2 Eylül 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Eylül 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

, SON POSTA e— Şüyfa l Halkın Sesi Mücadelenin Lü- zumlu Şartları... Bugün İstanbulun bazı semtle- rinde, salgın halinde değilse bi- le, giddetli bir. mücadeleyi icap ettirecek derecede tifo hastalığı hüküm sürmektedir. Bu müca. delede muvaffak olmak için nasıl hareket edilmelidir? Bu hususta halkın — söylediklerini u — satır- larda bulacakanız: Mehmet Hüsnü Bey ( Üniversite talebelerinden) — İstanbulda tifo hastalığına sık- sık tesadüf ediliyor. Şimdi yine bazı semtlerde tifo büküm sürüyormuş. Sıhhat teşkilâtının gerek bu hastalıkla gerekse diğer bastalıklarla mücadele ettiği mahakkaktır. Fakat bu mü- cadelede muvaffak olmak için her şeyden evvel hastalığa sebep olan şeyleri yok etmek İâzımdır. Meselâ İstaobul suları mikropsuz bir hale getirilmedikçe hastalıktan kurtulma- mız mümkün değildir. * Ferit Bey (Akbıyık 27) — Hastalık — mücadelesinde «en esaslı şey halkın hastalığa yakalan- mamasını temin etmeklir. Halbuki biz ekseriyetle hastaları ölümden kurtarmak şeklinde mücadele etmek- teyiz. Nitekim bugün İstanbulda hü- küm süren tifo hastalığında da böyle yapılmaktadır. Mikropsuz sebze ve meyva satılması temin edilmedikçe, içilen sular mikroptan kurtarılmadık- ça yapılan mücadele de pek kısır kahır. * Niyazi Bey (Fatih Kıztaşı) — Azizim, bugün fen hayli ilerle- miştir. Hastahktan korkanlar, hasta- hğa yakalanmamak istiyenler derhal aşılanmalıdır. Fakat bu - kolaylığa kimse itibar etmiyor. Hükümet be- dava aşıladığı halde herkeste bir çe- kingenlik, daha doğrusu bir tembellik var. Mücadelede muvaffak olmak için «p mecburiyeti hakkında bir kanun çıkarılmalıdır. Bence en kestirme yol budur. Yol Parası Vermiyenler Yol parasını bedeni çalışma şeklinde ödemek istiyenlerin lis- teleri hazırlanmıştır. Bu gibi mü- kellefler yakında resmen vazife başına — çağırılacaklar ve Nafıa Başmühendisliği tarafından gös- terilecek olan yerlere gönderi- leceklerdir. Yol parasını yollarda çalış- mak suürelile ödemek istiyenlerin miktarı vilâyetimiz dahilinde bu sene geçen senekğ — miktardan | biraz fazla olduğu Söylenmekte- dir. Bu gibiler vilâyet dahilinde eni yapılacak olan yollara sev- ı:diktekludir. Esnaf Cemiyetlerinde Esnaf cemiyetlerinde yorgancı- ların yeni idare heyeti intihabatı yapılmış - reisliğe Seyfettin. Bey Beçilmiştir. Hamallar, kayıkcılar, terziler, Manifaturacılar cemiyetinin idare heyetleri de yakında seçilecektir. aa aa gaa DAHİLİ HABERLER Türkiyede Bugün Sekiz Milyon Tavuk Var İhracat Yapılmasına Memlekette tavuk, hindi ve saire gibi kümes hay- vanı beslemekle uğraşanların miktarı gittikçe çoğal- maktadır. Yapılan son tetkiklerin öre, kümes hayvanı ticareti diğer senelere nisbetle âıhı fazla genişlemiştir. Tavuk adedi de seneden seneye artmaktadır. Bilhassa İstanbul mıntakasında birçok yerlerde asri kümesler - ve vücude getirilmiştir. Diğer taraftan- Ziraat Vekâleti mesi, cinslerinin ıslâhı gibi işlere hayli ehemmiyet vermekte, bu hususta fenni şekilde çalışılmaktadır. İMfrml:ketteki tavuk miktarı hakkında harırlanan Şoförlere Bono Tğfeciliği verdiği neticeye tavuk çiftlikleri tavuk yetiştiril- l bu S8ahada her lâmım gelmekte Gayrimübadiller Bu Yüzden | Yeni Vesika Çok Zarar Görüyorlar | Gayrimübadiller Cemiyeti umumi heyeti Önümüzdeki salı günü kongre halinde toplanacak- tır. Bn kongrenin, diğer toplan- tılara nisbetle daha münakaşalı olacağı şimdiden kestirilmektedir. Kon; bilhassa bono meselesi etrahında hararetli fikir çapışma- ları olacaktır. Çünkü Gayrimüba- dillerden birçoğu, bonoların bu- gün hariçte hakiki kıymetlerinden çok aşağı olarak satılması mese- lesinde gl'ını tefecilerin parmağı olduğunu söylemektedirler, Bun- ların iddialarına