2 Eylül 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

2 Eylül 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

İspanyada Ne Okuyorlar? İspanyayı heyecana düşüren bir kitap “kız çocuk,, isminde garip bir hikâyedir. Romanda anlatılan —macera şudür : Güzel bir kadın, münhasıran cemiyet hayrına çalışan bir çocuk sahibi olmıya karar veriyor. Bu çocuğun babası olmak üzere kadın, kendisini sevenler arasından bir papazı tercih ediyor. Çünkü bu adamı hem beden, hem ruüh - itibarile mükemmel buluyor. Bu birleşmeden bir kız çocuğu oluyor. Çocuğun okuma işlerine müstesna bir kabiliyeti olduğu görülüyor. Kız on yedi yaşında Hukuk fakültesini bitiriyor. Ay- rıca felsefe ve Tıp fakültelerine devam ediyor ve bu yaşda yedi eser sahibi oluyor. Annesi kızile müftehirdir. Fa- kat kadinin içini kemiren bir dert var: Evlendikten bir müddet sonra kocasının — ahlâksız bir adam olduğunu ve kendi yeğe- nini baştan çıkardığını öğreniyor. Çocuk ailesinden aldığı te- kinle kendisini cemiyete vakfedi- yor. Fakat on sekiz yaşına girin- ce aşka tutulüyor. Bu sevdanın neticesi hem kız, hem annemin felâketi ile neticeleniyor. Kız hayata küsüyor. Gazetelerde ya- zı yazarak Hâbil ile Kabil hi- kâyesini anlatıyor ve Kabili bu cinayetinden dolayı mazur gö- rüyor, Annesi bu makaleyi okuyor, bütün emeklerinin boşa gittiğini görünce ye'se düşüyor ve kızını öldürüyor. Garip bir hikâye, fakat doğ- ru. Çünkü vak'anın kahramanı olan kadın şimdi ayni cürümden hapisanede yatıyor. Esetin müellifi iki gazetecidir. Belçikada Ne Okuyorlar? Belçika'da cn çok sa- ftılan eserin müellifi Pierre Huber- mont on yedi — yaşına — kadar bir mağarzada işçi — idi. zamanlarını okumıya — hasret- ti. Bir müddet memur oldu. Nihayet gazeteciliğe intisap etti. Beş sene evvel 25 yaşında iken “kömür madenlerinde on Üüç adam,, isimli ilk eserini neşretti. İşte —madenlerdeki feci hayatı anlatan bu eser hayli okundu. Bu adam, şimdi (Hardi) is- minde yeni bir roman neşret- miştir. Romanda maden amelesi- nin ındı' hayatı tasvir Gilı:e edzııı üellif natüralist olduğu için, eserde halkın kul- landığı kaba lisamı ve küfürleri aynen naklediyor. Fakat eseri meşhur yapan ve en çok satılan eser mertebesine Çıkaran şey, üç kişinin eserin hakiki müellifi olduklarını iddia etmeleri ve eserin sahibi aleyhin- de dava açmalarıdır. Mahkeme de müellifi tazminat İtasına mahküm etmiştir. Bu hü- küm gazetelerde çok dedikoduyu Mucip olmuş ve eserin satılmasına sebep olmuştur. Limanda Sis , Bu sabah saat dört buçukta Hmanda - kesif bir sis başlamış, aat sekize kadar devam etmiş- tir. Sisin devam ettiği müddet zarfında limandaki seyrüsefer mü- nakalâtı — intizamını kaybetmiş, Yapurkanrın gidiş ve gelişlerinde Bir cemiyette Doktorlar — hastalığı — teşhis gü buhranlar ve tedavi ederler. Halbuki asıl vazifeleri hastalığın vukuuna mani olmaktır. zuhurundan sonra ona karşı — tedbirler . almayı düşünürüz. Halbuki vazifemiz bu buhranın zuhu- rana mani olmaktır. SON TELGRAF HABERLERİ mali ve iktıadi Gerek ferdi, gerek içtimai hayatta henlir tedavi devrindeyiz, hendüx koruyucu yaziyete girmiş değiliz. Fertte ve ceml- yelle hastalığın zuhuruma manl elmiya müktedir. olduğumuz gün, hakikf shhati- mizi kazandığımız güv elacaktır. Fransa, Hudutlarını Niçin Kuvvetlendiriyor? Almanya Bunu Merak Ediyor Berlin, 2 (Hususi) — Fransa Başvekili M. Da- ladye'nin Fransız hudutları üzerinde yaptığı son tetkik seyahati siyasi mahafilde başlıca münakaşa mevzuu teşkil etmektedir. a Bugün Fransanın Almanyaya bitişik olan hududu boyunca çetin ve son sistem istihkâmlar vücuda getirilmiş olduğu malüm bir hakikattir. Diğer taraftan Fransanın son zamanlarda hava kuvvetlerini de yeniden ve esaslı şekilde tensik et- miye karar verdiği anlaşılmıştır. Öyle zannediliyor ki birkaç gün sonra faaliyete l başlıyacak —olan Fransız Meb'usan — Meclisinin Başvekil M. Daladye'nin hudut üzerindeki - tetkik- leri hararet ve heyecan ile mevzubahs oladaktır. Mesul ve salahiyettar Alıman mahafili, Fransa- nın teslihat ve tahkimatını, her ihtimali nazarı dik- kate alarak takviyeye lüzum gördüğü kanaatindedir. Şimdiki halde Fransız meclisinde bu hususta vüku bulacak müzakere ve münakaşalara intizar edilmektedir. Balkan Misakı Dünya Sulhu için Kuvvet Kaynağıdır Atina, 1 (A.A.) — Meb'usan meclisinin dünkü | toplantısında M. Papanastasyo Balkan devletleri İSTER İNAN İSTER İNANMA! | | arasındaki — ihtilâfların sulhperverane vasıtalarla hallinden ve bir ademi tecavüz misakı yapılmasın- dan bahsetmiştir. M. Papanastasyo — Türkiye, Bulgar ve Yunan mümessillerinin İstanbul'da buluşup görüşmelerini mesai iştiraki hakkında bir protokol imzalanmış olmasını ve tütün ticareti sahasında rekabetin tahdit edilmesini bu sahada ilk muvaffakiyetler olarak anmış ve demiştirki: “Balkan milletleri arasında — iktisat sahasında mesei iştiraki yakında Selânikte toplanacak kon- feransın müzakerelerine de mevzu olacaktır.,, Başvekil M. Çaldaris, M. Papanastasyo'yu tebrik etmiş ve şunları söylemiştir: “Şimdiye değin başarılan iş Balkan memleket- lerinin milli gruplarının mümessilleri için şeref veren bir eser mahiyetindedir, hazırlanan ve ya- pılan misaklar alelâde birer nazariye değildir. Bun- lar, hiç değilse kısmen tatbik sahasına bile çık-« mışlardır. : j Türkiye ile Yunanistan arasında yapılan ve mer'iyet mevkiine konan posta mukavelesi bu fili tatbikattan birini teşkil eder. Reisi bulunduğum bükümet bu mukaveleyi imza fırsatına erdiğinden dolayı kendisini bahtiyar sayar. Bahsettiğim #meli neticelerden biri de tütün hak- kında propaganda yapmak için İstanbul'da bir ofis teşkil edilmesi ve bu bususta' Türkiye, Yuna- nistan ve Bulgaristan arasında bir anlaşma yapıl- Bulgaristan'da |Gandiyi Belediye Reisinin Katli İKandırmak İstiyorlarmış! Puna, 1 A.LA. — Gandi'nin güne kadar tuttuğu siyaset yo- bırakması ve görenlerin iyiliklerinden yana kul- Siyasi' Değilmiş SJE 1 ( Hususi ) — Paş- mi lediye Reisi M. Porfiyo- fun öldürülmesi keyfiyeti ehem- bu miyetle tahkik edilmektedir. Ci- MRa mış olmasıdır. ü AŞ Arnavutluk'ta Mekteplerde İtalyanca Oku- mak Mecburi Oldu Tiran, 1 — Kıral tarafından imzalanan bir kararnamede Ar- navutluk mekteplerinde İtalyan dilinin okutulup — öğretilmesi ve hayatını, hor ::e:unky- teşkilâtı t;;ı_fıı- lanması ıçı_. kandırılmasına çalı- | L yartlara — gönderilecek Manmafih cinayetin siyasl o- İ ——— "llb'dâ!