takımıda baraberdir. Seyahat dört gün sürecek, bunun iki günü yolda ve diğer iİki günüde Çanakkale'de geçecektir. Orada harp sahası gezilecek, şe- hit Mehmet Çavuş Abidesine çelenk konacaktır. Ayrıca Turuva harabele- vi de ziyaret edilecektir. Hicazla Şarki Erden Arasında Muahede Kudüs, (Hususi) — Haber aldığı- ma göre İngiltere hükümetinin bura- daki fevkalâde komiserliğinde Hicaz hükümetile Şarki Erden hükümeti arasında aktedilen dostluk ve ademi tecavüz — muahedesinin — imzalanma merasimi yapılmıştır. Bu muahede ile şimdiye kadar bir türlü halledile- miyen Akabe ve Maan meseleleri de halledilmiştir. Muahedenin bir madde- sinde iki hükümet arasında ” yeniden bir hudut tayini meselesi de vardır. Japonyada - Hava Manev- raları Tokyo, 9 — Tokyo'da kararlaştırlan ve iki gün olan hava müdafaası — man bugün başlamıştır. Güpe plan 3 akın ve Döcucülü b manevralara 80 tayyare iştirak mektedir. Yerli Mallar Sergisinde Dün Yerli mallar sergisini M bin kişi germiştir. İştirak eden firmalar arasında bugün bir vitrin müsabakası yapılacak ve mükâfatlar verilecektir. Garip Bir Hırsızlık Cibali Ayakapı kilisesinin iki mü- tevellisi kiliseden bam eşyayı çalar- ken cürmü meşhut halinde - yakalan- mıştır. Tunusta Kanlı Bir Hâdise Tunus, 9 — 600 kadar yerli, Fran- sız tabiiyetine geçen bir Müslümanın oğlunun Müslüman mezarlığına mülmesine mani olmuştur. Polis ve asker hüdiseye müdahali — etmiş ve kanlı bir arbede olmuştur. Bir yerli ölmüş 10 yerli yaralanmıştır. 15 kişi tevkif edilmiştir. Lander Niçin İhraç Edildi Ankara, 9 (A.A.)— Armstrong Vikers şirketinin Türkiye mümes- sili bulunan M. Lender'in hudut- larımız dışına çıkarılması etrafın- yapılmam da bazı neşriyata tesadülf edil- mektedir. Tahkikatımıza — göre hâdise Lenderin şahsı ile Türk ida- resi arasında bir muameledir. Ve mesele M. Lenderin kendine göre belki vazife addettiği ban hareketleri hükümetimizce hoş görülmiyerek mumaileyhin memle- ketimiz içindeki ikametinin kâfi addedilmiş olmasından ibarettir. Armstrong Vikers şirketile bu işin asla alakası yoktur. D aŞT Hasan Bey — Evet amma, bu cennetlerin birinin sırat köprüsü galiba Burgaz adasında iskele olacak!..