17 Eylül 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

17 Eylül 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

© Esadı görünce üzerine Ortamekte Açılıyor Bafra (Hususi) — İktısa- den mühim bir merkezi tica- ret olan Baframız maarif hu- susunda da haylıca ileri giden kazalardandır. o Merkezde (beş dershaneli üç muhtelit ilkmektep- le köylerinde üç dershaneli mü- teaddit mektepler vardır. Tale- beden birçoğu orta tedrisatını ikmale muvaffak olamıyordu. Te- is masrafile tedris levazımi masrafı mahallince temin edilmek, münasip bir bina hazırlamak şarüle orta- mektep kişadıma Maarif Vekâle- tince müsaade edilmiştir. Gazipaşa mahallesindeki eski Türkocağı binasının mektep olarak hazırlanmasına karar verildi. Bazı ufak tefek tamirleri de keşfolu narak ihzarata başlandı. Halk, Halkevinde yaptıkları bir toplan- tıda masarifi iptidaiyeye medar olacak teberruatta bulundu. Ve derhal orada sekiz on zattan 1150 lira kadar bir teberru ka- bul olundu. Halk akın akın komisyona müracatla teberrularını kaydettir- mektedirler Mektebin bu sene açılması muhakkak addedilmek- tedir. Orta mektebin birinci senesine elli, ikinci senesine yirmi, üçüncü senesine de ondan fazla talebenin kaydolunacağı ve bir kısımlarının da Samsun, Trabzon, Kastamonu İstanbul mekteplerinden naklen geleceği söyleniyor. İkinci ve üçüncü sene talebe- lerinin velileri; omektebin tam devreli açılarak kendilerinin düçar oldukları mali müşkülâtın tahfifine mukabil harice verecekleri masra- fın bir kısmile mektebin nevakısını İkmale çalışacaklarını beyan et- mektedirler. Mektebimizin tam devreli olarak açılması halinde halk bir kat daha sevineceklerdir. Muş'ta “ Bir Ayı Bir Köylüyü Diri Diri Gömdü Muş (Hususi) — Dazikom kö- yönden olup kızl Manastırda ikamet eden Esat kaybolan ökü- zünü aramak için ormanlığa git- miş, öküzün öldürüldüğünü ve yambaşında iri bir ayının yatıp uyuduğunu görmüştür. Esat ökü- zünün ayı tarafından öldürüldü- günü anlıyarak teessüründen Yer- den büyükçe bir taş almış, ayıya atmıştır. Ayı kalkarark karşısında bücum etmiş ve şiddetli bir mücadele başlamıştır. Ayı Esadı yere yatır- mış ve Üzerine çıkmıştır. Esat öldürüleceğini anlayınca kendisini yalancıktan ölü vaziyetine sok- muş ve mücadeleden vazgeçmiş- tir. Bunun üzerine ayı Esadı br rakmış ve yanında durup ara sıra yüzüne tükürmiye, göğsünü din- lemiye ve bir mütehassıs gibi muayene etmiye başlamıştır. Öl düğüne kat'iyyen kani olduktan sonra pençelerile yeri kazmış, 3 toprakları Esadın üzerine çekmiş ve, uzaklaşmıştır. Geceye kadar bu halde kalan Esat karanlıktan bilistifade toprak altından çıka- rak evine kaçmıştır. Mütcaddit yerinden yaralı bulunan oEsat tahtı tedavidedir. izmit Sıtmalı maktan İzmit (Husu- si) — Sıtma mü- cadelesi için ya- pılan faaliyet iler. Bi lemektedir. Bah- çetik, < Yazlık, Dongel Yeniköy ve civarında sıt- ma yapan Sey- men bataklığı da kurutulmıya baş- lanılmıştır. di Bu