29 Ağustos 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

29 Ağustos 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergü Dünya Ne Okuyor? — Almanyada en meşhur. mu- harrir nasyonal sosyalirm ve en çok satılan eser vatanperverliktir. | Büyük duvar ilânlarile vatan- | perverlik telkin edilir. Romanlarda, tarih kitaplarında siyasi eserlerde vatanperverlikten | bahsolunur. Binaenaleyh en çok vatanperverane ve tabii en çok | rağbette olan eser Hanns Ewers isminde bir masyonal sosyalist muharririn Horst Wessel ismin- deki kitabıdır. Bu eser 1930 senesinde ko- münistler tarafından öldürüldüğü iddia edilen ayni isimdeki gencin iki senelik hayatının romantize edilmiş şeklidir. Nasyonal sosyalizm ilkbaharda iktidar mevküne gelince ilk kur- ban olarak Horst Wessel kabul edildi, onun namına yapılan şarkı, “her şeyden üstün Almanya,, şarkısının yanında yer aldı. Eserde hikâye 1928 senesin- den başlar. Hitlerin yeni bir Al- manya yaratmak — hususundaki iddiası bu 26 yaşındaki talebeyi heyecana getirmiş, onu Üniversi- teyi terke sevketmişti. Soğukkanlılığı ve cesareti sa- yesinde az zamanda şöhret ka- zandı. Şarkı yazmak ve aöz söy- lemek kabiliyeti de Nazi mer- kezlerinde nazanı dikkati celbetti. Moskova, bu gencin hayatına ni- hayet verilmesini emretti. Ve bir gün Berlinin komünist mıntaka- sında kapısının önünde öldürüldü. Müellif, genç kurbanı bir kah- raman olarak tasvir ediyor. Ha- kikatte bu genç diğer gençlerden farkb değildi. Fakat Almanya bir gençlik mümunesi görmek istiyordu. İşte müellif Almanlara bu kahramanı yaratmıştır. Onun için de eseri bugünün en çok | ellerde görünen kitaptır. İtalyada Ne Okuyorlar? Bugün İtalyada en çok okunan ve günün eseri addedilen kitap Kantilena Al' Angolo della Strada ( Sokak köşesinde şarkı ) isimli eserdir. Bu eser evvelâ büyük bir rağ- bet görmedi. Fakat müellifi olan ( Achil Campanile ) e Via Reggio mükâfatı verilince dikkati celbetti. Campanile henüz genç bir gazetecidir. Her hafta radyoda söz söyler. Kuru ve manasız bir zekâsı vardır. Yazıları bazıları tarafından sevilir, fakat bir çok kimseler tarafından da tahammül edilemiyecek derecede fena gö- rülür. Bu genç muharrir kendine mahsus mizahi romanlar yazmak tarzı icat etmiştir. Yazdığı şeyler ne kadar manasız olursa okadar " çok muvaffak oluyor. İşte bu eseri de bu saçma yazılarından biridir. Yalnız bu eserde büyük bir şehirdeki haya- tr mühtelif safhalarını tesbite | çalışmıştır. Hatta bu esere, bir gazete reportajı nazarile de bakı- labilir. Fatih Yolunda Bir Tramvay Tutuştu Dört Yaralı Var Dün gece saat 10 da bir hamv.ay yangım olmuş, Fatih - Harbiye hattma işliyen 54 No.lı tramvay arabası Saraçhane ba- şında tutuşarak yanmıya başla- mıştır. - Yangın itfaiye tarafından sön- dürülmüştür. l angın esnasında Server ve fakt Hanımlarla vatman Fahri ve Reşat Efendildr Ehmemiyetli su- rette yaralanmışlardır. | >eama Dünyada her ferdin mükellef bu- lunduğu — vazifeler — vardır. — Meselâ ebeveynine hürmet etmek çocuklara düşen — vazifedir. Çünkü — anneleri babaları onları yetiştirir. Çocuklar | mam eder. büyüdükçe cemiyetin malı olurlar ve o vakit milli ve vatani vazifeler de inzi- W Tayyareye Yardım W l artık dafaa edecek tıracak olan tayyareyı bu topraklarda yaşıyam her ferdin vanife- sidir, SON TELGRAF HABERLERİ Teşkilât Tamamlandı Istanbul Maliye Teşkilâtile Hariciye Ve Adliyede Yeni Tayinler Yapıldı Ankara, 29 (Hususi) — Maliye Vekâleti munta- zam borçlar müdürlüğüne Maliye bütçe müdürü Emin, Kâbil büyük elçiliği müsteşarlığına Hariciye Vekâleti