_ yüzde sekseninin İtal- mayıp şahsi mahiyette olduğu ve | düşmanları nnfmdıı! kurban | yan - Üniversitelerine — ayrılması M. Porfiyofun —siyasi ve şahsi | edildiği tahakkuk etmiştir. emredilmiştir. Spor teşkilâtımızdaki noksanları tetkik etmek Üzere Almanyadan getirilen mütahassız Her Dalias diyor ki: * Herşeyden evvel beden terbiyesi yakalıkla ,boyun bağile olmaz. Almanyada bir müfettiş bir muallimi bu vaziyette yakalasa kolundan tutup işten menedebilir. Spor hareketle kaimdir. Elbiseleri üstünde olan bir kimse sporu lâyikile yaplığını İddia edemez. Spor yap- mak için evvelâ soyunmak, vücüde yarım idman pan- 1STER İNAN İSTER İNANMA! bazı teehhürler vukubulmuştur. talonu giymek İâzımdır. Soyunmiyan ne - müallim, ne talebe işini ciddiyetle yapamaz. Her hareketi her mu- allim talebe ile birlikte yapmak şarttır. Yalnız kuman- da eden ve harekâtı tatbik etmiyen hoca, tam hoca değildir.., Birde mekteplerde bütün spor ve beden hareket- leri elbise, kravat ve yaka ile yapıldığına göre bunlara spor denebileceğine, artık Sözün Kısası Az Ve Pahalı Çok Fakat Ucuz B. c İster zevk olsun ister ihtiyaç. Sigara, bugünkü medeni cemiye- tin anasırındandır. Diyorlar ki halk artık pahalı sigaralara rağbet etmiyor ve yalnız köylü için yapılan ucuz sigaralar irlerde satılıyor. Tütün İnhisar İdaresinin ista- tistikleri de itiraf ediyor ki lüks sigaralar rağbetten düşüyor, buna mukabil ucuz sigara sarfiyatı gün geçtikçe artıyor. Bu bir bakikattir. Buhran, apartıman gibi, köprü gibi maddi bir heyulâ şeklinde gösterilmez. İşte böyle cemiyetin ihtiyaçları üzerinde yapılan ista- tistiklerle ifade edilir. Ekmeğin okkasını altı kuruşa yiyen halk yirmi kuruşa bir paket Yenice sigarası almayı manasız buluyor ve bu zevkini veyahut ihtiyacını daha ucuz bir kalite ile temin ediyor. Avrupa ve Amerikada ayni hal göze çarpıyor. Fransa ve İtalyanın cenup sa- hillerindeki muhteşem otelleri iki senedenberi boştur. Su ve eğlen- ce şehirleri tenhalaşmıştır. Buna mukabil Balkanlara varıncıya ka- dar nisbeten ucuz ve rahat plâj- lar, banyolar ve oteller — müşteri almıyor. Amerikada lüks otomo- bil satışları durmuştur. Buna mu- kabil harcıâlem seri otomobil imalâtı artmıştır. Lükse, zinete, zevke ait şey- lerin hemen hepsinde kuvvetli bir sukut buna mukabil ikinci, Üçüncü kalite mallarda ehemmi- yetli bir tereffu göze çarpıyor. Ve meşhur milyoner Hanri Ford' un dediği gibi büyük imalâthane- ler de buna karşı daha ucur mal çıkarmak suretile mukabele edi- yorlar. 'Süıüıı kısası: İhtiyaca göre cephe değiştir- mek liynmdıî Tütü: inhisar ida- resi de bu hakikate karşı kıy- metten kaybettiğini keyfiyetten kazanmalı ve ucuz cigaralara ehemmiyet verip cinslerini ıslah etmelidir. Ktlişeci Alâeddin !Bey Nezaret Altına Alındı Evvelki gün Şişli - Büyükdere yolunda esrarengiz bir otomobil faciası olduğunu yazmış, faciaya sebep olan otomobilin klişeci Alâeddin Beye ait olduğunu da ilâve etmiştik. Dün de haber iz gibi Alâeddin Bey otomobilii ça- lındığını, faciaya otomobili ka- Va b etmektedir. biye verildiğini iddia ir. i"I"ıkıt zabıta bu iddianın ha- ricindet kalan ihtimalleri de önünde bulundurarak hlkikı= derinleştirmektedir. Bu arada faciaya — bizzat Alâecddin Beyin de sebep olması ihtimali Üzerinde durulmuş ve kendisi nezaret altına alınmıştır. Tahkikat devam etmektedir. |İngiltere Gümrük Resmini Arttırdı Berlin, 1 — Londradan alı- nan haberlere nazaran İngiltere 5/9/933 tarihinden itibaren bazı ümrük resimlerini arttıracaktır. ulaf resmi yüzde ondan yirmiye, tasfiye edilmiş bakır resmi yüzde on beşe çıkarılacaktır. “ aa li Güklüllek ?—M