27 Ağustos 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

27 Ağustos 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Keşifler Ve Kâşifler Son altı ay zarfında 100 den fazla keşif ve icat beralı tesçil ettirilmiş. Bu bususta Halkımız diyar kiz Naci Bey (Çeberlitaş Millet hamı) — Sanayi ve fen itibarile henüz yükselmemiş bir memleketle — altı sayda bu kadar keşif yapılırsa yüksek sanayi ve fen memleketlerinde kim- bilir neler keşif ve icat ediliyor! » Sahri B. (Yesilköy İstasyon cad, 48) Bana kahrsa makinelerin daha tazla çoğalması” bugünkü insanların lehine değildir. Biz dünyanın dönüm noktasındayız. Müstakbel insanlar ha- yatlarım ve kazançlarını makinelere uyduracakları için çok rahat ede- cekler. * Hüseyin Bey ( Beyazıt Sovanaya camü karşısında 13-) Bizde altı ayda (100) keşif tes- çil edilmiş. Fakat bundan kimsenin haberi yok. İnsan - bunların Con Ah- met keşifleri kabilinden şeyler oldu- gu zannediyoruz. 4 Salih Bey ( Sirkeci Demirkapı 73) Altı ayda İktisat Vekâletine tesçil eltirilen bazı keşifleri okudum da memnun oldum. Bunların içinde ha- kikaten — mühimleri de — vardır. Biz gösterişi sevmiyen, mütevazi bir mil- letiz. Fakat ben bukadar tavazuu doğru bulmam. Bir mecmua veya gazete bu keşiflerin mahiyetini yaz- mah herkes Türk — san'atkârlarının neler yaptığını öğrenmelidir. 24 Saatin Haâdiseleri Tepebaşında Nikelejci Yahya elendi zabıtaya müracaatle 12 yaşında Takfor — tarafından iki madalyonunun — çalındığını — iddia etmiştir. * “Karagümrükten — kasap Yunus efendinin düğününde Şev- ki efendi isminde biri çalgi çak- dırmak yüzünden Riza isminde birini yaralamıştır. X4 Kasımpaşada İsmail ismin- , de bir arabacı bir alacak yüzün- den 60 yaşında seyyar köfteci Abdullah'ı ağır surette yarala- mıştır. i X4 Zehra Hanım isminde bir kadın Belvü bahçesinde — Yorgi efendinin çocuk arabasını çalarak kaçarken yakalanmıştır. x4 Papasköprüsünde 11 ya- şında Vartan'ın bindiği bisiklet Marika isminde bir kadına çar- parak yaralamıştır. * Hasan isminde biri Ayvan- sarayda oluran Hasan — ağanın bahçesine girerek öteberi çalar- ken yakalanmıştır. SON POSTA DAHİLİ HABERLER Romanya İle Ticaretimiz Romanyanın Kömür Ve Meyva İhtiyacını Biz Tatmin Edeceğiz Türkiye ile Romanya arasındaki : ticari müna- sebetlerin arttırılması hakkında tetkikat yapılmak- tadır. Türkiyeden Romanyaya ihracat yâpan ticaret evleri bu münasebetin bugünden edeb'leceği kanaatindedirler. Yapılan tetkikata göre Romanya her sene (80) bin ton kömür ithal etmektedir. kısmını Lehistan ve ( 25 - 30 ) tonunu da Türkiye | vermektedir. « Buğday Fazla Mal Geliyor, Fiat Düşüyor Birkaç gündenberi Anadolu- dan külliyetli miktarda buğday gelmekte ve bu vaziyet buğday fiatını” tedricen — düşürmektedir. Dün gelen buğday miktarı 80 vagon ye 1713 çuvaldır. Dün Eskişehir, Atıköy, Beğlik- | ahir buğdaylarının okkası 5, en iyi beyazlarınki 5,5 kuruştan mu- | amele görmüştür. Tiftik piyasası — durgundur. Dün 42,5 kuruştan (300) balya Yozgat yapağısı satılmıştır. Su Fiatları Pahalı Mıdır ? Belediye su fiatlarımı - tetkik ettirmekte, ve suya narh konma- sını düşünmektedir. Bir muharririmiz dün su fiat- | larını topladı. Buna nazaran fiat- lar şunlardır: 30 kiloluk Kocataş suyu 35, | 60 kiloluk Sirmakeş 35, 60 kilo- lık Göztepe-Çubuldu. 