bataklığın kurutulma sında üssübabri © kumandanlıı de kovil tesisatı yaparak (© cidden takdir ile karşılanan kolaylıklar göstermiş, denizden alınan kum- lar vagonlarla getirilerek batak- lığı doldurmağa başlamıştır. Sey- men bataklığı atmış dönüm ara- ziyi kaplamakla beraber, batak- liğın çok eski ve derin olmasın- Gönen'de İki Komşu Arasında Kanlı Bir Vak'a Oldu Gönen (Hususi) — Kurtuluş mahallesinden oBekirin (Ahmet ve kardeşi Ömer kasaba kena- rındaki harmanlarında uğraşırlar- ken öküzleri komşuları berber Süleymanların Hüseyinin tarla- sına girmiş, berber Süleyman da öküzleri alıp götürmek istemiştir. Bu yüzden iki komşu arasında başlayan ağız kavgası cinayetle neticelenmiş, iki tarafta birbir- lerini bıçak ve tüfenkle yarala- mışlardır. AAhmedin yaraları çok ağırdır ve yaşamasından ümit kesilmiştir. Ahmet tedavi altına alınmıştır. — Ro A.T, Andifili'de Zıraat Bankasından Bir Şu- be Açmasına İhtiyaç Var Andifili (Hususi) — Halkımı- an ekserisi çiltçidir. Topraktan yaptığı istibsal ile geçinir. Fakat geçen senenin dar vaziyeti bu sene de devam etmekte olduğu için çiftçinin yüzü gülmemiştir. Burada bir ziraat bankası şube- si olmadığı için çiftçiye yardım edilememektedir. Ziraat banka- sının burada da bir şube açmasına şiddetle ihtiyaç vardır. Balıkesirde Bal Hırsızlığı Balıkesir, (Hususi) — Yeniçe mahallesinden Ak ağanm damadı Mehmet Emin ve arkadaşları Hasan oğlu Mehmet, İzmirler ma- hallesinden İsmail oğlu Mustafa ei Yeniçe mahallesinden ahçevan Şerif ağanın evine gi mişler ve bal kovanlarını pt? lar, fakat zabıta tarafından yaka- lanmışlardır. o Balıkesir Mekteplerinde Talebe Çokluğu Balıkesir (Hususi) — Bu sene kız ve erkek orta mekteplerile lise ve muallim mektebinin birinci sınıflarına pek fazla talebe alin- mıştır. Erkek ortamektebinin yeni müdürü Ahmet B. Kütahyadan gel- miş, vazifesine başlamıştır. Wenemende Ticari Bir Mecmua Menemen, (Hususi) — Kaza- mz Ticaret Odası Cumhuriyet bayramında odamn şimdiye kadar olan mesaisini ve kazanın iktisadi vaziyetini gösterir bir mecmua neşredecektir. Seymen bataklığı kurutulurken dan kolay kolay kurutulamaniak- tadır, Başlıyan mücadeleSeymen | bataklığını da pek yakında te- | mamen kurutmuş bulunacaktır. İzmit sıtma Mücadele Heyeti Reisi Dr. Abdurrahman Beyin sıtma mücadele işlerinde göster- diği dikkat ve hassasiyet takdire şayandır. Ötedenberi sıtmalı şehir İ | b o İ Rk b; Edirne Hapishanesi Bitmek Sehir Ol- Kurtarılıyor diye anılan İz mit, sıtmasız bir şehir olacaktır. İzmitin içerisinde ve kenarlarında bulunan su biri- kintilerini kurut- mak için daimi memurlar gez mekte, bu kabil küçük işlere de dikkat edilmekte- dir. Sıtmalı va- tandaşlar cemiyet tarafından her zaman muayene edilerek, iyi oluncaya kadar ba- kılmakta ve sıtmaya yakalanma- mak için tedavi tarzları kendi- lerine © anlatılmaktadır. £ Halk kütleleri osıtma mücadele he- yetinin kendilerine (gösterdiği bu titiz dikkat ve