üçüncü daire birinci şube işlerini tedvire memur Vehbi Beyler tayin edilmişlerdir. Birinci sınıf Adliye müfettişliğine ikinci — sınıf müfettişlerden Osman Vehbi, ikinci sımıf Adliye müfettişliğine üçüncü sımf müfettişlerden Sezai, üçüncü sımıf müfettişliğe dördüncü sınıf müfettişler- den Haşim Beyler. tayin olunmuşlardır. N Divanı muhasebat mürakiplerinden Ragıp Bey İstanbul mıntakası tahsil müfettişliğine, Diyanberi defterdarı Nazım, Konya merkez müdürü Sadık Beyler İstanbul tahakkuk — baş memurluklarına, Adapazari malmüdürü Hasan Fehmi, Ziraat Vekâleti muhasebe mümeyyizi Ali, Milli emlâk mümeyyizi Asu_rıîler »Soyguncuların Remzi Beyler — İstanbul — tahsil —memurluklarına Divanı muhasebat mürakiplerinden İsmail Hakkı, Mardin dafterdarı Fuat Beyler İstanbul tahsil mü- dür muavinliklerine, İzmir mustahkem mevki mu- hasebecisi Şefik Bey İstanbul muhasebeciliğine Defterdarlık Muhasebe Müdürü — Vahit Bey İstanbul vilâyeti pul satış muhasebeciliğine, Darp- hane Muhasebecisi Şemsettin B. Beyoğlu Tahsil Müfettişliğine, Manisa defterdarı Şevki B. Beyoğlu Tahakkuk Başmemurluğuna, Beykoz Malmüdürü Sey- fettin B. Üsküdar mıntakası Tahsil Başmemurluğuna, Varidatı Umumiye mümeyyizlerinden Halit B. İs- tanbul Tahakkuk Başmemurluğuna tayin edilmiş- lerdir. . Vekâletçe İstanbul maliye teşkilâtına verilme- Tire'de Hudutlarımızdan Değil, Iraktan Suryeye Geçtiler Ankara (Hususi) — Iraktaki asi Asurilerin Irak kuvvetleri ta- rafından hududumuza tardedildik- leri hakkında Ankarada malümat yoktur. Alâkadarlar bu haberin âsi Asurilerin Cizre kazası civarında Suriye-Irak ve Türkiye hudutları- nn birleştiği araziden süriyeye geçmiş olmalarından galat oldu- ğunu söylemektedirler. Asilerin — hududumuza - iltica etmek istedikleri takdirde ateşle mukabele görerek tardedilecek- leri tabit olmakla beraber bugü- ne kadar da hiç bir asi kuvveti hudutlarımıza — girmiye teşebbüs etmemiştir. 'Reisi Yakalandı Bursa, 29 (Hususi) — Bursa soyguncularının elebaşısı ve en azılın olan Rizeli Hüseyin na- mındaki şerir, Rizde tutularak şehrimize getirilmiştir. Jandarmaların Muhafazası al- tında bulunan ve — boynundan ayaklarına kadar zincirlerle bağlı olan şerir, adliye önünde otobüs- ten indirildiği vakit etrafım - bü- yük bir kalabalık sarmıştır. Hüseyin — Adliyede — işticvap edildikten sonra tevkifaneye gö- türülmüştür. — Eğer Hitler Muvaffak Olursa.. is, 28 — Fransız sosyalistlerin- P. Marke bir nutkunda demiş- den Ür ki: Eğer Hitlerizm Viyanada muvaffak olursa bunun bir harp tohumu olacağı anlaşılmalıdır. FMT - İSTER İ AN İSTE Bir Soygunculuğun Failleri! Yakalandı İzmir, 29 (Hususi)— Tire yö- lunda iki kamyon yolcularını so- yarak 180 lira gasbeden yüzleri mendilli iki soyguncu Üüç saat içinde yakalanmış ve Adliyeye teslim edilmiştir. Memnu Gazete Ankara, 28 — Halepte çıkan arapça Elnahdal gazetesinin Tür- kiyeye sokulması Heyeti - vekile kararile menedilmiştir. İzmir'de Bir Kaza İzmir 28 — Hacı Hüseyinler istasiyonunda bir kaza olmuş, Nezihe isminde bir kızcağız tren altında kalarak ağır surette yara- lanmıştır. İNANMA! | ceklerdi. Yunus Nadi Bey Avrupadan yazıyor: *Hâlâ mer'iyet halinde bir karar mucibince Roma- ya uğrayacak veçhile İtalya dahilinde seyahat edöcek ecnebiler için bütün İtalyan şimendiferlerinde © 70 tenzilât yapılmaktadır. Adeta bedava seyahat gibi bir şey olan bu üsülle Faşist İtalya herkesin ltılyı).'