40, 60 ki- loluk Taşdelen 120, 45 kiloluk Karakulak suları toptan 70 ku- ruşa satılıyor. 2,5 kiloluk Taşde- len galonları 8 ve şişeleri de de- polara ikişer kuruşa teslim edi: liyor. Sucular bu suların yukarıdaki sıra ile damacanalarını 40-50, 100-150 kuruşa satıyorlar. Bir kilo sudan dört, beş bar- dak su çıkmaktadır. 60 kiloluk Sırmakeş suyu 30 kuruşa abndı- ğına ve bir kiloda dört bardak çıktığına göre suyun — bardağı beş paraya mal olmaktadır. Bu vaziyette bir bardak suyun 40 paraya lokantada iki bardak su- m beş küruşa satılmasının ne â“emc:y'e hd.:r doğru — olduğu anlaşılmaktadır. l edilecektir. daha fazla inkişaf Bu miktarın bir Alınacak yeni tedbirlerle Romanyanın kömür ihtiyacımı tamamen memleketimizden alması temin Diğer taraftan Romanyâya Türkiyeden mühim miktarda Bursa dokuması, kestane, zeytin: yağı, Kırkağaç kavunu, şeftali ihraç edilebileceği de tes- pit edilmiştir. Bilhassa zeytinyağı Üzerine daimi iş | olduğu temin edilmektedir. Vflâyetîeyhine 130 Bin Liralık 'Bir Dava Yeni Türk musiki taavün ce- miyeti tarafından asliye birinci hukuk — mahkemesinde — Vilâyet aleyhine 30 bin liralık bir zarar ziyan tazminat davası açıt- mıştır. Maliye'de ve | — rolar Tetkik Ediliyor Maliye Vekâleti Varidat Umum Müdürü Cezmi Bey dün Ankara- dan gelmiş ve yeni hazırlanan kadrolar üzerinde tetkikata baş- lamıştır. Yeni Muhakemat müdür- | Tüğüne Emniyet - Sandığı Hukuk | müşaviri İsmail Bey tayin edilmiş | ve derhal işe başlıyarak Muhbake- mat müdürlüğü kadrosile meşgul | olmuştur. Muhakemat müdür mu- avinliğinde eski muavin Necmet- | tin Bey ibka edilmiştir. Yeni teş- kilâtta büro şefliği yapacak me- murlardan bazılarının tayin emir- leri dün kendilerine tebliğ edil- miştir. Fatih Malmüdürü Muraffer Bey Galatasaray, Bakırköy Mal- müdürü Salih Bey Taksim, Bey- koz Malmüdürü Seyfi Bey Üskü- dar Tahsil Başmemurluklarına tayin edilmişler ve dünden itibaren bürolarını hazırlamıya başlamış- lardır. Burgazda Eir Kaza Dün Burgaz adasının deniz bonyolarında bir kaza olmuş, Mukaddes H, isminde bir genç kızın merdivenden ayağı kaymış ve düşmüştür. Genç kızın ayağı- na tahta saplanmış, baygın bir halde eczaneye götürülerek teda- vi altına alınmıştır. |Yeni Tayinler Yapıldı Kad- | karar yoktur. Mezarlıklarda Yer Meselesi Yüzünden Bir Hâdise.. İstanbul Belediyesine iki gün evvel koruculardan birisi müra- caat ederek: — Şehir haricinde bulunan mezarlıklarda elde mümkün oldu- gu kadar fazla miktarda serbest er bulundurmak — için ölülere ürmetsizlik edildiğini söylemiştir. Belediyenin mezarlıklar müdüri- yeti bu ihtiyarla derhal alâkadar olmuş ve işi hemen tahkika gi- rişmiştir. Neticede bazı müessif hâdiselerin yapılmış olduğu anla- şılmıştır. — Alâkadarları — tecziye edilecektir. YediAylık İthalât Ve Ihracatımız İhracat Ofisi bu senenin ilk yedi ayı zarfındaki ithalât ve ih- racat vaziyetimize dair bir istatistik | neşretmiştir. Buna nazaran itha- lâtımız 42,240,201. ihracatımız ise 42,203,910 liradır. Bu rakamlara bakılırsa ithalâtımız ihracatımız- dan cüzi miktarda fazladır. Yalnız ağustosun ilk on beş