ihtimamdan çok sevinmektedir. Üzere ME X işareti kapishaneye tahvil edilen Yanıkkışlayı göstermektedir. Edirne ( Husuşi ) — Hapishaneye tahvil edilen Yanıkkışlanın inşaatı ikmal edilmek üzeredir. Binanın yalnız elektrik tesisatı on bin liraya malolacaktır. Bina dahilinde ağır ceza tatbikatı için ayrı daire ve höcreler vücude getirilmekte, mükemmel atelyeler yaptıni- maktadır. Bu hapishaneye konulacak mahkümların kâffesi meslek, san'at ve istidatlarına göre behemehal ve bilâistisna çalışmıya mecbur tutulacaklardır. Gebze'de Düzce'de Hamdi Beyin Mezarında !Cümhuriyet Bayramı Nasıl Yapılan İhtifal Gebze (Hususi) — Eskihisar köyünün çamlığında metfun bu- lunan esbak Müze müdürü Hamdi Beyin mezarında yapılan ihtifal pek samimi olmuştur. Müze mü- dürü Aziz Bey mezar başında irat ettiği bir hitabede Hamdi Beyin mezayasından ve hizmet- lerinden bahsetmiş, mezara çe- lenkler konulmuştur. İhtifalde ka- za kaymakamı, fırka ve belediye reisleri, hükümet erkâm bazır bulunmuşlardır. Soma'da Bir Kaçakçılık Soma, (Hususi) — Balikesirli Koca Yusuf oğlu İsmail Berga- madan kasabamıza gelirken me- murlar vaziyetinden şüphelenmiş- ler, üzerini aramışlar ve 75 defter sişara kâğıdı bulup müsadere etmişlerdir. İsmail mevcuden ihti- sas mahkemesine sevkedilmiştir. Soma Fotoğrafçısı Kalp Sektesinden Öldü Soma (Hususi) — Somanm yegâne fotoğrafçısı ve kemancısı 60 yaşında Nazif Efendi bağa giderken kalp sektesinden ölmüş- tür. Nazif Efendinin düştüğünü görenler biçarenin “derhal doktor yetiştirilemediği için o öldüğünü söylemektedirler. Kutlulanacak Düzce ( Hususi ) — Onuncu Cümhuriyet bayramını kutlulama komitesi 48X70 ve 70X110 kıt- anda 3500 bayrak yaptırmıya ve bunları köylere ve halka para ile salımya karar vermiştir. Bay- ramda Adapazarı-Düzce metha- lindeki büyük maydana Cümhuri- yet meydamı ismi verilecek, biri- birine hiç benzememek şartile ve Düzce (Hususi) — Düzçe pa- nayiri 26 eylülde (açılacaktır. Panayir üç gün devam edecektir. Bir Tavzih Uşakın kurtuluş bayramında tezahurat esnasında iki askeri- mizin o yaralandığım © yazmıştık. Bu haberin top tepmesi netice- sinde bir neferimizin yaralanma- sından galat olarak halk arasın- da hasıl olan bir şayiadan ibaret olduğu ( anlaşılmıştır. Keyfiyeti tashih ve tavzih ederiz. Tarihi Fıkra Şinasinin Mezarı Ve Tarihi Bir Facia Şimdi m birkaç yükselen Ayaspaşa mezarlığı geçtikce sızlıyor: Çi i yaşar. yolunu gösteren Şi apartman temelleri altında ne hale gm Şinasi bu akibete, sf asit ni ir tmakla o radı.. Eğer asiyi işimizde, gönlümüzde yaşatsaydık, onun mera- nna ne böyle apartmas dikenler olur, ne de toprağını karıştıranlar.. Şinasinin akıbetine ga tarih facia, hâlâ Dize bi dersi olmıyacak mı, bilmiyorum. * İbşir Paşa Anadoluyu kasıp ka- vururken birdenbire sadaret mührile taltif edilmiş ve 20 bin sipahi tayfa- sile İstanbula gelip makamına kurul. muştu.. Sadaiete geçtikten sonra da ötekini berikini darıltmış, avenesinden