göre piyasada iş gören yedi, sekiz tefeci söz bir- Hiği edip gayrimübadil bonoları- nın kiymet bulmaması için elle- rinden geleni yapmakta, neticede bonoları çok düşük bir fiatla kendileri toplamaktadırlar. İşte gayrimübadiller -bilhassa bu vaziyetin önüne geçilmesinin temini için hükümete müracaat etmiye karar vermişlerdir. Diğer taraftan gayrimübadil- lerin bütün istihkakları otuz beş buçuk milyon lira tutmaktadır. Bunun ancak yüzde yirmisi boro ile ödenmiş, ayrıca Yunan hükü- meti tarafından verilen (62) bin İngiliz lirası da bu istihkak kar- şılığı olarak gayrimübadülere da- gıtılmıştır. Sahte Bir Wemur Salâhaddin isminde biri ken- dine maliye memuru süsü vererek Sirkecide bakkal Hasan Efendie nin defterlerini kontrol etmek isterken cürmü meşbut halinde yakalanmıştır. Cinsi-Terbiye Ve Talâk Şehrimiz “akıl — hufzızsıhhası cemiyeti, Teştimievyelde yapacağı içtimamı, ikinti teşrine tehir et miştir.Bu'toplantıda bilhassa cinsi terbiye, talâk ve cürümlerin men- şei gibi “saslı mevzular -konuşu- lacaktr. Birçok tanınmış doktor> lanmız tarafından raporlar hazır- İ lınu_.ııldıdır. < LNM l Son Postanın Resimli Hikâyesi: Hitler — Ah sorma Hasan Boy... Nasıl - Verilecek Piyasada taksi otomobilleri azaldığı için birçok şoförler Ana- doluya gitmek veyahut başka iş bulmak — mecburiyetinde kalmış- lardır. Şoförler Cemiyeti geçen- lerde belediyeye mürataat ede- rek bugün meslekten ayrlan ve taahhütlerini yapmıyan şoförlerin cemiyetten çıkarılmalarını ve elle- rindeki vesikaların istirdadını is- temişti. Belediye bu teklifi kabul etmiştir. Yakında bilflil çahşan şoförlere yeni vesikalar verile- cektir. Tıp Kongresi Beşinci Kongre İçin Hazırlıklar Eaşladı Beşinci Millk Türk Tıp kon- gresi önümüzdeki birinci teşrin 14-16 da Ankarada toplanacaktir. Kongre Gazi —Hazretlerinin üksek himayelerinde ve sıhhiye 'ekili Refik in riyasetinde açılacak, ilk ola doktor Akil Muhtar ve Asım il — Beyler tarafından içmeler, maden suları, kaplıcalar hakkında mühim birer tıbbi konferans verilecektir. Bundan başka doktor Osman Şerafettin, Sedat ve Ziya Beyler tarafından Türkiyede barsak pa- | razitleri ve mücadelesi üzerinde mütalcalar söylenecek, bu mev- zular ve diğer serbest mevzular üzerinde muhtelif tebliğler — yapı- lacaktır. Kongreyi, doktor - Ziya- Nüri ve Kadri Raşit - Paşalar; döktor Fahreddin Kerim, . Niyazi İsmet, Hasan Vasıf, Salâbaddin Mehmet Beyler idare edeceklerdir. Bundan başka — beşinci. tıp kongresi idare Heyeti, kongrenin devamm müddetince yerli veecnebi tıp aletlerile müstahzarat ve tıbbi eserlerin teşhiri için Ankarada Halkevi salonlarında “bir - sergi tertip etmiştir. »« Her tarâfta imkânları kendiliğinden doğacaktır. Çalışılacak Yyeni bir istatistik cetveline göre, bugün Türkiye da- bilinde tamam sekiz milyon tavuk vardır. İyi çalışıldığı takdirde bu adedin kısa bir müddet zarfında birkaç misli artacağı muhteme! görülmekle beraber tavak ticaretinde muvaffakiyet kazanılması için cins tavuk yeliştirilmek bususuna ehemmiyet verilmesi lüzumlu görülmektedir. Bundan başka harice tavuk ihraç edebilmemiz imkânları da araştırılmaktadır. Fakat dı_eydm evvel tavuk cinslerinin ıslâbı lr. Bu takdirde ihracat yapabilmek Staj İçin Sovyet Rusyaya Otuz Ta- lebe Daha Gönderilecek Hükümet tarafından tesis edi- mesine karar verilen yeni fabri- kalarda usta — başılk yapmak üzere geçenlerde Rusyaya 40 ka- dar genç gönderilmişti. Bunlar Sovyet fabrikalarında staj gör- dükten sonra memlekete dönüp yeni fabrikalara yerleştirilecek- lerdir. Öğrendiğimize — göre, yine Rusya fabrikalarında ihtisas ka- .zanmak üzere otuz genç daha seçilecek ve Rusyaya gönderile- ceklerdir. Bu gençler Sümmer Bank tarafından seçilecektir. Seç- me işi hafta içinde bitirilecek ve otuz genç Rusyaya hareket ede- ceklerdir. Ayrıca