19 Eylül 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

19 Eylül 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

YY Memleket Manzaraları ” * - . . Gelibolu Çiftçisi . “. - Çok Müşkül Vaziyette Gelibolu, (Hususi) — Bu s€- ne ilkbahar hiç olmadı mütema- diyen yağmur yağdı ve bu yüzden bütün bağlar hastalandı ve otuz bin bin liralık bir servet teşkil edecek mahsul mahvoldu. Şimdi henüz eylül iptidasında olduğu- muz halde devamli yağmurlar başladı: Zaten işine mecburen geç başlayan çiftçinin bütün mahsulü henüz harmanda oldu- ğundan tamamen islandı hava soğuktur. Bu sebeple çiftei de- meilerini Turutup ta bir türlü harman yapamıyor, taş gibi sert olan harman yerlerinde yeşil otlar bitmiye başladı samanlar açıkta çürümiye yüz tuttu. Çiftçi bu halden cidden endişededir. Gelibolu sahil ve vesaiti bol ve kolay olduğu halde Ziraat bankasının burada buğday satın almaması da zürraı çok meyus ett burada buğday üç kuruş arpe 85-90 para yulaf 60-65 paraya satılıyor ki çifçinin getirt- tiği arabalarla mahsul satılınca ele geçen para hiçtir. Bu fiyatlarla çiftçi masrafını bile kurtaramıyor. » Üç gündür Geliboluda ufaklık ve bir liralık para buh- ranı vardır. Herkesin elinde elli- şer liralıklar olduğu halde deo- laşmakta ve ufaklık aramaktadır. Alış veriş (Opek O müşkülâtla cereyan ediyor. Sebebi de köy- lünün mahsul satarak ufak pa- raları kasabadan köylere çekil mesidir. Tekirdağının Kinalı Yapıncak- ları Geliyor Tekirdağ ( Hususi ) — Tekir- meşhur kınalı yapıncak üzümleri bu hafta zarfında piya- çıkarılmıştır. 50-60 okkalık küfeler içerisin- de İstanbula sevkiyat yapılmak- fazla fiat yapacağı tahmin edil mektedir. # Şehrimiz Ziraat Bankası 4535 kuruş arasında buğday satın almaktadır. Bankanın şim- diye kadar mübayaa ettiği buğ- daylar üç milyon okkayı geçmiş- tir. Alım ve satım hararetle de- vam etmektedir. Çiftçimizin elin- de daha yedi milyon okka buğ- day vardır. Ziraat Bankasının aldığ - daylarla birçok senle eş bağa Rüstempaşa camii de a dar dolmuştur. dan köylünün elinden mik bayaat yapmaktadır. Ba sene 17 eylülde Mak Madi 25 S5 eylülde Çorluda $ 2 karine.” Haneyalarda kayyanat ehliye, emtisi ticariye hububat üzerine muamele ya- vaizi Bandırmada Birçok Mektum Emlâk Bulundu Bandırma (Hususi) — Emlâki milliye müdürü Agâh Bey mek- tum bazine emvalini meydana çıkarmak (Oüzere kazımıza gel miştir. o Mumailiyh ve arka .daşları şimdiye kadar -Bandırma- mın sekiz on köyünde 200e ya- kın mal tesbit ettikleri gibi Edin- cik nahiyesinde de 7250 kadar zeytinlik, arsa, tarla obulmuşlar- PE KE ŞE Şİ DAN SİYEŞŞ YUD NY Giresunda Fındık Vaziyeti Manifaturacılar Da Fındıkçılar Gibi Güneş Bekliyor Gireson (Husu- si) — Tam fındık» * larm elde edik mek zamanı iken yağmurlar baş- ladı. Ayın birin- den itibaren ha- valar daima yağ- murlu gi rar ade ÖZ a . | ahminlere na- zaran fındıkla- ra yüzde on çürük arız ol muştur. Mahsr- lün kısmı azami yüksek köylerde olduğundan pazarlara bol mikyas- ta fındık . Alivre yap- mış olan tacirler taahhütlerini ifada çok müşkül vaziyette kalı- | Me Fındık piyasası günden Giresunda güne artıyor. iç fındığın bir okkası burada elli sekiz kuruşa satılırken şimdi altmış altı kuruş kadar bir fiyat verdikleri halde hazır mal bulamıyorlar. Fakat ihracatı nından bir