günü için yapılan istatistikte ise ithalâtımız 700,000 lira kadar bir fazlalık göstermektedir. Temmuzda da ithalâtımız art- | mıştır. Temmuzda 8,175,169 lira İdhalâta mukabil 4,790,656 lira ihracat yapılmıştır. | Takas Usulünün Kaldırılmasın- dan Zarar Görenler Takas usulünün kaldırılması üzerine ithalât tacirlerinin elinde yüzde 8 - 21 nisbetinde prim ve- rilmek suretile alınmış (2,5) mil- yon liralık ithalât vesikası kaldı- ğını yaşmıştık. Ellerinde vesika olan tacirlerin mütazarrır olma- maları için istisnai bir karar alınıp alınmıyacağını tahkik ettik,! Bu hususta henüz alınmış bir Ancak, bu gibi tacirler lehinde bir karar alınması mühtemeldir : Günün Tarihi ÜçYüzKöyün Aha- lisi Kayıplara Karıştı Berut 23 — Halep civarında vergi tahalldarları — vergi toplamak - için Zittikleri zaman 300 köy halkının Köylerini terk ettikleri, — köylerin ve evlerin bamboş kaldığımı, artık bu sahada tek bir insan yaşamadığını görmüşlerdir. Bu üç yüz köyün hak kının nereyâ gittilderi malüm değik dir. Köyleri kurt istilâ etmiştir. Yeni) Tayinler Maliy& Varidat UmumMüdürü Cermi B.Muhasebat Umum Müdürlüğüne, sabık Defterdarımız Şefik Bey de Varidat Umum Müdürlüğüme tayin edilmiş- lerdir. Mazot İthali Ankara, 26 — Elektrik Şirke- tle — ban ziraa, — mıntakalarının ihtiyacı için munzam olarak 4 bin ton mazot İthaline Heyetivekilece müsaade edilmiştir. Yakalanan Şerirler Diyarıbekir 26 — Altı seneden beri hali firarda bulunan ve şimdiye kadar yedi katil, on gasip, beş hu- szlık ve cerh vak'aları işliyen sçn günlerde Haniye giderken muallim Ali Ulvi Beyi kurşunla cerheden Lice'nin Kali mahallesinden Yusuf ve Kadist köyünden Hüsı oğlu Hüseyin Diyarıbekir'de, meşhur şaki şeyi Abdurrahmanın kayınbira- deri Ağa ve Übeyt Piran nahiyesinde yakalanmıştır. Hiılâfet Maten gazetesinde yazılan bir bâş makalede Fas sultanının halife inti- ap ve tayin edilmesi, Topkapı sara- yında mahfuz bulunan emanatı müba- rekenin de Fas sultanına gönderi- mesi icap ettiğini yazmaktadır. Fransız muharririnin bu ham hayal peşinde koşması, hâlâ hilâfet denilen vâhimeden ümit beklemesi gariptir. irak Kıralı İrak kıralı Feysal hazretleri Tür- kiyeden geçerek İsviçreye gidecektir. Kıral Feysal Hz. bu geçişleri esanasında Gazi Hz. ni de ziyaret edeceklerdir. Fen Fakültesi Relisliği Fen Fakültesi Reisi Kerim Beyin istifası tahakkuk etmiştir. Mumailey- hin yerine profesör Ali Yar Bey getirilmiştir. Afyon Kaçakçıları İzmir, 26 — Ankor vapuruna bin- mök üzere bulunan iki Çinli üzerinde dört buçuk okka afyon yakalanmış tır. Çinliler tevkif edilmişlerdir. Bulgarlarla Tica- ret Müzakeresi Durdu Bulgarlarla yapılan ticaret muka- velesi müzakereleri muvakkaten tatil Murahbaslarımız — izahat için davet edilmişler ve Sof- yadan dönmüşlerdir. Muvakkat tati- Tin sebebi bir prensip ihtilâfıdır. — Aman ağıım İpeyim Hasar Beyli | »H B. — Öyle ise müjdemi iste- | | rimt Bu sene ektiğiniz - tütünlerin | hepsini Avrupa çekiyor. »«- Satılmamış kalmıyor ! Hasan Bey — Pazarola da- ektik te Hasan lar.. Yerden ne topluyorsunuz Beye. Onları topluyoruz. *A Zira kaç senedir katemadığımız tütünlerin dumanı — (HU — fitil burnumausdun mlşti ? bir denk tütün l eli eeit K öi b