bu parti- ile beraber Sümmer fabrikalarında çalışan mühendislerden dört kişi de gençlere iltihak edecekler, onlar da Rusyada bir sene kadar staj göreceklerdir. Araya Girmiş Amma... Samatyada bir kahvede oyun yüzünden çıkan kavga neticesin- de Mihran, Vahan ve Karabet isminde Üüç kişi birbirlerini fena halde dövmüşlerdir. Bunları ayır- mak için &raya giren Leon ismin- de biri de başından yaralanmıştır. Eir Facia Kasımpaşada — Hulüsi —-Beyin taşçı dükkânında - çalışan Reşit isminde bir taşçana karmına bü- yük bir taş düşerek ağır surette yaralanmış ve ifade veremiyecek bir halde îıuuımye kaldırılmıştır. Sokakta Yatan Sarhoş! Sot derece sarhoş bir halde Kalyoncuda sokakta yatmakta iken karakola — götürülen Vasil isminde biri karakolda memurları tahkir etmiş ve nezarethane ka- pisan - kırmıştır. . Tayyareler —hudütlar üze- Eyisl 2 Günün Tarihi Yeni Jandarma Ve Polis Mektepleri Ankarada yeni yaptırılmaları te- karrür eden poliz ve jandarma mek- teplerinin “inşaatı yakında ihale olu- nacaktır. Bu iki bina hükümet mer- kezimizin en asri ilim müesseseleri olacaktır. İnşaat bittikten sonra şeh- Fimizdeki polis mektebi Ankaraya nakledilecek, tedrisat yeni binadâ daha asri ve gümullü bir şekilde yapılacaktır. Büyşükdere Fidanlığı bul esi Büyükderedeki fidanlıkta yeniden bazı tesisat vücude geti meye karar vermiştir. Fidanlığın su tesisatı genişletilecek, bazı kısımlar dâ tamir ve ıslah &dilecektir. İhtisas Kazanmak İçin Maarif Vekâleti tarafından muhtelif san'at ve mezleklerde ihlisas kazan- mak üzere Avtupaya bir miktar talebe gönderilecektir. Gönderilecek talebe san'at mektepleri mezunları arasından müsabaka ile seçilecektir. Yerli Malı Tebeşir Maliye Vekâleti, yerli mamulâttan olmak şartil resmi daireler ve mek- tepler ihtiyacı için mühim miktarda tebeşir almıya karar vermiştir. Mem- leketimizde 20on senelerde tebeşir sanayil oldukça inkişaf etmiştir. Deniz Ticaret Mektebi Ortuköydeki Yüksek Deniz ticarâöt mektebine önümüzdeki yeni ders senesi için de meccani İeyli talebe alınmasına karar verilmiştir. Şartna- me mucibince alınacak talebenin on beş ile on sekiz yaş arasında olman ve Hisenin dokuzuncu sınıfını bitirmiş bulunması lâzımdır. Kayt muamelesi bu ayın sonuna kadar devam edecek müteakiben derslere — başlanacaktır. Bu mektep ticaret gemilerine kaptan ve çarhçı yetiştirmektedir. Satılık Kitaplar Şehrimizdeki Devlet Matbaasının ambarlarında evvelce eski harflerla basılmış olan külliyetli miktarda kitap mevcuttur. Matbaa idaresi bu kitapları okka ile toptan — satılığa çıkarmıya karar vermiştir. Müzayede ile satış muamelesi bu ayın yedisinde yapılacaktır. Tamir Edilecek İstanbul gümrüklerinin — elektrik tösisatının tamir edilmesine lüzum görülmüş ve bu hususta bir mükasa açılmıştır. Maarit Cemiyetinde... Haber aldığımıza gere Türk Maa- rif Cemiyeti, mesaisini genişletmiye karar vermiştir. Cemiyet, bu kararını elde ödeceği varidat nisbetinde tat- bik sahasına çıkarmıya çalışacaktır. Cemiyetin elyevm idare etmekte bu- lunduğu — mektep ve - müesseseler memlekete çok faydalı işler görmek- tedir. Üniversitenin Eksikleri Üniversite idaresi - Üniversitenin bütün şubelerine ait eksikleri peyder- y tamamlatmaktadır. — Binalann tamiratı, tedrisat levazımı — tedarik edilmesi gibi işler bu ayın on beşine kâakar- bitmiş olacak ve bu suretle yeni sene tedrisatının pürüzsüz bir şekilde geçmesi temin edilecektir. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: Hasan Bey — Tabiü, konferanslarda yatturulan yalancı dolmaların eserleri şimdi başgöstermiye başladı desenel. mteş püskürmeyim .. Benim için ortalığı | velveleye verecek diyorlar amma '.'li yörküm yü e büyük manev- rinde dolaşıyorlar... ler reisi. Yine bugünlerde anteş ralar yapılıyor... Hasan Bey — Pazar ola Hit- l lli