10 Ağustos 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Ağustos 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Bartın İskele Oimak Vasfını Kaybebiyor Bartın ( Hususi ) — Bartın, civar kazaların iskelesidir. Fakat bu iskele oluş son zamanlarda mühim bir istihale — geçiriyor. Gerek tüccarlar ve gerek civar kazalardan İstanbula gidip ge- lenler son zamanlarda kara yo- Ku tercih etmiye başlamışlardır. Ereğli - Ankara şimendiferinin ikmalinden sonra İstanbul Bolu ve Zafranbollulara — daha - fazla yakınlaşacaktır. Halkın eski iti- yadından vazgeçmesi güç olduğu için Bartın Belediyesinin birinci derecede yapacağı iş derede işleyen — motörlerin — ücretlerini tanzim, otelleri daha iyi teftiş ve otel ücretlerini de asgari hadde indirmesi, otomobil nak- Hiyatını daha salim bir hale ge- tirmesi, kazalar arasındaki yol- ların esaslı şekilde tamiri için İdarei Hususiye ile — müşterek çalışması lâzımdır. Bu saydığım kolaylıklar temin edilirse helk an'anevi itiyatlarından vazgeçe- cek ve Bartın iskele olmak vas- fını kaybetmiyecektir. Son zamanlarda Bartın'ın yu- murta işleri de kısmen bozulmuş- tur, Avrupa piyasasında hususi bir şöhreti olan Bartın yumurtasının şöhretinden istifade edilerek baş- ka memleket yumurtalarının Bar- tın yumurtası diye sürülmesi bu- nun başlıca sebebidir. Bu yıl yumurta Bartında çok ucuzlamıştır. Tüccar köylerden 20 paraya yumurta toplamakta- dır. Bartında kerestecilik pek ileri gitmiştir. Burada pek maruf ke- reste müesseseleri ve fabrikaları vardır. Durna, Büyükdüz ve Sarı çiçek ormanlarından kesilen ağaç- lar bu fabrikalarda biçilir... Fab- jkalar elektrikle müteharriktir, “n meşhurları şunlardır: Nallama, Yenihan ve Derbent... Bartındaki “kerestecilik bu birkaç yıl içinde buhranlardan ve bilhassa Zingal Şirketinin — rekabetinden kısmen müteessir olmuştur. Bununla — beraber — buradaki kgreste işlerinde fevkalâde bir gayritabiilik yoktur. — M. Enver Bir Yaralama hâdisesi İnebolu, (Hususi) — Yıldız kıraathanesinde — çalışan Ahmet isminde bir gençle gümrük ka- yıkçısı temel arasında bir kavga çıkmış, Ahmet müdafai nefs vaziyetinde kalmış ve kama ile temeli bağrından — yaralamıştır. Temel hastahaneye nakledilerek tedavi altuca alınmış, Ahmet is- tintak hâkimliği tarafından ser- best bırakılmıştır. n Ğered; Kunduracıları Gezinti *_(aptılar 1 | Belediyenin NT Ağustas 10 SON POSTA | Gaziantep Cenup Vilâyet- lerimizin — Yıldızıdır Gaziantep (Hu- susi ) — Deniz yüzünden dokuz yüz küsur metre yüksek olan Ga- zi yurdun suları pek mebzuldür. Caddelerden, so- kak “aralarından kaynar gibi fış- kıran- güzel ve berrak sular vardir. -Memle- ketin mesireleri pek çoktur. An- tepte — baharın ömrü pek azdır. Yaz hatırı say- lır sıcaklar yapar, sonbahar; tatlı kemalini bulmuş - bir güıclliiin muhteşem ahengini yaşatır. Tabi- atin ilâhi güzelliklerini mahalli belediyesinin inzımam eden faali- yeti de bir kat daha arttırır. gayesi, memleketi medeni bir şehir haline koymaktır. Belediye reisi Hamdi Beydir. Belediyemiz, azami faaliyet sar- federek şehrin, . şimdiye kadar ihmâl edilen mühim ihtiyaçlarını temin için uğraşmaktadır. Bu ih- tiyaçların başında su - tesisatı geliyor. Şehirdeki sular toprak künkler içersinde evlerden evlere geçerek berbat olmakta gayet çok su olmasına rağmen bu gayrı muntazam ve bozuk mecralarda pek çok zayiata