Kürt Mehmetleri, Abaza Hasanları, Mehmet ağaları ve kâtip Hayrettin zadeleri ku mıştı..Bir sabah Üsküdardan İstanbula geçen Sipa tayini Neyi bir gürük tü ile Et meydanına doluyor, Yenis er ve Sipahi “Karındaşları,, mi to; hyarak hep birden At meydanını kazan kaldırıyorlardı.. Kul tıyfasının ayağa Ml sebep sadrazamdı, Halk ta İbşir Paşadan b ta. Hi kimse bu zalim ve le ye hoşlanmıyordu.. Takım takım At meydanına (Okoşanlar Obabıhümayun önünde toplanıyorlar: — Vezir ile şer'an davamız vardır! Diye bağrışıyorlardı.. meyanda Şeyhislâim Ebu Sait Efendiyi palaspandıras evinden almış- lar, at meydanına sürüklemişlerdi. Ebu Sait Efendi korkudan tir tir tit riyordut — Oğullar, sözleriniz gerçektir. İe- rası hakka takayyüt, cümlemize vacip- tir. Vanp veziri getireyim! Diye ka- labalıktan kurtulmuş, vezir sarayına baş almıştı. İbşir Paşa da işin sarpa sardığını yet “ kul tayfası ,, vezir sarayı ma bücum edürkcü müftü İle be- raber toparlanmışlar, canlarım sa- rayı hümayüna atmışlardı. Fakat kul ağa kalkmıştı.. Söz dinlemiyordu. “esir Paşa ile Müftü Efendinin kat- Bani İsterizi, diye tutturmuşlardı. Pa- dişah nihayet dayanamamış, “bunlar götürü e ere diye emretmişti. Fafat nakibüleşraf Zeyrek zade Müftünün katline bir türlü ran olmuyor, bin dereden su getire“ rek zavallı Ebusait Efendiyi idamdan kurtarıyordu.. Bu sırada bir odaya alnan İbşi? Paşa akıbetinin feçaatini hissetmişti. Bostancıbaşıya haber göndermiş, okumuş adam istetmiştir — Benim yanımda bulunsun. Bans merasimi istiğlar ve tövbeyi talim etsin. Havf ve başyetten şuurum kal. madı. Diyordu. Nihayet bostamcıbaşı, kâtibi Koca Mahmut Efendiyi İbşir Paşanın oda- maa göndermişti. İkisi de bir seccade üzerine oturmuşlar samaz kı'iyorlardı. “Boğunl, emrini alan hasski kapı önünde bekliyordu. Namazın bitme» sine pek az kala haseki gelinin diye cellâtlara işaret ediyor, müthiş sahneyi görmemek içinde kendisi dışarı kaçıyordu. Cellâtlar katledilecek olanlar iki biliyorlardı. Biri İbşir Paşa diğeri de Ebusait Efendi... ir Paşa ile yanyana oturan ve * meşgul hoca Mahmudi Efendi hiç bir şeyden haberdar değildi. Cenabıbariniu huzurunda bir günalr kâra hak yolunu gösteriyor, seyyiatla- rina tövbe ve istiğfar ettiriy Cellâtlardan biri yaklaştı ve kemevdini birdenbire İbgir Paşa- mın boynuna atarak çekti. Diğeri de ayni işi Mahmut Efendiye port .. kemendi hızla zavallı hocanın boynuna hi. Mahmut Efendi çan hevlile yerin ER oüa çeki Diye vaz ırmıştı.. Çığlığı duyan Ha baki de coşmuş: — Bire mel'un, çek elini Di call yalamamaz esi Mİİ mut Efendi bitmişti. Eli ayağı titri” yordu. Acemi cellâdin Üzerine yür rüyerek: — Bire kâfir, hınrır!. Allah belim versin, sorup sual etmeden veye bü” ecym edersin! Diye barbar bağırıyor" — “Süphanallâh, sağken ve diri iken böyle kimselerin yanına yaklaş” mak he, si ça ala Dini BE sallıyordu. » te Şinasi bile, Ayazpaşa evler” e bulunduğu için bu yan an nünden çe va Ml pri Gü