ı gitmesini, orada gezip tozmasını temin etmek İstemiştir. Bu kolaylıktan istifade etmek istiyenlerin hayli çok olmuş olduğunu öğreniyoruz. Hayli, yani yüz binlerce On beş yirmi gün evveline ait gazete fıkrasında bu faz-) lalık 600 bin kişi olarak gösteriliyordu. Bu rakâmı doğru olarak alırsak şöyle bir hesap yapabiliriz: *600 bin kişinin asgari biner İiretten şimendifer Ücreti: 600 milyon liret. “600 milyon liretin *; 75 tenzilâtı 450 milyon liret. “Demek ki İtalyan devlet şimendiferleri, yani İtalyan devlet bütçesi memlekete fazla 600 bin yabancı seyyah getirmek için 450 milyon liret fedakârlık ihtiyar etmiştir. Yani bizim paramızla 45 milyon İira. | “Ancak bu gelen yabancıların İtalyada bulundukları — || müddetçe vasati olmrak asgari 10 ar bin liret (yani bizim paramızla bin lira) sarfettikleri kabul olunursa bu yüzden İtalyaya giren döviz miktarımın da tam 6 — || milyar lirete baliğ olduğu görülür. W İSTER İNAN İSTER İNANMA! l Sözün - Kısası Yemişler De Kadın Gibidir —HE Ş — Yemişleri de kadınlar gibi sınıflara ayırabiliriz. Onların da: Parlağı, donuğu, kibarı, ortası, olmuşu olmamışı, boyalisi, boyası- zı vardır. Meyvaların kibarları cilâların- dan belli olur. Düzgün ve doe- nuklarını, Hülü cinsi tüylü şefta- lüerle buğusu kaçmamış çavuş üzümlerini kibar sınıfına soka- biliriz. Şehirli ile köylünün, kadında olduğu gibi, yemişlerde de te- lâkkileri ayrılıyor. Eti, iriyarıla- rımı köylüler, mazik kabuklu do- nuk renklilerini de - şebirliler se- çerler. Olmuş ve olmamış mey- vaları beyenmek hususunda da şehirli ile köylü ayrılır. Turfanda yemişlere düşkün olanlar, ekse- riya merkezlerde yaşayanlardır. Tıpkı kadınlar gibi, yemişler de bulundukları yerlerle kıymet peyda ediyorlar. Piyasasında ok-« kasını yirmi kuruşa — aldığımız frenk armudunu, Beyoğlu mana- vından iki misline tadabiliyoruz. Yemişler, köprünün ötetarafı- na geçince itibar peyda ediyor- lar. Balıkpazarında “çeşnisine ba- kılarak ,, pazarlığı yapılan mey- vaları, Şi: E ve Beyoğlunda dük- kinçıı akarak satın bılıycıı'ııı. alnız; yemişlerin boyası ve cilâsı lııd.uıfuı.khdcı çoly( fark- hdır. Dükkânda çok beklemiş, bayatlayıp porsumuş — yemişleri manavlar Üstlerine tükürüp şal- varlarında — parlattıktan — sonra müşteriye arzederler. Yunan Nazırları Diyana Vapurile Geliyor Atina, 29 ( Hususi) — Yunan Nazırları için 9 eylülde Pireden hareket edecek olan İtalyan ban- dıralı (Diyana) vapurunda husust mevkiler — tutulmuştur. — Nazırlar doğruca İstanbula gelecekler ve tevekkuf etmeden Ankaraya gide- cekler, avdette yine İstanbul yo- lu ile dönerek bu fırsattan bilisti- fade patrikhaneyi de ziyaret ede- Yunan hükümeti bu seyahati münasebetile dost Tür- kiyede şimdiden yapılmakta olan hazırlıktan çok mütehassisdir. * Yunan Nazırlarının seyahatine elyevm İtalyada tedavi edilmekte olan M. (Maksimos) un yetişeme- mesi mümkündür. Bu takdirde kendisine ( Smacoğlu ) vekâlet edecektir. Türk-Yunan Ticaret Mukavelesi Ve Bir Mesele Yunanistanla Türkiye arasın- daki ticaret mukavelesi piyasada yeni bir mesele doğurmuştur: — Her iki memleket arasındaki ticaret anlaşmasına göre Türk tacirler, Yunanistana, ithal ettik- leri malların muayyen bir yüzdesi nisbetinde Yunan bonosu almak mecburiyetindedirler. Piyasada bu suretle —alınmış 6-7 milyon drahmilik bono vardır. Bu bonoların fiatleri bir miktar dl!-w-'&l defa Yunanistan- dan Türkiyeye —ithal edilecek emtia miktarı 40 bin lirayı bul- maktadır. Bonosu olan tacirlerin muta- | zarrır olmaması için Yunanistan- dan ithal edilecek eşya miktarı- nın bir miktar arttırılması ihtimal 'da_lıilindcdir.f İi “Mide, Karaciğer ve Barsakları hasta olanlar Karahisar Maden suyu aç karnına ve yemek arasında (6659) içmelidirler.