uğradığından Muş'ta Kudret Helvası Yağışı Devam Ediyor Muş (Hususi) — Sıcaklık de- recesi gölgede 33 tür. Kudret helvası yağışı devam etmektedir. Kudret helvasından köylüler aza- mi istifade temin etmişler, sene- lik pekmezlerini çıkardıktan baş- ka satış yapmıya da başlamış- lardır. Kudret helvasının okkası 10 kurüş kâğıt maktadır. Serseri Kurşunla Yaralanma Sındırgı, (Hususi) — Sinande- de köyünden Ali oğlu Süleyman ece koyun otlatırken serseri bir îurşuıılı bacağından ağır surette aralanmış, tedavi edilmek üzere likesir Memleket hastahanesine kaldırılmıştır. Bu serseri kurşu- nun kimin tabancasından çıktığı araştırılmaktadır. Gerede Kundaracılar cemiyeti azaları Gerede (Hususi) — Resmen teşekkül etmiş olan kunduracılar Ce- miyeti bir tenezzüh !enîî siresine giderek bütün etmiş, bütün künduracılar Ramazan dede me- ir gün eğlenmişlerdir. Eğlentide milli rakslar yapılmış, oyunlar tertip edilmiş; gezinti pek mezih ve eğlenceli olmı ği ge ST ai |İstiklâl Mücade- paraya — satıl- | __Beledlyedâararetli Bir Faaliy Gaziantep belediye dairesi ve belediey reisi Hamdi B. su için sıkıntı çekilmektedir. Türkiyede su tesiseti işlerile meşgul olan bütüh şirketlerle temas ve muhabere edilerek tesi- sat için icap eden şerait ihsar edilmiştir. Şirketlerden alınacak teklifnameler karşılaştırılacak ve projenin tanzim işi pek yakında intaç edilecektir. Şehrin haritası ve müstakbel imar plânı geçen sene, mühen- diılerrren mürekkep bir grupa ihale edilmişti. Harita eylül niha- yetinde ikmal edilecektir. Bundan sonra bu plân dahilinde şehir için bir devrei inkişaf ve imar temin edilmiş olacaktır. Fenni mezbaha şehrin ihtiyacile mütena- sip bir şekilde geçen sene yapılmış bu sene de alât ve edevatı baytari- lesm' İlk İ Ağidesi Aydın (Hususi) — Aydının Denizli istikametinde ilk istasyo- nu olan Umurludan dağ istika- metinde tahminen yarım saat me- safede Çayyüzü köyü vardır, Harekâtı milliye tarihinde ilk evvel rekzedilen şüheda abidesi bu köydedir. Bu abide köşk cep- hesinin gerisinde ve siperlerden bir buçuk kilometre uzaktadır. Üzerinde hakkedilen tarih (5 mart | 1336) dir, | Yunanlıların İzmire çıkışının se- nesi dolmadan yapılmıştır. Tarihin yanında dört cephesinde de şu yazı okunmaktadır. (Vatan için ölenler burada yatıyor.) Köylüle- rin ifadesine bakılırsa Yunanlılar, umumi taarruzlarında burasını da işgal ettiklerinde yazısını tercüme ettirdikten ve mütcaddit fotoğ- rafilerini aldıktan sonra çekilip | gitmişler ve hiç ışlardır. A ARtciR z ye celbedilerek lâboratuvar tesi- satı ikmal edil- miş ve güzel bir müessese —mey- dana getirilmiştir. Şehrin — buz ihtiyacı şimdiye kadar, gayri fenni çukurlarda toplanan kirli kar- larla temin edil- mekte idi. Bele- diye şehrin bu ihtiyacını da na- zarı itibara ala- rak buz fabrik- ası ve soğuk hava mahzenleri tesis için teşebbüsatta bulunmuş ve bedelini beş sene- de taksitle ödemek üzere bazı şirketlerle müzakerelerde bulu- narak meseleyi intaç etmiştir. Belediye caddelerin tevsii, şeh- rin methalinden itibren Maarif bahçesine kadar 800 metre tu- lünde açılacak bulvarın bir an evvel ikmali, bir hal tesisi esna- | fın ve gayri sıhhi dükkânların ıslahı için azami faaliyetle çalış- maktadır. Bir taraftan bu işlerle meşgul olurken, diğer taraftan bütçenin ıslahı ve varidatın sağlam esas- lara istinat ederek tezyidi - için uğraşılmış ve kısa bir zamanda hemen bir misil denecek dere- cede varidat arttırılmıştır. M. ğenîalpaşa’da Hırsızlık Yapan İki Asker Kaçağı Tutuldu M. Kemelpaşa, ( Hususi ) — Burada hırsızlık yaparak ötekini çağı yakalanmıştır. Bunlardan bi- risi 43 defa askerlikten kaçan Ctüünbaz köylü İsmaildir. Kendisi- ni yakalıyacak olan mahalle bek- çisi Ahmede bıçakla tecavüz ede- rvek dereye atlamış, fakat bekçi de takipten vazgeçmiyerek silâhını çekip ateş etmiştir. İsmail baca- gandan yaralandığı için kaçama- mış we yakalanmıştır. İsmail bir- çok sirkat vak'alarının failidir. Diğer asker kaçağı Ormankadı köyünden Tahir oğlu Caniptir. Bu da 20 defa askerlikten kaçmış ve civarda hırsızlık yaparak ge- çinmiye başlamıştır. Her iki hırsız ve asker kaçağı Bursaya gönde- rilmişlerdir. Tekirdağ Mekteplerinin Kamp Hayatı et Var :Komşularımız Seyyahları Nasıl Cezbediyorlar? Varna (Bulgaristana giden Avcılar Heyetindeki muhabirimiz- den) — Bizim polisimizin, bizim Borsa Komiserimizin, pasaport, müsaade ve Gümrük muayeneleri yapılırken temas ettiğimiz bütün memurlarımızın yaptığı ince ve temiz muameleyi, seyahate çıkan bir insan hiç unutamıyor. Fakaf ya liman işlerindeki lâkaydiyi unutur. mu?. Niçin bu kadar basit bir işi halledemiyoruz?. Neden Türkiye ile ilk teması yapan ecnebilere fena intibalar bırakıyoruz? Mese- lâ hamallar, mutlak birer âmir-' dir. Kayıkçılar dört metrelik bir vapura sizi iki liraya çıkarır. Biz- de bir Turing kulüp, bir Liman Şirketi olduğu İıılcc, ortalıktaki bu vaziyet nedir? t Bütün bunlara sinirlenmiyen bir tek arkadaşımız var: Aka Gündüz. Bey.. Kayıkçı ve ha- mal arzularını derhal is'af edi- yor.. Fakat belli ki, ©o da içten içe kaynıyor, kızıyor... Vapurumuz Keşle kalkacak iken, nedense yediye, yedi buçu- ğa kadar bıkleâik..y Mcğzşse muhafaza memurları henüz gelip dolapları açmamışlar!.. Loit Tir- yestinonun Aventino vapuru ya- vaş yavaş boğaza doğru açıldı.. Bu gemi bana yabancı gelmiyor.. Çünkü on sene evvel ben bu gemi ile Anadoluya, selâmete kaçmıştım.. İçimde bu gemiye karşı büyük bir hürmet var.. Saat sekizi yirmide yemek çanı vurdu. Fakat ne feci ve ku, lak patlatıcı bir teneke gürül- tüsü.. Vapurda az yolcu var.. hatız.. Şirin ve yeşil bir takip ediyoruz. Uzaktan minimini ve temiz köyler görünüyor.. Top- rak bize âşina.. Sanki Maltepe, Kartal sahilleri gibi.. İşte nihayet Burgaz limamna giriyoruz. İki tarafta dalga kıran- lar.. Ve giriş çıkışı kolaylaştıran bir deniz kapısı. Rıhtıma yanaştık.. Üstü başı temiz bir memur geldi. Çok na- zik bir muamelesi var.. Rıhtım- daki hamallar tıpkı bizim hamal- lar gibi(!) okadar muntazam ki.. Sessiz sedasız geldiler, kimseyi itmediler, incitmediler,. Yolcuların eşyalarını alıp yine sessiz sedasız gittiler.. Bu güzel şehri çok dolaşa- madık.. Limandan yine on bu- çukta hareket ettik.. Yine şirin ve âşina bir sahil. Mütemadiyen gidiyoruz.. Saat 12.. Varna uzak- t göründü. Ayni liman, ayni dalga kıran, ayni izam.. Ne lâkayt ehalisi var.. Vapur eldiği halde işi gücü olmışan :iç kimse yok gibi.. Selimoğlu —a Tekirdağ (Hususi) — Ortamektep talebelerinden kampa çıkan 25 efendiden yirmi dördü aliyyülâlâ, diğeri de âlâ derecede liyakat göstermişler ve bu dereceler üzerinden askeri ehliyetname- lerini almışlardır. Kamp hayatı mektepliler - üzerinde çok faydalı tesirler yapmaktadır.