ay ew doldukları O hak de beş paralık alış veriş yapa- miyorlar. Bunlar ancak fındık sa- tanlarla muamele yapabilecekler- dir ohun için manifaturacılar da fındıkçılar gibi havaların açması- nı ve düzelmesini dört gözle hekimler. Bayram İçin Demiryollarında Yapılan Ucuzluk Ankara (A. A.) — Devlet demiryollarının Cümhuriyet bay- râmında tatbik edeceği tenzilâtlı tarife Heyeti Vekilece edilmiştir. Tenzilât, bayramdan on gün evvel başlıyacak ve bay- ramdan on gün sonra devam edecektir. Bayram günleri de hesaba katılmak şartile tenzilâtlı tarife 23 gün sürecektir. Uzak mesafelere sit esasen mevcut tasvip | olan tenzilât muhafaza edilmek | şartile 800 kilometreye kadar olan mesafeler dahilinde tarife- lerde yüzde 50 ve daha uzak mesafelerde yüzde 80 tenzilât yapılacaktır. Meselâ Haydarpaşadan Ma- latyaya ve Haydar- paşaya üçüncü mevki ile 11 lira, ikinci mevki ile de 16 liraya kadar seyahat edilebilecektir. - Ankara ile İstanbul arasında Üçüncü mevki 6, ikinci mevki 9 lira olacaktır. Anadolu ekspres posta trenine ve Toros katarla- rna tenzilât devam ettiği müd- detçe Üçüncü mevki vagon kon- mıyacaktır. Banliyo hatlari ile Mudanya - Bursa ve Samsun sahil demiryollarında mevcut tarifeler- den yüzde 50 tenzilât yapılacak ve bu tenzilât bayramın devam ettiği üç gün için muteber ola- caktr. Ana hatlarda çocuklar için daha büyük tenzilât yapıla- caktır. Tenzilâtm devam ettiği günler zarfında birçok vatandaş- İarn tenzilâtı güzel bir fırsat sayarak (memleket (dahilinde münferit ve seyahatler tertip li olun- maktadır. Adapazarında Üç Esrarcı Yakalandı Adapazarı (Hususi) — Soğan- pazarı mevkiinde sabıkalılardan Mustafa, Macit ve kubuz Hüsnü tarafından esrar kaçakçılığı ya- pıldığı öğrenilmiş cümlesi yakala- narak esrarlar müsadere edilmiş ve esrar yuvası olan yer kapatı- hp haklarında tanzim olunan ev- raklarile 9 uncu ihtisas mahkeme sine mahfuzen gönderilmişlerdir. Antalya ya'da Çocuk Bahçesi Yapıldı Antalyada çocuk Bahçesi Antalya ( Hususi ) — Vilâyet 933 senesi bütçesinden on bin lira tefrik ederek çocuk bahçesi inşasına tahsis etmiştir. Bu para ile Yenikapıda Gazi köşkü ittisalinde güzel ve mükemmel bir ço- cuk bahçesi vöcüde' getirilmiştir. Çocuk" bahçesi Kara oğlundan Vani köşküne giden bülvar üzerindedir. 'Vücude getirilen şü eser şehrimizdeki terakki ve tekâmül nümunelerinden birini teşkil eylemektedir. Gemlikte | Bir Düğün Evi Yıkıldı, 20 Yaralı Var Gemlik, ( Hususi ) — Bursa yolu üzerinde bulunan ve “ Yer- metgürcül ,, adile anılan küçük bir köyde acıklı bir vak'a ok muştur. Burada (Mebmet (Efendinin evinde sünnet düğünü yapılırken evin sofası çökerek elli kişi dört metre yüksekliğinde bir yerden yere düşmüş ve yirmi kişide aralanmıştır. Vak'a şöyle olmuştur: Mehmet Efendi çocuklannı sünnet etürmek üzere köylüden başka (Gemlikten, Kumla ve Umurbey köylerinden akrabala- rından, Çahbaplarından © birçok kimseleri düğüne çağırmış, davet- lileri tamam yüz elli kişiyi bulk Mevlüt okunduktan sonra sıra çocukları sünnet etmiye geliyor. nin etrafına toplanıyor, bu nokta da siklete tahammül edemiyen sofada birdenbire çöküveriyor. Bu çöküntü neticesinde elli kişi birden alt kata dökülüyorlar. Sünnetçi ile çalgıcılardan biri ağır olmak üzere yirmi kişi yara- lanmıştır. Sürmeiçinin ayağı kınl- mıştır. Ilgında Büyük Bir Baraj İnşasına Karar Verildi Konya, (A. A.) — Vali Cemal Bey, Ilgındaki Nanekolu: batak: lığının kurutulması, İlginin münbit ve mahsuldar ovasının sulanması için Balkı boğazında bir baraj yapılması omüsaadesini (istihsal etmiştir. Baraj Hindistan ve Amerikada olduğu gibi toprak ve taş setlerle yapılacak, inşaalta âmelei mükellefe kullanılacaktır. Sınai tesisat için keşfedilen 2400 liralık tahsisat Nafıa Vekâletin- den verilecektir. Maballinde tet- kikat yapmak için Nafıa Vekâ- letinden şebrimize bir su mühen- disi gönderilmiştir. Ilgın baraj- nm keşfi, ikmal edildikten sonra Ayrapçı ovasısı iska etmek Üzere o mıntakada tesis edilecek sula- ma tesisatının keşfine başlana- caktır. İki ge şehrimize az kazalara yağmur yağ- maktadır. Bandırmada Yangın Bandırma (Hususi) — Bandır- e - zen tüccarlar rından enç ğ hir haricindeki Mi İn gın çıkarak, bütün gayretlere rağmen ateşi söndürmek kabil o 700 kileden fazla mab- yanmıştır.. Yangının ope prerlarm çıktığı anlaşılmaktadır. vel dükkânların | Şişmanlıkta Guddelerin Rolü -— Bundan evvelki (kısımlarda, şişmanlığın (tedavisi esaslarını gözden geçirirken dahili ifrazatlı guddelerin bu bahiste oynadığı rolü, cümlei asabiyenin bu işteki kotrol tavassut vazifesini de sözde geçirdik. Bu guddelerin ifrazatı kâfi gelmediği takdirde gudde- lerin vücuda © yetiştiremedikleri maddeleri bariçten sokmak sure- tile şişmanlığın önünü © almak istemek, bir tedavi şeklidir. Şe- yet şişmanlık, bu guddelere ait ifrazatın kâfi gelmemesinden ileri Dahili ifrazatlı guddelerin vü- cuda veregeldikleri mevaddı ha- ricen tamamlamak surelile -şiş- | manlığı tedavi etmek lâzım gelirse yapılacak usul ikidir: 1 — Dahilen tedavi, 2 — Deri altına şırınga. Bunun için şehir mezbahala- rından günlük taze guddeler tedarik olunur ve yahut mütehas- sıs bazı kimyahanelerin mamulâtı piyasadan satın alınır. Bu ikinci nevi mamulâtı kullanmak mürec- cahtır: Çünkü fenni teminat altın- dadırlar. Guddeler vasıtasile şiş- manlığın o tedavisine Opoterapi denir. Bittabi bu tedavi münhasıran doktor vasıtasile ve onun nezareti ve bizzat idaresile yapılacaktır. Kadının yumurtalıklarile hus- yasarın da; şişmanlıkta mühim rok leri vardır. Husyalar veya yumur- talıklar çıkarıldıktan manlığın başlaması bir esas kaifedir. Bu bahis etrafuda verilecek izahat tamamen fenni mahiyette. | olacağından fazla tafsilât lüzum- suz görülmüştür. Yalnız şişmai pe tarif ettiğimiz esastan ileri $ 5 ie ye bir el li ie olun! vo yürüm melidir. Fakat kabul etmek lâzım- dırki bu usullerin mabtelif taraf- tar ve omubtelif (o aleyhtarları vardır. | Gelecek (o babslmiz Olman ve şişmanlıktır. |, Kiliste .Kaçakçılara Aman Verilmiyor Kilis (Hususi) — Kersentaş mintakasında kaçakç larla çarpış malar olmuş, 55 lü bir kafile” nin 36 hayvanı yüklerile yakalar — tutulan 17 kişiden birisi ölü ve birisi yaralı olduğu e z tür. 30160 sıgara kâğıdı, 37 kutu kibrit, külliyetli yianifatura # ve sair birçok eşya müsadere Geredede Cümhuriyet Bayramını” Kutlulanması Program! Köylerden 400 ir resmine iştirak ber air rin ir ağızdan söyle: ve aim Kn 2 er! r anaf cemiyetleri ber ekin. önüne tak yaptıraca Her takta 25 bayrak ve altında bir genç e hr ir Bütün evler, er, dakkâ har bayım v5 SAğ Sie donat i sonra şiş“